DADES IDENTIFICATIVES 2020_21
Assignatura (*) HISTÒRIA DEL CINEMA I ALTRES ARTS AUDIOVISUALS Codi 12204101
Ensenyament
Grau d'Història (2008)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Segon 2Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Història i Història de l'Art
Coordinador/a
HOFMAN MATUSEVICH, VANINA YAEL
Adreça electrònica
Professors/es
Web
Descripció general i informació rellevant <p> Estudi de la història del cinema, la fotografia i la televisió des del seu naixement a l'actualitat, amb especial incidència en temes com la seva conservació i actualitat i noves línies d'investigació. </p><div><br /></div><div>Aquesta assignatura es dictarà per tutories</div>
Com a conseqüència de l'extinció del pla d'estudi que estàs cursant, en aquesta assignatura només tindràs dret a examen. Per conèixer la data de realització de l'examen consulta a l'apartat d'horaris de les assignatures. En cas d'haver de sol·licitar convocatòria extraordinària recorda que per poder matricular aquest dret d'examen hauràs de presentar una sol·licitud a la secretaria del teu Campus/Centre.

Continguts
Tema Subtema
1. Història de la fotografia
1.1. Els antecedents. La càmera fosca
1.2. Els primers fotògrafs
1.3. Del calotip al col·lodió humit
1.4. Fotografia de viatges i guerres
1.5. Els primers aficionats
1.6. La fotografia com a document social
1.7. Pictorialisme i Photo-Secession
1.8. Fotografia pura
1.9.La manipulació de la imatge: avantguardes
1.10. La fotografia a partir de 1945
2. Pràctiques i dispositius pre-cinematogràfics
2.1. Una introducció a l'arqueologia dels mitjans
2.2. Els antecedents de la imatge-moviment (des de les ombres chinescas...)
2.3. Ars Marga Lucis et Sombrae - Athanasius Kircher
2.4.Llanternes màgiques... o el Netflix del segle XVIII
2.5. Fantasmagories
2.6. Litofanias
2.7. Panorames
2.8. Diorames
2.9. Zoopraxinoscopio
2.10.Taumatropo
2.11. Fenaquistiscopio
2.12. Estroboscopio
2.13. Zootropo
2.14. Mutoscopi
2.15. Praxisnoscopio
2.16. Kinetoscopio de Edison
2.17. Van arribar els Lumière!
3. Proto-cinematografia
3.1. Els germans Lumière
3.2 Georges Méliès
4. El desenvolupament del llenguatge cinematogràfic
4.1. MRI (Model Representatiu Institucional) o Cinema Clàssic de Hollywood
4.2. Gèneres cinematogràfics
4.3. La qüestió de la versemblança
4.4. El cinema soviètic
4.5. Alternatives al MRI 1: el neorealismo italià
4.6. Alternatives al MRI 2: la nouvelle vague francesa
4.7. El cinema art
4.8. El Tercer Cinema
4.9. Manifest antropófago i l'estètica de la fam
4.10. Cinema i dictadures
5. Els altres mitjans audiovisuals
5.1. Estatut tècnic-cultural de la televisió
5.2. La identitat estètica de la televisió
5.3. Els gèneres televisius
5.4. Cinema i televisió
5.5. Efectes socioculturals de la televisió
5.6. La televisió per satèl·lit i per cable
5.7. La videografia
5.8 El videoart, les videoinstalaciones, el vídeo interactiu
5.9. La realitat virtual immersiva
5.10. Storytelling digital

Atenció personalitzada
Descripció

Donada la situació d'emergència sanitària, durant el curs 2020-21 s’atendrà els estudiants en tutoria individualitzada i/o grupal per tal de resoldre possibles dubtes, consultes i altres qüestions relacionades amb l'assignatura. La tutoria podrà ser presencial i/o virtual. A principis de curs s'informarà a l’estudiant sobre com es portarà a terme aquesta atenció personalitzada (horaris, si serà presencial, per correu electrònic, Moodle...)


Avaluació
 
Altres comentaris i segona convocatòria

L'avaluació de la present assignatura es compon d'1 treball (projecte) que ocuparà tot el quadrimestre i que contemplarà un lliurament preliminar obligatori.

Aquesta guia docent és orientativa. En el cas de situacions d'emergència sanitària s'adaptarà l'avaluació perquè es pugui dur a terme d'acord amb les directrius que estableixin els organismes pertinents. Qualsevol modificació s'informarà, si escau, mitjançant el fòrum de notícies del campus virtual (Moodle).


Fonts d'informació
Bàsica

BAZIN, André: ¿Qué es el cine?, Rialp, Madrid, 1990.

BENET Vicente J.: La cultura del cine. Introducción a la historia y la estética del cine, Paidós, Barcelona, 2004.

BORDWELL, David (y otros): El cine clásico de Hollywood, Paidós, Barcelona, 1977.

CASETTI, Francesco y di CHIO Federico: Cómo analizar un film, Paidós, Barcelona, 1991.

CASETTI, Francesco: Teorías del cine, Cátedra, Madrid, 1994.

ERNST, W. (2005). Let There Be Irony: Cultural History and Media Archaeology in Parallel Lines. Art History, 28(5), pp. 582–603

HUHTAMO, Erkki: Illusions in Motion. Media Archaeology of the Moving Panorama and Related Spectacles. MIT Press, Cambridge Mass.; London, UK , 2013.

MANOVICH, Lev: The Language of New Media. MIT Press, Cambridge, MA,, 2001.

SÁNCHEZ NORIEGA, J. Luis: Historia del cine, Alianza, Madrid, 2002.

SÁNCHEZ-BIOSCA, Vicente: Cine y vanguardias artísticas, Paidós, Barcelona, 2004.

Complementària

(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent