DADES IDENTIFICATIVES 2009_10
Assignatura (*) HISTÒRIA MEDIEVAL UNIVERSAL Codi 12204105
Ensenyament
Grau d'Història (2008)
Cicle 1er
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Segon Primer
Llengua d'impartició
Castellà
Departament Història i història d'art
Coordinador/a
FACI LACASTA, FRANCISCO JAVIER
Adreça electrònica franciscojavier.faci@urv.cat
Professors/es
FACI LACASTA, FRANCISCO JAVIER
Web
Descripció general i informació rellevant

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1 Conèixer, analitzar i transmetre la història general i la història pròpia del territori.
 A2 Conèixer i analitzar l’estructura diacrònica de la història.
 A4 Conèixer i interpretar la història com a disciplina en construcció.
 A8 Conèixer, analitzar i interpretar la història de la integració europea.
 A9 Conèixer, analitzar i interpretar detalladament un o més períodes específics del passat de la humanitat.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B3 Aplicar pensament analític, crític, lògic i creatiu, demostrant dots d'innovació.
 B6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o àmbit tècnic concrets.
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1 Conèixer els conceptes fonamentals de la història medieval universal
Conèixer dels diversos models d'estructura política, econòmica i social donats en aquest període la història
Comparar les estructures i processos històrics donats en un període de l’edat mitjana, i d’aquest amb els antecedents i conseqüents
 A2 Conèixer els conceptes fonamentals de la història medieval universal
Conèixer de l'estructura diacrònica de la història
Comparar les estructures i processos històrics donats en un període de l’edat mitjana, i d’aquest amb els antecedents i conseqüents
 A4 Anàlisi, valoració i elaboració d'un discurs raonat al voltant d'aspectes claus de la història contemporània, tenint en compte els diversos factors exposats a classe i posant especial èmfasi en la recopilació d'informació que faci cada alumne
 A8 Conèixer de la història de la integració europea
 A9 Conèixer els diversos models d'estructura política i social en aquest període de la història
Conèixer els conceptes fonamentals de la història medieval universal
Comparar les estructures i processos històrics donats en un període de l’edat mitjana, i d’aquest amb els antecedents i conseqüents
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B3 Comparar les estructures i processos històrics donats en un període de l’edat mitjana, i d’aquest amb els antecedents i conseqüents
Analitzar, conèixer i valorar els conceptes a partir de les fonts històriques o bé interpretacions historiogràfiques sobre el tema
Anàlisi, valoració i elaboració d'un discurs raonat al voltant d'aspectes claus de la història medieval, tenint en compte els diversos factors exposats a classe i posant especial èmfasi en la recopilació d'informació que faci cada alumne
 B6 Anàlisi, valoració i elaboració d'un discurs raonat al voltant d'aspectes claus de la història medieval, tenint en compte els diversos factors exposats a classe i posant especial èmfasi en la recopilació d'informació que faci cada alumne
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
1.- El fin del mundo antiguo - Valoración global de la crisis de la sociedad romana.
2.- Invasiones y reinos germánicos. -Migraciones e invasiones. Estudios de una monarquía germánica.
3.- Del Imperio romano de Oriente al Imperio bizantino. -Oriente y occidente: similitudes y diferencias. El Imperio helénico y cristiano. Las querellas teológicas. La figura de Justiniano.
4.- Iglesia y cultura en Occidente en la transición. -Paganismo y cristianismo. Grandes figuras intelectuales. El monacato. La historiografía cristiana.
5.- El Islam. - El Islam y su influencia sobre el mundo cristiano.
6.- Bizancio en la época heracliana e isáurica. - Las reformas administrativas y militares. Los problemas religiosos.
7.- El "Regnum francorum". -De los merovingios a los carolingios. Carlomagno. La evolución del reino y el fin de la dinastía. Las segundas invasiones.
8.- Feudalismo y sociedad feudal - El feudalismo. ¿Feudalismo carolingio?
9.- La monarquía y el "Imperium" germánico. - Marco geográfico e histórico de la Alemania medieval. La aparición de la monarquía alemana. Los Otones. El "Sacro Imperio".
10.- El apogeo bizantino (867-1081) - Los macedonios y la expansión territorial. La Iglesia y los cismas. El feudalismo bizantino. Turcos y latinos: las Cruzadas y Bizancio. Los Comneno.
11.- La "expansión feudal". - Cronología del crecimiento económico. Agricultura y comercio. Las ciudades. Las grandes conquistas territoriales: las Cruzadas.
12.- La Reforma de la Iglesia. - La llamada "Reforma Gregoriana". El conflicto de las Investiduras. Los grandes concilios lateranenses.
13.- Las monarquías de la "segunda edad feudal". - Nueva concepción del poder. Nuevos sistemas de gobierno: Francia e Inglaterra, paradigmas de la nueva situación.
14.- Los Imperios - El Imperio bizantino y la Cuarta cruzada. Los Stauffen: apogeo y decadencia.
15.- El Renacimiento del siglo XII. -Tópico y realidad. La nueva cultura: ciudades y universidades. La escolástica.
16.- La "primera crisis del feudalismo". - Discusión del tópico. Crisis demográfica y crisis económica. La llamada "Baja Edad Media".
17.- La Guerra de los Cien Años. - Significación del conflicto. La guerra económica. Grandes etapas.
18.- Pensamiento y religiosidad en la Baja Edad Media. - Grandes progresos intelectuales. Disensiones religiosas. Hacia la Reforma.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
0 0 0
Atenció personalitzada
0 0 0
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries

Atenció personalitzada
Descripció

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

n


Fonts d'informació

Bàsica



 

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent