Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A1 |
Conèixer, analitzar i interpretar la història general i la història pròpia del territori. |
| A2 |
Conèixer, analitzar i interpretar l’estructura diacrònica de la Història i un o més períodes específics del passat de la humanitat. |
| A11 |
Interpretar la història com a disciplina en construcció. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B4 |
Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa |
| B5 |
Treballar en equip de forma cooperativa i amb responsabilitat compartida |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears | | C4 |
Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV. |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A1 |
Coneix els conceptes principals i les dinàmiques de la història general o universal.
| | A2 |
Coneix i analitza les diverses etapes històriques des de la prehistòria fins a la contemporaneïtat.
Coneix l'estructura diacrònica de la història.
Coneix els diversos models d’estructura política, econòmica i social existents en un període de la història.
Compara les estructures i els processos històrics existents en un període de la història amb els seus antecedents i conseqüències.
Coneix els conceptes fonamentals de la història medieval universal.
| | A11 |
Analitza, valora i elabora un discurs raonat al voltant d’aspectes clau de la història apresos a classe.
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B4 |
Decideix com gestiona i organitza el treball i el temps que necessita per dur a terme una tasca a partir d'una planificació orientativa
| | B5 |
Actua constructivament per afrontar els conflictes de l'equip
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| C4 |
Produeix un text oral adequat a la situació comunicativa
|
Tema |
Subtema |
1.- 1. El fin del Imperio romano |
Dificultades del Imperio (siglo III). El nuevo orden romano. La cristianización del Imperio. |
2.- Los reinos germánicos. |
Las migraciones. Los visigodos en el Imperio. Italia y los ostrogodos. El reino franco. |
3.- El Imperio romano de Oriente. |
El proyecto imperial de Justiniano. Continuidad y crisis. Amenazas externas e internas. |
4.- Iglesia y cultura |
Organizacion eclesiástica. Controversias religiosas. |
5.- Oriente ante el Islam |
La primera expansión islámica. El califato omeya. El Imperio bizantino y la organización themática. El califato abbasí. |
6.- El Imperio carolingio |
El fin del reino merovingio. El nuevo reino de los francos. El Imperio. La disolución de la unidad política. |
7.- La sociedad altomedieval en Occidente |
Economía agraria. Aristocracia y campesinado. Sociedad y economía de los polípticos carolingios. Teorías sobre el feudalismo |
8.- La Europa del siglo X |
Los vikingos. El Imperio germánico. La disolución del poder regio en Francia. Roma en el siglo X. Bizancio: el Imperio oriental. |
9.- La reforma de l'Església |
- Cap a la reforma de l'església, renovació monàstica i la redefinició del papat. -La lluita de les investidures |
10.- L' expansió de l'occident feudal |
- Les conquestes normandes - La "reconquesta" - Les causes i desenvolupament de les croades - Les conseqüències polítiques, econòmiques i culturals. - L'expansió germànica i les missions. - Les diverses croades del segle XIII |
11.- La monarquia feudal i noves formes polítiques |
- Les monarquies de l'occident feudal -França, Anglaterra, regnes peninsulars- i l'Imperi -Alemanya i Itàlia-. -El rei i els senyors. - El príncep i les noves concepcions polítiques. -Els mitjans de les noves formes polítiques: domini reial, fiscalitat i guerra. -Els servidors del príncep: govern central i local. - El rei i els altres poders: els eclesiàstics, els barons i les viles. L'emergència dels poders urbans. |
12.- La consolidació política de les formes polítiques plenomedievals al segle XIII: imperi, monarquies i els poders comunals italians |
- La consolidació de la monarquia feudal francesa -L'Imperi, el regne de Sicília i el progrés de les comunes italianes -La conflictivitat a Anglaterra: nobles, ciutats i monarquia. -Les transformacions de les institucions ciutadanes |
13.- Del creixement econòmic plenomedieval a les manifestacions crítiques. La redefinició econòmica i els elements polítics |
- Monetarització de la societat. -Promoció del treball -La incidència del mercat. -L'estanflació -Signes crítics -La deflació. -Crisi de les rendes senyorials i auge mercantil i urbà. -Crisi conjuntural o creixement econòmic?. -Guerra, societat i estat |
14.- Reforçament de les formacions polítiques: nacions, guerra i ciutat-estat |
- Característiques dels estat-nació. -La formació dels estat-nació: França, Anglaterra i els regnes hispans. -La guerra: estímul o estat "malversador". - El papat d'Avinyó, els estats regionals a Itàlia i l'afirmació dels poders territorials a Alemanya |
15.-El moviment de les idees i el renaixament |
- De l'escolàstica al renaixement i humanisme. -La gènesi del relativisme i el progrés del "realisme" amb J. Huss. -Les mentalitats tardomedievals.
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
Sessió Magistral |
|
41 |
65 |
106 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
15 |
25 |
40 |
Atenció personalitzada |
|
1 |
0 |
1 |
|
Proves pràctiques |
|
2 |
0 |
2 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Introducció dels continguts de l'assignatura, de l'organització dels professors i métode de treball de l'alumne |
Sessió Magistral |
Desenvolupament dels temes per part del professor i participació dels alumnes en la formulació de les conclusions o conceptes clau o principals, així com en la discussió |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Comentari de text i de les lectures obligatòries o monogràfiques |
Atenció personalitzada |
Seguiment del curs de l'alumne per part del professor de forma individualitzada |
Descripció |
L'alumne podrà consultar els dubtes, i millorar la comprensió de les lectures en les hores d'atenció als alumnes del professor. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Sessió Magistral |
|
Dos proves de desenvolupament -cada prova 40% del total |
40 + 40% |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
Els comentaris de text o de lectures, que s'avaluaran conjuntament amb la comprovació de les lectures -per la segona part- |
10% |
Proves pràctiques |
|
Comprovació de la comprensió i aprofitament de les lectures, conjuntament amb els textos -segona part- |
10% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
La segona convocatòria és una prova total, pels alumnes que no han superat l'avaluació continuada i pels no presentats a la primera convocatòria. Suposa el 100%. |
Bàsica |
PAUL, J.,, La Iglesia y la cultura en Occidente. Siglos IX-XII,, Labor, Barcelona, 1987
GARCÍA DE CORTÁZAR, J.A., SESMA MÚÑOZ, J.A., Historia de la Edad Media. Una síntesis interpretativa, Alianza, Madrid, 2002
MITRE, E., Historia de la Edad Media en Occidente, , Madrid, 1995
ISLA, A., La Europa de los carolingios, Síntesis, Madrid, 1993
MANZANO, E., Historia de las sociedades musulmanas en la Edad Media, Síntesis, Madrid, 1992
MITRE, E., La Iglesia en la Edad Media, Síntesis, Madrid, 2003
FACI, J., Introduccion al mundo bizantino, Síntesis, Madrid, 1996
COLLINS, R., La Europa de la Alta Edad Media, Akal, Madrid, 2000
BARLETT, R., La formación de Europa: conquista, civilización y cambio cultural, 950-1350, U. València, València, 2003
ESTEPA, C., Instituciones y poderes en la Europa medieval, Síntesis, Madrid, 2017
|
|
Complementària |
|
|
|
Altres comentaris |
Per poder superar l'assignatura s'ha de treballar necessàriament amb llibres de referència. Els apunts són únicament una síntesi aportada pel docent, que es basa i cal completar, contrastar i millorar amb la bibliografia. |
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|