DADES IDENTIFICATIVES 2015_16
Assignatura (*) SOCIETAT I CULTURA EN LA CONTEMPORANEITAT Codi 12204103
Ensenyament
Grau d'Història (2008)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Segon 1Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Història i Història de l'Art
Coordinador/a
MORENO JULIÀ, XAVIER
Adreça electrònica xavier.moreno@urv.cat
Professors/es
MORENO JULIÀ, XAVIER
Web
Descripció general i informació rellevant Anàlisi de l'evolució dels trets fonamentals socials i culturals dels segles XIX i XX.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1 Conèixer, analitzar i interpretar la història general i la història pròpia del territori.
 A2 Conèixer, analitzar i interpretar l’estructura diacrònica de la Història i un o més períodes específics del passat de la humanitat.
 A7 Conèixer, comprendre i saber usar les fonts historiogràfiques.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C3 Gestionar la informació i el coneixement.
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1 Coneix els conceptes principals i les dinàmiques de la història general o universal.
 A2 Coneix i analitza les diverses etapes històriques des de la prehistòria fins a la contemporaneïtat.
Coneix els principals fets que caracteritzen la contemporaneïtat, els conflictes mundials i les dinàmiques de les relacions entre els estats, així com els seus interessos geopolítics al llarg del segle XX.
Coneix les relacions polítiques del segle XX.
 A7 Coneix i utilitza correctament qualsevol tipus de fonts històriques o informacions bibliogràfiques i electròniques.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B4 Decideix com gestiona i organitza el treball i el temps que necessita per dur a terme una tasca a partir d'una planificació orientativa
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C3 Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient
 C4 Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric

Continguts
Tema Subtema
La contemporaneïtat
La societat contemporània
La cultura contemporània
La perversió contemporània: Shoah i Gulag
Els conflictes contemporanis
Les guerres contemporànies

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
A1
A2
1 0 1
Sessió Magistral
A1
A2
52 60 112
Atenció personalitzada
1 0 1
 
Proves de desenvolupament
A1
6 30 36
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Es faran unes quantes reflexions, de caràcter general, que permetran assoliri millor els continguts de l'assignatura.
Sessió Magistral El professor explicarà el temari, tot deixant que l'alumne faci les preguntes i reflexions que consideri adients.
Atenció personalitzada El professor atendrà, a nivell personal amb l'alumne, qüestions que no li hagin quedat prou clares.

Atenció personalitzada
Descripció
Els alumnes seran rebuts pel professor, al despatx 4.19, a les hores de visita, que romandran penjades a la porta del despatx i de les que s'informarà en iniciar el curs.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Proves de desenvolupament
A1
Es faran dos exàmens: un de parcial i un de final.
Cada examen tindrà l'estructura següent:
- 75% avaluació dels continguts de l'assignatura, mitjançant 3 apartats teòrics
- 25% avaluació de les pràctiques realitzades, mitjançant un exercici pràctic (a partir d'un o dos textos històrics treballats a classe).
50% parcial
50% final
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

En el cas que en 1a convocatòria no se segueixi l'avaluació continuada (no s'hagi presentat a l'examen parcial) o es suspengui l'examen parcial, l'alumne farà un únic examen final amb un valor del 100%.

En segona convocatòria es farà un examen de recuperació per als alumnes suspesos.

La segona convocatòria és una prova total de l'assignatura, amb un valor del 100%. Està adreçada als estudiants que no han superat la 1a convocatòria o no s'hi hagin presentat.


Fonts d'informació

Bàsica

BIBLIOGRAFIA

AA.DD.: El libro negro del comunismo: crímenes, terror y represión. Espasa Calpe (Madrid) y Editorial Planeta (Barcelona), 1998 (original, de 1997).

Eley, Geoff: Un mundo que ganar. Historia de la izquierda en Europa, 1850-2000. Editorial Crítica; Barcelona, 2003 (original, de 2002).

González Páramo, José Manuel: Conflicto, estrategia, política. Alianza Editorial; Madrid, 1975.

Herling-Grudzinski, Gustaw: Un mundo aparte. Libros del Asteroide; Barcelona, 2012 (original, de 1951).

Mosse, George L.: La cultura europea del siglo XIX. Editorial Ariel; Barcelona, 1997 (original, de 1961).

Núñez Florencio, Rafael: Sociedad y política en el siglo XX. Viejos y nuevos movimientos sociales. Editorial Síntesis; Madrid, 1993.

Reglá Campistol, Juan: Introducción a la Historia. Editorial Teide; Barcelona, 1970.

Sun Tzu: El arte de la guerra. Ediciones Martínez Roca; Barcelona, 1999.

Therborn, Göran: El mundo. Una guía para principiantes. Alianza Editorial; Madrid, 2012 (original, de 2011).

Vicens Vives, Jaime: La crisis del siglo XX (1919-1945). Editorial Acantilado; Barcelona, 2013 (original, de 1942; versió revisada, 1952).

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent