Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A17 |
Conèixer els espais geogràfics regionals i els fonaments de la geografia humana i de la geografia física |
| A18 |
Elaborar, relacionar, sintetitzar i representar gràficament i cartogràficament informació geogràfica per a la comprensió i interpretació del territori |
| A19 |
Explicar la diversitat de llocs, regions i localitzacions interrelacionant els fenòmens geogràfics (medi físic i humà) a diferents escales territorials |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B3 |
Aplicar pensament analític, crític, lògic i creatiu, demostrant dots d'innovació |
| B7 |
Sensibilització en temes mediambientals |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A17 |
Comprensió de conceptes fonamentals relacionats amb aspectes i mètodes propis de la geografia
Argumentació i/o defensa de parers establerts a partir de la lectura i l'anàlisi de la documentació proporcionada
Realització d’exercicis de caràcter estadístic, gràfic i cartogràfic a partir de tècniques pròpies de la geografia, amb el suport de les TIC o sense
Coneixement directe del territori i reflexió escrita sobre les interrelacions dels diferents fenòmens geogràfics observats
| | A18 |
Realització d’exercicis de caràcter estadístic, gràfic i cartogràfic a partir de tècniques pròpies de la geografia, amb el suport de les TIC i sense
Coneixement directe del territori i reflexió escrita sobre les interrelacions dels diferents fenòmens geogràfics observats
| | A19 |
Argumentació i/o defensa de parers establerts a partir de la lectura i l'anàlisi de la documentació proporcionada
Realizació d'assajos (de forma individual o col·laborativa) per a l’estudi i el desenvolupament d’un tema geogràfic
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B3 |
Comprensió de conceptes fonamentals relacionats amb aspectes i mètodes propis de la geografia
Coneixement directe del territori i reflexió escrita sobre les interrelacions dels diferents fenòmens geogràfics observats
| | B7 |
Comprensió de conceptes fonamentals relacionats amb aspectes i mètodes propis de la geografia
Coneixement directe del territori i reflexió escrita sobre les interrelacions dels diferents fenòmens geogràfics observats
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
1. Introducció
|
1.1. Evolució històrica de la Geografia
1.2. La recerca actual en Geografia
1.3. Geografia i ordenació del territori |
2. La representació cartogràfica |
2.1. La representació de la Terra: coordenades, projeccions i escales
2.2. El mapa topogràfic i la cartografia temàtica
2.3. La fotografia aèria i la imatge satèl·lit |
3. El medi natural |
3.1. Els elements del medi natural: relleu, clima, aigües i vegetació
3.2. El medi natural: risc i recurs per les activitats humanes |
4. Els components humans del territori |
4.1. Dinàmica i estructura de la població
4.2. Els assentaments humans: les ciutats i l'espai rural
4.3. Les activitats econòmiques i la seva localització: agricultura, indústria i serveis
4.4. Les infraestructures de transport i de comunicació. |
5. La qüestió ambiental |
5.1. Desenvolupament humà i canvi ambiental: desenvolupament sostenible?
5.2. Contaminació atmosfèrica i canvi climàtic
5.3. Degradació del medi aquàtic
5.4. La generació i gestió dels residus |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
3 |
0 |
3 |
Sessió Magistral |
|
29 |
58 |
87 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
2 |
6 |
8 |
Pràctiques de camp/sortides |
|
8 |
12 |
20 |
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
|
6 |
18 |
24 |
Atenció personalitzada |
|
4 |
0 |
4 |
|
Proves mixtes |
|
2 |
0 |
2 |
Proves mixtes |
|
2 |
0 |
2 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació de l’assignatura: continguts, bibliografia bàsica, treballs i pràctiques a realitzar i sistema d’avaluació. |
Sessió Magistral |
Exposició dels continguts teòrics de l'assignatura. |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Pràctica obligatòria sobre algun aspecte relacionat amb la cartografia (Tema 2). El resultat de la pràctica s'ha d'entregar com a molt tard 1 setmana després de la data de la sessió pràctica. La pràctica ha d'obtenir com a mínim la qualificació de 4 sobre 10 per fer mitjana amb la resta de pràctiques. |
Pràctiques de camp/sortides |
Sortida de treball de camp obligatòria per analitzar sobre el terreny alguns aspectes estudiats durant les sessions magistrals i realització d'una ressenya sobre els aspectes tractats. S'ha d'entregar com a molt tard 1 setmana després d'haver-se realitzat la sortida. La nota mínima d'aquesta activitat per fer mitjana amb la resta d'activitats avaluables és de 4 sobre 10. |
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
3 sessions pràctiques obligatòries sobre aspectes relacionats amb els Temes 3, 4 i 5, utilitzant TIC. Els resultats de les pràctiques s'han d'entregar com a molt tard 1 setmana després de la data de la sessió pràctica. Cada pràctica ha d'obtenir com a mínim la qualificació de 4 sobre 10 per fer mitjana amb la resta de pràctiques. |
Descripció |
Atenció específica, ja sigui individualment o per grups, tenint en compte el tipus d’activitat on es requereix atenció personalitzada. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
Pràctica obligatòria sobre algun aspecte relacionat amb la cartografia (Tema 2). El resultat de la pràctica s'ha d'entregar com a molt tard 1 setmana després de la data de la sessió pràctica. La pràctica ha d'obtenir com a mínim la qualificació de 4 sobre 10 per fer mitjana amb la resta de pràctiques. |
7,5% |
Pràctiques de camp/sortides |
|
Sortida de treball de camp obligatòria per analitzar sobre el terreny alguns aspectes estudiats durant les sessions magistrals i realització d'una ressenya sobre els aspectes tractats. S'ha d'entregar com a molt tard 1 setmana després d'haver-se realitzat la sortida. La nota mínima d'aquesta activitat per fer mitjana amb la resta d'activitats avaluables és de 4 sobre 10. |
10% |
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
|
3 sessions pràctiques obligatòries sobre aspectes relacionats amb els Temes 3, 4 i 5, utilitzant TIC. Els resultats de les pràctiques s'han d'entregar com a molt tard 1 setmana després de la data de la sessió pràctica. Cada pràctica ha d'obtenir com a mínim la qualificació de 4 sobre 10 per fer mitjana amb la resta de pràctiques. |
22,5% |
Proves mixtes |
|
Prova mixta (desenvolupament i tipus test) sobre els temes 1 a 3, que es realitzarà la darrera setmana d'octubre. Aquesta prova s'ha de superar com a mínim amb una qualificació de 4 sobre 10 per fer mitjana amb la resta d'activitats avaluables. |
30% |
Proves mixtes |
|
Prova mixta (desenvolupament i tipus test) sobre els temes 4 i 5, que es realitzarà en la data assignada des del DHiHA (inicis gener 2010). Aquesta prova s'ha de superar com a mínim amb una qualificació de 4 sobre 10 per fer mitjana amb la resta d'activitats avaluables. |
30% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Les pràctiques (aula ordinària i TIC) no presentades durant la data fixada per la seva entrega es podran presentar en la data designada com a 2a convocatòria. També s'han d'entregar en la data designada com a 2a convocatòria aquelles pràctiques que no van assolir la nota mínima de 4 sobre 10, les quals han d'haver estat millorades. La qualificació de l'assignatura en la 2a convocatòria es farà a partir d'una prova de desenvolupament (data designada com 2a convoctòria) de tots els continguts de l'assignatura. Aquesta prova tindrà assignat un valor del 60% de la qualificació final. El restant 40% correspondrà al valor obtingut a les pràctiques (30%) i la sortida de camp (10%). La qualificació mínima de la prova de desenvolupament de la 2a convocatòria per tal de fer mitjana amb les pràctiques i el treball de camp és de 4 sobre 10. |
Bàsica |
LÓPEZ B., F.; RUBIO R., J.M.; CUADRAT, J.M., Geografía Física, Cátedra, Madrid, 1992
AYALA, F.J. i OLCINA, J. (coord.), Riesgos naturales, Ariel, Barcelona, 2002
PUYOL, R.; ESTÉBANEZ, J.; MÉNDEZ, R., Geografía Humana, Cátedra, Madrid, 1988
SÁNCHEZ, J.J, El crecimiento de la población mundial. Implicacions socioeconómicas, ecológicas y éticas, Tirant lo blanc, València, 2008
VEGARA, J.M., BARRACÓ, H., COLLDEFORNS, M., RELEA, F. i RODRÍGUEZ, P. , Introducción al medio ambiente y a la sostenibilidad, Vicens-Vives, Barcelona, 2004
SALADIÉ, O.; OLIVERAS, J., Desenvolupament Sostenbile, Publacions URV, Tarragona, 2010
HIGUERAS, A., Teoría y método de la geografía. Introducción al análisis geográfico regional, Prensas Universitarias de Zaragoza, Zaragoz, 2003
|
A llarg del curs s'indicarà la bibliografia més específica per cada apartat dels continguts de l'assignatura. |
Complementària |
|
|
Assignatures que en continuen el temari |
GEOGRAFIA: TERRITORI I SOCIETAT II/12204008 |
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|