DADES IDENTIFICATIVES 2011_12
Assignatura (*) HISTÒRIA MEDIEVAL Codi 12204105
Ensenyament
Grau d'Història (2008)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Segon Primer
Llengua d'impartició
Català
Departament Història i Història de l'Art
Coordinador/a
BONET DONATO, MARIA
Adreça electrònica franciscojavier.faci@urv.cat
maria.bonet@urv.cat
Professors/es
FACI LACASTA, FRANCISCO JAVIER
BONET DONATO, MARIA
Web
Descripció general i informació rellevant L’assignatura serveix per aportar a l’alumne el coneixement sobre els conceptes i processos fonamentals d’un ampli període de la història occidental, conegut com a edat mitjana, tot introduint-lo en la comprensió de les diferents versions dels corrents historiogràfics sobre l’esmentada època. L'assignatura completa la formació assolida en el primer curs en "societat i cultura a l'edat mitjana". Per facilitar això les diverses propostes bibliogràfiques per tema seran comentades, a fi i a efecte de guiar a l’estudiant cap a lectures de caire generalista per una major efectivitat, però sense renunciar a la diversitat inherent a les diverses contribucions historiogràfiques. En aquest sentit, també la bibliografia seleccionada s’ha confeccionat a partir de diversos criteris que la justifiquen: preferència per les obres en castellà o català, elecció de llibres de síntesi ben confeccionats o monografies importants o transcendents, i fins i tot articles per els casos en que no es troba una apropiada proposta en format de llibre. L’alumne descobrirà determinades constants o elements estructurats que permeten situar la matèria de l’assignatura en blocs temàtics. Aquesta situació justifica i fa gairebé necessària la comprensió de la matèria de l’assignatura en un mateix curs acadèmic, però dividida en dos blocs. Quant a l’abast geogràfic, l’explicació del desenvolupament dels processos i estructures esmentades se centrarà en Occident —Europa— amb una atenció més general per a la Península Ibèrica o l’Orient mediterrani, i en determinats temes es referirà al Pròxim Orient. No s’estudiaran amb deteniment els temes específics relatius a Espanya perquè s’entén que els alumnes ja tenen una mínima formació en història medieval d’Espanya i que adquiriran l’oportú nivell universitari amb les assignatures d’història Medieval d’Espanya i d’història de la Corona d’Aragó, —optativa i obligatòria respectivament— del grau d’Història.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1 Conèixer, analitzar i transmetre la història general i la història pròpia del territori.
 A2 Conèixer i analitzar l’estructura diacrònica de la història.
 A4 Conèixer i interpretar la història com a disciplina en construcció.
 A8 Conèixer, analitzar i interpretar la història de la integració europea.
 A9 Conèixer, analitzar i interpretar detalladament un o més períodes específics del passat de la humanitat.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B3 Aplicar pensament analític, crític, lògic i creatiu, demostrant dots d'innovació
 B4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa
 B5 Treballar en equip de forma col·laborativa i amb responsabilitat compartida
 B6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C3 Gestionar la informació i el coneixement.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1 Coneix els conceptes fonamentals de la història medieval universal
Coneix els diversos models d'estructura política, econòmica i social existents en aquest període de la història
Compara les estructures i els processos històrics existents en un període de l’edat mitjana amb els seus antecedents i les seves conseqüències
 A2 Coneix els conceptes fonamentals de la història medieval universal
Coneix l'estructura diacrònica de la història
Compara les estructures i els processos històrics existents en un període de l’edat mitjana entre si i amb els seus antecedents i conseqüents
 A4 Analitza, valora i elabora un discurs raonat al voltant d'aspectes clau de la història contemporània, tenint en compte els diversos factors exposats a classe i posant un èmfasi especial en la recopilació d'informació que faci cada alumne
 A8 Coneix la història de la integració europea
 A9 Coneix els diversos models d'estructura política i social existents en aquest període de la història
Coneix els conceptes fonamentals de la història medieval universal
Compara les estructures i els processos històrics existents en un període de l’edat mitjana entre si i amb els seus antecedents i conseqüents
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B3 Proposa noves idees, oportunitats o solucions a problemes o processos coneguts
 B4 Decideix com gestiona i organitza el treball i el temps que necessita per dur a terme una tasca a partir d'una planificació orientativa
 B5 Participa de forma activa i comparteix informació, coneixement i experiències
 B6 Redacta documents amb el format, el contingut, l'estructura, la correcció lingüística i el registre adequats, i il·lustra els conceptes utilitzant correctament les convencions (formats, títols, peus, llegendes...)
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C3 Avalua críticament la informació i les seves fonts i la incorpora a la pròpia base de coneixements i al seu sistema de valors

Continguts
Tema Subtema
1.- El fin del mundo antiguo - Valoración global de la crisis de la sociedad romana.
2.- Invasiones y reinos germánicos. -Migraciones e invasiones. Estudios de una monarquía germánica.
3.- Del Imperio romano de Oriente al Imperio bizantino. -Oriente y occidente: similitudes y diferencias. El Imperio helénico y cristiano. Las querellas teológicas. La figura de Justiniano.
4.- Iglesia y cultura en Occidente en la transición. -Paganismo y cristianismo. Grandes figuras intelectuales. El monacato. La historiografía cristiana.
5.- El Islam. - El Islam y su influencia sobre el mundo cristiano.
6.- Bizancio en la época heracliana e isáurica. - Las reformas administrativas y militares. Los problemas religiosos.
7.- El "Regnum francorum". -De los merovingios a los carolingios. Carlomagno. La evolución del reino y el fin de la dinastía. Las segundas invasiones.
8.- Feudalismo y sociedad feudal - El feudalismo. ¿Feudalismo carolingio?
9.- La monarquía y el "Imperium" germánico. - Marco geográfico e histórico de la Alemania medieval. La aparición de la monarquía alemana. Los Otones. El "Sacro Imperio".
10.- El apogeo bizantino (867-1081) - Los macedonios y la expansión territorial. La Iglesia y los cismas. El feudalismo bizantino. Turcos y latinos: las Cruzadas y Bizancio. Los Comneno.
11.- La reforma de l'Església - Cap a la reforma de l'església, renovació monàstica i la redefinició del papat. -La lluita de les investidures
12.- L' expansió de l'occident feudal - Les conquestes normandes - La "reconquesta" - Les causes i desenvolupament de les croades - Les conseqüències polítiques, econòmiques i culturals. - L'expansió germànica i les missions. - Les diverses croades del segle XIII
13.- La monarquia feudal i els orígens de les formacions estatals - El príncep i la imatge. - Les monarquies de l'occident feudal -França, Anglaterra, regnes peninsulars- i l'Imperi -Alemanya i Itàlia-. -El rei i els senyors. -Les noves concepcions de soberanisme. -Els mitjans del príncep: domini reial i la fiscalitat. -Els servidors del príncep: govern central i local. - El rei i els altres poders: els eclesiàstics, els barons i les viles
14- La consolidació política de les formes polítiques plenomedievals al segle XIII: imperi, monarquies i els poders comunals italians - La consolidació de la monarquia feudal francesa -L'Imperi, el regne de Sicília i el progrés de les comunes italianes -La conflictivitat a Anglaterra: nobles, ciutats i monarquia. -Les transformacions de les institucions ciutadanes
13.- Del creixement econòmic plenomedieval a les manifestacions crítiques. La redefinició econòmica i els elements polítics - Monetarització de la societat. -Promoció del treball -La incidència del mercat. -L'estanflació -Signes crítics -La deflació. -Crisi de les rendes senyorials i auge mercantil i urbà. -Crisi conjuntural o creixement econòmic?. -Guerra, societat i estat
14.- Reforçament de les formacions polítiques: nacions, guerra i ciutat-estat - Característiques dels estat-nació. -La formació dels estat-nació: França, Anglaterra i els regnes hispans. -La guerra: estímul o estat "malversador". - El papat d'Avinyó, els estats regionals a Itàlia i l'afirmació dels poders territorials a Alemanya
15.-El moviment de les idees i el renaixament - Esgotament de l'escolàstica, renaixement i humanisme. -La genesi del relativisme i el progrés del "realisme" amb J. Huss. -Les mentalitats tardomedievals.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
Sessió Magistral
A1
A2
A4
A8
A9
B3
B4
B5
B6
C3
43 67.5 110.5
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A1
A2
A4
A8
A9
B3
B4
B5
B6
C3
12 5 17
Estudis previs
A1
A2
A4
A8
A9
B3
B4
B5
B6
C3
1 20 21
Atenció personalitzada
1 0 1
 
Proves pràctiques
A1
A2
A4
A8
A9
B3
B4
B5
B6
C3
2 0 2
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Introducció dels continguts de l'assignatura, de l'organització dels professors i métode de treball de l'alumne
Sessió Magistral Desenvolupament dels temes per part del professor i participació dels alumnes en la formulació de les conclusions o conceptes clau o principals, així com en la discussió
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Comentari de text i de les lectures obligatòries o monogràfiques
Estudis previs Lectures obligatòries, que s'entenen com a part d'estudis previs o activitat alumne per a les magistrals

Atenció personalitzada
Descripció
L'alumne podrà consultar els dubtes, i millorar la comprensió de les lectures en les hores d'atenció als alumnes del professor.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Sessió Magistral
A1
A2
A4
A8
A9
B3
B4
B5
B6
C3
Dos proves de desenvolupament -cada prova 38%- 76%
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A1
A2
A4
A8
A9
B3
B4
B5
B6
C3
Els comentaris de text o de lectures, que s'avaluaran conjuntament amb la comprovació de les lectures -per la segona part- 7%
Estudis previs
A1
A2
A4
A8
A9
B3
B4
B5
B6
C3
Lectures de la primera part que s'avaluarà en la primer prova de desenvolupament 7%
Proves pràctiques
A1
A2
A4
A8
A9
B3
B4
B5
B6
C3
Comprovació de la comprensió i aprofitament de les lectures, conjuntament amb els textos -segona part- 10%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

La segona convocatòria és una prova total, pels alumnes que no han superat l'avaluació continuada.


Fonts d'informació

Bàsica

<!-- /* Style Definitions */ p.MsoNormal, li.MsoNormal, div.MsoNormal {mso-style-parent:""; margin:0cm; margin-bottom:.0001pt; mso-pagination:widow-orphan; font-size:12.0pt; font-family:"Times New Roman"; mso-fareast-font-family:"Times New Roman";} @page Section1 {size:612.0pt 792.0pt; margin:70.85pt 3.0cm 70.85pt 3.0cm; mso-header-margin:36.0pt; mso-footer-margin:36.0pt; mso-paper-source:0;} div.Section1 {page:Section1;} -->

Bibliografia general

ARNOLD, J. H., What is Medieval History, Cambridge, 2009.

BALARD, M., GENET, J.P., ROUCHE, M., Le Moyen Âge en Occident, París, 2003

GARCÍA DE CORTÁZAR, J.A., SESMA MÚÑOZ, J.A., Historia de la Edad Media. Una síntesis interpretativa, Madrid, 1997.

LADERO, M.A., Historia Universal. Edad Media, Barcelona, 1987.

MITRE, E., Historia de la Edad Media en Occidente, Madrid, 1995.

MONTANARI, M., Storia medievale, Bari, 2005.

WICKHAM, Ch., Una historia nueva de la alta edad media. Europa y el mundo mediterráneo, Madrid, 2008.

Bibliografia específica

BOIS, G., La gran depresión medieval: siglos XIV-XV, Madrid, 2001.

CHAUNU, P., La expansión europea, siglos XIII al XV, Barcelona, 1972

GARCIA GUIJARRO, L., Papado, cruzadas y órdenes militares, Madrid, 1995

GENICOT, L., Europa en el siglo XIII, Barcelona, 1970.

PAUL, J., La Iglesia y la cultura en Occidente. Siglos IX-XII, Barcelona, 1987.

PACAUT, M., Les estructures politiques de l’Occident Medieval, París, 1969.

PERROY, E., La guerra de los cien años, Barcelona, 1982.

Complementària

Recomanacions


 
Altres comentaris
Per poder superar l'assignatura s'ha de treballar necessàriament amb llibres de referèncial. Els apunts són únicament una síntesi aportada pel docent, que es basa i cal completar, contrastar i millorar amb la bibliografia.
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent