L'assignatura serveix per aportar a l'alumne el coneixement sobre conceptes i processos fonamentals del període de la història occidental, conegut com a edat moderna, tot introduint-lo en la compresió de les diferents versions dels corrents historiogràfics sobre l'esmentada època.
Es farà menció especial a la història econòmica dels segles XVI, XVII i XVIII així com a les idees econòmiques del període.
Dins del tema societat s'atendrà de manera preferent l'apartat de la noblesa, tant pel que fa als aspectes generals europeus, com als particulars de la noblesa hispànica. Es farà una consideració especial a la noblesa del Principat de Catalunya.
Pel que fa a la cultura, es tractaran personalitats com Maquiavel, Hobbes, Locke, filòsosfs/enciclopedistes, Rousseau...
Competències
Tipus A
Codi
Competències Específiques
A1
Conèixer, analitzar i transmetre la història general i la història pròpia del territori.
A2
Conèixer i analitzar l’estructura diacrònica de la història.
A4
Conèixer i interpretar la història com a disciplina en construcció.
A5
Conèixer i analitzar els temes i problemàtiques objecte de debat historiogràfic.
A6
Usar, ordenar i interpretar les fonts històriques.
A8
Conèixer, analitzar i interpretar la història de la integració europea.
A9
Conèixer, analitzar i interpretar detalladament un o més períodes específics del passat de la humanitat.
A11
Comprendre, interpretar i elaborar textos historiogràfics o documents originals en la pròpia llengua.
Tipus B
Codi
Competències Transversals
B1
Aprendre a aprendre.
B2
Resoldre problemes de forma efectiva al camp de la història.
B3
Aplicar pensament analític, crític, lògic i creatiu, demostrant dots d'innovació.
B4
Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
B6
Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o àmbit tècnic concrets.
Coneixement de la història de la formació de l’Europa moderna
Analitzar els canvis produïts en el pensament i la cultura a l'època Moderna
Conèixer i valorar els elements que configuren l'Estat Modern
Conèixer els diversos models d'estructura política i social en aquest període de la història
Conèixer, analitzar i valorar el paper de l'església en la societat moderna
Conèixer els diversos models d'estructura política i social en aquest període de la història
Anàlisi i valoració del paper que van tenir els avenços científics i els descobriments geogràfics a l'Època Moderna i la influència al món actual
Conèixer, analitzar i valorar el paper de l'església en la societat moderna.
Anàlisi i valoració del paper que van tenir els avenços científics i els descobriments geogràfics a l'Època Moderna i la influència al món actual
Conèixer i valorar els elements que configuren l'Estat Modern
Conèixer els diversos models d'estructura política i social en aquest període de la història
Conèixer, analitzar i valorar el paper de l'església en la societat moderna
Anàlisi i valoració del paper que van tenir els avenços científics i els descobriments geogràfics a l'Època Moderna i la influència al món actual
Coneixement de la història de la formació de l'Europa moderna
Analitzar els canvis produïts en el pensament i la cultura a l'època Moderna Conèixer i valorar els elements que configuren l'Estat Modern
Conèixer els diversos models d'estructura política i social en aquest període de la història
Conèixer, analitzar i valorar el paper de l'església en la societat moderna
Anàlisi i valoració del paper que van tenir els avenços científics i els descobriments geogràfics a l'Època Moderna i la influència al món actual
Analitzar els canvis produïts en el pensament i la cultura a l'època Moderna Conèixer i valorar els elements que configuren l'Estat Modern
Conèixer, analitzar i valorar el paper de l'església en la societat moderna
Anàlisi i valoració del paper que van tenir els avenços científics i els descobriments geogràfics a l'Època Moderna i la influència al món actual
Analitzar els canvis produïts en el pensament i la cultura a l'època Moderna
Conèixer, analitzar i valorar el paper de l'església en la societat moderna
Anàlisi i valoració del paper que van tenir els avenços científics i els descobriments geogràfics a l'Època Moderna i la influència al món actual
Analitzar els canvis produïts en el pensament i la cultura a l'època Moderna
Conèixer, analitzar i valorar el paper de l'església en la societat moderna
Anàlisi i valoració del paper que van tenir els avenços científics i els descobriments geogràfics a l'Època Moderna i la influència al món actual
Tipus C
Codi
Resultats d'aprenentatge
Continguts
Tema
Subtema
1. La Transició cap a l’Edat Moderna
-La depressió econòmica dels segles XIV i XV
- El pas a l’Edat Moderna. L’època del Renaixement
- L’Edat Moderna: Època de canvis i descobriments
2.L’Estat Modern.
- Estructura de l’Estat
- Estat i poders supranacionals
- Relacions entre estats
3. Els enfrontaments polítics i religiosos del segle XVI
- Reforma i contrarreforma
- Difusió del protestantisme ( Luter, Zwingli, Calví)
- L’anglicanisme.
- La reforma catòlica
4. Els Sistemes Econòmics: Mercantilisme i Fisiocràcia
- Mercantilisme. (Concepte i abast geogràfic,Teòrics, Característiques)
- Fisiocràcia (Concepte i abast geogràfic,Teòrics, Característiques)
- El Liberalisme Econòmic. Adam Smith
5. Guerres i revolucions: la crisi del segle XVII.
- Les monarquies absolutes i el parlamentarisme anglés
- La societat estamental
- Els conflictes socials
6. El segle XVIII: el segle de la Il•lustració.
- Antecedents: Filosòfics (Descartes, Hobbes, Locke), Canvis polítics
- La Il•lustració. Concepte.Teòrics: Montesquieu, Voltaire, Rousseau
- Influència al segle XIX: el romanticisme
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat
Presentació de l'assignatura i explicació dels fets que assenyalen la transició a l'època moderna.
Sessió Magistral
Exposició a l'aula del temari proposat.
Debats
Discussió a l'aula sobre fets històrics que es considerin d'interès
Treballs
Elaboració de ressenyes, comentari de mapes;a les classes pràctiques es donaran orientacions per a la seva elaboració i es comentaran textos, mapesi pel.lícules de temàtica històrica.
Atenció personalitzada
Descripció
Durant les hores de despatx, s'aclarirà qualsevol dubte que s'hagi produït en el desenvolupament de les sessions magistrals; es recomanarà lectures i bibliografia complementària.
Dues proves , una a meitat de quadrimestre i l'altra al final. L'alumnat desenvoluparà dues qüestions de resposta àmplia a triar d'entre tres (70%) i tres preguntes relacionades amb les ressenyes (30%). Per aprovar el curs s'han d'aprovar o assolir a mitjana de les dues proves.
Elaboració de ressenyes, comentari de mapes, textos, gràfics i pel·lícules de temàtica històrica.
40%
Altres
Assistència i participació a classe
10%
Altres comentaris i segona convocatòria
Fonts d'informació
Bàsica
AQUILECCHIA, G. Giordano Bruno. París, 2000
BRION, M. Maquiavelo. Ed.
Vergara. Barcelona, 2003
BURCKHARDT, Jacob. La Cultura del Renacimiento en Italia. Edaf, 1990.
BURKE, Peter. El Renacimiento italiano :
cultura y sociedad en Italia. Alianza,
1993.
CASTELLOTE, Salvador.Reformas y contrarreformas en la Europa del siglo XVI. Akal,
1997.
FLORISTÁN, Alfredo (Coord). Historia
Moderna Universal. Ariel. Barcelona, 2002
LUTZ, Heinrich. Reforma y Contrarreforma. Alianza Edit. 1992.
MESTRE GODES, Jesús. La fi de la cristiandat. De la Reforma protestant a la Reforma catòlica
(1517-1572). Ed. 62. Barcelona,2001
TENENTI, Alberto. La Edad Moderna
siglos XVI-XVIII. Crítica, Barcelona, 2003
VIZUETE MENDOZA, JC. La iglesia en la Edad Moderna.Madrid,
2000
WHITE,M. Leonardo, el primer científico. Plaza y
Janés. Barcelona, 2001
VVAA. Historia de las religiones. Crítica. Barcelona, 2000
VVAA. Poder y modernidad. Concepciones políticas en la España Moderna.Valladolid,
2000.
Complementària
Recomanacions
Assignatures que en continuen el temari
SOCIETAT I CULTURA EN LA CONTEMPORANEITAT/12204103
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent