DADES IDENTIFICATIVES 2012_13
Assignatura (*) PROBLEMES DE LA SOCIETAT ACTUAL Codi 12204009
Ensenyament
Grau d'Història (2008)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Formació bàsica Primer Segon
Llengua d'impartició
Català
Departament Història i Història de l'Art
Coordinador/a
THOMAS ANDREU, JOAN MARIA FRANCESC
Adreça electrònica joanmaria.thomas@urv.cat
Professors/es
THOMAS ANDREU, JOAN MARIA FRANCESC
Web
Descripció general i informació rellevant Es tracta de coneixer la situació en que es troba la humanitat al segle XXI

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A13 Conèixer i usar mètodes i tècniques d’altres ciències humanes.
Tipus B Codi Competències Transversals
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C5 Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A13 Sap analitzar la complexitat i interdependència del món actual
Adquireix una perspectiva crítica del model de desenvolupament
Comprèn les lògiques dels conflictes actuals
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C5 Mostra respecte pels drets fonamentals i d'igualtat entre homes i dones
Actua des del respecte i promoció dels drets humans i els principis d'accessibilitat universal, d'igualtat d'oportunitats, no discriminació i accessibilitat universal de les persones amb discapacitat
Mostra respecte vers els valors propis d'una cultura de la pau i de valors democràtics

Continguts
Tema Subtema
Les arrels històriques dels problemes del món actual
I. La crisi de la democràcia
-Els anys 60s. La crisi del sistema de partits. Partits i moviments alternatius: Evolució. La crisi actual i els nous moviments alternatius
Les arrels històriques dels problemes del món actual.
II. L'economia dels països desenvolupats.
-La fi de l'etapa expansiva de la postguerra mundial. Les crisis econòmiques des de 1973. Expansió, nous motors de creixement. La Globalització. La crisi actual.
Les arrels històriques dels problemes del món actual.
III. Món subdesenvolupat i estructures polítiques.
-La dualitat entre estructures polítiques corruptes i el treballós avenç de la democràcia: arrels històriques.
Les arrels històriques dels problemes del món actual.
IV. Problemes demogràfics i econòmics del món subdesenvolupat.
-Els països subdesenvolupats: una realitat en moviment. Des dels anys 60s fins a l'actualitat. La persistència de les fams. Globalització i països subdesenvolupats.
Les arrels històriques dels problemes del món actual.
V. Anàlisi de conflictes actuals.
-Israel-Palestina: Arrels històriques i actualitat.
-Iran-Israel: Arels històriques i actualitat.
-Colòmbia: Arrels històriques i actualitat.
-El Sahara exespanyol: Arrels històriques i actualitat.
-Irlanda i País Basc: Arrels històriques i actualitat
Les arrels històriques dels problemes del món actual.
VI. Canvi climàtic, problemes energètics i creixement econòmic.
Les arrels històriques dels problemes del món actual.
VII. Terrorisme. Delinqüència transnacional. El narcotràfic.
Evolució del terrorisme i la seva imatge des dels anys 60s fins l'actualitat. Anàlisi de casos concrets lligats a la lluita per l'alliberament nacional: Al Fatah. IRA. ETA. El nou terrorisme transnacional: Al Qaeda.
-Nous tipus de delinqüència transnacional.
-La qüestió del narcotràfic i el problema de les drogues.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
Sessió Magistral
A13
C5
72 0 72
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A13
C5
8 0 8
Seminaris
A13
C5
10 0 10
Pràctiques de camp/sortides
A13
C5
8 0 8
Presentacions / exposicions
A13
C5
4 0 4
Estudis previs
A13
C5
10 0 10
Treballs
A13
C5
10 6 16
Atenció personalitzada
5 5 10
 
Proves de desenvolupament
A13
C5
6 0 6
Proves pràctiques
A13
C5
5 0 5
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Explicar el programa, sistema d'avaluació, classes pràctiques i debats.
Sessió Magistral Seran una part important de les classes. El professor explicarà el temari.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària L'assignatura inclou preparació de debats per part de l'alumnat i presentació i execució a la classe, sota la supervisió del professor.
Seminaris Id que en el punt anterior: L'assignatura inclou preparació de debats per part de l'alumnat i presentació i execució a la classe, sota la supervisió del professor.
Pràctiques de camp/sortides No se'n preveuen
Presentacions / exposicions A través dels debats preparats per l'alumnat.
Estudis previs Lectures obligatòries. Guiatge de l'alumnat en la preparació dels debats
Treballs L'assignatura inclou preparació de debats per part de l'alumnat i presentació i execució a la classe, sota la supervisió del professor.
Atenció personalitzada Al despatx en hores d'oficina.
Seguiment en avaluacio contínua a partir d'examens, reports de pràctiques a entregar, control de lectures i avaluació de les presentacions i participacions en debats.

Atenció personalitzada
Descripció
Al despatx en hores d'oficina. Seguiment en avaluacio contínua a partir d'examens, reports de pràctiques a entregar, control de lectures i avaluació de les presentacions i participacions en debats.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Proves de desenvolupament
A13
C5
Examens sobre els continguts de la matèria explicats a classe 50%
Proves pràctiques
A13
C5
Assistència i completament dels report exigits pel professor després de cada classe pràctica 25%
Altres  

Preparació i participació en debats a classe

25%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

A la segona convocatòria es segueix la mateixa estructura que a la primera.


Fonts d'informació

Bàsica , , ,
JOSEPH E STIGLITZ, EL MALESTAR EN LA GLOBALIZACION, 2002, TAURUS
GUILLERMO DE LA DEHESA, COMPRENDER LA GLOBALIZACION, 2004, ALIANZA
PAUL KENNEDY, HACIA EL SIGLO XXI, 1993, PLAZA&JANES
GERARD CHAILAND, ATLAS DEL NUEVO ORDEN MUNDIAL, 2004, PAIDOS
TZVETAN TODOROV, EL NUEVO DESORDEN MUNDIAL, 2003, PENINSULA
CARLOS TAIBO, RAPIÑA GLOBAL. INTRODUCCION A LA POLITICA INTERNACIONAL CONTEMPORANEA, 2006, PUNTO DE LECTURA
OBSERVATORIO GLOBAL, MANUEL CASTELLS , 2006, LIBROS DE LA VANGUARDIA
TEORIES I SISTEMES POLITICS, SANCHEZ PICANYOL, 2009, UOC
LAS TRANSFORMACIONES DE LO POLITICO, JORGE BENEDICTO, 1992, ALIANZA
IRLANDA, DE L'EUFORIA AL DESENCIS, CIDOB, 2009, CIDOB

 

MARTÍNEZ CARRERAS, J. U., El mundo árabe e Israel. El Próximo Oriente en el siglo XX, Madrid, Istmo, 1991.

 

SEGURA, A., Mas allà del Islam. Política y conflictos actuales en el mundo musulmán, Madrid, Alianza Ed., 2001.

VEIGA, F., DA CAL, E.U., DUARTE, A., La paz simulada. Una historia de la guerra fría 1941-1991, Madrid, Alianza Univ., 1997.

SEGURA, A., Aproximació al món islàmic. Des dels orígens fins als nostres dies, Barcelona, Pòrtic, 2000.

Complementària , , ,

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent