DADES IDENTIFICATIVES 2013_14
Assignatura (*) HISTÒRIA DEL CINEMA I ALTRES ARTS AUDIOVISUALS Codi 12204101
Ensenyament
Grau d'Història (2008)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Segon Segon
Llengua d'impartició
Català
Departament Història i Història de l'Art
Coordinador/a
SUÁREZ FERNÁNDEZ, JOSÉ CARLOS
Adreça electrònica josecarlos.suarez@urv.cat
Professors/es
SUÁREZ FERNÁNDEZ, JOSÉ CARLOS
Web
Descripció general i informació rellevant Estudi de la història del cinema, la fotografia i la televisió des del seu naixement a l'actualitat, amb especial incidència en temes com la seva conservació i actualitat i noves línees d'investigació.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1 Conèixer, analitzar i transmetre la història general i la història pròpia del territori.
 A5 Conèixer i analitzar els temes i les problemàtiques objecte de debat historiogràfic.
 A7 Conèixer, analitzar i interpretar la història local.
 A8 Conèixer, analitzar i interpretar la història de la integració europea.
 A16 Interpretar les imatges (coneixements bàsics d’iconografia).
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1 Aprendre a aprendre
 B3 Aplicar pensament analític, crític, lògic i creatiu, demostrant dots d'innovació
 B4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa
 B5 Treballar en equip de forma col·laborativa i amb responsabilitat compartida
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C2 Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació.
 C3 Gestionar la informació i el coneixement.
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1 Realitza una anàlisi interpretativa de les diverses metodologies històriques artístiques de l'art europeu produït en els segles que es tracten
 A5 Incorpora elements teòrics adquirits en l'anàlisi crítica de les obres d'art
 A7 Incorpora elements teòrics adquirits en l'anàlisi crítica de les obres d'art
Incorpora elements teòrics adquirits en l'anàlisi crítica de les obres d'art
 A8 Realitza treballs d'aprofundiment i síntesi a partir de la recerca en les fonts bibliogràfiques fonamentals relacionades amb el període històric – artístic modern
 A16 Coneix detalladament l'art produït a Europa al llarg dels segles XVII, XVIII, XIX, XX i inicis del segle XXI
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1 Comparteix i assumeix els objectius d’aprenentatge proposats pel professor
 B3 Aplica tècniques innovadores i obté resultats
 B4 Presenta resultats d’allò que s’espera en el temps previst
 B5 Porta a terme la seva aportació individual en el temps previst i amb els recursos disponibles
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C2 Coneix el maquinari bàsic dels ordinadors
 C3 Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient
 C4 Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric

Continguts
Tema Subtema
1. Història de la fotografia
1.1. Els antecedents. La càmera fosca
1.2. Els primers fotògrafs
1.3. Del calotip al col·lodió humit
1.4. Fotografia de viatges i guerres
1.5. Els primers aficionats
1.6. La fotografia com a document social
1.7. Pictorialisme i Photo-Secession
1.8. Fotografia pura
1.9.La manipulació de la imatge: avantguardes
1.10. La fotografia a partir de 1945
2. Història del cinema
2.1. Europa abans de la Gran Guerra
2.2. El desenvolupament del cinema americà
2.3. El cinema soviètic
2.4. Estats Units en els anys 30 i 40
2.5. El cinema europeu d'entreguerres
2.6. El neorealisme italià
2.7. Hollywood als anys 50 i 60
2.8. La Nova Ona francesa
2.9. La renovació europea
3. Història de la televisió i de la imatge electrònica 3.1. Estatut tècnic-cultural de la televisió
3.2. La identitat estètica de la televisió
3.3. Els gèneres televisius
3.4. Cinema i televisió
3.5. Efectes socioculturals de la televisió
3.6. La televisió per satèl·lit i per cable
3.7. La videografia
3.8. La imatge infogràfica
3.9. La realitat virtual immersiva
3.10. La iconosfera contemporània
4. SEMINARIS 4.1. La fotografia i el cinema com a art
4.2. Anàlisi cinematogràfic (cinema i història)
4.3. Cerca del moviment
4.4. Conservació de la fotografia
4.5. Conservació del cinema
4.6. Integritat de l'obra cinematogràfica
4.7. Manipulació de la imatge
4.8. Relacions cinema i art
4.9. Cinema i dictadures
4.10. Gèneres cinematogràfics: Fantàstic
4.11. El documental
4.12. Videoart
4.13. Actualitat del cinema i la fotografia

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
B1
2 0 2
Seminaris
A1
A5
A7
A8
A16
B1
42 25 67
Portafolis/ Carpeta d’aprenentatge
A1
A5
A7
A8
A16
B1
2 15 17
Treballs
A16
B4
B5
C2
C3
5 35 40
Atenció personalitzada
B1
C2
C4
5 0 5
 
Proves objectives de tipus test
A5
A7
B1
B3
B4
B5
C2
2 17 19
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries El professor introduirà el programa de l'assignatura, donarà les normes per fer els treballs, el llistat dels seminaris que es faràn, la forma d'obtindre i treballar els textos recomanats i les pautes a seguir durant el curs.
Seminaris Cada setmana es tractarà un tema relacionat amb la història del cinema i de la fotografia d'actualitat o de reforç del temari en forma de seminari, mitjançant conferència o visionat de films
Portafolis/ Carpeta d’aprenentatge Es donarà a través del moodle o la fotocopiadora cada setmana els temes bàsics de la història del cinema i la fotografia.
Treballs S'escollirà entre dues possibitats: o bé es farà un buidat hemerogràfic d'un any d'un diari de les comarques de Tarragona, recollin totes les noticies sobre cinema, o bè s'assistirà a diverses projeccions i debats que es faran durant aquell quatrimestre, presentant un escrit cada mes de conclusions.
Atenció personalitzada S'atendran i resoldran tots els dubtes i problemes plantejats pels alumnes sobre el temari de l'assignatura, seminaris i els treballs pràctics tant en hores de despatx com a l'aula.

Atenció personalitzada
Descripció
El professor resoldrà en hores de tutoria al despatx tots els dubtes relacionats amb el programa, els seminaris, els textos donats i farà un seguiment dels treballs realitzats; així com totes les consultes que es realitzin per correu electrònic.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Seminaris
A1
A5
A7
A8
A16
B1
Es realitzarà una prova consistent en 25 preguntes sobre el temes vist a classe cada setmana. 30%
Treballs
A16
B4
B5
C2
C3
Es realitzarà un buidat hemerogràfico o es valorarà l'assistència i els comentaris a la projecció de diferents films i debats sobre cinema durant el curs. 30%
Proves objectives de tipus test
A5
A7
B1
B3
B4
B5
C2
Es realitzarà una prova consistent en 50 preguntes sobre el temari donat als alumnes. 40%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

La segona convocatòria es realitzarà de la mateixa manera que la primera: una prova objectiva de tipus test amb preguntes sobre el temari i els seminaris (70%) més el treball (30%).


Fonts d'informació

Bàsica

ALTMAN, Rick: Los géneros cinematográficos, Paidós , Barcelona, 2000.

BAZIN, André: ¿Qué es el cine?, Rialp, Madrid, 1990.

BENET Vicente J.: La cultura del cine. Introducción a la historia y la estética del cine, Paidós, Barcelona, 2004.

BORDWELL, David (y otros): El cine clásico de Hollywood, Paidós, Barcelona, 1977.

CALBET, Javier y CASTELO, Luis: La fotografía, Acento, Madrid, 1997.

CASETTI, Francesco y di CHIO Federico: Cómo analizar un film, Paidós, Barcelona, 1991.

CASETTI, Francesco: Teorías del cine, Cátedra, Madrid, 1994.

ELENA, Alberto: Los cines periféricos. África, Oriente Medio, India, Paidós, Barcelona, 1999.

FONT, Doménec: Paisajes de la modernidad. Cine europeo, 1960-1980, Paidós, Barcelona, 2002.

GONZÁLEZ, Juan F.: Aprender a ver cine, Rialp, Madrid, 2004.

GUBERN, Román: Medios icónicos de masas, Historia 16, Madrid, 1997.

KEIM, Jean A.: Historia de la fotografía, Oikos-tay, Barcelona, 1971.

ROMAGUERA, Joaquim y ALSINA, Homero. (comps.): Textos y manifiestos del Cine, Cátedra, Madrid, 1993.

SÁNCHEZ NORIEGA, J. Luis: Historia del cine, Alianza, Madrid, 2002.

SÁNCHEZ-BIOSCA, Vicente: Cine y vanguardias artísticas, Paidós, Barcelona, 2004.

SÁNCHEZ NORIEGA, J. Luis: Historia del cine, Alianza, Madrid, 2002.

SÁNCHEZ VIDAL, Agustín: Historia del cine, Historia 16, Madrid, 1997.

SOUGEZ, Marie-Loup: Historia del a fotografia, Cátedra, Madrid, 1999.

Complementària

Recomanacions

Assignatures que es recomana cursar simultàniament
LLENGUATGES ARTÍSTICS/12204001
LITERATURA I SOCIETAT/12204011
SOCIETAT I CULTURA EN LA CONTEMPORANEITAT/12204103

(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent