Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques |
| A1 |
Conèixer, analitzar i transmetre la història general i la història pròpia del territori. |
| A2 |
Conèixer i analitzar l’estructura diacrònica de la història. |
| A4 |
Conèixer i interpretar la història com a disciplina en construcció. |
| A8 |
Conèixer, analitzar i interpretar la història de la integració europea. |
| A9 |
Conèixer, analitzar i interpretar detalladament un o més períodes específics del passat de la humanitat. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals |
| B3 |
Aplicar pensament analític, crític, lògic i creatiu, demostrant dots d'innovació. |
| B6 |
Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o àmbit tècnic concrets. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A1 |
Conèixer els conceptes fonamentals de la història medieval universal
Conèixer dels diversos models d'estructura política, econòmica i social donats en aquest període la història
Comparar les estructures i processos històrics donats en un període de l’edat mitjana, i d’aquest amb els antecedents i conseqüents
|
| A2 |
Conèixer els conceptes fonamentals de la història medieval universal
Conèixer de l'estructura diacrònica de la història
Comparar les estructures i processos històrics donats en un període de l’edat mitjana, i d’aquest amb els antecedents i conseqüents
|
| A4 |
Anàlisi, valoració i elaboració d'un discurs raonat al voltant d'aspectes claus de la història contemporània, tenint en compte els diversos factors exposats a classe i posant especial èmfasi en la recopilació d'informació que faci cada alumne
|
| A8 |
Conèixer de la història de la integració europea
|
| A9 |
Conèixer els diversos models d'estructura política i social en aquest període de la història
Conèixer els conceptes fonamentals de la història medieval universal
Comparar les estructures i processos històrics donats en un període de l’edat mitjana, i d’aquest amb els antecedents i conseqüents
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B3 |
Comparar les estructures i processos històrics donats en un període de l’edat mitjana, i d’aquest amb els antecedents i conseqüents
Analitzar, conèixer i valorar els conceptes a partir de les fonts històriques o bé interpretacions historiogràfiques sobre el tema
Anàlisi, valoració i elaboració d'un discurs raonat al voltant d'aspectes claus de la història medieval, tenint en compte els diversos factors exposats a classe i posant especial èmfasi en la recopilació d'informació que faci cada alumne
|
| B6 |
Anàlisi, valoració i elaboració d'un discurs raonat al voltant d'aspectes claus de la història medieval, tenint en compte els diversos factors exposats a classe i posant especial èmfasi en la recopilació d'informació que faci cada alumne
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
1.- El fin del mundo antiguo |
- Valoración global de la crisis de la sociedad romana. |
2.- Invasiones y reinos germánicos. |
-Migraciones e invasiones. Estudios de una monarquía germánica. |
3.- Del Imperio romano de Oriente al Imperio bizantino. |
-Oriente y occidente: similitudes y diferencias. El Imperio helénico y cristiano. Las querellas teológicas. La figura de Justiniano. |
4.- Iglesia y cultura en Occidente en la transición. |
-Paganismo y cristianismo. Grandes figuras intelectuales. El monacato. La historiografía cristiana. |
5.- El Islam. |
- El Islam y su influencia sobre el mundo cristiano. |
6.- Bizancio en la época heracliana e isáurica. |
- Las reformas administrativas y militares. Los problemas religiosos. |
7.- El "Regnum francorum". |
-De los merovingios a los carolingios. Carlomagno. La evolución del reino y el fin de la dinastía. Las segundas invasiones. |
8.- Feudalismo y sociedad feudal |
- El feudalismo. ¿Feudalismo carolingio? |
9.- La monarquía y el "Imperium" germánico. |
- Marco geográfico e histórico de la Alemania medieval. La aparición de la monarquía alemana. Los Otones. El "Sacro Imperio". |
10.- El apogeo bizantino (867-1081) |
- Los macedonios y la expansión territorial. La Iglesia y los cismas. El feudalismo bizantino. Turcos y latinos: las Cruzadas y Bizancio. Los Comneno. |
11.- La "expansión feudal". |
- Cronología del crecimiento económico. Agricultura y comercio. Las ciudades. Las grandes conquistas territoriales: las Cruzadas. |
12.- La Reforma de la Iglesia. |
- La llamada "Reforma Gregoriana". El conflicto de las Investiduras. Los grandes concilios lateranenses. |
13.- Las monarquías de la "segunda edad feudal". |
- Nueva concepción del poder. Nuevos sistemas de gobierno: Francia e Inglaterra, paradigmas de la nueva situación. |
14.- Los Imperios |
- El Imperio bizantino y la Cuarta cruzada. Los Stauffen: apogeo y decadencia. |
15.- El Renacimiento del siglo XII. |
-Tópico y realidad. La nueva cultura: ciudades y universidades. La escolástica. |
16.- La "primera crisis del feudalismo". |
- Discusión del tópico. Crisis demográfica y crisis económica. La llamada "Baja Edad Media". |
17.- La Guerra de los Cien Años. |
- Significación del conflicto. La guerra económica. Grandes etapas. |
18.- Pensamiento y religiosidad en la Baja Edad Media. |
- Grandes progresos intelectuales. Disensiones religiosas. Hacia la Reforma. |
|
|