DADES IDENTIFICATIVES 2008_09
Assignatura FILOSOFIA MODERNA I CONTEMPORÀNIA Codi 12204012
Ensenyament
Grau en Història
Cicle 1er
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Troncal Primer Segon
Llengua d'impartició
Català
Departament Antropologia, Filosofia i Treball Social
Coordinador/a
CUBELLS BARTOLOMÉ, MARIA RAMON
Adreça electrònica mariaramon.cubells@urv.cat
Professors/es
CUBELLS BARTOLOMÉ, MARIA RAMON
Web
Descripció general i informació rellevant Aquesta assignatura vol aportar a l'estudiant una visió genètica i estructural dels principals corrents de pensament contemporani amb especial atenció a les figures més rellevants.

Competències
Codi  
A20 Conèixer les teories dels principals pensadors.
A21 Capacitat de reflexió i de raonament crític.
A22 Conèixer i comprendre els referents filosòfics implicats en l’acció històrica moderna.
A23 Conèixer i comprendre les relacions ideològiques i estètiques entre la literatura i la societat.
B1 Aprendre a aprendre.
B3 Aplicar pensament analític, crític, lògic i creatiu, demostrant dots d’innovació.
B4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en llengua pròpia, de les oficials de la URV.
C5 Comprometre’s amb la ètica i la responsabilitat social com a ciutadà i com a professional.

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Comprendre les reflexions que els filòsofs han fet sobre l'art, la història, la literatura i la ciència. A20
A21
A22
A23
B1
B3
B4
C4
C5
Aprendre a analitzar textos. A20
A21
A22
A23
B1
B3
B4
C4
Elaborar sintèticament els coneixements rebuts i poder-los comunicar oralment i per escrit. A20
A21
A22
A23
B1
B3
B4
C4

Continguts
Tema Subtema
1. El naixement de la raó moderna.
2. El pensament crític de la Il·lustració.
3. El moviment romàntic i la formació de l'Idealisme.
4. El mètode científic i les ciències humanes: Positivisme i Historicisme.
5. Fenomenologia i Hermenèutica.
1.1. De Descartes a Kant.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Sessió Magistral
45 45 90
Seminaris
15 15 30
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
10 10 20
 
Atenció personalitzada
1 0 1
 
Proves de Desenvolupament
2 2 4
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Activitats encaminades a prendre contacte amb els alumnes i presentació de l'assignatura.
Sessió Magistral Esposició dels continguts de l'assignatura.
Seminaris Analisi d'un text.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Comentaris dels textos del dossier de pràctiques.

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Descripció
Tipologia entrevista: Conversa individual o en petit grup per resoldre possibles dubtes o aclarir algun aspecte de l'assignatura.

Avaluació
  Descripció Pes
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Presentació dels comentaris dels textos del dossier (oral i/o escrit). 10
Proves de Desenvolupament Prova que inclou: comentari d'un text breu, preguntes de resposta sintètica i desenvolupament d'un tema. 80
Altres

Comentaris de texts a l'aula.

10
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica BELAVAL, I. (Comp.), La filosofía alemana de Leibniz a Hegel., Siglo XXI, Madrid
BROCÀ, S., Historia de la Filosofía., Edicions de la Facultat de Filosofia i lletres, Tarragona.
BELAVAL, I. (Comp.), Racionalismo, Empirismo, Ilustración., Siglo XXI, Madrid
CASSIRER, E., El problema del conocimiento en la filosofía y la ciencia modernas., EMECE, Buenos Aires
DUQUE, F., Filosofía moderna. La era de la crítica., Akal, Madrid
Severino, E., La filosofía contemporánea., Ariel, Barcelona

Per a cada tema es lliurarà als estudiants una bibliografia específica.

Complementària

Recomanacions