DADES IDENTIFICATIVES 2010_11
Assignatura (*) SOCIETAT I CULTURA EN LA CONTEMPORANEITAT Codi 12204103
Ensenyament
Grau d'Història (Pla 2008)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Segon Primer
Llengua d'impartició
Català
Departament Història i Història de l'Art
Coordinador/a
THOMAS ANDREU, JOAN MARIA FRANCESC
Adreça electrònica joanmaria.thomas@urv.cat
Professors/es
THOMAS ANDREU, JOAN MARIA FRANCESC
Web
Descripció general i informació rellevant Visio general de l'Edat Contemporania atenent als seus conceptes i ideologies específics.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1 Conèixer, analitzar i transmetre la història general i la història pròpia del territori
 A2 Conèixer i analitzar l’estructura diacrònica de la història
 A4 Conèixer i interpretar la història com a disciplina en construcció
 A5 Conèixer i analitzar els temes i les problemàtiques objecte de debat historiogràfic
 A9 Conèixer, analitzar i interpretar detalladament un o més períodes específics del passat de la humanitat
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1 Aprendre a aprendre
 B2 Resoldre problemes de forma efectiva en el camp de la història
 B3 Aplicar pensament analític, crític, lògic i creatiu, demostrant dots d'innovació
 B4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa
 B6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C5 Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1 Coneixement de l'estructura diacrònica de la història
Coneixement detallat d'un o més períodes específics del passat de la humanitat i, en aquest cas, de la història contemporània
Coneixement dels diversos models d'estructura política i social existents en aquest període de la història
Analitzar, conèixer i valorar els conceptes a partir de les fonts històriques o bé d'interpretacions historiogràfiques sobre el tema
Anàlisi, valoració i elaboració d'un discurs raonat al voltant d'aspectes clau de la història contemporània, tenint en compte els diversos factors exposats a classe i posant un èmfasi especial en la recopilació d'informació que faci cada alumne
 A2 Coneixement de l'estructura diacrònica de la història
Coneixement detallat d'un o més períodes específics del passat de la humanitat i, en aquest cas, de la història contemporània
Coneixement dels diversos models d'estructura política i social existents en aquest període de la història
Analitzar, conèixer i valorar els conceptes a partir de les fonts històriques o bé d'interpretacions historiogràfiques sobre el tema
Anàlisi, valoració i elaboració d'un discurs raonat al voltant d'aspectes clau de la història contemporània, tenint en compte els diversos factors exposats a classe i posant un èmfasi especial en la recopilació d'informació que faci cada alumne
 A4 Coneixement de l'estructura diacrònica de la història
Coneixement detallat d'un o més períodes específics del passat de la humanitat i, en aquest cas, de la història contemporània
Coneixement dels diversos models d'estructura política i social existents en aquest període la història
Analitzar, conèixer i valorar els conceptes a partir de les fonts històriques o bé d'interpretacions historiogràfiques sobre el tema
Anàlisi, valoració i elaboració d'un discurs raonat al voltant d'aspectes clau de la història contemporània, tenint en compte els diversos factors exposats a classe i posant un èmfasi especial en la recopilació d'informació que faci cada alumne
Conèixer l'ús dels diferents instruments d'anàlisi de la història antiga: fonts escrites, numismàtica i arqueologia
 A5 Coneixement de l'estructura diacrònica de la història
Coneixement detallat d'un o més períodes específics del passat de la humanitat i, en aquest cas, de la història contemporània
Coneixement dels diversos models d'estructura política i social existents en aquest període de la història
Analitzar, conèixer i valorar els conceptes a partir de les fonts històriques o bé d'interpretacions historiogràfiques sobre el tema
Anàlisi, valoració i elaboració d'un discurs raonat al voltant d'aspectes clau de la història contemporània, tenint en compte els diversos factors exposats a classe i posant un èmfasi especial en la recopilació d'informació que faci cada alumne
 A9 Conèixer els diversos models d'estructura política i social existents en aquest període de la història
Coneixement de l'estructura diacrònica de la història
Coneixement detallat d'un o més períodes específics del passat de la humanitat i, en aquest cas, de la història contemporània
Analitzar, conèixer i valorar els conceptes a partir de les fonts històriques o bé d'interpretacions historiogràfiques sobre el tema
Anàlisi, valoració i elaboració d'un discurs raonat al voltant d'aspectes clau de la història contemporània, tenint en compte els diversos factors exposats a classe i posant un èmfasi especial en la recopilació d'informació que faci cada alumne
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1 Coneixement detallat d'un o més períodes específics del passat de la humanitat i, en aquest cas, de la història contemporània
Coneixement dels diversos models d'estructura política i social existents en aquest període de la història
Analitzar, conèixer i valorar els conceptes a partir de les fonts històriques o bé d'interpretacions historiogràfiques sobre el tema
Anàlisi, valoració i elaboració d'un discurs raonat al voltant d'aspectes clau de la història contemporània, tenint en compte els diversos factors exposats a classe i posant un èmfasi especial en la recopilació d'informació que faci cada alumne
 B2 Analitzar, conèixer i valorar els conceptes a partir de les fonts històriques o bé d'interpretacions historiogràfiques sobre el tema
Anàlisi, valoració i elaboració d'un discurs raonat al voltant d'aspectes clau de la història contemporània, tenint en compte els diversos factors exposats a classe i posant un èmfasi especial en la recopilació d'informació que faci cada alumne
 B3 Analitzar, conèixer i valorar els conceptes a partir de les fonts històriques o bé d'interpretacions historiogràfiques sobre el tema
Anàlisi, valoració i elaboració d'un discurs raonat al voltant d'aspectes clau de la història medieval, tenint en compte els diversos factors exposats a classe i posant un èmfasi especial en la recopilació d'informació que faci cada alumne
 B4 Analitzar, conèixer i valorar els conceptes a partir de les fonts històriques o bé d'interpretacions historiogràfiques sobre el tema
Anàlisi, valoració i elaboració d'un discurs raonat al voltant d'aspectes clau de la història contemporània, tenint en compte els diversos factors exposats a classe i posant un èmfasi especial en la recopilació d'informació que faci cada alumne
 B6 Anàlisi, valoració i elaboració d'un discurs raonat al voltant d'aspectes clau de la història medieval, tenint en compte els diversos factors exposats a classe i posant un èmfasi especial en la recopilació d'informació que faci cada alumne
Analitzar, conèixer i valorar els conceptes a partir de les fonts històriques o bé d'interpretacions historiogràfiques sobre el tema
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C5 Mostra respecte pels drets fonamentals i d'igualtat entre homes i dones
Actua des del respecte i promoció dels drets humans i els principis d'accessibilitat universal, d'igualtat d'oportunitats, no discriminació i accessibilitat universal de les persones amb discapacitat
Mostra respecte vers els valors propis d'una cultura de la pau i de valors democràtics

Continguts
Tema Subtema
Revolucio industrial i revolucions liberal-burgeses Conceptes. Les noves ideologies: liberalisme politic, romanticisme, nacionalisme, tradicionalismes-conservadorismes, socialismes, anarquisme
La Segona Revolucio industrial i la societat de masses Concepte. Nacionalismes conservadors i xenofobia. els canvis culturals de la fi del segle XIX. El sufragi universal i les respostes
Guerres mundials, comunisme, autoritarismes L'impacte de la Gran Guerra. Un mon que s'acaba. Impacte sobre les mentalitats a Europa i America. El periode d'entreguerres: els projectes revolucionari, reformista i autoritari en pugna. La Segona guerra mundial, Nou ordre, colaboracionismes, resistencies. Un nou tipus de conflicte.
guerra Freda, descolonitzacio i "gran desenvolupament" d'Occident. Les crisis de finals dels 60. guerra Freda, descolonitzacio i "gran desenvolupament" d'Occident. Les crisis de finals dels 60.
Fi del comunisme, fonamentalismes, alarmes ecologiques i globalitzacio Fi del comunisme, fonamentalismes, alarmes ecologiques i globalitzacio

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
A1
A2
A4
A5
A9
B1
B2
B3
B4
B6
C5
2 0 2
Sessió Magistral
A1
A2
A4
A5
A9
B1
B2
B3
B4
B6
C5
45 54 99
Seminaris
A1
A2
A4
A5
A9
B1
B2
B3
B4
B6
C5
15 20 35
Atenció personalitzada
A1
A2
A4
A5
A9
B1
B2
B3
B4
B6
C5
5 0 5
 
Proves de desenvolupament
A1
A2
A4
A5
A9
B1
B2
B3
B4
B6
C5
2 0 2
Proves de desenvolupament
A1
A2
A4
A5
A9
B1
B2
B3
B4
B6
C5
2 0 2
Proves pràctiques
A1
A2
A4
A5
A9
B1
B2
B3
B4
B6
C5
0 12 12
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Introduir l'alumne en els continguts i avaluacio.
Sessió Magistral Explicació continguts programa
Seminaris Treball conjunt sobre temes proposats pel professor

Atenció personalitzada
Descripció
A través d'entrevistes al despatx. Consultes a traves d'email i de moodle

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Proves de desenvolupament
A1
A2
A4
A5
A9
B1
B2
B3
B4
B6
C5
Examens parcials sobre temari 45%
Proves pràctiques
A1
A2
A4
A5
A9
B1
B2
B3
B4
B6
C5
Sobre textos i lecures 40%
Proves de desenvolupament
A1
A2
A4
A5
A9
B1
B2
B3
B4
B6
C5
Assistència i participació 15%
Altres  

Sobre intervencions a classe i lectures

sobre 10
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Avaluació contínua:

-Tres proves escrites 45%

-Treballs sobre lectures 30%

-Assistència i participació a classe. 25%


Fonts d'informació

Bàsica La cultura europea del siglo XIX, Mosse, GL, Ariel, 1997
La cultura europea del siglo XX, Mosse, GL , Ariel , 1997
European Dictatorships 1918-1945, Lee, SL, Routledge, 2000
Liberalismo, fascismo o socialdemocracia, Luebbert, GM, Prensas Universitarias de Zaragoza, 1996
, , ,
Europa en crisis 1919-1939, Cabrera, Mercedes, ,

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent