DADES IDENTIFICATIVES 2012_13
Assignatura (*) GEOGRAFIA: TERRITORI I SOCIETAT II Codi 12204008
Ensenyament
Grau d'Història (2008)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Formació bàsica Primer Segon
Llengua d'impartició
Català
Departament Geografia
Coordinador/a
FERRAN MERCADÉ, JOAN
Adreça electrònica joan.ferran@urv.cat
Professors/es
FERRAN MERCADÉ, JOAN
Web
Descripció general i informació rellevant Estudi de la diversitat geogràfica del món, dels trets esencials de les regions del món interpretant els principals problemes mundials a través de la forma en que les societats ocupen el territori.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A17 Conèixer els espais geogràfics regionals i els fonaments de la geografia humana i de la geografia física.
 A18 Elaborar, relacionar, sintetitzar i representar gràficament i cartogràficament informació geogràfica per a la comprensió i interpretació del territori.
 A19 Explicar la diversitat de llocs, regions i localitzacions interrelacionant els fenòmens geogràfics (medi físic i humà) a diferents escales territorials.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa
 B7 Sensibilització en temes mediambientals
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A17 Comprèn conceptes fonamentals relacionats amb aspectes i mètodes propis de la geografia
Argumenta i/o defensa parers establerts a partir de la lectura i anàlisi de la documentació proporcionada
Realitza exercicis de caràcter estadístic, gràfic i cartogràfic a partir de tècniques pròpies de la geografia amb suport de les TIC i sense
Coneix directament el territori i reflexiona per escrit sobre les interrelacions dels diferents fenòmens geogràfics observats
 A18 Realitza exercicis de caràcter estadístic, gràfic i cartogràfic a partir de tècniques pròpies de la geografia amb suport de les TIC i sense
Coneix directament el territori i reflexiona per escrit sobre les interrelacions dels diferents fenòmens geogràfics observats
Comprèn conceptes fonamentals relacionats amb aspectes i mètodes propis de la geografia
Argumenta i/o defensa parers establerts a partir de la lectura i anàlisi de la documentació proporcionada
 A19 Argumenta i/o defensa parers establerts a partir de la lectura i anàlisi de la documentació proporcionada
Realitza assajos (de forma individual i/o col·laborativa) per l'estudi i desenvolupament d'un tema geogràfic
Comprèn conceptes fonamentals relacionats amb aspectes i mètodes propis de la geografia
Coneix directament el territori i reflexiona per escrit sobre les interrelacions dels diferents fenòmens geogràfics observats
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B4 Decideix com ha de fer el treball previst perquè tingui la màxima qualitat possible
 B7 Integra les dimensions social, econòmica i ambiental en els treballs i projectes realitzats
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C4 Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric

Continguts
Tema Subtema
BLOC I. MARC TEÒRIC DE LA GEOGRAFIA REGIONAL DEL MÓN
1. Introducció: Geografia Regional i Regió. Concepte i fonaments metodològics.
2. Criteris de diferenciació regional a escala planetària
BLOC II: ELS GRANS CONJUNTS REGIONALS
1. Els països de la Comunitat Europea: aspectes físics, socials i econòmics.
2. Xina: societat i economia.
3. Japó i l'àrea del Pacífic: Desenvolupament industrial i comercial.
4. El subcontinent indi i el SE asiàtic.
5. Àfrica: territori i societats. L'Àfrica mediterrània i l'Àfrica subsahariana. Contrast físic, soci-econòmic i cultural.
6. El món islàmic: orient pròxim i mitjà.
7. Canadà i EE.UU.: aspectes físics i humans.
8. Els països iberoamericans: problemàtica econòmica i social.
9. Rússia i la seva àrea d'influència.
BLOC III: L'ESPAI MUNDIAL
1. La geografia dels grans espais mundials. Conceptes, objectius i continguts.
2. Interdependències i desequilibris en el món actual. Desenvolupament i subdesenvolupament. El desenvolupament sostenible.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
Sessió Magistral
A17
A18
A19
30 57 87
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A17
A18
A19
C4
1 3 4
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
A17
A18
A19
C4
4 8 12
Pràctiques de camp/sortides
A19
B4
B7
C4
7 4 11
Debats
A17
A18
A19
3 6 9
Treballs
A18
A19
B4
C4
1 15 16
Presentacions / exposicions
A17
A18
A19
1 6 7
Atenció personalitzada
A17
A18
A19
1 0 1
 
Proves mixtes
A17
A18
A19
2 0 2
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura: continguts, desenvolupament, estratègies d'avaluació, etc.
Sessió Magistral Presentació dels continguts teòrics amb suport de les TIC
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària 1 exercici obligatori a l'aula ordinària. Els resultats s'han d'entregar com a molt tard 1 setmana després de la data de la respectiva sessió.
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques 2 sessions pràctiques obligatòries utilitzant TIC. Els resultats de les pràctiques s'han d'entregar com a molt tard 1 setmana després de la data de la respectiva sessió pràctica. La qualificació mitjana d'aquestes dues pràctiques TIC iha d'arribar com a mínim a 5 sobre 10 per fer mitjana amb la resta d'activitats avaluables.
Pràctiques de camp/sortides Sortida de treball de camp obligatòria per analitzar sobre el terreny alguns aspectes estudiats durant les sessions magistrals i realització d'una ressenya sobre els aspectes tractats. S'ha d'entregar com a molt tard 1 setmana després d'haver realitzat la sortida. La qualificació d'aquesta pràctica ha d'arribar com a mínim a 5 sobre 10 per fer mitjana amb la resta d'activitats avaluables.
Debats Reflexió i debat sobre temes d'actualitat mundial. A partir d’un tema proposat caldrà la preparació individual dels arguments de la postura que es defensarà. Després de la realització del debat es presentaran per escrit les conclusions extretes.
Treballs Realització en grup d’un treball sobre un dels espais mundials proposats a classe. Del treball se’n farà una exposició oral en grup amb suport d’una presentació d’imatges. La qualificació mitjana del treball i de la seva exposició ha d'arribar com a mínim a 5 sobre 10 per fer mitjana amb la resta d'activitats avaluables.
Presentacions / exposicions Del treball sobre un dels espais mundials se’n farà una exposició oral en grup amb suport d’una presentació d’imatges. La qualificació mitjana del treball i de la seva exposició ha d'arribar com a mínim a 5 sobre 10 per fer mitjana amb la resta d'activitats avaluables.
Atenció personalitzada Realització de tutories individuals i/o grupals amb l'objectiu de fer el seguiment del treball.

Atenció personalitzada
Descripció
Realització de tutories individuals i/o grupals amb l'objectiu de fer el seguiment del treball.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Sessió Magistral
A17
A18
A19
Assitència i participació a classe 5%
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A17
A18
A19
C4
Realització d'un exercici obligatori a l'aula ordinària. El resultat s'ha d'entregar com a molt tard 1 setmana després de la data de la respectiva sessió. 5%
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
A17
A18
A19
C4
2 sessions pràctiques obligatòries utilitzant TIC. Els resultats de les pràctiques s'han d'entregar com a molt tard 1 setmana després de la data de la respectiva sessió pràctica. La qualificació mitjana d'aquestes dues pràctiques TIC ha d'arribar com a mínim a 5 sobre 10 per fer mitjana amb la resta d'activitats avaluables. 20%
Pràctiques de camp/sortides
A19
B4
B7
C4
Sortida de treball de camp obligatòria per analitzar sobre el terreny alguns aspectes estudiats durant les sessions magistrals i realització d'una ressenya sobre els aspectes tractats. S'ha d'entregar com a molt tard 1 setmana després d'haver realitzat la sortida. La qualificació d'aquesta pràctica ha d'arribar com a mínim a 5 sobre 10 per fer mitjana amb la resta d'activitats avaluables. 10%
Debats
A17
A18
A19
Es valorarà la preparació individual dels arguments de la postura que es defensarà i la participació activa en el debat. Després de la realització del debat es presentaran per escrit les conclusions extretes. 10%
Treballs
A18
A19
B4
C4
Realització en grup d’un treball sobre un dels espais mundials proposats a classe. Del treball se’n farà una exposició oral en grup amb suport d’una presentació d’imatges. La qualificació mitjana del treball i de la seva exposició ha d'arribar com a mínim a 5 sobre 10 per fer mitjana amb la resta d'activitats avaluables. 10%
Presentacions / exposicions
A17
A18
A19
Del treball sobre un dels espais mundials se’n farà una exposició oral en grup amb suport d’una presentació d’imatges. La qualificació mitjana del treball i de la seva exposició ha d'arribar com a mínim a 5 sobre 10 per fer mitjana amb la resta d'activitats avaluables. 10%
Proves mixtes
A17
A18
A19
Prova mixta sobre tots els temes que es realitzarà al final del segon quadrimestre. Aquesta prova s'ha de superar com a mínim amb una qualificació de 4 sobre 10 per fer mitjana amb la resta d’activitats avaluables. 30%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Segona convocatòria

La qualificació de l'assignatura en la 2a convocatòria es farà a partir d'una prova mixta en la data designada com 2a convocatòria pel Departament d'Història i Història de l'Art. Aquesta prova mixta avaluarà els continguts teòrics. La qualificació mínima de la prova mixta de la 2a convocatòria per tal de superar l'assignatura és de 4 sobre 10. Tindrà un pes sobre la nota del curs d'un 65 %. L'avaluació dels continguts pràctics es farà presentant l' exercici realitzat a l'aula ordinària, les 2 pràctiques i el treball sobre els espais mundials.

Segona convocatòria

La qualificació de l'assignatura en la 2a convocatòria es farà a partir d'una prova mixta en la data designada com 2a convocatòria pel Departament d'Història i Història de l'Art. Aquesta prova mixta avaluarà els continguts teòrics. La qualificació mínima de la prova mixta de la 2a convocatòria per tal de superar l'assignatura és de 4 sobre 10. Tindrà un pes sobre la nota del curs d'un 65 %. L'avaluació dels continguts pràctics es farà presentant l' exercici realitzat a l'aula ordinària, les 2 pràctiques i el treball sobre els espais mundials.

-->


Fonts d'informació

Bàsica Azcárate Luxán Blanca, Azcárate Luxán Mª Victória, José Sánchez Sánchez , Grandes espacios geográficos. El mundo desarrollado, 2008, UNED

AZCÁRATE LUXAN  BLANCA, AZCÁRATE LUXAN  Mª. VICTORIA, SÁNCHEZ SANCHEZ JOSÉ, (2008) Grandes espacios geográficos. El mundo desarrollado. Uned

AZCÁRATE LUXAN  BLANCA, AZCÁRATE LUXAN  Mª VICTORIA, SÁNCHEZ SANCHEZ JOSÉ, Grandes espacios geográficos. Subdesarrollo y países emergentes. Uned

MÉNDEZ, R. Y MOLINERO, F. (2000) (6ª edició): Espacios y sociedades. Introducción a la Geografía regional del mundo, Barcelona, ed. Ariel.

-PNUD (informe anual des de 1990): Informe sobre el desarrollo humano, Madrid, ed. Mundi-Prensa.

-RABELLA, J.M. (dir.)(2001): Atlas del Mundo, Barcelona, Ed. Península.

-VV.AA (2007): La situación del mundo. Informe del Worlwatch Instute, Barcelona, Icaria.

-VV.AA. (2006): Perspectivas del Medio Ambiente mundial, Madrid, PNUMA y editorial Mundi-Prensa.

-VV.AA. (2007): El estado del mundo. Anuario económico y geopolítico, Madrid, ed. Akal

Complementària

- CEBRIÁN ABELLÁN, A. (2005) Estructuras socio-espaciales y niveles de desarrollo. Ed.  DM, Murcia.

-ARRIGHI. G. Y SILVER, J. et alt. (2001): Caos y orden en el sistema-mundo moderno, Madrid, ed. Akal

-GÓMEZ PIÑEIRO, F. J. (2001): "Los sistemas regionales en el contexto de la globalización y la mundialización", en: Lurralde, Nº24, donostia, INGEBA.

-GÓMEZ PIÑEIRO, F.J. (2006): "Análisis y debates sobre territorios en la sociedad del conocimiento y de las redes", en: Lurralde, Nº29, Donostia, INGEBA

RECURSOS INTERNET:

- Background Notes: http://ww.state.gov./www/background-notes/index.htlm

- Banco Mundial: http://www.worldbank.org

- Cibergeography: http://www.cibergeography,org/atlas/atlas,htlm

- Clima de América del Sur: http://mcc.com.ar/mcc/clima.htm

- Country Studies: http://lcweb2.gov/frd/cs/cshome.htlm

- Directorio cartográfico de Latinoamérica: http://www.dices.net/

- Geoforma, ://www.arrakis.es/-geoforma/

- Geomapas: http://www.geomapas.com.br/

- Geoplaneta: http://www.geoplaneta.com/mapas.asp

- Guía de mapas, http://www.algonet.se/-cristar/index.htm

- Guía de mapas:http://www.algonet.se/-cristar/index.htm

- INSP: http://www.insp.mx/mapas/index.htlm

- Mapas del siglo XXI: http://wwwmapa21.com/

- Mapas: http://www.graphicmaps.com/graphic maps.htm

- Mapquest, http://www.mapquest.com/

- Mapquest: http://www.mapquest.com/

- National Geographic, http://www.nationalgeographic.com/maps/index.htlm

- Observatori Meteorologic, http://www.svt.es/meteosort/

- Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económico: http://www.oecd.org

- Population Information Network (POPIN): http://www.undp.org/popin

- Strategic Road: http://www.strategic-road.com

- World Data Research: http://www.worlddata.ca/eng/home.htm

- World Factbook: http://www.odci.gov/cia/publications/nsolo/factbook/eur.htm

- World Trade Organization: http://www.wto.org

Recomanacions


Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
GEOGRAFIA: TERRITORI I SOCIETAT I/12204007
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent