DADES IDENTIFICATIVES 2019_20
Assignatura (*) HISTÒRIA MEDIEVAL Codi 12204105
Ensenyament
Grau d'Història (2008)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Segon 1Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Història i Història de l'Art
Coordinador/a
ISLA FREZ, AMANCIO
BONET DONATO, MARIA
Adreça electrònica amancio.isla@urv.cat
gerard.puig@urv.cat
Professors/es
ISLA FREZ, AMANCIO
PUIG GAVARRO, GERARD
Web
Descripció general i informació rellevant L’assignatura serveix per aportar a l’alumne el coneixement sobre els conceptes i processos fonamentals d’un ampli període de la història occidental, conegut com a edat mitjana, tot introduint-lo en la comprensió de les diferents versions dels corrents historiogràfics sobre l’esmentada època. L'assignatura completa la formació assolida en el primer curs en "societat i cultura a l'edat mitjana". Per facilitar això les diverses propostes bibliogràfiques per tema seran comentades, a fi i a efecte de guiar a l’estudiant cap a lectures de caire generalista per una major efectivitat, però sense renunciar a la diversitat inherent a les diverses contribucions historiogràfiques. En aquest sentit, també la bibliografia seleccionada s’ha confeccionat a partir de diversos criteris que la justifiquen: preferència per les obres en castellà o català, elecció de llibres de síntesi ben confeccionats o monografies importants o transcendents, i fins i tot articles per els casos en que no es troba una apropiada proposta en format de llibre. L’alumne descobrirà determinades constants o elements estructurats que permeten situar la matèria de l’assignatura en blocs temàtics. Quant a l’abast geogràfic, l’explicació del desenvolupament dels processos i estructures esmentades se centrarà en Occident —Europa— amb una atenció més general per a la Península Ibèrica o l’Orient mediterrani, i en determinats temes es referirà al Pròxim Orient. No s’estudiaran amb deteniment els temes específics relatius a Espanya perquè s’entén que els alumnes ja tenen una mínima formació en història medieval d’Espanya i que adquiriran l’oportú nivell universitari amb les assignatures d’història Medieval d’Espanya i d’història de la Corona d’Aragó, —optativa i obligatòria respectivament— del grau d’Història.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1 Conèixer, analitzar i interpretar la història general i la història pròpia del territori.
 A2 Conèixer, analitzar i interpretar l’estructura diacrònica de la Història i un o més períodes específics del passat de la humanitat.
 A11 Interpretar la història com a disciplina en construcció.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa
 B5 Treballar en equip de forma cooperativa i amb responsabilitat compartida
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1 Coneix els conceptes principals i les dinàmiques de la història general o universal.
 A2 Coneix i analitza les diverses etapes històriques des de la prehistòria fins a la contemporaneïtat.
Coneix l'estructura diacrònica de la història.
Coneix els diversos models d’estructura política, econòmica i social existents en un període de la història.
Compara les estructures i els processos històrics existents en un període de la història amb els seus antecedents i conseqüències.
Coneix els conceptes fonamentals de la història medieval universal.
 A11 Analitza, valora i elabora un discurs raonat al voltant d’aspectes clau de la història apresos a classe.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B4 Decideix com gestiona i organitza el treball i el temps que necessita per dur a terme una tasca a partir d'una planificació orientativa
 B5 Actua constructivament per afrontar els conflictes de l'equip
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C4 Produeix un text oral adequat a la situació comunicativa

Continguts
Tema Subtema
1.- 1. El fi de l'Imperi romà Dificultats de l'Imperi (segle III). El nou ordre romà: les reformes administratives i polítiques. La fiscalitat.
2.- Els regnes germànics Les migracions. Els visigots a l'Imperi. Itàlia i els ostrogots. El regne franc: els merovingis.
3.- L'Imperi romà d'Orient. El projecte imperial de Justinià. Continuitat i crisi. Amenaces externes i internes.
4.- Església i cultura Organizació eclesiàstica. La cristianització de l'Imperi. Controversies religioses.
5.- L'Orient i l'Islam La primera expansió islàmica. El califat omeya. L'Imperi bizantí i l'organització themàtica. El califat abbasí.
6.- L'Imperi carolingi El nou regne franc. L'Imperi de Carlemany. La crisi polìtica amb Lluís el Pietós. La dissolució de la unitat polìtica.
7.- La societat altomedieval a Occident Economía agrària. Aristocràcia i payesía. Societat i economía als políptics carolingis.
8.- Europa al segle X Els vikings. L'Imperi germànic. Les dificultats del poder regi a Francia. Roma al segle X. Bizanci: l'Imperi oriental.
9.- Imperi i Papat al segle XI: la reforma de l'Església i el conflicte de les investidures - Els primers moviments reformistes: el monacat reformista, la reforma episcopal i imperial
- Situació de l'Imperi i el Papat a la primera meitat del segle XI.
- La reforma pontifical: el Papat reformista des de Climent II.
- La lluita entre l'Imperi i el Papat: de la "querella" de les investidures al Concordat de Worms.
10.- L' expansió de l'occident feudal - Les conquestes normandes
- La "reconquesta"
- Les causes i desenvolupament de les croades
- Les conseqüències polítiques, econòmiques i culturals.
- L'expansió germànica i les missions.
11.- Les monarquies feudals i els orígens de les formacions estatals: França i Anglaterra - Les monarquies de l'occident feudal: noves concepcions del poder i nous sistemes de govern. França i Anglaterra com a paradigmes de la nova situació.
- Els primers Capets i la consolidació de la monarquia.
- El progrés de l'autoritat del rei amb Lluís VII (1137 - 1180)
- De la conquesta d'Anglaterra per Guillem I a la formació de l'Imperi Angeví.
- Desenvolupament i contradiccions del sistema monàrquic d'Enric II. Les característiques de l'economia i la societat a Anglaterra al segle XII.
12.- L'Imperi sota els Hohenstaufen - La plenitud de l'Imperi amb Frederic I: política alemanya, italiana i els inicis de la colonització de l' "est" d'Alemanya.
- Enric IV i el cisma reial a Alemanya.
- L'Imperi i el regne de Sicília en temps de Frederic II.
- El declivi dels Hohenstaufen.
13.- Les monarquies al segle XIII - La consolidació monàrquica de Felip II August. L'expansió al Llenguadoc.
- Lluís VIII.
- Política unitària de Lluís IX i les característiques econòmiques del període.
- El regnat de Felip IV.
- La política mediterrània de Carles d'Anjou i els conflictes amb la Corona d'Aragó.
- Anglaterra: el regnat de Joan Sense Terra i la Magna Charta.
- Enric III, la crisi institucional i el rerefons social.
- Els equilibris en temps d'Eduard I.
- Les dificultats polítiques i econòmiques amb Eduard II.
14.- La Guerra dels cent anys - La guerra: estímul o "estat malversador".
- Les causes del conflicte: precondicions i precipitants.
- El conflicte. Regnats d'Eduard III, la darrera ofensiva anglesa i Carles V.
15.-El moviment de les idees i el renaixament - De l'escolàstica al renaixement i humanisme. -La gènesi del relativisme i el progrés del "realisme" amb J. Huss. -Les mentalitats tardomedievals.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
Sessió Magistral
A1
A2
41 65 106
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A1
A2
15 25 40
Atenció personalitzada
1 0 1
 
Proves pràctiques
A1
A2
2 0 2
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Introducció dels continguts de l'assignatura, de l'organització dels professors i métode de treball de l'alumne
Sessió Magistral Desenvolupament dels temes per part del professor i participació dels alumnes en la formulació de les conclusions o conceptes clau o principals, així com en la discussió
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Comentari de text i de les lectures obligatòries o monogràfiques
Atenció personalitzada Seguiment del curs de l'alumne per part del professor de forma individualitzada

Atenció personalitzada
Descripció
L'alumne podrà consultar els dubtes, i millorar la comprensió de les lectures en les hores d'atenció als alumnes del professor.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Sessió Magistral
A1
A2
Dos proves de desenvolupament -cada prova 40% del total 40% + 40%
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A1
A2
Els comentaris de text o de lectures, que s'avaluaran conjuntament amb la comprovació de les lectures -per la segona part-
10%
Proves pràctiques
A1
A2
Comprovació de la comprensió i aprofitament de les lectures, conjuntament amb els textos -segona part- 10%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

La segona convocatòria és una prova total, pels alumnes que no han superat l'avaluació continuada i pels no presentats a la primera convocatòria. Suposa el 100%.


Fonts d'informació

Bàsica PAUL, J.,, La Iglesia y la cultura en Occidente. Siglos IX-XII,, Labor, Barcelona, 1987
GARCÍA DE CORTÁZAR, J.A., SESMA MÚÑOZ, J.A., Historia de la Edad Media. Una síntesis interpretativa, Alianza, Madrid, 2002
MITRE, E., Historia de la Edad Media en Occidente, , Madrid, 1995
ISLA, A., La Europa de los carolingios, Síntesis, Madrid, 1993
MANZANO, E., Historia de las sociedades musulmanas en la Edad Media, Síntesis, Madrid, 1992
MITRE, E., La Iglesia en la Edad Media, Síntesis, Madrid, 2003
FACI, J., Introduccion al mundo bizantino, Síntesis, Madrid, 1996
COLLINS, R., La Europa de la Alta Edad Media, Akal, Madrid, 2000
BARLETT, R., La formación de Europa: conquista, civilización y cambio cultural, 950-1350, U. València, València, 2003
ESTEPA, C., Instituciones y poderes en la Europa medieval, Síntesis, Madrid, 2017

Complementària

Recomanacions


 
Altres comentaris
Per poder superar l'assignatura s'ha de treballar necessàriament amb llibres de referència. Els apunts són únicament una síntesi aportada pel docent, que es basa i cal completar, contrastar i millorar amb la bibliografia.
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent