DADES IDENTIFICATIVES 2009_10
Assignatura (*) SOCIETAT I CULTURA A L'ÈPOCA MODERNA Codi 12204006
Ensenyament
Grau d'Història (2008)
Cicle 1er
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Formació bàsica Primer Segon
Llengua d'impartició
Català
Departament Història i història d'art
Coordinador/a
FABREGAS ROIG, JOSÉ
Adreça electrònica jose.fabregas@urv.cat
Professors/es
FABREGAS ROIG, JOSÉ
Web
Descripció general i informació rellevant L'assignatura serveix per aportar a l'alumne el coneixement sobre conceptes i processos fonamentals del període de la història occidental, conegut com a edat moderna, tot introduint-lo en la compresió de les diferents versions dels corrents historiogràfics sobre l'esmentada època. Es farà menció especial a la història econòmica dels segles XVI, XVII i XVIII així com a les idees econòmiques del període. Dins del tema societat s'atendrà de manera preferent l'apartat de la noblesa, tant pel que fa als aspectes generals europeus, com als particulars de la noblesa hispànica. Es farà una consideració especial a la noblesa del Principat de Catalunya. Pel que fa a la cultura, es tractaran personalitats com Maquiavel, Hobbes, Locke, filòsosfs/enciclopedistes, Rousseau...

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1 Conèixer, analitzar i transmetre la història general i la història pròpia del territori.
 A2 Conèixer i analitzar l’estructura diacrònica de la història.
 A4 Conèixer i interpretar la història com a disciplina en construcció.
 A5 Conèixer i analitzar els temes i problemàtiques objecte de debat historiogràfic.
 A6 Usar, ordenar i interpretar les fonts històriques.
 A8 Conèixer, analitzar i interpretar la història de la integració europea.
 A9 Conèixer, analitzar i interpretar detalladament un o més períodes específics del passat de la humanitat.
 A11 Comprendre, interpretar i elaborar textos historiogràfics o documents originals en la pròpia llengua.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1 Aprendre a aprendre.
 B2 Resoldre problemes de forma efectiva al camp de la història.
 B3 Aplicar pensament analític, crític, lògic i creatiu, demostrant dots d'innovació.
 B4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
 B6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o àmbit tècnic concrets.
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1 Coneixement de la història de la formació de l’Europa moderna
Analitzar els canvis produïts en el pensament i la cultura a l'època Moderna
Conèixer i valorar els elements que configuren l'Estat Modern
Conèixer els diversos models d'estructura política i social en aquest període de la història
Conèixer, analitzar i valorar el paper de l'església en la societat moderna
 A2 Coneixement de la història de la formació de l’Europa moderna
Analitzar els canvis produïts en el pensament i la cultura a l'època Moderna
 A4 Analitzar els canvis produïts en el pensament i la cultura a l'època Moderna
 A5 Conèixer els diversos models d'estructura política i social en aquest període de la història
Anàlisi i valoració del paper que van tenir els avenços científics i els descobriments geogràfics a l'Època Moderna i la influència al món actual
 A6 Conèixer, analitzar i valorar el paper de l'església en la societat moderna.
Anàlisi i valoració del paper que van tenir els avenços científics i els descobriments geogràfics a l'Època Moderna i la influència al món actual
 A8 Coneixement de la història de la formació de l’Europa moderna
 A9 Conèixer i valorar els elements que configuren l'Estat Modern
Conèixer els diversos models d'estructura política i social en aquest període de la història
 A11 Conèixer, analitzar i valorar el paper de l'església en la societat moderna
Anàlisi i valoració del paper que van tenir els avenços científics i els descobriments geogràfics a l'Època Moderna i la influència al món actual
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1 Coneixement de la història de la formació de l'Europa moderna
Analitzar els canvis produïts en el pensament i la cultura a l'època Moderna Conèixer i valorar els elements que configuren l'Estat Modern
Conèixer els diversos models d'estructura política i social en aquest període de la història
Conèixer, analitzar i valorar el paper de l'església en la societat moderna
Anàlisi i valoració del paper que van tenir els avenços científics i els descobriments geogràfics a l'Època Moderna i la influència al món actual
 B2 Analitzar els canvis produïts en el pensament i la cultura a l'època Moderna Conèixer i valorar els elements que configuren l'Estat Modern
Conèixer, analitzar i valorar el paper de l'església en la societat moderna
Anàlisi i valoració del paper que van tenir els avenços científics i els descobriments geogràfics a l'Època Moderna i la influència al món actual
 B3 Analitzar els canvis produïts en el pensament i la cultura a l'època Moderna
 B4 Analitzar els canvis produïts en el pensament i la cultura a l'època Moderna
Conèixer, analitzar i valorar el paper de l'església en la societat moderna
Anàlisi i valoració del paper que van tenir els avenços científics i els descobriments geogràfics a l'Època Moderna i la influència al món actual
 B6 Analitzar els canvis produïts en el pensament i la cultura a l'època Moderna
Conèixer, analitzar i valorar el paper de l'església en la societat moderna
Anàlisi i valoració del paper que van tenir els avenços científics i els descobriments geogràfics a l'Època Moderna i la influència al món actual
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
1. La Transició cap a l’Edat Moderna -La depressió econòmica dels segles XIV i XV
- El pas a l’Edat Moderna. L’època del Renaixement
- L’Edat Moderna: Època de canvis i descobriments
2.L’Estat Modern. - Estructura de l’Estat
- Estat i poders supranacionals
- Relacions entre estats
3. Els enfrontaments polítics i religiosos del segle XVI - Reforma i contrarreforma
- Difusió del protestantisme ( Luter, Zwingli, Calví)
- L’anglicanisme.
- La reforma catòlica
4. Els Sistemes Econòmics: Mercantilisme i Fisiocràcia - Mercantilisme. (Concepte i abast geogràfic,Teòrics, Característiques)
- Fisiocràcia (Concepte i abast geogràfic,Teòrics, Característiques)
- El Liberalisme Econòmic. Adam Smith
5. Guerres i revolucions: la crisi del segle XVII. - Les monarquies absolutes i el parlamentarisme anglés
- La societat estamental
- Els conflictes socials
6. El segle XVIII: el segle de la Il•lustració.
- Antecedents: Filosòfics (Descartes, Hobbes, Locke), Canvis polítics
- La Il•lustració. Concepte.Teòrics: Montesquieu, Voltaire, Rousseau
- Influència al segle XIX: el romanticisme

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
A1
3 0 3
Sessió Magistral
A1
A2
A4
43 65 108
Debats
A5
A9
B3
2 0 2
Treballs
A6
A11
B3
B4
14 16 30
Atenció personalitzada
B1
B6
8 0 8
 
Proves de desenvolupament
A1
A2
A4
A5
A9
4 0 4
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura i explicació dels fets que assenyalen la transició a l'època moderna.
Sessió Magistral Exposició a l'aula del temari proposat.
Debats Discussió a l'aula sobre fets històrics que es considerin d'interès
Treballs Elaboració de ressenyes, comentari de mapes;a les classes pràctiques es donaran orientacions per a la seva elaboració i es comentaran textos, mapesi pel.lícules de temàtica històrica.

Atenció personalitzada
Descripció
Durant les hores de despatx, s'aclarirà qualsevol dubte que s'hagi produït en el desenvolupament de les sessions magistrals; es recomanarà lectures i bibliografia complementària.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Sessió Magistral
A1
A2
A4
Dues proves , una a meitat de quadrimestre i l'altra al final. L'alumnat desenvoluparà dues qüestions de resposta àmplia a triar d'entre tres (70%) i tres preguntes relacionades amb les ressenyes (30%). Per aprovar el curs s'han d'aprovar o assolir a mitjana de les dues proves. 50%
Treballs
A6
A11
B3
B4
Elaboració de ressenyes, comentari de mapes, textos, gràfics i pel·lícules de temàtica històrica. 40%
Altres  

Assistència i participació a classe

10%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica

AQUILECCHIA, G. Giordano Bruno. París, 2000

BRION, M. Maquiavelo. Ed. Vergara. Barcelona, 2003

BURCKHARDT, Jacob. La Cultura del Renacimiento en Italia. Edaf, 1990.

BURKE, Peter. El Renacimiento italiano : cultura y sociedad en Italia. Alianza, 1993.

CASTELLOTE, Salvador.Reformas y contrarreformas en la Europa del siglo XVI. Akal, 1997.

FLORISTÁN, Alfredo (Coord). Historia Moderna Universal. Ariel. Barcelona, 2002

LUTZ, Heinrich. Reforma y Contrarreforma. Alianza Edit. 1992.

MESTRE GODES, Jesús. La fi de la cristiandat. De la Reforma protestant a la Reforma catòlica (1517-1572). Ed. 62. Barcelona,2001

TENENTI, Alberto. La Edad Moderna siglos XVI-XVIII. Crítica, Barcelona, 2003   

VIZUETE MENDOZA, JC. La iglesia en la Edad Moderna. Madrid, 2000

WHITE,M. Leonardo, el primer científico. Plaza y Janés. Barcelona, 2001

VVAA. Historia de las religiones. Crítica. Barcelona, 2000

VVAA. Poder y modernidad. Concepciones políticas en la España Moderna. Valladolid, 2000.  

Complementària

Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
SOCIETAT I CULTURA EN LA CONTEMPORANEITAT/12204103


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent