DADES IDENTIFICATIVES 2014_15
Assignatura (*) HISTÒRIA MODERNA Codi 12204106
Ensenyament
Grau d'Història (2008)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Segon 2Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Història i Història de l'Art
Coordinador/a
FABREGAS ROIG, JOSÉ
Adreça electrònica jose.fabregas@urv.cat
judit.vidal@urv.cat
Professors/es
FABREGAS ROIG, JOSÉ
VIDAL BONAVILA, JUDIT
Web
Descripció general i informació rellevant El contingut es refereix als principals esdeveniments polítics, econòmics i socials, que es van produir a Europa i zones d'influència dels països europeus des del segle XV fins el trencament de l'Antic Règim.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1 Conèixer, analitzar i interpretar la història general i la història pròpia del territori.
 A2 Conèixer, analitzar i interpretar l’estructura diacrònica de la Història i un o més períodes específics del passat de la humanitat.
 A8 Entendre els sistemes socials, les dinàmiques que els han generat i els àmbits culturals i geogràfics on s’integren.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa
 B5 Treballar en equip de forma cooperativa i amb responsabilitat compartida
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C3 Gestionar la informació i el coneixement.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1 Coneix els conceptes principals i les dinàmiques de la història general o universal.
Coneix i comprèn l’evolució històrica de l’estat espanyol i d’Europa.
Analitza els sistemes econòmics i la seva influència en el desenvolupament dels estats.
 A2 Coneix i analitza les diverses etapes històriques des de la prehistòria fins a la contemporaneïtat.
Coneix l'estructura diacrònica de la història.
Coneix els diversos models d’estructura política, econòmica i social existents en un període de la història.
 A8 Coneix i sap relacionar religió, societat i política dins del discurs històric.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B4 Decideix com gestiona i organitza el treball i el temps que necessita per dur a terme una tasca a partir d'una planificació orientativa
 B5 Actua constructivament per afrontar els conflictes de l'equip
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C3 Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient

Continguts
Tema Subtema
1. Les monarquies europees als inicis de l’època moderna. - El pas de l‘Edat Mitjana a l’Edat Moderna
- Característiques de les noves monarquies
- Alguns exemples: França, Anglaterra, Espanya...
2. L’Imperi de Carles V. - Concepte d’Imperi
- Política de Carles V: Política interior i exterior.
- Conclusions
3. El món musulmà. L’imperi Turc. - Europa i el món islàmic. L’expansió turca
- Carles V, Felip II i els turcs
- Decadència turca i noves orientacions de Felip II
4. La qüestió holandesa. Les Províncies Unides (1559-1609). - La legalitat del concepte patrimonial
- Plantejaments econòmics
- L’actuació política
5. La Decadència dels Àustries. Una guerra de 30 Anys. - Antecedents
- Etapes del conflicte
- Conclusions
6. L’ordenament de Westfàlia - Com s’arriba a Westfàlia
- L'Esperit de Westfàlia i la seva influència en les superestructures
- Conseqüències i interpretació
7. Predomini francès: Lluís XIV - Bases prèvies de l’expansió de França a la 2a. meitat del S.XVII
- Política imperialista de Lluís XIV
- Conclusions de la política exterior de Lluís XIV
8. Resistències i revolucions: l’exemple d'Anglaterra al s.XVII. - Condicionants de la societat anglesa
- Precipitants i disparadors
- La dictadura i la restauració dels Estuard

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
A1
2 0 2
Sessió Magistral
A1
A2
A4
50 74 124
Debats
A5
A9
B3
2 0 2
Treballs
A6
A11
B3
B4
4 16 20
Esdeveniments científics i/o divulgatius
A4
C3
1 0 1
Atenció personalitzada
B6
1 0 1
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura
Sessió Magistral Explicació del contingut de l'assignatura
Debats Discussió a l'aula sobre fets històrics que es considerin d'interès
Treballs Comentari de mapes històrics. A les classes pràctiques es donaran orientacions per a la seva elaboració i es comentaran textos, gràfics, mapes i pel·licules de temàtica històrica.
Esdeveniments científics i/o divulgatius Participació en Jornades d'Història
Atenció personalitzada Atenció a l'alumnat en aquells dubtes que puguin sorgir.

Atenció personalitzada
Descripció
Serviran per a orientar l'alumnat i aclariment de dubtes

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Sessió Magistral
A1
A2
A4
Dues proves , una a meitat de quadrimestre i l'altra al final. L'alumnat desenvoluparà dues qüestions de resposta àmplia a triar d'entre tres (70%) i tres preguntes relacionades amb uns textos que s'indicaran (30%). Per aprovar el curs s'han d'aprovar o assolir la mitjana de les dues proves (la nota mínima d'una de les proves ha de ser 4). 50%
Treballs
A6
A11
B3
B4
Comentari de mapes, textos, gràfics, mapes i pel·licules de temàtica històrica. 30%
Esdeveniments científics i/o divulgatius
A4
C3
Participació en Jornades d'Història 15%
Altres  

Assistència i participació

5%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

La segona convocatòria és una prova total de l'assignatura. Està adreçada als estudiants que no han superat l'avaluació continuada. El fet de presentar-se a la segona convocatòria no eximeix del lliurament dels treballs.


Fonts d'informació

Bàsica


CHALINE, Olivier. Le règne de Louis XIV. Ed. Flammarion. París, 2005

DOMINGUEZ ORTIZ, A. El Antiguo Règimen y los Austrias. Alianza Edit. Madrid, 1980.

FLORISTÁN, Alfredo (Coord). Historia Moderna Universal. Ariel. Barcelona, 2002.

ISRAEL, Jonathan I. La República Holandesa y el mundo hispánico 1606-1661. Ed. Nerea. Madrid, 1997

LYNCH,John. España bajo los Austrias.2 Vol. Ed.Península. Barcelo­na,1993

PARKER, G. España y la rebelión de Flandes. Nerea. Madrid, 1989.

RUSSELL,C. The causes of the English Civil War. Clarendon, Oxford,1990.

SMITH, David, L. Oliver Cromwell: política i religión en la revolución inglesa: 1640-1658. Ed. Akal. Madrid, 1999.

ROTHBARD, Murray N. Historia del pensamiento económico. 2 Vols.Unión Editorial, Madrid, 1999-2000.

STONE,L. i altres. Revoluciones i rebeliones de la Europa Moderna. Alianza Universidad. Núm. 22. Madrid, 1984.

STOYE,J. El despliegue de Europa 1648-1688. Ed.S.XXI. Madrid, 1991

TENENTI, Alberto. La Edad Moderna siglos XVI-XVIII. Crítica, Barcelona, 2003

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent