Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A13 |
Conèixer i usar mètodes i tècniques d’altres ciències humanes. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears | | C5 |
Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional. |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A13 |
Sap analitzar la complexitat i interdependència del món actual
Adquireix una perspectiva crítica del model de desenvolupament
Comprèn les lògiques dels conflictes actuals
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| C5 |
Mostra respecte pels drets fonamentals i d'igualtat entre homes i dones
Actua des del respecte i promoció dels drets humans i els principis d'accessibilitat universal, d'igualtat d'oportunitats, no discriminació i accessibilitat universal de les
persones amb discapacitat
Mostra respecte vers els valors propis d'una cultura de la pau i de valors democràtics
|
Tema |
Subtema |
Les arrels històriques dels problemes del món actual
I. La crisi de la democràcia |
-Els anys 60s. La crisi del sistema de partits. Partits i moviments alternatius: Evolució. La crisi actual i els nous moviments alternatius |
Les arrels històriques dels problemes del món actual.
II. L'economia dels països desenvolupats. |
-La fi de l'etapa expansiva de la postguerra mundial. Les crisis econòmiques des de 1973. Expansió, nous motors de creixement. La Globalització. La crisi actual. |
Les arrels històriques dels problemes del món actual.
III. Món subdesenvolupat i estructures polítiques. |
-La dualitat entre estructures polítiques corruptes i el treballós avenç de la democràcia: arrels històriques. |
Les arrels històriques dels problemes del món actual.
IV. Problemes demogràfics i econòmics del món subdesenvolupat. |
-Els països subdesenvolupats: una realitat en moviment. Des dels anys 60s fins a l'actualitat. La persistència de les fams. Globalització i països subdesenvolupats. |
Les arrels històriques dels problemes del món actual.
V. Anàlisi de conflictes actuals. |
-Israel-Palestina: Arrels històriques i actualitat.
-Iran-Israel: Arels històriques i actualitat.
-Colòmbia: Arrels històriques i actualitat.
-El Sahara exespanyol: Arrels històriques i actualitat.
-Irlanda i País Basc: Arrels històriques i actualitat |
Les arrels històriques dels problemes del món actual.
VI. Canvi climàtic, problemes energètics i creixement econòmic. |
|
Les arrels històriques dels problemes del món actual.
VII. Terrorisme. Delinqüència transnacional. El narcotràfic. |
Evolució del terrorisme i la seva imatge des dels anys 60s fins l'actualitat. Anàlisi de casos concrets lligats a la lluita per l'alliberament nacional: Al Fatah. IRA. ETA. El nou terrorisme transnacional: Al Qaeda.
-Nous tipus de delinqüència transnacional.
-La qüestió del narcotràfic i el problema de les drogues. |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
Sessió Magistral |
|
72 |
0 |
72 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
8 |
0 |
8 |
Seminaris |
|
10 |
0 |
10 |
Pràctiques de camp/sortides |
|
8 |
0 |
8 |
Presentacions / exposicions |
|
4 |
0 |
4 |
Estudis previs |
|
10 |
0 |
10 |
Treballs |
|
10 |
6 |
16 |
Atenció personalitzada |
|
5 |
5 |
10 |
|
Proves de desenvolupament |
|
6 |
0 |
6 |
Proves pràctiques |
|
5 |
0 |
5 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Explicar el programa, sistema d'avaluació, classes pràctiques i debats. |
Sessió Magistral |
Seran una part important de les classes. El professor explicarà el temari. |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
L'assignatura inclou preparació de debats per part de l'alumnat i presentació i execució a la classe, sota la supervisió del professor. |
Seminaris |
Id que en el punt anterior: L'assignatura inclou preparació de debats per part de l'alumnat i presentació i execució a la classe, sota la supervisió del professor. |
Pràctiques de camp/sortides |
No se'n preveuen |
Presentacions / exposicions |
A través dels debats preparats per l'alumnat. |
Estudis previs |
Lectures obligatòries. Guiatge de l'alumnat en la preparació dels debats |
Treballs |
L'assignatura inclou preparació de debats per part de l'alumnat i presentació i execució a la classe, sota la supervisió del professor. |
Atenció personalitzada |
Al despatx en hores d'oficina.
Seguiment en avaluacio contínua a partir d'examens, reports de pràctiques a entregar, control de lectures i avaluació de les presentacions i participacions en debats. |
Descripció |
Al despatx en hores d'oficina.
Seguiment en avaluacio contínua a partir d'examens, reports de pràctiques a entregar, control de lectures i avaluació de les presentacions i participacions en debats. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Proves de desenvolupament |
|
Examens sobre els continguts de la matèria explicats a classe |
50% |
Proves pràctiques |
|
Assistència i completament dels report exigits pel professor després de cada classe pràctica |
25% |
Altres |
|
Preparació i participació en debats a classe |
25% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
A la segona convocatòria es segueix la mateixa estructura que a la primera. |
Bàsica |
, , ,
JOSEPH E STIGLITZ, EL MALESTAR EN LA GLOBALIZACION, 2002, TAURUS
GUILLERMO DE LA DEHESA, COMPRENDER LA GLOBALIZACION, 2004, ALIANZA
PAUL KENNEDY, HACIA EL SIGLO XXI, 1993, PLAZA&JANES
GERARD CHAILAND, ATLAS DEL NUEVO ORDEN MUNDIAL, 2004, PAIDOS
TZVETAN TODOROV, EL NUEVO DESORDEN MUNDIAL, 2003, PENINSULA
CARLOS TAIBO, RAPIÑA GLOBAL. INTRODUCCION A LA POLITICA INTERNACIONAL CONTEMPORANEA, 2006, PUNTO DE LECTURA
OBSERVATORIO GLOBAL, MANUEL CASTELLS , 2006, LIBROS DE LA VANGUARDIA
TEORIES I SISTEMES POLITICS, SANCHEZ PICANYOL, 2009, UOC
LAS TRANSFORMACIONES DE LO POLITICO, JORGE BENEDICTO, 1992, ALIANZA
IRLANDA, DE L'EUFORIA AL DESENCIS, CIDOB, 2009, CIDOB
|
MARTÍNEZ CARRERAS, J. U., El mundo árabe e Israel. El Próximo Oriente en el siglo XX, Madrid, Istmo, 1991.
SEGURA, A., Mas allà del Islam. Política y conflictos actuales en el mundo musulmán, Madrid, Alianza Ed., 2001.
VEIGA, F., DA CAL, E.U., DUARTE, A., La paz simulada. Una historia de la guerra fría 1941-1991, Madrid, Alianza Univ., 1997.
SEGURA, A., Aproximació al món islàmic. Des dels orígens fins als nostres dies, Barcelona, Pòrtic, 2000. |
Complementària |
, , ,
|
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|