Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A1 |
Conèixer, analitzar i transmetre la història general i la història pròpia del territori |
| A2 |
Conèixer i analitzar l’estructura diacrònica de la història |
| A4 |
Conèixer i interpretar la història com a disciplina en construcció |
| A5 |
Conèixer i analitzar els temes i les problemàtiques objecte de debat historiogràfic |
| A6 |
Usar, ordenar i interpretar les fonts històriques |
| A8 |
Conèixer, analitzar i interpretar la història de la integració europea |
| A9 |
Conèixer, analitzar i interpretar detalladament un o més períodes específics del passat de la humanitat |
| A10 |
Conèixer els instruments de recopilació d’informació com catàlegs bibliogràfics, inventaris d’arxius i referències electròniques, i tenir habilitat per utilitzar-los |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B1 |
Aprendre a aprendre |
| B2 |
Resoldre problemes de forma efectiva en el camp de la història |
| B3 |
Aplicar pensament analític, crític, lògic i creatiu, demostrant dots d'innovació |
| B4 |
Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa |
| B5 |
Treballar en equip de forma col·laborativa i amb responsabilitat compartida |
| B6 |
Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets |
| B8 |
Gestionar projectes tècnics o professionals complexos |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A1 |
Conèixer els principals fets que caracteritzen la contemporaneïtat, els conflictes mundials i les dinàmiques de les relacions entre els estats, així com els seus interessos geopolítics al llarg del segle XX
Saber analitzar les principals cultures polítiques i les dinàmiques socials, els eixos dels processos que determinen els canvis de mentalitat i les principals opcions polítiques del segle XX
Saber seguir els recorreguts diacrònics dels principals elements que marquen i donen identitat a l’època contemporània
Demostrar que posseeixen un coneixement bàsic de les metodologies, les teories, les tècniques i els instruments d'investigació, i saber utilitzar els conceptes fonamentals i les principals categories de la historiografia
Saber gestionar un debat historiogràfic i utilitzar adequadament la terminologia pròpia de la disciplina de forma oral i escrita
Identificar les principals tendències historiogràfiques i analitzar-ne críticament els desenvolupaments
Saber transmetre coneixements i comunicar conclusions de manera clara, oralment o per escrit, tant a un públic especialitzat com no especialitzat. Demostrar que es poden utilitzar els principals esdeveniments de la història universal i de la història d’Europa per gestionar en perspectiva comparativa el conjunt dels fets, estimulant la reflexió sobre aquests fets
| | A2 |
Conèixer els principals fets que caracteritzen la contemporaneïtat, els conflictes mundials i les dinàmiques de les relacions entre els estats, així com els seus interessos geopolítics al llarg del segle XX
Saber analitzar les principals cultures polítiques i les dinàmiques socials, els eixos dels processos que determinen els canvis de mentalitat i les principals opcions polítiques del segle XX
Saber seguir els recorreguts diacrònics dels principals elements que marquen i donen identitat a l'època contemporània
Demostrar que posseeixen un coneixement bàsic de les metodologies, les teories, les tècniques i els instruments d'investigació, així com saber utilitzar els conceptes fonamentals i les principals categories de la historiografia
Saber transmetre coneixements i comunicar conclusions de manera clara, oralment o per escrit, tant a un públic especialitzat com no especialitzat. Demostrar que es poden utilitzar els principals fets de la història universal i de la història d’Europa per gestionar en perspectiva comparativa el conjunt dels fets, estimulant la reflexió sobre aquests fets
| | A4 |
Saber analitzar les principals cultures polítiques i les dinàmiques socials, els eixos dels processos que determinen els canvis de mentalitat i les principals opcions polítiques del segle XX
Saber seguir els recorreguts diacrònics dels principals elements que marquen i donen identitat a l'època contemporània
Demostrar que posseeixen un coneixement bàsic de les metodologies, les teories, les tècniques i els instruments d'investigació, així com saber utilitzar els conceptes fonamentals i les principals categories de la historiografia
Identificar les principals tendències historiogràfiques i analitzar-ne críticament els desenvolupaments
| | A5 |
Saber seguir els recorreguts diacrònics dels principals elements que marquen i donen identitat a l'època contemporània
Demostrar que posseeixen un coneixement bàsic de les metodologies, les teories, les tècniques i els instruments d'investigació, així com saber utilitzar els conceptes fonamentals i les principals categories de la historiografia
Identificar les principals tendències historiogràfiques i analitzar-ne críticament els desenvolupaments
| | A6 |
Saber analitzar les principals cultures polítiques i les dinàmiques socials, els eixos dels processos que determinen els canvis de mentalitat i les principals opcions polítiques del segle XX
Demostrar que posseeixen un coneixement bàsic de les metodologies, les teories, les tècniques i els instruments d'investigació, així com saber utilitzar els conceptes fonamentals i les principals categories de la historiografia
Identificar les principals tendències historiogràfiques i analitzar-ne críticament els desenvolupaments
| | A8 |
Conèixer els principals fets que caracteritzen la contemporaneïtat, els conflictes mundials i les dinàmiques de les relacions entre els estats, així com els seus interessos geopolítics al llarg del segle XX
Saber seguir els recorreguts diacrònics dels principals elements que marquen i donen identitat a l'època contemporània
Saber transmetre coneixements i comunicar conclusions de manera clara, oralment o per escrit, tant a un públic especialitzat com no especialitzat. Demostrar que es poden utilitzar els principals esdeveniments de la història universal i de la història d’Europa per gestionar en perspectiva comparativa el conjunt dels fets, estimulant la reflexió sobre aquests fets
| | A9 |
Conèixer els principals fets que caracteritzen la contemporaneïtat, els conflictes mundials i les dinàmiques de les relacions entre els estats, així com els seus interessos geopolítics al llarg del segle XX
Saber analitzar les principals cultures polítiques i les dinàmiques socials, els eixos dels processos que determinen els canvis de mentalitat i les principals opcions polítiques del segle XX
Saber transmetre coneixements i comunicar conclusions de manera clara, oralment o per escrit, tant a un públic especialitzat com no especialitzat. Demostrar que es poden utilitzar els principals esdeveniments de la història universal i de la història d’Europa per gestionar en perspectiva comparativa el conjunt dels fets, estimulant la reflexió sobre aquests fets
| | A10 |
Demostrar que posseeixen un coneixement bàsic de les metodologies, les teories, les tècniques i els instruments d'investigació, així com saber utilitzar els conceptes fonamentals i les principals categories de la historiografia
Identificar les principals tendències historiogràfiques i analitzar-ne críticament els desenvolupaments
Saber transmetre coneixements i comunicar conclusions de manera clara, oralment o per escrit, tant a un públic especialitzat com no especialitzat. Demostrar que es poden utilitzar els principals esdeveniments de la història universal i de la història d’Europa per gestionar en perspectiva comparativa el conjunt dels fets, estimulant la reflexió sobre aquests fets
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B1 |
Conèixer els principals fets que caracteritzen la contemporaneïtat, els conflictes mundials i les dinàmiques de les relacions entre els estats, així com els seus interessos geopolítics al llarg del segle XX
Saber analitzar les principals cultures polítiques i les dinàmiques socials, els eixos dels processos que determinen els canvis de mentalitat i les principals opcions polítiques del segle XX
Saber seguir els recorreguts diacrònics dels principals elements que marquen i donen identitat a l'època contemporània
Demostrar que posseeixen un coneixement bàsic de les metodologies, les teories, les tècniques i els instruments d'investigació, així com saber utilitzar els conceptes fonamentals i les principals categories de la historiografia
Saber transmetre coneixements i comunicar conclusions de manera clara, oralment o per escrit, tant a un públic especialitzat com no especialitzat. Demostrar que es poden utilitzar els principals esdeveniments de la història universal i de la història d’Europa per gestionar en perspectiva comparativa el conjunt dels fets, estimulant la reflexió sobre aquests fets
Saber gestionar un debat historiogràfic. Utilitzar adequadament la terminologia pròpia de la disciplina oralment i per escrit
| | B2 |
Valorar la importància de les tècniques i els materials en l'expressivitat i els valors formals de l'obra artística
Saber analitzar les principals cultures polítiques i les dinàmiques socials, els eixos dels processos que determinen els canvis de mentalitat i les principals opcions polítiques del segle XX
Saber seguir els recorreguts diacrònics dels principals elements que marquen i donen identitat a l'època contemporània
Demostrar que posseeixen un coneixement bàsic de les metodologies, les teories, les tècniques i els instruments d'investigació, així com saber utilitzar els conceptes fonamentals i les principals categories de la historiografia
Saber transmetre coneixements i comunicar conclusions de manera clara, oralment o per escrit, tant a un públic especialitzat com no especialitzat. Demostrar que es poden utilitzar els principals esdeveniments de la història universal i de la història d’Europa per gestionar en perspectiva comparativa el conjunt dels fets, estimulant la reflexió sobre aquests fets
Saber gestionar un debat historiogràfic. Utilitzar adequadament la terminologia pròpia de la disciplina oralment i per escrit
| | B3 |
Saber analitzar les principals cultures polítiques i les dinàmiques socials, els eixos dels processos que determinen els canvis de mentalitat i les principals opcions polítiques del segle XX
Saber seguir els recorreguts diacrònics dels principals elements que marquen i donen identitat a l'època contemporània
Demostrar que posseeixen un coneixement bàsic de les metodologies, les teories, les tècniques i els instruments d'investigació, així com saber utilitzar els conceptes fonamentals i les principals categories de la historiografia
Saber transmetre coneixements i comunicar conclusions de manera clara, oralment o per escrit, tant a un públic especialitzat com no especialitzat. Demostrar que es poden utilitzar els principals esdeveniments de la història universal i de la història d’Europa per gestionar en perspectiva comparativa el conjunt dels fets, estimulant la reflexió sobre aquests fets
Saber gestionar un debat historiogràfic. Utilitzar adequadament la terminologia pròpia de la disciplina oralment i per escrit
| | B4 |
Conèixer els principals fets que caracteritzen la contemporaneïtat, els conflictes mundials i les dinàmiques de les relacions entre els estats, així com els seus interessos geopolítics al llarg del segle XX
Saber analitzar les principals cultures polítiques i les dinàmiques socials, els eixos dels processos que determinen els canvis de mentalitat i les principals opcions polítiques del segle XX
Saber transmetre coneixements i comunicar conclusions de manera clara, oralment o per escrit, tant a un públic especialitzat com no especialitzat. Demostrar que es poden utilitzar els principals esdeveniments de la història universal i de la història d’Europa per gestionar en perspectiva comparativa el conjunt dels fets, estimulant la reflexió sobre aquests fets
Saber gestionar un debat historiogràfic utilitzant adequadament la terminologia pròpia de la disciplina oralment i per escrit
| | B5 |
Saber transmetre coneixements i comunicar conclusions de manera clara, oralment o per escrit, tant a un públic especialitzat com no especialitzat. Demostrar que es poden utilitzar els principals esdeveniments de la història universal i de la història d’Europa per gestionar en perspectiva comparativa el conjunt dels fets, estimulant la reflexió sobre aquests fets
Saber gestionar un debat historiogràfic. Utilitzar adequadament la terminologia pròpia de la disciplina oralment i per escrit
| | B6 |
Saber gestionar un debat historiogràfic. Utilitzar adequadament la terminologia pròpia de la disciplina oralment i per escrit
Identificar les principals tendències historiogràfiques i analitzar críticament els seus desenvolupaments
| | B8 |
Demostrar que posseeixen un coneixement bàsic de les metodologies, les teories, les tècniques i els instruments d'investigació, així com saber utilitzar els conceptes fonamentals i les principals categories de la historiografia
Saber transmetre coneixements i comunicar conclusions de manera clara, oralment o per escrit, tant a un públic especialitzat com no especialitzat. Demostrar que es poden utilitzar els principals esdeveniments de la història universal i de la història d’Europa per gestionar en perspectiva comparativa el conjunt dels fets, estimulant la reflexió sobre aquests fets
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
1. El món contemporani i la Primera Revolució Industrial. |
1.1. La Història com a objecte d'estudi.
1.2. El món contemporani.
1.3. Concepte i cronologia de la Primera Revolució Industrial.
1.4. Causes de la Primera Revolució Industrial.
1.5. Desenvolupament de la Primera Revolució Industrial.
1.6. Conseqüències de la Primera Revolució Industrial.
1.7. Conclusions. |
2. La Revolució francesa i la Restauració (1789-1848) |
2.1. La Revolució francesa.
2.2. França en vigílies de la Revolució.
2.3. Desencadenant de la Revolució.
2.4. Desenvolupament de la Revolució.
2.5. Conseqüències de la Revolució.
2.6. El Període Napoleònic (1799-1815) .
2.7. La Restaució.
2.8. El Congrés de Viena, la Santa Aliança i el Sistema Metternich.
2.9. L'oposició a la Restauració: les Revolucions de 1820, de 1830 i de 1848.
2.10. Conclusions.
|
3. L'Europa dels nacionalismes: el cas italià i l'alemany |
3.1. Els nacionalismes europeus.
3.2. El nacionalisme italià i la unificació d'Itàlia.
3.3. El nacionalisme germànic i la unificació d'Alemanya.
3.4. Conclusions. |
4. El moviment obrer |
4.1. La condició obrera.
4.2. Les teories socials.
4.3. Els inicis del moviment obrer.
4.4. La Primera Internacional.
4.5. El moviment obrer de 1870 a 1914:
- Partits socialistes nacionals.
- La Segona Internacional.
4.6. Conclusions |
5. Les transformacions del capitalisme, la Segona Revolució Industrial i l'expansió imperialista (1870-1914) |
5.1. El capitalisme: concepte i fases.
5.2. La Segona Revolució Industrial.
5.3. El capitalisme financer.
5.4. Concepte d'imperialisme.
5.5. Causes de l'imperialisme.
5.6. L'expansió imperialista.
5.7. La Conferència de Berlín.
5.8. Conseqüències de l'imperialisme.
5.9. Conclusions. |
6. La Primera Guerra Mundial i la Revolució russa (1914-1918) |
6.1. Antecedents polítics de la guerra.
6.2. Les causes de la guerra.
6.3. La guerra.
6.4. L'estructuració de la pau.
6.5. Conseqüències de la guerra.
6.6. Rússia abans de la Revolució.
6.7. Els fets de 1905.
6.8. De febrer a octubre de 1917.
6.9. Rússia després de la Revolució (1917-1927).
6.10. Conclusions. |
7. El Període d'Entreguerres (1918-1939) |
7.1. Europa després de la IGM.
7.2. El feixisme.
7.3. El nacionalsocialisme.
7.4. Els Estats Units d'Amèrica.
7.5. Rússia després de la Revolució i la dictadura de Stalin.
7.6. Conclusions. |
8. La Segona Guerra Mundial (1939-1945) |
8.1. El camí cap a la guerra.
8.2. La guerra.
8.3. L'organització de la pau.
8.4. Conseqüències de la guerra.
8.5. Conclusions. |
9. El món de després de la Segona Guerra Mundial (1945-1991) |
9.1. L'inici i consolidació de la Guerra Freda (1947-1962).
9.2. La distenció relativa i la fi dels Blocs (1963-1991).
9.3. La descolonització d'Àsia i d'Àfrica.
9.4. El món pobre.
9.5. Conclusions. |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
5 |
0 |
5 |
Sessió Magistral |
|
90 |
0 |
90 |
Resolució de problemes, exercicis |
|
30 |
0 |
30 |
Atenció personalitzada |
|
20 |
0 |
20 |
|
Proves de desenvolupament |
|
5 |
0 |
5 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Es faran unes quantes reflexions, de caràcter general, que permetran assoliri millor els continguts de l'assignatura. |
Sessió Magistral |
El professor explicarà el temari, tot deixant que l'alumne faci les preguntes i reflexions que consideri adients. |
Resolució de problemes, exercicis |
Treball de caire pràctic, fonamentalment l'anàlisi de textos històrics. |
Descripció |
Els alumnes seran rebuts pel professor, al despatx 4.19, a les hores de visita, que romandran penjades a la porta del despatx i de les que s'informarà en iniciar el curs. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Sessió Magistral |
|
Exposició del temari i assistència a classe. |
5 |
Resolució de problemes, exercicis |
|
Pràctiques assignades. |
20 |
Proves de desenvolupament |
|
|
|
Altres |
|
Avaluació dels continguts de l'assignatura. |
75 |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
|
Bàsica |
|
• BARRACLOUGH, Geoffrey: Introducción a la Historia Contemporánea. Ed. Gredos; Madrid, 1965.
• BLANNING, T.C.W.: El siglo XIX. Europa, 1789-1914. Ed. Crítica, Barcelona, 2002.
• DUGAST, Jacques: La vida cultural en Europa entre los siglos XIX y XX. Ed. Paidos; Barcelona, 2003.
• HOBSBAWM, Eric J.: Historia del siglo XX. Ed. Crítica; Barcelona, 2001.
• MOSSE, George L.: La cultura europea del siglo XX. Ed. Ariel; Barcelona, 1997.
• RENOUVIN, Pierre: Historia de las Relaciones Internacionales, siglos XIX y XX. Ed. Aguilar (Madrid, 1964) i Ed. Akal (Madrid, 1982).
|
Complementària |
|
Es facilitarà a mesura que es vagi desenvolupant el temari |
Assignatures que en continuen el temari |
HISTÒRIA CONTEMPORÀNIA UNIVERSAL II/12081012 |
|
Assignatures que es recomana cursar simultàniament |
HISTÒRIA CONTEMPORÀNIA DE CATALUNYA/12081013 | GEOGRAFIA D'EUROPA I: EUROPA NÒRDICA, CENTRAL I ORIENTAL/12081110 | HISTÒRIA CONTEMPORÀNIA D'ESPANYA I/12083216 | ART DEL SEGLE XIX/12083279 | HISTÒRIA DEL PENSAMENT POLÍTIC I SOCIAL MODERN I CONTEMPORANI/12083218 |
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
HISTÒRIA MODERNA UNIVERSAL I/12081008 | HISTÒRIA MODERNA D'ESPANYA II/12083213 |
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|