DADES IDENTIFICATIVES 2010_11
Assignatura (*) PREHISTÒRIA Codi 12204108
Ensenyament
Grau d'Història (Pla 2008)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Tercer Primer
Llengua d'impartició
Català
Departament Història i Història de l'Art
Coordinador/a
ALLUE MARTI, ETHEL ANN
Adreça electrònica ethelann.allue@urv.cat
Professors/es
ALLUE MARTI, ETHEL ANN
Web http://moodle.urv.cat
Descripció general i informació rellevant Actualitat dels coneixements en evolució humana i prehistòria plantejats de forma sistemàtica i temporal, des de la colonització humana d’Euràsia fins a l’adquisició de l’economia de producció. Matèria que serveix també com a introducció a la recerca en evolució humana i paleoecologia humana de forma que s’introdueix l’alumne en les diferents disciplines que treballen en la recollida de dades i reconstrucció del passat més arcaic de la humanitat.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1 Conèixer, analitzar i transmetre la història general i la història pròpia del territori
 A2 Conèixer i analitzar l’estructura diacrònica de la història
 A4 Conèixer i interpretar la història com a disciplina en construcció
 A5 Conèixer i analitzar els temes i les problemàtiques objecte de debat historiogràfic
 A6 Usar, ordenar i interpretar les fonts històriques
 A8 Conèixer, analitzar i interpretar la història de la integració europea
 A9 Conèixer, analitzar i interpretar detalladament un o més períodes específics del passat de la humanitat
 A10 Conèixer els instruments de recopilació d’informació com catàlegs bibliogràfics, inventaris d’arxius i referències electròniques, i tenir habilitat per utilitzar-los
Tipus B Codi Competències Transversals
 B3 Aplicar pensament analític, crític, lògic i creatiu, demostrant dots d'innovació
 B4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa
 B5 Treballar en equip de forma col·laborativa i amb responsabilitat compartida
 B6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets
 B7 Sensibilització en temes mediambientals
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1 Conèixer els conceptes principals i dinàmiques de la història general o universal
 A2 Conèixer l'estructura diacrònica de la història i aplicar el mètode comparatiu 60
 A4 Conèixer la història de la integració europea
 A5 Analitzar, valorar i elaborar discursos elaborats sobre assumptes principals de la història, aplicant el coneixement adquirit i la consulta bibliogràfica
 A6 Participar en seminaris relatius a temes després d'haver realitzat lectures
 A8 Elaborar treballs monogràfics, mostrant la capacitat abalítica i creativa sobre temes estudiats
 A9 Introduir els rudiments metodològics per utilitzar unes altres fonts no escrites com les arqueològiques i altres
 A10 Treballar en equip per realitzar algunes de les activitats
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B3 Familiaritzar-se amb el mètode arqueològic com a instrument auxiliar de la història, centrant-se particularment en les últimes tendències interpretatives
Saber transmetre coneixements i comunicar conclusions de manera clara, oralment o per escrit, tant a un públic especialitzat com no especialitzat. Demostrar que es poden utilitzar els principals esdeveniments de la història universal i de la història d’Europa per gestionar en perspectiva comparativa el conjunt dels fets, estimulant la reflexió sobre aquests fets
 B4 Analitzar les causes i conseqüències de les principals fórmules organitzatives socials
Lectura, traducció i comprensió de textos científics actuals en anglès que s'ajustin al nivell de l'alumne
 B5 Presentacions orals d'estudis o treballs de forma individual o col·lectiva utilitzant noves tecnologies
Saber gestionar un debat historiogràfic. Utilitzar adequadament la terminologia pròpia de la disciplina oralment i per escrit
 B6 Lectura de bibliografia específica per introduir-se en les tècniques i en la interpretació actual de l’evolució humana
Conèixer el lèxic especialitzat en arqueologia del quaternari
 B7 Coneixement de la història evolutiva humana
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
L’hominització fora d’Àfrica. El Plistocè inferior i mitjà a Euràsia
La línia evolutiva europea i l’inici de la complexitat
Homo sapiens. Out of Africa o evolució multiregional. Èxit evolutiu
El final d’un mode econòmic. El fracàs de la cacera-recol•lecció i l’inici de la producció
Primeres societats productores: agricutltors i ramaders
Transformacions de les societats productores cap a societats complexes: l'inici de les desigualtats

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
3 0 3
Sessió Magistral
A1
A2
A4
A9
B3
B7
45 0 45
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A5
A8
B3
B4
B5
5 10 15
Pràctiques de camp/sortides
B4
B5
B6
6 10 16
Presentacions / exposicions
B5
1 15 16
Treballs
A10
B4
B5
B6
1 18 19
Treballs
A10
B3
1 2 3
Atenció personalitzada
1 0 1
 
Proves de desenvolupament
B3
2 30 32
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Introducció a l'assignatura i planificació de les activitats pràctiques
Sessió Magistral Sessions magistrals d'acord amb els continguts de l'assignatura
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Exercicis pràctics a l'aula
Pràctiques de camp/sortides Sortida de Camp : visita a la Sierra de Atapuerca
Presentacions / exposicions Presentació oral del treball
Treballs Ressenya d'article científic
Treballs Treball de recerca en equip

Atenció personalitzada
Descripció
Es faran sessions individuals i amb els grups de treball per tal de fer el seguiment del treball en equip.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A5
A8
B3
B4
B5
Exercicis pràctics sobre les diferents disciplines arqueològiques aplicades a la prehistòria 5
Pràctiques de camp/sortides
B4
B5
B6
Visista als jaciments de la Sierra de Atapuerca 5
Presentacions / exposicions
B5
Presentació del treball de recerca 10
Treballs
A10
B4
B5
B6
Treball de recerca 30
Treballs
A10
B3
Ressenya d'article 10
Proves de desenvolupament
B3
Examen dels continguts 40
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica

- Carbonell, E. (coord) (2005): Hominidos: Las primeras ocupaciones de los continentes. Ed Ariel. Barcelona.

- Díez, F. (2005): El largo viaje.  Ed. Bellaterra. Barcelona  

- Agustí, J.; Lordkipanidze, D. (2005): Del Turkana al Caúcaso. RBA. Barcelona 

- Renfrew, Collin; Banh, Paul (1993): Arqueología. Teorías Métodos y Práctica. Ed. Akal. Madrid 

- Fullola, J.M. Nadal, J. (1997): Prehistoria. Universitat Oberta de Catalunya. Barcelona. 

- Barandiarán, I; Martí, B.; del Rincón, M.A. Maya, J.L. (1998): Prehistoria de la Península Ibérica. Ariel prehistoria. 5ª Ed. 2006. Barcelona.  

- Delson et al. 2000 : Encyclopedia of Human Evolution and Prehistory. Ed. Garland. New York.   - Leroi-Gourhan, A.1988: Dictionaire de la Préhistoire. Quadrige. Presses Universitaires de France.  

- STRINGER, C. & GAMBLE, C.  (1996)  En busca de los Neandertales. Barcelona.

- Eiroa, J.J. (2010). Prehistoria del Mundo. Sello Editorial. Madrid.

- de la Torre, I. (2009). La arqueología de los origenes humanos en áfrica. Akal. Barcelona.

- Kozlowski, W., Guilaine, J. (1993). Atlas du neolithique europeen

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent