DADES IDENTIFICATIVES 2010_11
Assignatura (*) HISTÒRIA CONTEMPORÀNIA Codi 12204107
Ensenyament
Grau d'Història (Pla 2008)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Segon Segon
Llengua d'impartició
Català
Departament Història i Història de l'Art
Coordinador/a
MORENO JULIÀ, XAVIER
Adreça electrònica xavier.moreno@urv.cat
Professors/es
MORENO JULIÀ, XAVIER
Web http://moodle.urv.cat
Descripció general i informació rellevant Estudi del procés de transformació econòmic, social i polític que determina la transició de l'Antic Règim a la contemporàneitat i les resistències al canvi

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1 Conèixer, analitzar i transmetre la història general i la història pròpia del territori
 A2 Conèixer i analitzar l’estructura diacrònica de la història
 A4 Conèixer i interpretar la història com a disciplina en construcció
 A5 Conèixer i analitzar els temes i les problemàtiques objecte de debat historiogràfic
 A6 Usar, ordenar i interpretar les fonts històriques
 A8 Conèixer, analitzar i interpretar la història de la integració europea
 A9 Conèixer, analitzar i interpretar detalladament un o més períodes específics del passat de la humanitat
 A10 Conèixer els instruments de recopilació d’informació com catàlegs bibliogràfics, inventaris d’arxius i referències electròniques, i tenir habilitat per utilitzar-los
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1 Aprendre a aprendre
 B2 Resoldre problemes de forma efectiva en el camp de la història
 B3 Aplicar pensament analític, crític, lògic i creatiu, demostrant dots d'innovació
 B4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa
 B5 Treballar en equip de forma col·laborativa i amb responsabilitat compartida
 B6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets
 B8 Gestionar projectes tècnics o professionals complexos
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1 Conèixer els principals fets que caracteritzen la contemporaneïtat, els conflictes mundials i les dinàmiques de les relacions entre els estats, així com els seus interessos geopolítics al llarg del segle XX
Saber analitzar les principals cultures polítiques i les dinàmiques socials, els eixos dels processos que determinen els canvis de mentalitat i les principals opcions polítiques del segle XX
Saber seguir els recorreguts diacrònics dels principals elements que marquen i donen identitat a l’època contemporània
Demostrar que posseeixen un coneixement bàsic de les metodologies, les teories, les tècniques i els instruments d'investigació, i saber utilitzar els conceptes fonamentals i les principals categories de la historiografia
Saber gestionar un debat historiogràfic i utilitzar adequadament la terminologia pròpia de la disciplina de forma oral i escrita
Identificar les principals tendències historiogràfiques i analitzar-ne críticament els desenvolupaments
Saber transmetre coneixements i comunicar conclusions de manera clara, oralment o per escrit, tant a un públic especialitzat com no especialitzat. Demostrar que es poden utilitzar els principals esdeveniments de la història universal i de la història d’Europa per gestionar en perspectiva comparativa el conjunt dels fets, estimulant la reflexió sobre aquests fets
 A2 Conèixer els principals fets que caracteritzen la contemporaneïtat, els conflictes mundials i les dinàmiques de les relacions entre els estats, així com els seus interessos geopolítics al llarg del segle XX
Saber analitzar les principals cultures polítiques i les dinàmiques socials, els eixos dels processos que determinen els canvis de mentalitat i les principals opcions polítiques del segle XX
Saber seguir els recorreguts diacrònics dels principals elements que marquen i donen identitat a l'època contemporània
Demostrar que posseeixen un coneixement bàsic de les metodologies, les teories, les tècniques i els instruments d'investigació, així com saber utilitzar els conceptes fonamentals i les principals categories de la historiografia
Saber transmetre coneixements i comunicar conclusions de manera clara, oralment o per escrit, tant a un públic especialitzat com no especialitzat. Demostrar que es poden utilitzar els principals fets de la història universal i de la història d’Europa per gestionar en perspectiva comparativa el conjunt dels fets, estimulant la reflexió sobre aquests fets
 A4 Saber analitzar les principals cultures polítiques i les dinàmiques socials, els eixos dels processos que determinen els canvis de mentalitat i les principals opcions polítiques del segle XX
Saber seguir els recorreguts diacrònics dels principals elements que marquen i donen identitat a l'època contemporània
Demostrar que posseeixen un coneixement bàsic de les metodologies, les teories, les tècniques i els instruments d'investigació, així com saber utilitzar els conceptes fonamentals i les principals categories de la historiografia
Identificar les principals tendències historiogràfiques i analitzar-ne críticament els desenvolupaments
 A5 Saber seguir els recorreguts diacrònics dels principals elements que marquen i donen identitat a l'època contemporània
Demostrar que posseeixen un coneixement bàsic de les metodologies, les teories, les tècniques i els instruments d'investigació, així com saber utilitzar els conceptes fonamentals i les principals categories de la historiografia
Identificar les principals tendències historiogràfiques i analitzar-ne críticament els desenvolupaments
 A6 Saber analitzar les principals cultures polítiques i les dinàmiques socials, els eixos dels processos que determinen els canvis de mentalitat i les principals opcions polítiques del segle XX
Demostrar que posseeixen un coneixement bàsic de les metodologies, les teories, les tècniques i els instruments d'investigació, així com saber utilitzar els conceptes fonamentals i les principals categories de la historiografia
Identificar les principals tendències historiogràfiques i analitzar-ne críticament els desenvolupaments
 A8 Conèixer els principals fets que caracteritzen la contemporaneïtat, els conflictes mundials i les dinàmiques de les relacions entre els estats, així com els seus interessos geopolítics al llarg del segle XX
Saber seguir els recorreguts diacrònics dels principals elements que marquen i donen identitat a l'època contemporània
Saber transmetre coneixements i comunicar conclusions de manera clara, oralment o per escrit, tant a un públic especialitzat com no especialitzat. Demostrar que es poden utilitzar els principals esdeveniments de la història universal i de la història d’Europa per gestionar en perspectiva comparativa el conjunt dels fets, estimulant la reflexió sobre aquests fets
 A9 Conèixer els principals fets que caracteritzen la contemporaneïtat, els conflictes mundials i les dinàmiques de les relacions entre els estats, així com els seus interessos geopolítics al llarg del segle XX
Saber analitzar les principals cultures polítiques i les dinàmiques socials, els eixos dels processos que determinen els canvis de mentalitat i les principals opcions polítiques del segle XX
Saber transmetre coneixements i comunicar conclusions de manera clara, oralment o per escrit, tant a un públic especialitzat com no especialitzat. Demostrar que es poden utilitzar els principals esdeveniments de la història universal i de la història d’Europa per gestionar en perspectiva comparativa el conjunt dels fets, estimulant la reflexió sobre aquests fets
 A10 Demostrar que posseeixen un coneixement bàsic de les metodologies, les teories, les tècniques i els instruments d'investigació, així com saber utilitzar els conceptes fonamentals i les principals categories de la historiografia
Identificar les principals tendències historiogràfiques i analitzar-ne críticament els desenvolupaments
Saber transmetre coneixements i comunicar conclusions de manera clara, oralment o per escrit, tant a un públic especialitzat com no especialitzat. Demostrar que es poden utilitzar els principals esdeveniments de la història universal i de la història d’Europa per gestionar en perspectiva comparativa el conjunt dels fets, estimulant la reflexió sobre aquests fets
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1 Conèixer els principals fets que caracteritzen la contemporaneïtat, els conflictes mundials i les dinàmiques de les relacions entre els estats, així com els seus interessos geopolítics al llarg del segle XX
Saber analitzar les principals cultures polítiques i les dinàmiques socials, els eixos dels processos que determinen els canvis de mentalitat i les principals opcions polítiques del segle XX
Saber seguir els recorreguts diacrònics dels principals elements que marquen i donen identitat a l'època contemporània
Demostrar que posseeixen un coneixement bàsic de les metodologies, les teories, les tècniques i els instruments d'investigació, així com saber utilitzar els conceptes fonamentals i les principals categories de la historiografia
Saber transmetre coneixements i comunicar conclusions de manera clara, oralment o per escrit, tant a un públic especialitzat com no especialitzat. Demostrar que es poden utilitzar els principals esdeveniments de la història universal i de la història d’Europa per gestionar en perspectiva comparativa el conjunt dels fets, estimulant la reflexió sobre aquests fets
Saber gestionar un debat historiogràfic. Utilitzar adequadament la terminologia pròpia de la disciplina oralment i per escrit
 B2 Valorar la importància de les tècniques i els materials en l'expressivitat i els valors formals de l'obra artística
Saber analitzar les principals cultures polítiques i les dinàmiques socials, els eixos dels processos que determinen els canvis de mentalitat i les principals opcions polítiques del segle XX
Saber seguir els recorreguts diacrònics dels principals elements que marquen i donen identitat a l'època contemporània
Demostrar que posseeixen un coneixement bàsic de les metodologies, les teories, les tècniques i els instruments d'investigació, així com saber utilitzar els conceptes fonamentals i les principals categories de la historiografia
Saber transmetre coneixements i comunicar conclusions de manera clara, oralment o per escrit, tant a un públic especialitzat com no especialitzat. Demostrar que es poden utilitzar els principals esdeveniments de la història universal i de la història d’Europa per gestionar en perspectiva comparativa el conjunt dels fets, estimulant la reflexió sobre aquests fets
Saber gestionar un debat historiogràfic. Utilitzar adequadament la terminologia pròpia de la disciplina oralment i per escrit
 B3 Saber analitzar les principals cultures polítiques i les dinàmiques socials, els eixos dels processos que determinen els canvis de mentalitat i les principals opcions polítiques del segle XX
Saber seguir els recorreguts diacrònics dels principals elements que marquen i donen identitat a l'època contemporània
Demostrar que posseeixen un coneixement bàsic de les metodologies, les teories, les tècniques i els instruments d'investigació, així com saber utilitzar els conceptes fonamentals i les principals categories de la historiografia
Saber transmetre coneixements i comunicar conclusions de manera clara, oralment o per escrit, tant a un públic especialitzat com no especialitzat. Demostrar que es poden utilitzar els principals esdeveniments de la història universal i de la història d’Europa per gestionar en perspectiva comparativa el conjunt dels fets, estimulant la reflexió sobre aquests fets
Saber gestionar un debat historiogràfic. Utilitzar adequadament la terminologia pròpia de la disciplina oralment i per escrit
 B4 Conèixer els principals fets que caracteritzen la contemporaneïtat, els conflictes mundials i les dinàmiques de les relacions entre els estats, així com els seus interessos geopolítics al llarg del segle XX
Saber analitzar les principals cultures polítiques i les dinàmiques socials, els eixos dels processos que determinen els canvis de mentalitat i les principals opcions polítiques del segle XX
Saber transmetre coneixements i comunicar conclusions de manera clara, oralment o per escrit, tant a un públic especialitzat com no especialitzat. Demostrar que es poden utilitzar els principals esdeveniments de la història universal i de la història d’Europa per gestionar en perspectiva comparativa el conjunt dels fets, estimulant la reflexió sobre aquests fets
Saber gestionar un debat historiogràfic utilitzant adequadament la terminologia pròpia de la disciplina oralment i per escrit
 B5 Saber transmetre coneixements i comunicar conclusions de manera clara, oralment o per escrit, tant a un públic especialitzat com no especialitzat. Demostrar que es poden utilitzar els principals esdeveniments de la història universal i de la història d’Europa per gestionar en perspectiva comparativa el conjunt dels fets, estimulant la reflexió sobre aquests fets
Saber gestionar un debat historiogràfic. Utilitzar adequadament la terminologia pròpia de la disciplina oralment i per escrit
 B6 Saber gestionar un debat historiogràfic. Utilitzar adequadament la terminologia pròpia de la disciplina oralment i per escrit
Identificar les principals tendències historiogràfiques i analitzar críticament els seus desenvolupaments
 B8 Demostrar que posseeixen un coneixement bàsic de les metodologies, les teories, les tècniques i els instruments d'investigació, així com saber utilitzar els conceptes fonamentals i les principals categories de la historiografia
Saber transmetre coneixements i comunicar conclusions de manera clara, oralment o per escrit, tant a un públic especialitzat com no especialitzat. Demostrar que es poden utilitzar els principals esdeveniments de la història universal i de la història d’Europa per gestionar en perspectiva comparativa el conjunt dels fets, estimulant la reflexió sobre aquests fets
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
1. El món contemporani i la Primera Revolució Industrial. 1.1. La Història com a objecte d'estudi.
1.2. El món contemporani.
1.3. Concepte i cronologia de la Primera Revolució Industrial.
1.4. Causes de la Primera Revolució Industrial.
1.5. Desenvolupament de la Primera Revolució Industrial.
1.6. Conseqüències de la Primera Revolució Industrial.
1.7. Conclusions.
2. La Revolució francesa i la Restauració (1789-1848) 2.1. La Revolució francesa.
2.2. França en vigílies de la Revolució.
2.3. Desencadenant de la Revolució.
2.4. Desenvolupament de la Revolució.
2.5. Conseqüències de la Revolució.
2.6. El Període Napoleònic (1799-1815) .
2.7. La Restaució.
2.8. El Congrés de Viena, la Santa Aliança i el Sistema Metternich.
2.9. L'oposició a la Restauració: les Revolucions de 1820, de 1830 i de 1848.
2.10. Conclusions.
3. L'Europa dels nacionalismes: el cas italià i l'alemany 3.1. Els nacionalismes europeus.
3.2. El nacionalisme italià i la unificació d'Itàlia.
3.3. El nacionalisme germànic i la unificació d'Alemanya.
3.4. Conclusions.
4. El moviment obrer 4.1. La condició obrera.
4.2. Les teories socials.
4.3. Els inicis del moviment obrer.
4.4. La Primera Internacional.
4.5. El moviment obrer de 1870 a 1914:
- Partits socialistes nacionals.
- La Segona Internacional.
4.6. Conclusions
5. Les transformacions del capitalisme, la Segona Revolució Industrial i l'expansió imperialista (1870-1914) 5.1. El capitalisme: concepte i fases.
5.2. La Segona Revolució Industrial.
5.3. El capitalisme financer.
5.4. Concepte d'imperialisme.
5.5. Causes de l'imperialisme.
5.6. L'expansió imperialista.
5.7. La Conferència de Berlín.
5.8. Conseqüències de l'imperialisme.
5.9. Conclusions.
6. La Primera Guerra Mundial i la Revolució russa (1914-1918) 6.1. Antecedents polítics de la guerra.
6.2. Les causes de la guerra.
6.3. La guerra.
6.4. L'estructuració de la pau.
6.5. Conseqüències de la guerra.
6.6. Rússia abans de la Revolució.
6.7. Els fets de 1905.
6.8. De febrer a octubre de 1917.
6.9. Rússia després de la Revolució (1917-1927).
6.10. Conclusions.
7. El Període d'Entreguerres (1918-1939) 7.1. Europa després de la IGM.
7.2. El feixisme.
7.3. El nacionalsocialisme.
7.4. Els Estats Units d'Amèrica.
7.5. Rússia després de la Revolució i la dictadura de Stalin.
7.6. Conclusions.
8. La Segona Guerra Mundial (1939-1945) 8.1. El camí cap a la guerra.
8.2. La guerra.
8.3. L'organització de la pau.
8.4. Conseqüències de la guerra.
8.5. Conclusions.
9. El món de després de la Segona Guerra Mundial (1945-1991) 9.1. L'inici i consolidació de la Guerra Freda (1947-1962).
9.2. La distenció relativa i la fi dels Blocs (1963-1991).
9.3. La descolonització d'Àsia i d'Àfrica.
9.4. El món pobre.
9.5. Conclusions.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
5 0 5
Sessió Magistral
A1
A2
A4
A5
A6
A8
A9
A10
B1
B2
B3
B4
B5
B6
B8
90 0 90
Resolució de problemes, exercicis
A1
A2
A4
A5
A6
B3
30 0 30
Atenció personalitzada
20 0 20
 
Proves de desenvolupament
5 0 5
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Es faran unes quantes reflexions, de caràcter general, que permetran assoliri millor els continguts de l'assignatura.
Sessió Magistral El professor explicarà el temari, tot deixant que l'alumne faci les preguntes i reflexions que consideri adients.
Resolució de problemes, exercicis Treball de caire pràctic, fonamentalment l'anàlisi de textos històrics.

Atenció personalitzada
Descripció
Els alumnes seran rebuts pel professor, al despatx 4.19, a les hores de visita, que romandran penjades a la porta del despatx i de les que s'informarà en iniciar el curs.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Sessió Magistral
A1
A2
A4
A5
A6
A8
A9
A10
B1
B2
B3
B4
B5
B6
B8
Exposició del temari i assistència a classe. 5
Resolució de problemes, exercicis
A1
A2
A4
A5
A6
B3
Pràctiques assignades. 20
Proves de desenvolupament
Altres  

Avaluació dels continguts de l'assignatura.

75
 
Altres comentaris i segona convocatòria


Fonts d'informació

Bàsica

• BARRACLOUGH, Geoffrey: Introducción a la Historia Contemporánea. Ed. Gredos; Madrid, 1965.

• BLANNING, T.C.W.: El siglo XIX. Europa, 1789-1914. Ed. Crítica, Barcelona, 2002.

• DUGAST, Jacques: La vida cultural en Europa entre los siglos XIX y XX. Ed. Paidos; Barcelona, 2003.

• HOBSBAWM, Eric J.:  Historia del siglo XX. Ed. Crítica; Barcelona, 2001.

• MOSSE, George L.: La cultura europea del siglo XX. Ed. Ariel; Barcelona, 1997. 

• RENOUVIN, Pierre: Historia de las Relaciones Internacionales, siglos XIX y XX. Ed. Aguilar (Madrid, 1964) i Ed. Akal (Madrid, 1982). 

 

Complementària

Es facilitarà a mesura que es vagi desenvolupant el temari

Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
HISTÒRIA CONTEMPORÀNIA UNIVERSAL II/12081012

Assignatures que es recomana cursar simultàniament
HISTÒRIA CONTEMPORÀNIA DE CATALUNYA/12081013
GEOGRAFIA D'EUROPA I: EUROPA NÒRDICA, CENTRAL I ORIENTAL/12081110
HISTÒRIA CONTEMPORÀNIA D'ESPANYA I/12083216
ART DEL SEGLE XIX/12083279
HISTÒRIA DEL PENSAMENT POLÍTIC I SOCIAL MODERN I CONTEMPORANI/12083218

Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
HISTÒRIA MODERNA UNIVERSAL I/12081008
HISTÒRIA MODERNA D'ESPANYA II/12083213
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent