DADES IDENTIFICATIVES 2010_11
Assignatura (*) SOCIETAT I CULTURA A L'ÈPOCA MODERNA Codi 12204006
Ensenyament
Grau d'Història (Pla 2008)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Formació bàsica Primer Segon
Llengua d'impartició
Català
Departament Història i Història de l'Art
Coordinador/a
FABREGAS ROIG, JOSÉ
Adreça electrònica jose.fabregas@urv.cat
Professors/es
FABREGAS ROIG, JOSÉ
Web
Descripció general i informació rellevant L'assignatura pretén aportar a l'alumne el coneixement sobre conceptes i processos fonamentals del període de la història occidental, conegut com a edat moderna, tot introduint-lo en la compresió de les diferents versions dels corrents historiogràfics sobre l'esmentada època. De forma general es treballaran aspectes polítics, econòmics, culturals i religiosos dels segles XVI, XVII i XVIII.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1 Conèixer, analitzar i transmetre la història general i la història pròpia del territori
 A2 Conèixer i analitzar l’estructura diacrònica de la història
 A4 Conèixer i interpretar la història com a disciplina en construcció
 A5 Conèixer i analitzar els temes i les problemàtiques objecte de debat historiogràfic
 A6 Usar, ordenar i interpretar les fonts històriques
 A8 Conèixer, analitzar i interpretar la història de la integració europea
 A9 Conèixer, analitzar i interpretar detalladament un o més períodes específics del passat de la humanitat
 A11 Comprendre, interpretar i elaborar textos historiogràfics o documents originals en la llengua pròpia
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1 Aprendre a aprendre
 B2 Resoldre problemes de forma efectiva en el camp de la història
 B3 Aplicar pensament analític, crític, lògic i creatiu, demostrant dots d'innovació
 B4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa
 B6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1 Coneixement de la història de la formació de l’Europa moderna
Analitzar els canvis produïts en el pensament i la cultura en l'època moderna
Conèixer i valorar els elements que configuren l'Estat modern
Conèixer els diversos models d'estructura política i social existents en aquest període de la història
Conèixer, analitzar i valorar el paper de l'Església en la societat moderna
 A2 Coneixement de la història de la formació de l’Europa moderna
Analitzar els canvis produïts en el pensament i la cultura en l'època moderna
 A4 Analitzar els canvis produïts en el pensament i la cultura en l'època moderna
 A5 Conèixer els diversos models d'estructura política i social d'aquest període de la història
Anàlisi i valoració del paper que van tenir els avenços científics i els descobriments geogràfics en l'època moderna i la seva influència en el món actual
 A6 Conèixer, analitzar i valorar el paper de l'Església en la societat moderna
Anàlisi i valoració del paper que van tenir els avenços científics i els descobriments geogràfics en l'època moderna i la seva influència en el món actual
 A8 Coneixement de la història de la formació de l'Europa moderna
 A9 Conèixer i valorar els elements que configuren l'Estat modern
Conèixer els diversos models d'estructura política i social existents en aquest període de la història
 A11 Conèixer, analitzar i valorar el paper de l'Església en la societat moderna
Anàlisi i valoració del paper que van tenir els avenços científics i els descobriments geogràfics en l'època moderna i la seva influència en el món actual
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1 Coneixement de la història de la formació de l'Europa moderna
Analitzar els canvis produïts en el pensament i la cultura en l'època moderna. Conèixer i valorar els elements que configuren l'Estat modern
Conèixer els diversos models d'estructura política i social existents en aquest període de la història
Conèixer, analitzar i valorar el paper de l'Església en la societat moderna
Anàlisi i valoració del paper que van tenir els avenços científics i els descobriments geogràfics en l'època moderna i la seva influència en el món actual
 B2 Analitzar els canvis produïts en el pensament i la cultura en l'època moderna. Conèixer i valorar els elements que configuren l'Estat modern
Conèixer, analitzar i valorar el paper de l'Església en la societat moderna
Anàlisi i valoració del paper que van tenir els avenços científics i els descobriments geogràfics en l'època moderna i la seva influència en el món actual
 B3 Analitzar els canvis produïts en el pensament i la cultura en l'època moderna
 B4 Analitzar els canvis produïts en el pensament i la cultura en l'època moderna
Conèixer, analitzar i valorar el paper de l'Església en la societat moderna
Anàlisi i valoració del paper que van tenir els avenços científics i els descobriments geogràfics en l'època moderna i la seva influència en el món actual
 B6 Analitzar els canvis a l'època Moderna a Espanya
Conèixer, analitzar i valorar el paper de l'Església en la societat moderna
Anàlisi i valoració del paper que van tenir els avenços científics i els descobriments geogràfics en l'època moderna i la seva influència en el món actual
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
1. La Transició cap a l’Edat Moderna - El pas a l’Edat Moderna. L’època del Renaixement
- L’Edat Moderna: Època de canvis i descobriments
2.L’Estat Modern - Estructura de l’Estat
- Estat i poders supranacionals
- Relacions entre estats
3. La població a l'Antic Règim - Models de població. Quantificació a l'Antic Règim
- Factors demogràfics positius i negatius que intervenen en el creixement
- Dos medis: Món rural i món urbà
4. Ciència i cultura a l'època moderna La cultura a l'antiguitat
La ciència a l'edat mitjana
La revolució científica. Secularització del pensament
5. Els Sistemes Econòmics: Mercantilisme, Fisiocràcia, Liberalisme econòmic - Mercantilisme. Concepte i abast geogràfic,Teòrics, Característiques
- Fisiocràcia. Concepte i abast geogràfic,Teòrics, Característiques
- El Liberalisme Econòmic. Adam Smith
6. Els enfrontaments polítics i religiosos del segle XVI - Reformes i contrareforma
- Difusió del protestantisme ( Luter, Zwingli, Calví)
- L’anglicanisme.
- La reforma catòlica
7. El segle XVIII: l'època de la Il•lustració
- Repàs dels antecedents: Descartes, Hobbes, Locke
- La Il•lustració. Concepte.Teòrics: Montesquieu, Voltaire, Rousseau
- Influència al segle XIX: el romanticisme

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
3 0 3
Sessió Magistral
A1
A2
A5
A8
B1
B3
43 65 108
Debats
A6
A11
B3
B6
2 0 2
Treballs
A11
B1
B3
14 16 30
Atenció personalitzada
8 0 8
 
Proves de desenvolupament
A4
A5
A8
B3
4 0 4
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura i explicació dels fets que assenyalen la transició a l'època moderna.
Sessió Magistral Exposició a l'aula del temari proposat.
Debats Discussió a l'aula sobre fets històrics que es considerin d'interès
Treballs Elaboració i comentari de mapes;a les classes pràctiques es donaran orientacions per a la seva elaboració i es comentaran textos, mapes i pel.lícules de temàtica històrica.

Atenció personalitzada
Descripció
Durant les hores de despatx, s'aclarirà qualsevol dubte que s'hagi produït en el desenvolupament de les sessions magistrals; es recomanarà lectures i bibliografia complementària.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Sessió Magistral
A1
A2
A5
A8
B1
B3
Dues proves , una a meitat de quadrimestre i l'altra al final. L'alumnat desenvoluparà dues qüestions de resposta àmplia a triar d'entre tres (70%) i tres preguntes relacionades amb uns textos proposats pel professor (30%). Per aprovar el curs s'han d'aprovar o assolir a mitjana de les dues proves (la nota mínima d'una de les proves ha de ser de 4). 50%
Treballs
A11
B1
B3
Elaboració i comentari de mapes, textos, gràfics i pel·lícules de temàtica històrica. 45%
Altres  

Assistència i participació a classe

5%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica

AQUILECCHIA, G. Giordano Bruno. París, 2000

ATKINSON, J. Lutero y el nacimiento del protestantismo. Alianza Edit. Madrid, 1984.

BRION, M. Maquiavelo. Ed. Vergara. Barcelona, 2003

BURCKHARDT, Jacob. La Cultura del Renacimiento en Italia. Edaf, 1990.

BURKE, Peter. El Renacimiento italiano : cultura y sociedad en Italia. Alianza, 1993.

CASTELLOTE, Salvador.Reformas y contrarreformas en la Europa del siglo XVI. Akal, 1997.

CAMERON, E. Historia Económica Mundial. Alianza Editorial. Madrid, 2005.

DE VRIES,Jan. La economia de Europa en un periodo de crisis 1600-1750. Cátedra. Madrid, 1982.

FLORISTÁN, Alfredo (Coord). Historia Moderna Universal. Ariel. Barcelona, 2002

LUTZ, Heinrich. Reforma y Contrarreforma. Alianza Edit. 1992.

MASON, Stephen F. Historia de las ciencias. La revolución científica de los siglos XVI y XVII. Alianza Editorial, Madrid, 2005.

MESTRE GODES, Jesús. La fi de la cristiandat. De la Reforma protestant a la Reforma catòlica (1517-1572). Ed. 62. Barcelona,2001

TENENTI, Alberto. La Edad Moderna siglos XVI-XVIII. Crítica, Barcelona, 2003   

VIZUETE MENDOZA, JC. La iglesia en la Edad Moderna. Madrid, 2000

WHITE,M. Leonardo, el primer científico. Plaza y Janés. Barcelona, 2001

VVAA. Historia de las religiones. Crítica. Barcelona, 2000

VVAA. Poder y modernidad. Concepciones políticas en la España Moderna. Valladolid, 2000.  

Complementària

Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
SOCIETAT I CULTURA EN LA CONTEMPORANEITAT/12204103


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent