DADES IDENTIFICATIVES 2012_13
Assignatura (*) GEOGRAFIA: TERRITORI I SOCIETAT I Codi 12204007
Ensenyament
Grau d'Història (2008)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Formació bàsica Primer Primer
Llengua d'impartició
Català
Departament Geografia
Coordinador/a
FERRAN MERCADÉ, JOAN
SANZ IBAÑEZ, CINTA
Adreça electrònica joan.ferran@urv.cat
montserrat.bustos@urv.cat
Professors/es
FERRAN MERCADÉ, JOAN
BUSTOS HERNÁNDEZ, MONTSERRAT
Web http://www.urv.cat/upgeo/
Descripció general i informació rellevant Assignatura on s'analitzen els principals elements del sistema territorial i les seves interrelacions: medi natural i medi humà.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A17 Conèixer els espais geogràfics regionals i els fonaments de la geografia humana i de la geografia física.
 A18 Elaborar, relacionar, sintetitzar i representar gràficament i cartogràficament informació geogràfica per a la comprensió i interpretació del territori.
 A19 Explicar la diversitat de llocs, regions i localitzacions interrelacionant els fenòmens geogràfics (medi físic i humà) a diferents escales territorials.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B3 Aplicar pensament analític, crític, lògic i creatiu, demostrant dots d'innovació
 B7 Sensibilització en temes mediambientals
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C2 Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A17 Comprèn conceptes fonamentals relacionats amb aspectes i mètodes propis de la geografia
Argumenta i/o defensa parers establerts a partir de la lectura i anàlisi de la documentació proporcionada
Realitza exercicis de caràcter estadístic, gràfic i cartogràfic a partir de tècniques pròpies de la geografia amb suport de les TIC i sense
Coneix directament el territori i reflexiona per escrit sobre les interrelacions dels diferents fenòmens geogràfics observats
 A18 Realitza exercicis de caràcter estadístic, gràfic i cartogràfic a partir de tècniques pròpies de la geografia amb suport de les TIC i sense
Coneix directament el territori i reflexiona per escrit sobre les interrelacions dels diferents fenòmens geogràfics observats
 A19 Argumenta i/o defensa parers establerts a partir de la lectura i anàlisi de la documentació proporcionada
Realitza assajos (de forma individual i/o col·laborativa) per l'estudi i desenvolupament d'un tema geogràfic
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B3 Aplica tècniques innovadores i obté resultats
 B7 Coneix el concepte de desenvolupament sostenible
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C2 Coneix el maquinari bàsic dels ordinadors

Continguts
Tema Subtema
1. Introducció

1.1. Evolució històrica de la Geografia
1.2. La recerca actual en Geografia
1.3. Geografia i ordenació del territori
2. La representació cartogràfica 2.1. La representació de la Terra: coordenades, projeccions i escales
2.2. El mapa topogràfic i la cartografia temàtica
2.3. La fotografia aèria i la imatge satèl·lit
3. El medi natural 3.1. Els elements del medi natural: relleu, clima, aigües i vegetació
3.2. El medi natural: risc i recurs per les activitats humanes
4. Els components humans del territori 4.1. Dinàmica i estructura de la població
4.2. Els assentaments humans: les ciutats i l'espai rural
4.3. Les activitats econòmiques i la seva localització: agricultura, indústria i serveis
4.4. Les infraestructures de transport i de comunicació.
5. La qüestió ambiental 5.1. Desenvolupament humà i canvi ambiental: desenvolupament sostenible?
5.2. Contaminació atmosfèrica i canvi climàtic
5.3. Degradació del medi aquàtic
5.4. La generació i gestió dels residus

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
A17
B3
2 0 2
Sessió Magistral
A17
A18
B3
B7
30 60 90
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A18
A19
5 15 20
Pràctiques de camp/sortides
A17
A19
B7
10 4 14
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
A18
A19
B3
4 16 20
Atenció personalitzada
B3
2 0 2
 
Proves mixtes
A17
A19
2 0 2
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l’assignatura: continguts, bibliografia bàsica, treballs i pràctiques a realitzar i sistema d’avaluació.
Sessió Magistral Exposició dels continguts teòrics de l'assignatura.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Resolució de 5 exercicis curts obligatoris que es plantegen a l'aula ordinària. Els resultats s'han d'entregar com a molt tard 1 setmana després de la data de la respectiva sessió. La qualificació mitjana d'aquests exercicis ha d'arribar com a mínim a 5 sobre 10 per fer mitjana amb la resta d'activitats avaluables.
Pràctiques de camp/sortides Sortida de treball de camp obligatòria per analitzar sobre el terreny alguns aspectes estudiats durant les sessions magistrals i realització d'una ressenya sobre els aspectes tractats. S'ha d'entregar com a molt tard 1 setmana després d'haver-se realitzat la sortida.
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques 2 sessions pràctiques obligatòries utilitzant TIC. Els resultats de les pràctiques s'han d'entregar com a molt tard 1 setmana després de la data de la respectiva sessió pràctica. La qualificació mitjana d'aquestes dues pràctiques TIC ha d'arribar com a mínim a 5 sobre 10 per fer mitjana amb la resta d'activitats avaluables.
Atenció personalitzada Atenció personalitzada

Atenció personalitzada
Descripció
Atenció específica, ja sigui individualment o per grups, tenint en compte el tipus d’activitat on es requereix atenció personalitzada.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Sessió Magistral
A17
A18
B3
B7
Assistència i participació a les classes. 5%
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A18
A19
Resolució de 5 exercicis curts obligatoris plantejats a l'aula ordinària. Els resultats s'han d'entregar com a molt tard 1 setmana després de la data de la respectiva sessió. La qualificació mitjana d'aquests exercicis ha d'arribar com a mínim a 5 sobre 10 per fer mitjana amb la resta d'activitats avaluables. 25%
Pràctiques de camp/sortides
A17
A19
B7
Sortida de treball de camp obligatòria per analitzar sobre el terreny alguns aspectes estudiats durant les sessions magistrals i realització d'una ressenya sobre els aspectes tractats. S'ha d'entregar com a molt tard 1 setmana després d'haver-se realitzat la sortida. 10%
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
A18
A19
B3
2 sessions pràctiques obligatòries utilitzant TIC. Els resultats de les pràctiques s'han d'entregar com a molt tard 1 setmana després de la data de la respectiva sessió pràctica. La qualificació mitjana d'aquestes dues pràctiques TIC ha d'arribar com a mínim a 5 sobre 10 per fer mitjana amb la resta d'activitats avaluables. 20%
Proves mixtes
A17
A19
Prova mixta sobre tots els temes que es realitzarà al final del primer quadrimestre. Aquesta prova s'ha de superar com a mínim amb una qualificació de 4 sobre 10 per fer mitjana amb la resta d’activitats avaluables. 40%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Segona convocatòria

La qualificació de l'assignatura en la 2a convocatòria es farà a partir d'una prova mixta en la data designada com 2a convocatòria pel Departament d'Història i Història de l'Art. Aquesta prova mixta avaluarà els continguts teòrics. La qualificació mínima de la prova mixta de la 2a convocatòria per tal de superar l'assignatura és de 4 sobre 10. Tindrà un pes sobre la nota del curs d'un 55 %. L'avaluació dels continguts pràctics es farà presentant els 5 exercicis plantejats a l'aula ordinària i les 2 pràctiques.


Fonts d'informació

Bàsica LÓPEZ B., F.; RUBIO R., J.M.; CUADRAT, J.M., Geografía Física, Cátedra, Madrid, 1992
AYALA, F.J. i OLCINA, J. (coord.), Riesgos naturales, Ariel, Barcelona, 2002
PUYOL, R.; ESTÉBANEZ, J.; MÉNDEZ, R., Geografía Humana, Cátedra, Madrid, 1988
SÁNCHEZ, J.J, El crecimiento de la población mundial. Implicacions socioeconómicas, ecológicas y éticas, Tirant lo blanc, València, 2008
VEGARA, J.M., BARRACÓ, H., COLLDEFORNS, M., RELEA, F. i RODRÍGUEZ, P. , Introducción al medio ambiente y a la sostenibilidad, Vicens-Vives, Barcelona, 2004
SALADIÉ, O.; OLIVERAS, J., Desenvolupament Sostenbile, Publacions URV, Tarragona, 2010
HIGUERAS, A., Teoría y método de la geografía. Introducción al análisis geográfico regional, Prensas Universitarias de Zaragoza, Zaragoz, 2003

A llarg del curs s'indicarà la bibliografia més específica per cada apartat dels continguts de l'assignatura.

Complementària

Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
GEOGRAFIA: TERRITORI I SOCIETAT II/12204008


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent