DADES IDENTIFICATIVES 2013_14
Assignatura (*) HISTÒRIA CONTEMPORÀNIA Codi 12204107
Ensenyament
Grau d'Història (2008)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Segon Segon
Llengua d'impartició
Català
Departament Història i Història de l'Art
Coordinador/a
MORENO JULIÀ, XAVIER
Adreça electrònica xavier.moreno@urv.cat
Professors/es
MORENO JULIÀ, XAVIER
Web http://moodle.urv.cat
Descripció general i informació rellevant Anàlisi de l'evolució dels trets fonamentals dels segles XIX i XX.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1 Conèixer, analitzar i transmetre la història general i la història pròpia del territori.
 A2 Conèixer i analitzar l’estructura diacrònica de la història.
 A4 Conèixer i interpretar la història com a disciplina en construcció.
 A5 Conèixer i analitzar els temes i les problemàtiques objecte de debat historiogràfic.
 A6 Usar, ordenar i interpretar les fonts històriques.
 A8 Conèixer, analitzar i interpretar la història de la integració europea.
 A9 Conèixer, analitzar i interpretar detalladament un o més períodes específics del passat de la humanitat.
 A10 Conèixer els instruments de recopilació d’informació com catàlegs bibliogràfics, inventaris d’arxius i referències electròniques, i tenir habilitat per utilitzar-los.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B3 Aplicar pensament analític, crític, lògic i creatiu, demostrant dots d'innovació
 B4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa
 B5 Treballar en equip de forma col·laborativa i amb responsabilitat compartida
 B6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets
 B7 Sensibilització en temes mediambientals
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C3 Gestionar la informació i el coneixement.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1 Coneix els principals fets que caracteritzen la contemporaneïtat, els conflictes mundials i les dinàmiques de les relacions entre els estats, així com els seus interessos geopolítics al llarg del segle XX
Sap analitzar les principals cultures polítiques i les dinàmiques socials, els eixos dels processos que determinen els canvis de mentalitat i les principals opcions polítiques del segle XX
Sap seguir els recorreguts diacrònics dels principals elements que marquen i donen identitat a l’època contemporània
Demostra que posseeix un coneixement bàsic de les metodologies, les teories, les tècniques i els instruments d'investigació, i sap utilitzar els conceptes fonamentals i les principals categories de la historiografia
Sap gestionar un debat historiogràfic i utilitzar adequadament la terminologia pròpia de la disciplina de forma oral i escrita
Identifica les principals tendències historiogràfiques i analitza críticament els desenvolupaments
Sap transmetre coneixements i comunicar conclusions de manera clara, oralment o per escrit, tant a un públic especialitzat com no especialitzat. Demostra que es poden utilitzar els principals esdeveniments de la història universal i de la història d’Europa per gestionar en perspectiva comparativa el conjunt dels fets, estimulant la reflexió sobre aquests fets
 A2 Coneix els principals fets que caracteritzen la contemporaneïtat, els conflictes mundials i les dinàmiques de les relacions entre els estats, així com els seus interessos geopolítics al llarg del segle XX
Sap analitzar les principals cultures polítiques i les dinàmiques socials, els eixos dels processos que determinen els canvis de mentalitat i les principals opcions polítiques del segle XX
Sap seguir els recorreguts diacrònics dels principals elements que marquen i donen identitat a l'època contemporània
Demostra que posseeix un coneixement bàsic de les metodologies, les teories, les tècniques i els instruments d'investigació, així com sap utilitzar els conceptes fonamentals i les principals categories de la historiografia
Sap transmetre coneixements i comunicar conclusions de manera clara, oralment o per escrit, tant a un públic especialitzat com no especialitzat. Demostra que es poden utilitzar els principals fets de la història universal i de la història d’Europa per gestionar en perspectiva comparativa el conjunt dels fets, estimulant la reflexió sobre aquests fets
 A4 Sap analitzar les principals cultures polítiques i les dinàmiques socials, els eixos dels processos que determinen els canvis de mentalitat i les principals opcions polítiques del segle XX
Sap seguir els recorreguts diacrònics dels principals elements que marquen i donen identitat a l'època contemporània
Demostra que posseeix un coneixement bàsic de les metodologies, les teories, les tècniques i els instruments d'investigació, així com sap utilitzar els conceptes fonamentals i les principals categories de la historiografia
Identifica les principals tendències historiogràfiques i analitzar-ne críticament els desenvolupaments
 A5 Sap seguir els recorreguts diacrònics dels principals elements que marquen i donen identitat a l'època contemporània
Demostra que posseeix un coneixement bàsic de les metodologies, les teories, les tècniques i els instruments d'investigació, així com sap utilitzar els conceptes fonamentals i les principals categories de la historiografia
Identifica les principals tendències historiogràfiques i analitza críticament els desenvolupaments
 A6 Sap analitzar les principals cultures polítiques i les dinàmiques socials, els eixos dels processos que determinen els canvis de mentalitat i les principals opcions polítiques del segle XX
Demostra que posseeix un coneixement bàsic de les metodologies, les teories, les tècniques i els instruments d'investigació, així com sapr utilitzar els conceptes fonamentals i les principals categories de la historiografia
Identifica les principals tendències historiogràfiques i analitzar-ne críticament els desenvolupaments
 A8 Coneix els principals fets que caracteritzen la contemporaneïtat, els conflictes mundials i les dinàmiques de les relacions entre els estats, així com els seus interessos geopolítics al llarg del segle XX
Sap seguir els recorreguts diacrònics dels principals elements que marquen i donen identitat a l'època contemporània
Sap transmetre coneixements i comunicar conclusions de manera clara, oralment o per escrit, tant a un públic especialitzat com no especialitzat. Demostra que es poden utilitzar els principals esdeveniments de la història universal i de la història d’Europa per gestionar en perspectiva comparativa el conjunt dels fets, estimulant la reflexió sobre aquests fets
 A9 Coneix els principals fets que caracteritzen la contemporaneïtat, els conflictes mundials i les dinàmiques de les relacions entre els estats, així com els seus interessos geopolítics al llarg del segle XX
Sap analitzar les principals cultures polítiques i les dinàmiques socials, els eixos dels processos que determinen els canvis de mentalitat i les principals opcions polítiques del segle XX
Sap transmetre coneixements i comunicar conclusions de manera clara, oralment o per escrit, tant a un públic especialitzat com no especialitzat. Demostra que es poden utilitzar els principals esdeveniments de la història universal i de la història d’Europa per gestionar en perspectiva comparativa el conjunt dels fets, estimulant la reflexió sobre aquests fets
 A10 Demostra que posseeix un coneixement bàsic de les metodologies, les teories, les tècniques i els instruments d'investigació, així com sap utilitzar els conceptes fonamentals i les principals categories de la historiografia
Identifica les principals tendències historiogràfiques i analitzar-ne críticament els desenvolupaments
Sap transmetre coneixements i comunicar conclusions de manera clara, oralment o per escrit, tant a un públic especialitzat com no especialitzat. Demostra que es poden utilitzar els principals esdeveniments de la història universal i de la història d’Europa per gestionar en perspectiva comparativa el conjunt dels fets, estimulant la reflexió sobre aquests fets
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B3 Té en compte a qui i com afecta la innovació
 B4 Fa el treball previst d'acord amb els criteris de qualitat donats
Decideix com ha de fer el treball previst perquè tingui la màxima qualitat possible
 B5 Té en compte els punts de vista dels altres i es retroalimenta de forma constructiva
 B6 Intervé de forma efectiva i transmet informació rellevant
 B7 Identifica els problemes i les conseqüències derivats del desenvolupament sostenible
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C3 Reflexiona, revisa i avalua el procés de gestió de la informació

Continguts
Tema Subtema
1. La Història, el món contemporani i la Primera Revolució Industrial 1.1. La Història com a objecte d'estudi.
1.2. El món contemporani.
1.3. La Primera Revolució Industrial
a) Concepte i cronologia.
b) Causes.
c) Desenvolupament.
d) Conseqüències.
1.4. Conclusions i bibliografia.
2. De la Revolució francesa a la Restauració (1789-1848) 2.1. La Revolució francesa (1789-1799).
a) França en vigílies de la Revolució.
b) Desencadenant.
c) Desenvolupament.
d) Conseqüències.
2.2. El Període Napoleònic (1799-1815).
2.3. La Restauració (1815-1848).
a) El Congrés de Viena, la Santa Aliança i el Sistema Metternich.
b) L'oposició a la Restauració: les Revolucions de 1820, de 1830 i de 1848.
2.4. Conclusions i bibliografia.
3. L'Europa dels nacionalismes (1848-1870): els casos italià, alemany i austro-hongarès 3.1. Els nacionalismes europeus.
3.2. El nacionalisme italià i la unificació d'Itàlia.
3.3. El nacionalisme germànic i la unificació d'Alemanya.
3.4. L'Imperi Austro-Hongarès.
3.5. Conclusions i bibliografia.
4. El moviment obrer 4.1. La condició obrera.
4.2. Les teories socials.
4.3. Els inicis del moviment obrer.
4.4. La Primera Internacional.
4.5. El moviment obrer de 1870 a 1914.
a) Els partits socialistes nacionals.
b) La Segona Internacional.
4.6. Conclusions i bibliografia.
5. Les transformacions del capitalisme, la Segona Revolució Industrial i l'expansió imperialista (1870-1914) 5.1. El capitalisme: concepte i fases.
5.2. La Segona Revolució Industrial i el capitalisme financer.
5.3. L'imperalisme
a) Concepte.
b) Causes.
c) L'expansió imperialista.
d) La Conferència de Berlín.
e) Conseqüències.
5.4. Conclusions.
6. La Primera Guerra Mundial i la Revolució russa (1914-1918) 6.1. La Primera Guerra Mundial.
a) Antecedents polítics.
b) Les causes.
c) La guerra.
d) L'estructuració de la pau.
e) Conseqüències.
6.2. La Revolució russa.
a) Rússia abans de la Revolució.
b) Els fets de 1905.
c) De febrer a octubre de 1917.
d) Rússia després de la Revolució (1917-1927).
6.3. Conclusions i bibliografia.
7. El Període d'Entreguerres (1918-1939) 7.1. Europa després de la IGM.
7.2. El feixisme.
7.3. El nacionalsocialisme.
7.4. Els Estats Units d'Amèrica.
7.5. Rússia després de la Revolució i la dictadura de Stalin.
7.6. Conclusions i bibliografia.
8. La Segona Guerra Mundial (1939-1945) 8.1. El camí cap a la guerra.
8.2. La guerra.
8.3. L'organització de la pau.
8.4. Conseqüències de la guerra.
8.5. Conclusions i bibliografia.
9. El món de després de la Segona Guerra Mundial (1945-1991) i els inicis del món actual (1992-2000) 9.1. L'inici i consolidació de la Guerra Freda (1947-1962).
9.2. La distensió relativa i la fi dels Blocs (1963-1991).
9.3. La descolonització d'Àsia i d'Àfrica.
9.4. Els inicis del món actual (1992-2000).
9.5. Conclusions i bibliografia.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
A1
A2
A4
1 0 1
Sessió Magistral
A1
A2
A4
A5
A6
A8
A9
A10
B3
B4
B5
B6
52 60 112
Atenció personalitzada
B3
C3
1 0 1
 
Proves de desenvolupament
A1
A4
A8
6 30 36
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Es faran unes quantes reflexions, de caràcter general, que permetran assoliri millor els continguts de l'assignatura.
Sessió Magistral El professor explicarà el temari, tot deixant que l'alumne faci les preguntes i reflexions que consideri adients.
Atenció personalitzada El professor atendrà, a nivell personal amb l'alumne, qüestions que no li hagin quedat prou clares.

Atenció personalitzada
Descripció
Els alumnes seran rebuts pel professor, al despatx 4.19, a les hores de visita, que romandran penjades a la porta del despatx i de les que s'informarà en iniciar el curs.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Proves de desenvolupament
A1
A4
A8
Es faran dos exàmens: un de parcial i un de final.
Cada examen tindrà l'estructura següent:
- 75% avaluació dels continguts de l'assignatura
- 25% avaluació de les pràctiques realitzades
50% parcial
50% final
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

En el cas que en 1a convocatòria no se segueixi l'avaluació continuada, l'alumne farà un únic examen final amb un valor del 100%.

En segona convocatòria es farà un examen de recuperació per als alumnes suspesos.

La segona convocatòria és una prova total de l'assignatura, amb un valor del 100%. Està adreçada als estudiants que no han superat la 1a convocatòria.




Fonts d'informació

Bàsica , , ,

• BARRACLOUGH, Geoffrey: Introducción a la Historia Contemporánea. Ed. Gredos; Madrid, 1965.

• BLANNING, T.C.W.: El siglo XIX. Europa, 1789-1914. Ed. Crítica; Barcelona, 2002.

• DUGAST, Jacques: La vida cultural en Europa entre los siglos XIX y XX. Ed. Paidos; Barcelona, 2003.

• HOBSBAWM, Eric J.:  Historia del siglo XX. Ed. Crítica; Barcelona, 2001.

• MOSSE, George L.: La cultura europea del siglo XX. Ed. Ariel; Barcelona, 1997. 

• RENOUVIN, Pierre: Historia de las Relaciones Internacionales, siglos XIX y XX. Ed. Aguilar (Madrid, 1964) i Ed. Akal (Madrid, 1982). 

 

Complementària

La bibliografia específica es facilitarà a mesura que es vagi desenvolupant el temari.

Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
HISTÒRIA CONTEMPORÀNIA UNIVERSAL II/12081012

Assignatures que es recomana cursar simultàniament
HISTÒRIA CONTEMPORÀNIA DE CATALUNYA/12081013
GEOGRAFIA D'EUROPA I: EUROPA NÒRDICA, CENTRAL I ORIENTAL/12081110
HISTÒRIA CONTEMPORÀNIA D'ESPANYA I/12083216
ART DEL SEGLE XIX/12083279
HISTÒRIA DEL PENSAMENT POLÍTIC I SOCIAL MODERN I CONTEMPORANI/12083218

Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
HISTÒRIA MODERNA UNIVERSAL I/12081008
HISTÒRIA MODERNA D'ESPANYA II/12083213
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent