Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A17 |
Conèixer els espais geogràfics regionals i els fonaments de la geografia humana i de la geografia física. |
| A18 |
Elaborar, relacionar, sintetitzar i representar gràficament i cartogràficament informació geogràfica per a la comprensió i interpretació del territori. |
| A19 |
Explicar la diversitat de llocs, regions i localitzacions interrelacionant els fenòmens geogràfics (medi físic i humà) a diferents escales territorials. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B3 |
Aplicar pensament analític, crític, lògic i creatiu, demostrant dots d'innovació |
| B7 |
Sensibilització en temes mediambientals |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears | | C2 |
Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació. |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A17 |
Comprèn conceptes fonamentals relacionats amb aspectes i mètodes propis de la geografia
Argumenta i/o defensa parers establerts a partir de la lectura i anàlisi de la documentació proporcionada
Realitza exercicis de caràcter estadístic, gràfic i cartogràfic a partir de tècniques pròpies de la geografia amb suport de les TIC i sense
Coneix directament el territori i reflexiona per escrit sobre les interrelacions dels diferents fenòmens geogràfics observats
| | A18 |
Realitza exercicis de caràcter estadístic, gràfic i cartogràfic a partir de tècniques pròpies de la geografia amb suport de les TIC i sense
Coneix directament el territori i reflexiona per escrit sobre les interrelacions dels diferents fenòmens geogràfics observats
| | A19 |
Argumenta i/o defensa parers establerts a partir de la lectura i anàlisi de la documentació proporcionada
Realitza assajos (de forma individual i/o col·laborativa) per l'estudi i desenvolupament d'un tema geogràfic
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B3 |
Aplica tècniques innovadores i obté resultats
| | B7 |
Coneix el concepte de desenvolupament sostenible
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| C2 |
Coneix el maquinari bàsic dels ordinadors
|
Tema |
Subtema |
1. Introducció
|
1.1. Evolució històrica de la Geografia
1.2. La recerca actual en Geografia
1.3. Geografia i ordenació del territori |
2. La representació cartogràfica |
2.1. La representació de la Terra: coordenades, projeccions i escales
2.2. El mapa topogràfic i la cartografia temàtica
2.3. La fotografia aèria i la imatge satèl·lit |
3. El medi natural |
3.1. Els elements del medi natural: relleu, clima, aigües i vegetació
3.2. El medi natural: risc i recurs per les activitats humanes |
4. Els components humans del territori |
4.1. Dinàmica i estructura de la població
4.2. Els assentaments humans: les ciutats i l'espai rural
4.3. Les activitats econòmiques i la seva localització: agricultura, indústria i serveis
4.4. Les infraestructures de transport i de comunicació. |
5. La qüestió ambiental |
5.1. Desenvolupament humà i canvi ambiental: desenvolupament sostenible?
5.2. Contaminació atmosfèrica i canvi climàtic
5.3. Degradació del medi aquàtic
5.4. La generació i gestió dels residus |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
4 |
0 |
4 |
Sessió Magistral |
|
30 |
60 |
90 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
4 |
12 |
16 |
Pràctiques de camp/sortides |
|
8 |
4 |
12 |
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
|
4 |
16 |
20 |
Atenció personalitzada |
|
4 |
0 |
4 |
|
Proves mixtes |
|
2 |
0 |
2 |
Proves mixtes |
|
2 |
0 |
2 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació de l’assignatura: continguts, bibliografia bàsica, treballs i pràctiques a realitzar i sistema d’avaluació. |
Sessió Magistral |
Exposició dels continguts teòrics de l'assignatura. |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
2 exercicis obligatoris a l'aula ordinària: una primer sobre algun aspecte relacionat amb la cartografia (Tema 2) i un segon sobre algun aspecte relacionat amb el medi ambient (Tema 5) . Els resultats s'han d'entregar com a molt tard 1 setmana després de la data de la respectiva sessió. La qualificació mitjana d'aquests dos exercicis i de les 2 pràctiques TIC ha d'arribar com a mínim a 5 sobre 10 per fer mitjana amb la resta d'activitats avaluables. |
Pràctiques de camp/sortides |
Sortida de treball de camp obligatòria per analitzar sobre el terreny alguns aspectes estudiats durant les sessions magistrals i realització d'una ressenya sobre els aspectes tractats. S'ha d'entregar com a molt tard 1 setmana després d'haver-se realitzat la sortida. |
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
2 sessions pràctiques obligatòries sobre aspectes relacionats amb els Temes 3 i 4, utilitzant TIC. Els resultats de les pràctiques s'han d'entregar com a molt tard 2 setmanes després de la data de la respectiva sessió pràctica. La qualificació mitjana d'aquestes dues pràctiques TIC en aula informàtica i dels 2 exercicis en aula ordinària ha d'arribar com a mínim a 5 sobre 10 per fer mitjana amb la resta d'activitats avaluables. |
Descripció |
Atenció específica, ja sigui individualment o per grups, tenint en compte el tipus d’activitat on es requereix atenció personalitzada. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
2 exercicis obligatoris a l'aula ordinària: una primer sobre algun aspecte relacionat amb la cartografia (Tema 2) i un segon sobre algun aspecte relacionat amb el medi ambient (Tema 5) . Els resultats s'han d'entregar com a molt tard 1 setmana després de la data de la respectiva sessió. La qualificació mitjana d'aquests dos exercicis i de les 2 pràctiques TIC ha d'arribar com a mínim a 5 sobre 10 per fer mitjana amb la resta d'activitats avaluables. |
10% |
Pràctiques de camp/sortides |
|
Sortida de treball de camp obligatòria per analitzar sobre el terreny alguns aspectes estudiats durant les sessions magistrals i realització d'una ressenya sobre els aspectes tractats. S'ha d'entregar com a molt tard 1 setmana després d'haver-se realitzat la sortida. |
10% |
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
|
2 sessions pràctiques obligatòries sobre aspectes relacionats amb els Temes 3 i 4, utilitzant TIC. Els resultats de les pràctiques s'han d'entregar com a molt tard 2 setmanes després de la data de la respectiva sessió pràctica. La qualificació mitjana d'aquestes dues pràctiques TIC en aula informàtica i dels 2 exercicis en aula ordinària ha d'arribar com a mínim a 5 sobre 10 per fer mitjana amb la resta d'activitats avaluables. |
20% |
Proves mixtes |
|
Primera prova mixta (desenvolupament i tipus test) sobre els temes 1 a 3, que es realitzarà a meitat del primer quadrimestre. Aquesta prova s'ha de superar com a mínim amb una qualificació de 3 sobre 10 per fer mitjana amb la 2a prova mixta. En cas contrari s'ha d'anar directament a la 2a convocatòria de tota la matèria. |
30% |
Proves mixtes |
|
Segona prova mixta (desenvolupament i tipus test) sobre els temes 4 i 5, que es realitzarà en la data assignada des del DHiHA (inicis gener 2010). Aquesta prova s'ha de superar com a mínim amb una qualificació de 3 sobre 10 per fer mitjana amb la 1a prova mixta. Els resultat d'aquesta mitjana ha de ser com a mínim de 4,5 sobre 10 per fer mitjana amb la resta d'activitats avaluables. En cas contrari s'ha d'anar a la 2a convocatòria de tota la matèria. |
30% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
La qualificació de l'assignatura en la 2a convocatòria es farà a partir d'una prova mixta (tipus test i de desenvolupament) en la data designada com 2a convoctòria pel Departament d'Història i Història de l'Art. Aquesta prova mixta abarcarà tots els continguts de l'assignatura, tant els teòrics com els pràctics. La qualificació mínima de la prova mixta de la 2a convocatòria per tal de superar l'assignatura és de 5 sobre 10. |
Bàsica |
LÓPEZ B., F.; RUBIO R., J.M.; CUADRAT, J.M., Geografía Física, Cátedra, Madrid, 1992
AYALA, F.J. i OLCINA, J. (coord.), Riesgos naturales, Ariel, Barcelona, 2002
PUYOL, R.; ESTÉBANEZ, J.; MÉNDEZ, R., Geografía Humana, Cátedra, Madrid, 1988
SÁNCHEZ, J.J, El crecimiento de la población mundial. Implicacions socioeconómicas, ecológicas y éticas, Tirant lo blanc, València, 2008
VEGARA, J.M., BARRACÓ, H., COLLDEFORNS, M., RELEA, F. i RODRÍGUEZ, P. , Introducción al medio ambiente y a la sostenibilidad, Vicens-Vives, Barcelona, 2004
SALADIÉ, O.; OLIVERAS, J., Desenvolupament Sostenbile, Publacions URV, Tarragona, 2010
HIGUERAS, A., Teoría y método de la geografía. Introducción al análisis geográfico regional, Prensas Universitarias de Zaragoza, Zaragoz, 2003
|
A llarg del curs s'indicarà la bibliografia més específica per cada apartat dels continguts de l'assignatura. |
Complementària |
|
|
Assignatures que en continuen el temari |
GEOGRAFIA: TERRITORI I SOCIETAT II/12204008 |
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|