Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A1 |
Conèixer, analitzar i transmetre la història general i la història pròpia del territori. |
| A2 |
Conèixer i analitzar l’estructura diacrònica de la història. |
| A4 |
Conèixer i interpretar la història com a disciplina en construcció. |
| A5 |
Conèixer i analitzar els temes i problemàtiques objecte de debat historiogràfic. |
| A6 |
Usar, ordenar i interpretar les fonts històriques. |
| A8 |
Conèixer, analitzar i interpretar la història de la integració europea. |
| A9 |
Conèixer, analitzar i interpretar detalladament un o més períodes específics del passat de la humanitat. |
| A10 |
Conèixer i tenir habilitat per a usar els instruments de recopilació d’informació, com catàlegs bibliogràfics, inventaris d’arxius, i referències electròniques. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B1 |
Aprendre a aprendre. |
| B2 |
Resoldre problemes de forma efectiva al camp de la història. |
| B3 |
Aplicar pensament analític, crític, lògic i creatiu, demostrant dots d'innovació. |
| B4 |
Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa. |
| B5 |
Treballar en equip de forma col•laborativa i responsabilitat compartida. |
| B6 |
Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o àmbit tècnic concrets. |
| B8 |
Gestionar projectes tècnics o professionals complexos. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A1 |
Conèixer els principals fets que caracteritzen la contemporaneïtat, els conflictes mundials i les dinàmiques de les relacions entre els Estats, els seus interessos geopolítics al llarg del segle XX
Saber analitzar les principals cultures polítiques i les dinàmiques socials, els eixos dels processos que determinen els canvis de mentalitat i les principals opcions polítiques del segle XX
Saber seguir els recorreguts diacrònics dels principals elements que marquen i donen identitats a l’època contemporània
Demostrar que posseeixen un coneixement bàsic de les metodologies, de les teories, de les tècniques i instruments d'investigació, així com saber utilitzar els conceptes fonamentals i les principals categories historiogràfiques
Saber gestionar un debat historiogràfic i utilitzar adequadament la terminologia pròpia de la disciplina a nivell oral i escrit
Identificar les principals tendències historiogràfiques i analitzar críticament els seus desenvolupaments
Saber transmetre coneixements i comunicar conclusions de manera clara, oralment o per escrit, a un públic tan especialitzat com no especialitzat. Demostrar que es poden utilitzar els principals esdeveniments de la Història Universal i de la Història d’Europa, per poder gestionar en perspectiva comparativa el conjunt dels fets, estimulant-ne la reflexió sobre el mateix
| | A2 |
Conèixer els principals fets que caracteritzen la contemporaneïtat, els conflictes mundials i les dinàmiques de les relacions entre els Estats, els seus interessos geopolítics al llarg del segle XX
Saber analitzar les principals cultures polítiques i les dinàmiques socials, els eixos dels processos que determinen els canvis de mentalitat i les principals opcions polítiques del segle XX
Saber seguir els recorreguts diacrònics dels principals elements que marquen i donen identitats a l’època contemporània
Demostrar que posseeixen un coneixement bàsic de les metodologies, de les teories, de les tècniques i instruments d'investigació, així com saber utilitzar els conceptes fonamentals i les principals categories historiogràfiques
Saber transmetre coneixements i comunicar conclusions de manera clara, oralment o per escrit, a un públic tan especialitzat com no especialitzat. Demostrar que es poden utilitzar els principals esdeveniments de la Història Universal i de la Història d’Europa, per poder gestionar en perspectiva comparativa el conjunt dels fets, estimulant-ne la reflexió sobre el mateix
| | A4 |
Saber analitzar les principals cultures polítiques i les dinàmiques socials, els eixos dels processos que determinen els canvis de mentalitat i les principals opcions polítiques del segle XX
Saber seguir els recorreguts diacrònics dels principals elements que marquen i donen identitats a l’època contemporània
Demostrar que posseeixen un coneixement bàsic de les metodologies, de les teories, de les tècniques i instruments d'investigació, així com saber utilitzar els conceptes fonamentals i les principals categories historiogràfiques
Identificar les principals tendències historiogràfiques i analitzar críticament els seus desenvolupaments
| | A5 |
Saber seguir els recorreguts diacrònics dels principals elements que marquen i donen identitats a l’època contemporània
Demostrar que posseeixen un coneixement bàsic de les metodologies, de les teories, de les tècniques i instruments d'investigació, així com saber utilitzar els conceptes fonamentals i les principals categories historiogràfiques
Identificar les principals tendències historiogràfiques i analitzar críticament els seus desenvolupaments
| | A6 |
Saber analitzar les principals cultures polítiques i les dinàmiques socials, els eixos dels processos que determinen els canvis de mentalitat i les principals opcions polítiques del segle XX
Demostrar que posseeixen un coneixement bàsic de les metodologies, de les teories, de les tècniques i instruments d'investigació, així com saber utilitzar els conceptes fonamentals i les principals categories historiogràfiques
Identificar les principals tendències historiogràfiques i analitzar críticament els seus desenvolupaments
| | A8 |
Conèixer els principals fets que caracteritzen la contemporaneïtat, els conflictes mundials i les dinàmiques de les relacions entre els Estats, els seus interessos geopolítics al llarg del segle XX
Saber seguir els recorreguts diacrònics dels principals elements que marquen i donen identitats a l’època contemporània
Saber transmetre coneixements i comunicar conclusions de manera clara, oralment o per escrit, a un públic tan especialitzat com no especialitzat. Demostrar que es poden utilitzar els principals esdeveniments de la Història Universal i de la Història d’Europa, per poder gestionar en perspectiva comparativa el conjunt dels fets, estimulant-ne la reflexió sobre el mateix
| | A9 |
Conèixer els principals fets que caracteritzen la contemporaneïtat, els conflictes mundials i les dinàmiques de les relacions entre els Estats, els seus interessos geopolítics al llarg del segle XX
Saber analitzar les principals cultures polítiques i les dinàmiques socials, els eixos dels processos que determinen els canvis de mentalitat i les principals opcions polítiques del segle XX
Saber transmetre coneixements i comunicar conclusions de manera clara, oralment o per escrit, a un públic tan especialitzat com no especialitzat. Demostrar que es poden utilitzar els principals esdeveniments de la Història Universal i de la Història d’Europa, per poder gestionar en perspectiva comparativa el conjunt dels fets, estimulant-ne la reflexió sobre el mateix
| | A10 |
Demostrar que posseeixen un coneixement bàsic de les metodologies, de les teories, de les tècniques i instruments d'investigació, així com saber utilitzar els conceptes fonamentals i les principals categories historiogràfiques
Identificar les principals tendències historiogràfiques i analitzar críticament els seus desenvolupaments
Saber transmetre coneixements i comunicar conclusions de manera clara, oralment o per escrit, a un públic tan especialitzat com no especialitzat. Demostrar que es poden utilitzar els principals esdeveniments de la Història Universal i de la Història d’Europa, per poder gestionar en perspectiva comparativa el conjunt dels fets, estimulant-ne la reflexió sobre el mateix
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B1 |
Conèixer els principals fets que caracteritzen la contemporaneïtat, els conflictes mundials i les dinàmiques de les relacions entre els Estats, els seus interessos geopolítics al llarg del segle XX
Saber analitzar les principals cultures polítiques i les dinàmiques socials, els eixos dels processos que determinen els canvis de mentalitat i les principals opcions polítiques del segle XX
Saber seguir els recorreguts diacrònics dels principals elements que marquen i donen identitats a l’època contemporània
Demostrar que posseeixen un coneixement bàsic de les metodologies, de les teories, de les tècniques i instruments d'investigació, així com saber utilitzar els conceptes fonamentals i les principals categories historiogràfiques
Saber transmetre coneixements i comunicar conclusions de manera clara, oralment o per escrit, a un públic tan especialitzat com no especialitzat. Demostrar que es poden utilitzar els principals esdeveniments de la Història Universal i de la Història d’Europa, per poder gestionar en perspectiva comparativa el conjunt dels fets, estimulant-se la reflexió sobre el mateix
Saber gestionar un debat historiogràfic Utilitzar adequadament la terminologia pròpia de la disciplina a nivell oral i escrit.
| | B2 |
Valorar la importància de les tècniques i els materials en l'expressivitat i els valors formals de l'obra artística
Saber analitzar les principals cultures polítiques i les dinàmiques socials, els eixos dels processos que determinen els canvis de mentalitat i les principals opcions polítiques del segle XX
Saber seguir els recorreguts diacrònics dels principals elements que marquen i donen identitats a l’època contemporània
Demostrar que posseeixen un coneixement bàsic de les metodologies, de les teories, de les tècniques i instruments d'investigació, així com saber utilitzar els conceptes fonamentals i les principals categories historiogràfiques
Saber transmetre coneixements i comunicar conclusions de manera clara, oralment o per escrit, a un públic tan especialitzat com no especialitzat. Demostrar que es poden utilitzar els principals esdeveniments de la Història Universal i de la Història d’Europa, per poder gestionar en perspectiva comparativa el conjunt dels fets, estimulant-se la reflexió sobre el mateix
Saber gestionar un debat historiogràfic Utilitzar adequadament la terminologia pròpia de la disciplina a nivell oral i escrit.
| | B3 |
Saber analitzar les principals cultures polítiques i les dinàmiques socials, els eixos dels processos que determinen els canvis de mentalitat i les principals opcions polítiques del segle XX
Saber seguir els recorreguts diacrònics dels principals elements que marquen i donen identitats a l’època contemporània
Demostrar que posseeixen un coneixement bàsic de les metodologies, de les teories, de les tècniques i instruments d'investigació, així com saber utilitzar els conceptes fonamentals i les principals categories historiogràfiques
Saber transmetre coneixements i comunicar conclusions de manera clara, oralment o per escrit, a un públic tan especialitzat com no especialitzat. Demostrar que es poden utilitzar els principals esdeveniments de la Història Universal i de la Història d’Europa, per poder gestionar en perspectiva comparativa el conjunt dels fets, estimulant-ne la reflexió sobre el mateix
Saber gestionar un debat historiogràfic Utilitzar adequadament la terminologia pròpia de la disciplina a nivell oral i escrit.
| | B4 |
Conèixer els principals fets que caracteritzen la contemporaneïtat, els conflictes mundials i les dinàmiques de les relacions entre els Estats, els seus interessos geopolítics al llarg del segle XX
Saber analitzar les principals cultures polítiques i les dinàmiques socials, els eixos dels processos que determinen els canvis de mentalitat i les principals opcions polítiques del segle XX
Saber transmetre coneixements i comunicar conclusions de manera clara, oralment o per escrit, a un públic tan especialitzat com no especialitzat. Demostrar que es poden utilitzar els principals esdeveniments de la Història Universal i de la Història d’Europa, per poder gestionar en perspectiva comparativa el conjunt dels fets, estimulant-ne la reflexió sobre el mateix
Saber gestionar un debat historiogràfic utilitzant adequadament la terminologia pròpia de la disciplina a nivell oral i escrit.
| | B5 |
Saber transmetre coneixements i comunicar conclusions de manera clara, oralment o per escrit, a un públic tan especialitzat com no especialitzat. Demostrar que es poden utilitzar els principals esdeveniments de la Història Universal i de la Història d’Europa, per poder gestionar en perspectiva comparativa el conjunt dels fets, estimulant-se la reflexió sobre el mateix
Saber gestionar un debat historiogràfic Utilitzar adequadament la terminologia pròpia de la disciplina a nivell oral i escrit
| | B6 |
Saber transmetre coneixements i comunicar conclusions de manera clara, oralment o per escrit, a un públic tan especialitzat com no especialitzat. Demostrar que es poden utilitzar els principals esdeveniments de la Història Universal i de la Història d’Europa, per poder gestionar en perspectiva comparativa el conjunt dels fets, estimulant-se la reflexió sobre el mateix
Saber gestionar un debat historiogràfic Utilitzar adequadament la terminologia pròpia de la disciplina a nivell oral i escrit
Identificar les principals tendències historiogràfiques i analitzar críticament els seus desenvolupaments
| | B8 |
Demostrar que posseeixen un coneixement bàsic de les metodologies, de les teories, de les tècniques i instruments d'investigació, així com saber utilitzar els conceptes fonamentals i les principals categories historiogràfiques
Saber transmetre coneixements i comunicar conclusions de manera clara, oralment o per escrit, a un públic tan especialitzat com no especialitzat. Demostrar que es poden utilitzar els principals esdeveniments de la Història Universal i de la Història d’Europa, per poder gestionar en perspectiva comparativa el conjunt dels fets, estimulant-se la reflexió sobre el mateix
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
1. Introducción al siglo XIX. |
El final del Antiguo Régimen.
Restauración 1815-1830. |
2. Economía y cambio social. |
La II Revolución industrial.
La transformación del capitalismo: concentración empresarial, cambios en la organización industrial y progreso técnico.
La crisis de 1873 y la primera gran depresión.
Cambio social y movimiento obrero; Karl Marx y la consolidación del socialismo; la Segunda Internacional.
Otras corrientes del movimiento obrero: anarquistas y anarcosindicalistas.
Capitalismo y burguesía.
Las grandes revoluciones liberales de 1820; 1830; 1948. |
3. El mapa político europeo.
|
Los Estados nacionales.
La unificación italiana y la Alemania del Segundo Reich.
Las guerras de la unificación alemana. |
4. Imperialismo y colonialismo. |
El reparto de África.
La penetración europea en Asia.
Los grandes imperios europeos (Gran Bretaña y Francia) y los colonialismos tardíos (Italia y Alemania).
La expansión de Rusia. |
5. Camino a la I Guerra mundial. |
De las alianzas bismarckianas a la confrontación de bloques.
Los imperios ante el desafío nacionalista.
La “paz armada” y las crisis internacionales. |
6. I Guerra Mundial y Revolución Rusa. |
Rasgos principales de la I Guerra Mundial.
Rusia: La revolución de febrero y el doble poder; la revolución de octubre y la guerra civil; el comunismo de guerra; la NEP; el ascenso de Stalin al poder y su consolidación al poder. |
7. El mundo y la primera posguerra. |
La nueva Europa después del trauma bélico: la paz de Versalles; los nuevos Estados; consecuencias económicas y socio-culturales de la guerra.
China desde la República hasta la Larga Marcha: formación del Kuomintang; formación del Partido comunista; la etapa de los Señores de la guerra; el liderazgo de Chiang Kai-Shek; el ascenso de Mao.
La Gran depresión. Causas y consecuencias. El New Deal de Roosvelt.
|
8. Guerra e fascismo. |
El ascenso de los fascismos Italia y Alemania: instituciones; política económica; política social.
Introducción a la II Guerra Mundial: Europa hacia el autoritarismo. Las principales corrientes filo-fascistas europeas.
Rasgos principales de la II Guerra Mundial.
|
9. El mundo y la segunda posguerra. |
El panorama occidental: la paz y las relaciones internacionales. Consecuencias socio-culturales y económicas de la guerra.
Las tensiones posbélicas y el comienzo de la Guerra Fría. China y Corea.
Descolonización.
|
10. La Guerra fría y colapso del comunismo.
|
Coexistencia pacífica (1953-1961).
Crisis de Berlín y de Cuba.
EEUU: Vietnam; los movimientos sociales.
El ‘68.
La distensión.
La II Guerra Fría.
La caída del muro de Berlín.
Epílogo del siglo breve. El mundo después de la caída del muro de Berlín.
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
2 |
0 |
2 |
Sessió Magistral |
|
28 |
28 |
56 |
Treballs |
|
1 |
15 |
16 |
Estudis previs |
|
1 |
2 |
3 |
Atenció personalitzada |
|
1 |
0 |
1 |
|
Proves pràctiques |
|
2 |
20 |
22 |
Proves orals |
|
1 |
25 |
26 |
Proves de desenvolupament |
|
2 |
22 |
24 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels alumnes i presentació de l’assignatura. |
Sessió Magistral |
Exposició dels continguts de l'assignatura. |
Treballs |
Treballs que realitza l'alumne. |
Estudis previs |
Cerca, lectura i treball de documentació, proposta de solució d'exercicis a realitzar en el laboratori... per part de l'alumne. |
Descripció |
S'entén per atenció personalitzada el temps que cada professor reserva per atendre i resoldre dubtes als estudiants en relació a una assignatura concreta.
|
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Treballs |
|
Treballs que realitza l'alumne. |
25% |
Proves orals |
|
Proves que inclouen preguntes obertes i/o tancades sobre un tema o aspecte concret. L'alumne ha de respondre de manera directa i oral a la formulació de la pregunta. |
25% |
Proves de desenvolupament |
|
Proves que inclouen preguntes obertes sobre un tema. L'alumne ha de desenvolupar, relacionar, organitzar i presentar els coneixements que té sobre la matèria. La resposta que dóna l'alumne és extensa. |
40% |
Altres |
|
Participació a classe |
10% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
|
Bàsica |
|
Bibliografía
ALDCROFT, D.H.; Historia de la Economía Europea, 1914-1980, Crítica, Barcelona, 1989.
ARACIL, R., OLIVER J., SEGURA, A., El mundo actual. De la Segunda Guerra Mundial a nuestros días, Barcelona, Universitat de Barcelona, 1995.
BENZ, W., GRAML, H., El siglo XX. Europa después de la II Guerra Mundial 1945-1982. 2 vols. Madrid, Siglo XXI, 1986.
BENZ, W., GRAML, H., El siglo XX. Problemas mundiales entre los dos bloques de poder, Madrid, Siglo XXI, 1986.
BRIGGS, ASA, CLAVIN, PATRICIA, Historia contemporánea de Europa 1789-1989, Barcelona, Crítica, 2004.
CABRERA, M., Europa 1945-1990, Edit. Pablo Iglesias, Madrid, 1992.
CHAMBERLAIN, M.E., La descolonización. La caída de los imperios europeos, Barcelona, Ariel, 1997.
CALVOCORESSI, P., Historia política del mundo contemporáneo, Madrid, Akal, 1987.
GAILLARD, JEAN MICHEL, ROWLEY, ANTHONY, Historia de un continente. Europa desde 1850, Madrid, Alianza, 2000.
GARCÍA DE CORTÁZAR, F., LORENZO ESPINOSA, J. M., Historia del mundo actual 1945-1992, Madrid, Alianza Editorial, 1992.
HOBSBAWM, E.H., Historia del siglo XX, Barcelona, Crítica, 1995.
HOBSBAWM, E.H., La era del Imperio (1875-1914), Barcelona, Labor, 1989
HOBSBAWM, E.H., La era del capitalismo, Barcelona, Labor, 1989.
KINDER, H / HIGELMAN,W.; Atlas histórico mundial, vol.2, Istmo, Madrid 1971.
KITCHEN, MARTIN, El periodo de entreguerras en Europa, Madrid, Alianza, 1992.
MAMMARELLA, G. Historia de Europa Contemporánea (1945-1990), Barcelona, Ariel, 1990.
MARTINEZ CARRERAS, J.U., Historia del mundo actual, Madrid, Marcial Pons, 1996.
MARTÍNEZ CARRERAS, J.U.; Historia de la descolonización, 1919-1986: las independencias de Asia y África, Istmo, Madrid, 1987.
MAZOWER, MARK, La Europa Negra. Barcelona, Ediciones B, 2001.
MOSSE, GEORGE M., La cultura europea del siglo XX, Barcelona, Ariel, 1997.
PAREDES, JAVIER (coord)., Historia Universal Contemporánea, vols, I y II, Barcelona, Ariel,, 1999.
POWASKI, R.E.; La Guerra Fría: los Estados Unidos y la Unión Soviética, Crítica, Barcelona, 2000.
TOUCHARD, J.; Historia de las ideas políticas, Tecnos, Madrid, 1983.
VEIGA, FRANCISCO, UCELAY DA CAL, ENRIQUE, DUARTE, ÁNGEL, La paz simulada. Una historia de la guerra fría 1941-1991, Madrid, Alianza Editorial, 1991.
VILLARES, RAMON, BAHAMONDE, ÁNGEL, El mundo contemporáneo, Madrid, Taurus, 2001. |
Complementària |
|
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|