DADES IDENTIFICATIVES 2010_11
Assignatura (*) EVOLUCIÓ HUMANA I CULTURA Codi 12204102
Ensenyament
Grau d'Història (Pla 2008)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Segon Primer
Llengua d'impartició
Català
Departament Història i Història de l'Art
Coordinador/a
SALA RAMOS, ROBERT
Adreça electrònica robert.sala@urv.cat
Professors/es
SALA RAMOS, ROBERT
Web
Descripció general i informació rellevant Es tracta d'introduir una concepció moderna de la cultura com a adaptació en l'evolució humana i revisar la història de la cultura i de l'evolució humana per a descobrir-hi la significació evolutiva de les grans fases culturals

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1 Conèixer, analitzar i transmetre la història general i la història pròpia del territori
 A4 Conèixer i interpretar la història com a disciplina en construcció
 A5 Conèixer i analitzar els temes i les problemàtiques objecte de debat historiogràfic
 A8 Conèixer, analitzar i interpretar la història de la integració europea
 A9 Conèixer, analitzar i interpretar detalladament un o més períodes específics del passat de la humanitat
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1 Aprendre a aprendre
 B4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa
 B6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets
 B7 Sensibilització en temes mediambientals
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1 Coneixement de la història evolutiva humana
Coneixement de plantejaments filosòfics i teòrics relacionats amb l’evolució
 A4 Coneixement de l’estat de la recerca
Coneixement i iniciació en els procediments analítics i les disciplines implicades
 A5 Coneixement de l’estat de la recerca
Capacitat d’adquisició d’informació sobre l'evolució humana
Lectura, traducció i comprensió de textos científics actuals en anglès que s'ajustin al nivell de l'alumne
Lectura de bibliografia específica per introduir-se en les tècniques i en la interpretació actual de l’evolució humana
 A8 Coneixement de plantejaments filosòfics i teòrics relacionats amb l’evolució
 A9 Coneixement de la història evolutiva humana
Coneixement de la metodologia de recerca
Capacitat d’adquisició d’informació sobre l'evolució humana
Lectura, traducció i comprensió de textos científics actuals en anglès que s'ajustin al nivell de l'alumne
Lectura de bibliografia específica per introduir-se en les tècniques i en la interpretació actual de l’evolució humana
Disseny i projecció d’un petit treball de recerca per a la comprensió del valor de la metodologia i per aplicar la metodologia científica
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1 Coneixement de l’estat de la recerca
Capacitat d’adquisició d’informació sobre l'evolució humana
Coneixement i iniciació en els procediments analítics i les disciplines implicades
 B4 Lectura, traducció i comprensió de textos científics actuals en anglès que s'ajustin al nivell de l'alumne
Lectura de bibliografia específica per introduir-se en les tècniques i en la interpretació actual de l’evolució humana
Disseny i projecció d’un petit treball de recerca per a la comprensió del valor de la metodologia i per aplicar la metodologia científica
 B6 Lectura de bibliografia específica per introduir-se en les tècniques i en la interpretació actual de l’evolució humana
Disseny i projecció d’un petit treball de recerca per a la comprensió del valor de la metodologia i per aplicar la metodologia científica
 B7 Coneixement de la història evolutiva humana
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
Presentació i primera discussió : “No hi ha cap document de la cultura que no ho sigui també de la barbàrie”
Walter Benjamin. Tesis de Filosofia de la Història, VII.

Tema 1. Introducció a l’evolució

Tema 2. Primer cas. Cultura material. Els ximpanzés i l’ús d’objectes. Els humans i la fabricació d’instruments. Els instruments que ens permeten de sobreviure.

Tema 3. Segon cas. La competència entre grups i entre individus. La lluita per la supervivència. Del canibalisme d’Atapuerca a la Guerra d’Iraq.

Tema 4. Tercer cas. La cultura de l’habitatge. Dels nius de les aus i els caus d’alguns mamífers a la vivenda humana: la construcció d’un espai de supervivència.

Tema 5. Quart cas. La cultura en l’espai. La construcció d’un territori cultural. Que la nostra cultura tingui un territori ampli o curt permet una major o menor capacitat de supervivència.

Tema 6. Cinquè cas. La cultura econòmica. El sistema econòmic que tingui una societat permet de sobreviure millor o pitjor. Crònica d’una revolució econòmica en el Neolític.

Tema 7. Sisè cas. La cultura social. La creació de mites, l’art, la ciència, augmenten la cohesió social i la resistència evolutiva d’una població humana.

Tema 8. Setè cas. L’evolució està marcada pel clima i els canvis ambientals. La història de les societats també. El clima en l’extinció d’espècies, en l’origen del Neolític. Conseqüències de la petita Edat de Gel de l’Europa medieval. Perspectives del clima en l’actualitat.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
A1
A4
A9
12 10 22
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària
A1
A4
A9
B1
40 0 40
Presentacions / exposicions
A1
A4
A9
B1
B4
B6
B7
8 8 16
Atenció personalitzada
B1
5 0 5
 
Proves pràctiques
A1
A4
A9
B1
B4
B6
B7
8 20 28
Proves objectives de preguntes curtes
A1
A4
A9
B1
B4
B6
B7
2 2 4
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentaació de les fases de l'evolució humana i les dades que en tenim a tot el món
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària Presentació de casos en què avenços culturals tenen un efecte de millora en l'adaptació humana tal com es contempla en la teoria de l'evolució
Presentacions / exposicions Els alumnes presenten a classe el treball que han realitzat sobre anàlisi bibliogràfica en torn d'un cas d'evolució cultural

Atenció personalitzada
Descripció
Seguiment de l'aprenentatge i ajuda en l'elaboració dels treballs personals

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Activitats Introductòries
A1
A4
A9
Avaluació de coneixements adquirits 20%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent