Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A1 |
Conèixer, analitzar i transmetre la història general i la història pròpia del territori. |
| A2 |
Conèixer i analitzar l’estructura diacrònica de la història. |
| A4 |
Conèixer i interpretar la història com a disciplina en construcció. |
| A6 |
Usar, ordenar i interpretar les fonts històriques. |
| A9 |
Conèixer, analitzar i interpretar detalladament un o més períodes específics del passat de la humanitat. |
| A10 |
Conèixer els instruments de recopilació d’informació com catàlegs bibliogràfics, inventaris d’arxius i referències electròniques, i tenir habilitat per utilitzar-los. |
| A12 |
Analitzar i interpretar el registre arqueològic. |
| A18 |
Elaborar, relacionar, sintetitzar i representar gràficament i cartogràficament informació geogràfica per a la comprensió i interpretació del territori. |
| A19 |
Explicar la diversitat de llocs, regions i localitzacions interrelacionant els fenòmens geogràfics (medi físic i humà) a diferents escales territorials. |
| A20 |
Conèixer les teories dels principals pensadors. |
| A27 |
Conèixer i comprendre a un nivell elemental els sistemes socials (parentesc, religió i visió del món, política, economia, gènere, art, etc.) i les seves dinàmiques dins de cultures específiques. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B3 |
Aplicar pensament analític, crític, lògic i creatiu, demostrant dots d'innovació |
| B4 |
Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa |
| B6 |
Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears | | C3 |
Gestionar la informació i el coneixement. |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A1 |
Entén el desenvolupament diacrònic de les formes polítiques, socials i econòmiques del món grec durant l’antiguitat
Coneix les principals formes de pensament a la Grècia antiga i les seves interrelacions amb altres elements culturals
Coneix el desenvolupament dels principals pobles mediterranis durant l’antiguitat i els seus sistemes de relació
Relaciona els elements religiosos amb les formes polítiques i la seva evolució
| | A2 |
Coneix l'ús dels diferents instruments d'anàlisi de la història antiga: fonts escrites, numismàtica i arqueologia
Entén el desenvolupament diacrònic de les formes polítiques, socials i econòmiques del món grec durant l’antiguitat
Coneix el desenvolupament dels principals pobles mediterranis durant l’antiguitat i els seus sistemes de relació
Entén el desenvolupament diacrònic de les formes polítiques, socials i econòmiques del món romà durant l’antiguitat
| | A4 |
Coneix l'ús dels diferents instruments d'anàlisi de la història antiga: fonts escrites, numismàtica i arqueologia
| | A6 |
Coneix l'ús dels diferents instruments d'anàlisi de la història antiga: fonts escrites, numismàtica i arqueologia
| | A9 |
Entén el desenvolupament diacrònic de les formes polítiques, socials i econòmiques del món grec durant l’antiguitat
Coneix les principals formes de pensament a la Grècia antiga i les seves interrelacions amb altres elements culturals
Coneix el desenvolupament dels principals pobles mediterranis durant l’antiguitat i els seus sistemes de relació
Entén el desenvolupament diacrònic de les formes polítiques, socials i econòmiques del món romà durant l’antiguitat
| | A10 |
Realitza presentacions orals d'estudis o treballs de forma individual o col·lectiva utilitzant noves tecnologies
Coneix l'ús dels diferents instruments d'anàlisi de la història antiga: fonts escrites, numismàtica i arqueologia
| | A12 |
Coneix l'ús dels diferents instruments d'anàlisi de la història antiga: fonts escrites, numismàtica i arqueologia
Entén el desenvolupament diacrònic de les formes polítiques, socials i econòmiques del món grec durant l’antiguitat
Coneix el desenvolupament dels principals pobles mediterranis durant l’antiguitat i els seus sistemes de relació
Entén el desenvolupament diacrònic de les formes polítiques, socials i econòmiques del món romà durant l’antiguitat
| | A18 |
Coneix la geografia del Mediterrani durant l’antiguitat
| | A19 |
Coneix la geografia del Mediterrani durant l’antiguitat
| | A20 |
Coneix les principals formes de pensament a la Grècia antiga i les seves interrelacions amb altres elements culturals
| | A27 |
Entén el desenvolupament diacrònic de les formes polítiques, socials i econòmiques del món grec durant l’antiguitat
Coneix el desenvolupament dels principals pobles mediterranis durant l’antiguitat i els seus sistemes de relació
Entén el desenvolupament diacrònic de les formes polítiques, socials i econòmiques del món romà durant l’antiguitat
Relaciona els elements religiosos amb les formes polítiques i la seva evolució
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B3 |
Reflexiona sobre les noves formes de fer les coses
Experimenta amb procediments nous
| | B4 |
Gestiona i organitza el treball i el temps d'acord amb la planificació donada
Reconeix els encerts i errors en el desenvolupament de la seva tasca
Presenta resultats d’allò que s’espera en la manera adequada d’acord amb la bibliografia donada i en el temps previst
| | B6 |
Redacta documents amb el format, el contingut, l'estructura, la correcció lingüística i el registre adequats, i il·lustra els conceptes utilitzant correctament les convencions (formats, títols, peus, llegendes...)
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| C3 |
Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient
|
Tema |
Subtema |
1.Grècia |
1.- Introducció geogràfica i cronològica al món grec.
2.- El món Egeu durant l’Edat del Bronze.
3.- La civilització micènica.
4.- L’època fosca.
5.- L’època arcaica. L’origen de la polis.
6.- L’esplendor grec. L’època clàssica.
7.- L’hel•lenisme.
|
2.Roma |
1.- El medi físic. Fonts per a l’estudi de la Història de Roma
2.- Protohistòria d’Itàlia
3.- La civilització etrusca.
4.- Roma arcaica. La monarquia.
5.- La República romana.
6.- El Principat d’August.
7.- L’Alt Imperi. Dinastia Juli-Claudia, Flàvia, Severs i Antonins.
8.- Les crisis del segle III
9. El Baix Imperi
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
2 |
0 |
2 |
Sessió Magistral |
|
45 |
25 |
70 |
Pràctiques de camp/sortides |
|
10 |
15 |
25 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
15 |
15 |
30 |
Atenció personalitzada |
|
10 |
5 |
15 |
|
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Introducció a l'assignatura. Metodologia i fonts d'informació. Avaluació. Es realitzarà al primer dia de classe |
Sessió Magistral |
Explicació del temari. L'assistència és obligatòria |
Pràctiques de camp/sortides |
Consistiran en la visita a museus, exposicions i jaciments arqueològics relacionats amb el temari de l’assignatura |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Anàlisi de textos i mapes geopolítics a l'aula |
Descripció |
La tutoria s’efectuarà a nivell general per grups de treball i de tipus individual. En el primer cas els objectius són bàsicament fomentar el treball en grup, l’expressió oral, la ressolució de problemes relacionats amb la investigació i l’adquisició de coneixements relacionats amb la recerca de la informació; els objectius de la tutoria individual consisteixen en l’orientació dels alumnes en el seguiment de l’assignatura, en l’adquisició de tècniques d’estudi i anàlisi adequades i en la seva trajectòria curricular |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Sessió Magistral |
|
Avaluació de l'adquisició de les competències a partir d'una prova escrita de desenvolupament |
50 % |
Pràctiques de camp/sortides |
|
Treball de pràctiques |
20% |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
Prova específica. Comentari de texte i prova de coneixement geopolític |
20 % |
Altres |
|
Assistència i participació |
10 % |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
La segona convocatòria serà igual que la primera. |
Bàsica |
|
Considerem essencial el coneixement dels recursos electrònics a disposició dels alumnes, que es poden consultar a la biblioteca de la Facultat de Lletres.
Bibliografia.
BLÁZQUEZ, J.M.; LÓPEZ MELERO, R.; SAYAS, J. J. (1989): Historia de Grecia antigua. Ed. Cátedra. Madrid.
FINLEY, M.I. (1980): Los griegos en la antigüedad. Ed. Labor.
HORNBLOWER, S. (1985): Historia de las civilizaciones clásicas. El mundo griego (479-323 a.C.). Ed. Crítica, Barcelona.
LOZANO, A. (1992): El mundo Helenístico. Ed. Síntesis.
MORKOT, R. (1996): The Penguin Atlas of Ancient Greece. Ed. Penguuin Books, London.
(1999): Atlas de la Grèce antique. Ed. Autrement, Paris.
OSBORNE, R. (2001): La formación de Grecia (1200-479 a.C.). Ed. Crítica, Barcelona
OSBORNE, R. (2002): La Grecia clásica. Ed. Crítica, Barcelona
POMEROY, S.; BURNSTEIN, S.; DONLAN, W.; TOLBERT, J. (2002): La antigua Grecia. Historia política, social y cultural. Ed. Crítica, Barcelona.
RUZÉ, F., AMOURETTI, M.C. (1987) El mundo griego antiguo, Ed. Akal, Madrid
ALFÖLDY, G. (1987) : Historia social de Roma. Alianza Editorial. Madrid.
CHRISTOL, M.; NONY, D. (1988) : De los origenes de Roma a las invasiones bárbaras. Ed. Akal. Madrid.
GARNSEY, P.; SALLER, P. (1991): El imperio romano. Economía, sociedad y cultura. Ed. Crítica, Barcelona.
GRANT, Michael (2002) Atlas Akal de Historia Clásica. Del 1700 a.C al 565 d.C., Ed. Akal, Madrid.
GRIMAL, P. (1981) Diccionario de Mitología Griega y Romana, Ed. Paidós, Barcelona.
KOVALIOV, S.I. (1973) : Historia de Roma. Ed. Akal. Madrid.
A.A.V.V. (1991) : Historia de las mujeres en Occidente. La Antigüedad, Ed. Taurus, Madrid.
ROLDAN, J.M. (1995): Historia de Roma. Ediciones Universidad de Salamanca.
ROSTOVTZEFF, M.I. (1972): Historia social y económica del Imperio Romano. (2 vols.) Editorial Espasa- Calpe. Madrid. |
Complementària |
, www.culture.gr/, ,
, www.ypai.gr/atlas/defaut_uk.asp, ,
, www.perseus.tufts.edu, ,
|
|
Assignatures que en continuen el temari |
SOCIETAT I CULTURA A L'EDAT MITJANA/12204005 | HISTÒRIA ANTIGA DE LA PENÍNSULA IBÈRICA/12204202 | ARQUEOLOGIA DE GRÈCIA/12204221 | HISTÒRIA DE ROMA/12204218 |
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
SOCIETAT I CULTURA A L'ANTIGUITAT/12204004 |
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|