DADES IDENTIFICATIVES 2008_09
Assignatura SOCIETAT I CULTURA EN L'ÈPOCA MODERNA Codi 12204006
Ensenyament
Grau en Història
Cicle 1er
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Troncal Primer Segon
Llengua d'impartició
Departament Història i història d'art
Coordinador/a
ROVIRA GÓMEZ, SALVADOR JOAN
Adreça electrònica salvadorjoan.rovira@urv.cat
Professors/es
ROVIRA GÓMEZ, SALVADOR JOAN
Web
Descripció general i informació rellevant L'assignatura serveix per aportar a l'alumne el coneixementr sobre conceptes i processos fonamentals del període de la història occidental, conegut com a edat moderna, tot introduint-lo en la compresió de les diferents versions dels corrents historiogràfics sobre l'esmentada època. Es farà mensió especial a la història econòmica dels segles XVI, XVII i XVIII així com a les idees econòmiques del període. Dins del tema societat s'atenrà de manera preferent l'apartat de la noblesa, tant pel que fa als aspectes generals europeus, com als particulars de la noblesa hispànica. Es farà una consideració especial a la noblesa del Principat de Catalunya. Pel que fa a la cultura, es tractaran personalitats capdals: Maquiavel, Hobbes, Locke, filòsosfs/enciclopedistes, Rousseau...

Competències
Codi  
A1 Conèixer, analitzar i transmetre la història general i la història pròpia del territori.
A2 Conèixer i analitzar l’estructura diacrònica de la història.
A3 Conèixer i aplicar la didàctica de la història.
A4 Conèixer i interpretar la història com a disciplina en construcció.
B1 Aprendre a aprendre.
B2 Resoldre problemes de forma efectiva en el camp de la història.
B3 Aplicar pensament analític, crític, lògic i creatiu, demostrant dots d’innovació.
B4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
B5 Treballar en equip de forma col•laborativa i responsabilitat compartida.
C1 Dominar en un nivell intermedi una llengua estrangera, preferentment l’anglès.
C2 Gestionar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació.
C3 Gestionar la informació i el coneixement.
C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en llengua pròpia, de les oficials de la URV.

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Coneixement de la història de la integració europea A1
A3
C2
Coneixement de l'estructura diacrònica de la història A1
A2
A3
B1
Coneixement detallat d'un o més períodes específics del passat de la humanitat i, en aquest cas, de la història Moderna A1
A2
A4
B1
C2
C4
Coneixement dels diversos models d'estructura política i social donats en aquest període la història A1
B4
Analitzar, conèixer i valorar els conceptes a partir de les fonts històriques o bé interpretacions historiogràfiques sobre el tema. B1
B2
B3
B5
C4
Anàlisi, valoració i elaboració d'un discurs raonat al voltant d'aspectes claus de la història moderna, tenint en compte els diversos factors exposats a classe i posant especial èmfasi en la recopilació d'informació que faci cada alumne. A3
B1
B3
B5
C1
C3
C4

Continguts
Tema Subtema
ECONOMIA S. XVI. L'expansió de l'agricultura. Les industries. El comerç i la seva conjuntura. Els metalls preciosos americans i l'alça dels preus. Les finances.
S.XVII. L'agricultura. La protoindustrialització i la industria. El comerç. Les finances. El mercantilisme.
S. XVIII. Panoràmica de la conjuntura setcentista. L'agricultura. El comerç. Les finances. La revolució industrial britànica.
SOCIETAT I. La "nobilitas"
Què és la noblesa? Raó de ser de la noblesa. Adquisició de la condició de noble. Perpetuïtat, transmició, suspenció i pèrdua de la noblesa. Els privilegis. Els conceptes de virtud i d'honor. El duel. L'ideal nobiliari. La neteja de sang. Viure noblement.
II. Categories nobiliàries catalanes de l'edat moderna.
CULTURA I. Maquiavel.
II. Hobbes.
III. Locke.
IV. Filòsofs/enciclopedistes.
V. Rousseau.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
3 0 3
 
Sessió Magistral
35 0 35
Pràcticum
15 0 15
 
Atenció personalitzada
37 0 37
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Explicació de què és la història moderna i quin paper juga en el conjunt de la ciència històrica.
Sessió Magistral Exposició a l'aula del temari proposat.
Pràcticum Elaboració de treballs d'investigació i informació bibliogràfica.

Atenció personalitzada
 
Sessió Magistral
Descripció
Durant les hores de despatx, s'aclarirà qualsevol dubte que s'hagi produït en el desenvolupament de les sessions magistrals; es recomanarà lectures i bibliografia complementària.

Avaluació
  Descripció Pes
Sessió Magistral Contingut de la matèria 7,5
Pràcticum Treballs d'investigació 1,5
Altres

Assistència a classe

1
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica

Complementària

Recomanacions