Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A1 |
Conèixer, analitzar i transmetre la història general i la història pròpia del territori. |
| A2 |
Conèixer i analitzar l’estructura diacrònica de la història. |
| A4 |
Conèixer i interpretar la història com a disciplina en construcció. |
| A5 |
Conèixer i analitzar els temes i les problemàtiques objecte de debat historiogràfic. |
| A6 |
Usar, ordenar i interpretar les fonts històriques. |
| A8 |
Conèixer, analitzar i interpretar la història de la integració europea. |
| A9 |
Conèixer, analitzar i interpretar detalladament un o més períodes específics del passat de la humanitat. |
| A10 |
Conèixer els instruments de recopilació d’informació com catàlegs bibliogràfics, inventaris d’arxius i referències electròniques, i tenir habilitat per utilitzar-los. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B3 |
Aplicar pensament analític, crític, lògic i creatiu, demostrant dots d'innovació |
| B4 |
Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa |
| B5 |
Treballar en equip de forma col·laborativa i amb responsabilitat compartida |
| B6 |
Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets |
| B7 |
Sensibilització en temes mediambientals |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears | | C3 |
Gestionar la informació i el coneixement. |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A1 |
Coneix els principals fets que caracteritzen la contemporaneïtat, els conflictes mundials i les dinàmiques de les relacions entre els estats, així com els seus interessos geopolítics al llarg del segle XX
Sap analitzar les principals cultures polítiques i les dinàmiques socials, els eixos dels processos que determinen els canvis de mentalitat i les principals opcions polítiques del segle XX
Sap seguir els recorreguts diacrònics dels principals elements que marquen i donen identitat a l’època contemporània
Demostra que posseeix un coneixement bàsic de les metodologies, les teories, les tècniques i els instruments d'investigació, i sap utilitzar els conceptes fonamentals i les principals categories de la historiografia
Sap gestionar un debat historiogràfic i utilitzar adequadament la terminologia pròpia de la disciplina de forma oral i escrita
Identifica les principals tendències historiogràfiques i analitza críticament els desenvolupaments
Sap transmetre coneixements i comunicar conclusions de manera clara, oralment o per escrit, tant a un públic especialitzat com no especialitzat. Demostra que es poden utilitzar els principals esdeveniments de la història universal i de la història d’Europa per gestionar en perspectiva comparativa el conjunt dels fets, estimulant la reflexió sobre aquests fets
| | A2 |
Coneix els principals fets que caracteritzen la contemporaneïtat, els conflictes mundials i les dinàmiques de les relacions entre els estats, així com els seus interessos geopolítics al llarg del segle XX
Sap analitzar les principals cultures polítiques i les dinàmiques socials, els eixos dels processos que determinen els canvis de mentalitat i les principals opcions polítiques del segle XX
Sap seguir els recorreguts diacrònics dels principals elements que marquen i donen identitat a l'època contemporània
Demostra que posseeix un coneixement bàsic de les metodologies, les teories, les tècniques i els instruments d'investigació, així com sap utilitzar els conceptes fonamentals i les principals categories de la historiografia
Sap transmetre coneixements i comunicar conclusions de manera clara, oralment o per escrit, tant a un públic especialitzat com no especialitzat. Demostra que es poden utilitzar els principals fets de la història universal i de la història d’Europa per gestionar en perspectiva comparativa el conjunt dels fets, estimulant la reflexió sobre aquests fets
| | A4 |
Sap analitzar les principals cultures polítiques i les dinàmiques socials, els eixos dels processos que determinen els canvis de mentalitat i les principals opcions polítiques del segle XX
Sap seguir els recorreguts diacrònics dels principals elements que marquen i donen identitat a l'època contemporània
Demostra que posseeix un coneixement bàsic de les metodologies, les teories, les tècniques i els instruments d'investigació, així com sap utilitzar els conceptes fonamentals i les principals categories de la historiografia
Identifica les principals tendències historiogràfiques i analitzar-ne críticament els desenvolupaments
| | A5 |
Sap seguir els recorreguts diacrònics dels principals elements que marquen i donen identitat a l'època contemporània
Demostra que posseeix un coneixement bàsic de les metodologies, les teories, les tècniques i els instruments d'investigació, així com sap utilitzar els conceptes fonamentals i les principals categories de la historiografia
Identifica les principals tendències historiogràfiques i analitza críticament els desenvolupaments
| | A6 |
Sap analitzar les principals cultures polítiques i les dinàmiques socials, els eixos dels processos que determinen els canvis de mentalitat i les principals opcions polítiques del segle XX
Demostra que posseeix un coneixement bàsic de les metodologies, les teories, les tècniques i els instruments d'investigació, així com sapr utilitzar els conceptes fonamentals i les principals categories de la historiografia
Identifica les principals tendències historiogràfiques i analitzar-ne críticament els desenvolupaments
| | A8 |
Coneix els principals fets que caracteritzen la contemporaneïtat, els conflictes mundials i les dinàmiques de les relacions entre els estats, així com els seus interessos geopolítics al llarg del segle XX
Sap seguir els recorreguts diacrònics dels principals elements que marquen i donen identitat a l'època contemporània
Sap transmetre coneixements i comunicar conclusions de manera clara, oralment o per escrit, tant a un públic especialitzat com no especialitzat. Demostra que es poden utilitzar els principals esdeveniments de la història universal i de la història d’Europa per gestionar en perspectiva comparativa el conjunt dels fets, estimulant la reflexió sobre aquests fets
| | A9 |
Coneix els principals fets que caracteritzen la contemporaneïtat, els conflictes mundials i les dinàmiques de les relacions entre els estats, així com els seus interessos geopolítics al llarg del segle XX
Sap analitzar les principals cultures polítiques i les dinàmiques socials, els eixos dels processos que determinen els canvis de mentalitat i les principals opcions polítiques del segle XX
Sap transmetre coneixements i comunicar conclusions de manera clara, oralment o per escrit, tant a un públic especialitzat com no especialitzat. Demostra que es poden utilitzar els principals esdeveniments de la història universal i de la història d’Europa per gestionar en perspectiva comparativa el conjunt dels fets, estimulant la reflexió sobre aquests fets
| | A10 |
Demostra que posseeix un coneixement bàsic de les metodologies, les teories, les tècniques i els instruments d'investigació, així com sap utilitzar els conceptes fonamentals i les principals categories de la historiografia
Identifica les principals tendències historiogràfiques i analitzar-ne críticament els desenvolupaments
Sap transmetre coneixements i comunicar conclusions de manera clara, oralment o per escrit, tant a un públic especialitzat com no especialitzat. Demostra que es poden utilitzar els principals esdeveniments de la història universal i de la història d’Europa per gestionar en perspectiva comparativa el conjunt dels fets, estimulant la reflexió sobre aquests fets
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B3 |
Té en compte a qui i com afecta la innovació
| | B4 |
Fa el treball previst d'acord amb els criteris de qualitat donats
Decideix com ha de fer el treball previst perquè tingui la màxima qualitat possible
| | B5 |
Té en compte els punts de vista dels altres i es retroalimenta de forma constructiva
| | B6 |
Intervé de forma efectiva i transmet informació rellevant
| | B7 |
Identifica els problemes i les conseqüències derivats del desenvolupament sostenible
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| C3 |
Reflexiona, revisa i avalua el procés de gestió de la informació
|
Tema |
Subtema |
1. La Història, el món contemporani i la Primera Revolució Industrial |
1.1. La Història com a objecte d'estudi.
1.2. El món contemporani.
1.3. La Primera Revolució Industrial
a) Concepte i cronologia.
b) Causes.
c) Desenvolupament.
d) Conseqüències.
1.4. Conclusions i bibliografia. |
2. De la Revolució francesa a la Restauració (1789-1848) |
2.1. La Revolució francesa (1789-1799).
a) França en vigílies de la Revolució.
b) Desencadenant.
c) Desenvolupament.
d) Conseqüències.
2.2. El Període Napoleònic (1799-1815).
2.3. La Restauració (1815-1848).
a) El Congrés de Viena, la Santa Aliança i el Sistema Metternich.
b) L'oposició a la Restauració: les Revolucions de 1820, de 1830 i de 1848.
2.4. Conclusions i bibliografia.
|
3. L'Europa dels nacionalismes (1848-1870): els casos italià, alemany i austro-hongarès |
3.1. Els nacionalismes europeus.
3.2. El nacionalisme italià i la unificació d'Itàlia.
3.3. El nacionalisme germànic i la unificació d'Alemanya.
3.4. L'Imperi Austro-Hongarès.
3.5. Conclusions i bibliografia. |
4. El moviment obrer |
4.1. La condició obrera.
4.2. Les teories socials.
4.3. Els inicis del moviment obrer.
4.4. La Primera Internacional.
4.5. El moviment obrer de 1870 a 1914.
a) Els partits socialistes nacionals.
b) La Segona Internacional.
4.6. Conclusions i bibliografia. |
5. Les transformacions del capitalisme, la Segona Revolució Industrial i l'expansió imperialista (1870-1914) |
5.1. El capitalisme: concepte i fases.
5.2. La Segona Revolució Industrial i el capitalisme financer.
5.3. L'imperalisme
a) Concepte.
b) Causes.
c) L'expansió imperialista.
d) La Conferència de Berlín.
e) Conseqüències.
5.4. Conclusions. |
6. La Primera Guerra Mundial i la Revolució russa (1914-1918) |
6.1. La Primera Guerra Mundial.
a) Antecedents polítics.
b) Les causes.
c) La guerra.
d) L'estructuració de la pau.
e) Conseqüències.
6.2. La Revolució russa.
a) Rússia abans de la Revolució.
b) Els fets de 1905.
c) De febrer a octubre de 1917.
d) Rússia després de la Revolució (1917-1927).
6.3. Conclusions i bibliografia. |
7. El Període d'Entreguerres (1918-1939) |
7.1. Europa després de la IGM.
7.2. El feixisme.
7.3. El nacionalsocialisme.
7.4. Els Estats Units d'Amèrica.
7.5. Rússia després de la Revolució i la dictadura de Stalin.
7.6. Conclusions i bibliografia. |
8. La Segona Guerra Mundial (1939-1945) |
8.1. El camí cap a la guerra.
8.2. La guerra.
8.3. L'organització de la pau.
8.4. Conseqüències de la guerra.
8.5. Conclusions i bibliografia. |
9. El món de després de la Segona Guerra Mundial (1945-1991) i els inicis del món actual (1992-2000) |
9.1. L'inici i consolidació de la Guerra Freda (1947-1962).
9.2. La distensió relativa i la fi dels Blocs (1963-1991).
9.3. La descolonització d'Àsia i d'Àfrica.
9.4. Els inicis del món actual (1992-2000).
9.5. Conclusions i bibliografia. |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
Sessió Magistral |
|
52 |
60 |
112 |
Atenció personalitzada |
|
1 |
0 |
1 |
|
Proves de desenvolupament |
|
6 |
30 |
36 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Es faran unes quantes reflexions, de caràcter general, que permetran assoliri millor els continguts de l'assignatura. |
Sessió Magistral |
El professor explicarà el temari, tot deixant que l'alumne faci les preguntes i reflexions que consideri adients. |
Atenció personalitzada |
El professor atendrà, a nivell personal amb l'alumne, qüestions que no li hagin quedat prou clares. |
Descripció |
Els alumnes seran rebuts pel professor, al despatx 4.19, a les hores de visita, que romandran penjades a la porta del despatx i de les que s'informarà en iniciar el curs. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Proves de desenvolupament |
|
Es faran dos exàmens: un de parcial i un de final.
Cada examen tindrà l'estructura següent:
- 75% avaluació dels continguts de l'assignatura
- 25% avaluació de les pràctiques realitzades |
50% parcial
50% final |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
En el cas que en 1a convocatòria no se segueixi l'avaluació continuada, l'alumne farà un únic examen final amb un valor del 100%. En segona convocatòria es farà un examen de recuperació per als alumnes suspesos. La segona convocatòria és una prova total de l'assignatura, amb un valor del 100%. Està adreçada als estudiants que no han superat la 1a convocatòria. |
Bàsica |
, , ,
|
• BARRACLOUGH, Geoffrey: Introducción a la Historia Contemporánea. Ed. Gredos; Madrid, 1965.
• BLANNING, T.C.W.: El siglo XIX. Europa, 1789-1914. Ed. Crítica; Barcelona, 2002.
• DUGAST, Jacques: La vida cultural en Europa entre los siglos XIX y XX. Ed. Paidos; Barcelona, 2003.
• HOBSBAWM, Eric J.: Historia del siglo XX. Ed. Crítica; Barcelona, 2001.
• MOSSE, George L.: La cultura europea del siglo XX. Ed. Ariel; Barcelona, 1997.
• RENOUVIN, Pierre: Historia de las Relaciones Internacionales, siglos XIX y XX. Ed. Aguilar (Madrid, 1964) i Ed. Akal (Madrid, 1982).
|
Complementària |
|
La bibliografia específica es facilitarà a mesura que es vagi desenvolupant el temari. |
Assignatures que en continuen el temari |
HISTÒRIA CONTEMPORÀNIA UNIVERSAL II/12081012 |
|
Assignatures que es recomana cursar simultàniament |
HISTÒRIA CONTEMPORÀNIA DE CATALUNYA/12081013 | GEOGRAFIA D'EUROPA I: EUROPA NÒRDICA, CENTRAL I ORIENTAL/12081110 | HISTÒRIA CONTEMPORÀNIA D'ESPANYA I/12083216 | ART DEL SEGLE XIX/12083279 | HISTÒRIA DEL PENSAMENT POLÍTIC I SOCIAL MODERN I CONTEMPORANI/12083218 |
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
HISTÒRIA MODERNA UNIVERSAL I/12081008 | HISTÒRIA MODERNA D'ESPANYA II/12083213 |
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|