Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A5 |
Aplicar la interdisciplinarietat en l’àmbit de les ciències humanes. |
| A8 |
Entendre els sistemes socials, les dinàmiques que els han generat i els àmbits culturals i geogràfics on s’integren. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B3 |
Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d'innovació |
| B7 |
Tenir sensibilització en temes mediambientals |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears | | C2 |
Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació. |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A5 |
Coneix i usa mètodes i tècniques d’altres ciències humanes.
| | A8 |
Comprèn conceptes fonamentals relacionats amb aspectes i mètodes propis de la geografia.
Té coneixement directe del territori i reflexió escrita sobre les interrelacions dels diferents fenòmens geogràfics observats.
Sap representar i llegir la informació geogràfica per a la comprensió i interpretació de la història del territori.
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B3 |
Analitza riscos i beneficis de la innovació
| | B7 |
Coneix les eines i els processos per aplicar criteris de sostenibilitat en el disseny i l'avaluació de solucions
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| C2 |
Coneix el maquinari bàsic dels ordinadors
|
Tema |
Subtema |
1. Introducció
|
1.1. Evolució històrica de la Geografia
1.2. La recerca actual en Geografia
1.3. Geografia i ordenació del territori |
2. La representació cartogràfica |
2.1. La representació de la Terra: coordenades, projeccions i escales
2.2. El mapa topogràfic i la cartografia temàtica
2.3. La fotografia aèria i la imatge satèl·lit |
3. El medi natural |
3.1. Els elements del medi natural: relleu, clima, aigües i vegetació
3.2. El medi natural: risc i recurs per les activitats humanes |
4. Els components humans del territori |
4.1. Dinàmica i estructura de la població
4.2. Els assentaments humans: les ciutats i l'espai rural
4.3. Les activitats econòmiques i la seva localització: agricultura, indústria i serveis
|
5. La qüestió ambiental |
5.1. Desenvolupament humà i canvi ambiental: desenvolupament sostenible?
5.2. Contaminació atmosfèrica i canvi climàtic
5.3. Degradació del medi aquàtic
5.4. La generació i gestió dels residus |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
2 |
0 |
2 |
Sessió Magistral |
|
35 |
55 |
90 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
5 |
15 |
20 |
Pràctiques de camp/sortides |
|
10 |
4 |
14 |
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
|
4 |
16 |
20 |
Atenció personalitzada |
|
2 |
0 |
2 |
|
Proves mixtes |
|
2 |
0 |
2 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació de l’assignatura: continguts, bibliografia bàsica, treballs i pràctiques a realitzar, criteris d’avaluació. |
Sessió Magistral |
Exposició dels continguts teòrics de l'assignatura. Interacció entre alumnes i professors. |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Resolució obligatòria de 5 preguntes curtes relacionades amb els continguts treballats a classe que es plantegen a l'aula ordinària. La resposta s'ha d'entregar com a molt tard 1 setmana després de la data de la respectiva sessió. |
Pràctiques de camp/sortides |
Sortida obligatòria de treball de camp per analitzar sobre el terreny alguns aspectes estudiats durant les sessions magistrals. Després de la sortida es realitzarà una memòria fotogràfica sobre els aspectes tractats. S'ha d'entregar com a molt tard 1 setmana després d'haver-se realitzat la sortida. |
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
Participació en dues sessions pràctiques obligatòries utilitzant TIC. Les realitzacions de caracter geogràfic poden tenir aplicacions en la recerca de tipus històric. Les memòries de les pràctiques s'han d'entregar com a molt tard 1 setmana després de la data de la respectiva sessió pràctica. |
Atenció personalitzada |
Atenció personalitzada |
Descripció |
Atenció específica, ja sigui individualment o per grups, tenint en compte el tipus d’activitat on es requereix atenció personalitzada. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Sessió Magistral |
|
Assistència i participació a les classes. |
5% |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
Resolució obligatòria de 5 preguntes curtes plantejades a l'aula ordinària. La resposta s'ha d'entregar com a molt tard 1 setmana després de la data de la respectiva sessió. La qualificació s'afegeix a la part pràctica i la mitjana conjunta ha d'arribar com a mínim a 5 sobre 10 per fer mitjana amb la resta d'activitats avaluables. |
25% |
Pràctiques de camp/sortides |
|
Sortida de treball de camp obligatòria per analitzar sobre el terreny alguns aspectes estudiats durant les sessions magistrals i realització d'una memòria fotogràfica sobre els aspectes tractats. S'ha d'entregar com a molt tard 1 setmana després d'haver-se realitzat la sortida. La qualificació s'afegeix a la part pràctica i la mitjana conjunta ha d'arribar com a mínim a 5 sobre 10 per fer mitjana amb la resta d'activitats avaluables. |
10% |
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
|
2 sessions pràctiques obligatòries utilitzant TIC. Les memòries de les pràctiques s'han d'entregar com a molt tard 1 setmana després de la data de la respectiva sessió pràctica. La qualificació s'afegeix a la part pràctica i la mitjana conjunta ha d'arribar com a mínim a 5 sobre 10 per fer mitjana amb la resta d'activitats avaluables. |
20% |
Proves mixtes |
|
Prova mixta sobre tots els temes que es realitzarà al final del primer quadrimestre. La realització d'aquesta prova és imprescindible per tal que li sigui aplicada a l'alumne l'avaluació continuada. Aquesta prova s'ha de superar com a mínim amb una qualificació de 4 sobre 10 per fer mitjana amb la resta d’activitats avaluables. |
40% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Segona convocatòria La qualificació de l'assignatura en la 2a convocatòria es farà a partir d'una prova mixta en la data designada com 2a convocatòria pel Departament d'Història i Història de l'Art. Aquesta prova mixta avaluarà els continguts teòrics. La qualificació mínima de la prova mixta de la 2a convocatòria per tal de superar l'assignatura és de 4 sobre 10. Tindrà un pes sobre la nota del curs d'un 55 %. L'avaluació dels continguts pràctics que tindrà un pes del 45% es farà presentant les respostes de les 5 preguntes plantejades a l'aula ordinària i les memòries de les 2 pràctiques. |
Bàsica |
SALADIÉ, O.; OLIVERAS, J., Desenvolupament Sostenbile, Publacions URV, Tarragona, 2010
HIGUERAS, A., Teoría y método de la geografía. Introducción al análisis geográfico regional, Prensas Universitarias de Zaragoza, Zaragoz, 2003
LÓPEZ B., F.; RUBIO R., J.M.; CUADRAT, J.M., Geografía Física, Cátedra, Madrid, 1992
PUYOL, R.; ESTÉBANEZ, J.; MÉNDEZ, R., Geografía Humana, Cátedra, Madrid, 1988
SÁNCHEZ, J.J, El crecimiento de la población mundial. Implicacions socioeconómicas, ecológicas y éticas, Tirant lo blanc, València, 2008
AYALA, F.J. i OLCINA, J. (coord.), Riesgos naturales, Ariel, Barcelona, 2002
VEGARA, J.M., BARRACÓ, H., COLLDEFORNS, M., RELEA, F. i RODRÍGUEZ, P. , Introducción al medio ambiente y a la sostenibilidad, Vicens-Vives, Barcelona, 2004
|
A llarg del curs s'indicarà la bibliografia més específica per cada apartat dels continguts de l'assignatura. |
Complementària |
|
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|