DADES IDENTIFICATIVES 2013_14
Assignatura (*) PREHISTÒRIA Codi 12204108
Ensenyament
Grau d'Història (2008)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Tercer Primer
Llengua d'impartició
Català
Departament Història i Història de l'Art
Coordinador/a
ALLUE MARTI, ETHEL ANN
Adreça electrònica ethelann.allue@urv.cat
Professors/es
ALLUE MARTI, ETHEL ANN
Web http://moodle.urv.cat
Descripció general i informació rellevant Actualitat dels coneixements en evolució humana i prehistòria plantejats de forma sistemàtica i temporal, des de la colonització humana d’Euràsia fins a l’adquisició de l’economia de producció. Matèria que serveix també com a introducció a la recerca en evolució humana i paleoecologia humana de forma que s’introdueix l’alumne en les diferents disciplines que treballen en la recollida de dades i reconstrucció del passat més arcaic de la humanitat.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1 Conèixer, analitzar i transmetre la història general i la història pròpia del territori.
 A2 Conèixer i analitzar l’estructura diacrònica de la història.
 A4 Conèixer i interpretar la història com a disciplina en construcció.
 A5 Conèixer i analitzar els temes i les problemàtiques objecte de debat historiogràfic.
 A6 Usar, ordenar i interpretar les fonts històriques.
 A8 Conèixer, analitzar i interpretar la història de la integració europea.
 A9 Conèixer, analitzar i interpretar detalladament un o més períodes específics del passat de la humanitat.
 A10 Conèixer els instruments de recopilació d’informació com catàlegs bibliogràfics, inventaris d’arxius i referències electròniques, i tenir habilitat per utilitzar-los.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B3 Aplicar pensament analític, crític, lògic i creatiu, demostrant dots d'innovació
 B4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa
 B5 Treballar en equip de forma col·laborativa i amb responsabilitat compartida
 B6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets
 B7 Sensibilització en temes mediambientals
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C1 Dominar en un nivell intermedi una llengua estrangera, preferentment l’anglès.
 C3 Gestionar la informació i el coneixement.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1 Coneix els conceptes principals i dinàmiques de la història general o universal
 A2 Coneix l'estructura diacrònica de la història i aplicar el mètode comparatiu 60
 A4 Coneix la història de la integració europea
 A5 Analitza, valora i elabora discursos elaborats sobre assumptes principals de la història, aplicant el coneixement adquirit i la consulta bibliogràfica
 A6 Participa en seminaris relatius a temes després d'haver realitzat lectures
 A8 Elabora treballs monogràfics, mostrant la capacitat abalítica i creativa sobre temes estudiats
 A9 Introdueix els rudiments metodològics per utilitzar unes altres fonts no escrites com les arqueològiques i altres
 A10 Treballa en equip per realitzar algunes de les activitats
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B3 Busca nous procediments i mètodes per fer les coses
Troba nous mètodes de fer les coses d’una altra manera
 B4 Pren decisions de manera encertada basant-se en dades
 B5 Col·labora en la definició, organització i distribució de les tasques del grup
 B6 Planifica la comunicació: genera idees, busca informacions, selecciona i ordena la informació, fa esquemes, determina el tipus de públic i els objectius de la comunicació,...
 B7 En la presa de decisions, té una consciència clara de la responsabilitat social i ambiental de la pròpia professió
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C1 Extreu el sentit general dels textos que contenen informació no rutinària dins d'un àmbit conegut
 C3 Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient

Continguts
Tema Subtema
L’hominització fora d’Àfrica. El Plistocè inferior i mitjà a Euràsia
La línia evolutiva europea i l’inici de la complexitat
Homo sapiens. Out of Africa o evolució multiregional. Èxit evolutiu
El final d’un mode econòmic. El fracàs de la cacera-recol•lecció i l’inici de l'economia productiva
Primeres societats productores: agricutltors i ramaders
Transformacions de les societats productores cap a societats complexes: l'inici de les desigualtats

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
3 0 3
Sessió Magistral
A1
A2
A4
A9
B3
B7
32 0 32
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A5
A8
B3
B4
B5
10 10 20
Pràctiques de camp/sortides
B4
B5
B6
10 15 25
Treballs
A6
A10
B4
B7
1 25 26
Treballs
A10
B3
1 5 6
Presentacions / exposicions
B3
B6
1 10 11
Atenció personalitzada
1 0 1
 
Proves de desenvolupament
B3
1 25 26
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Introducció a l'assignatura i planificació de les activitats pràctiques
Sessió Magistral Sessions magistrals d'acord amb els continguts de l'assignatura
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Exercicis pràctics a l'aula
Pràctiques de camp/sortides Visita a l'IPHES i treball experimental sobre fabricació d'eines prehistòriques i el seu ús
Treballs Ressenya d'article científic
Treballs Treball de recerca individual
Presentacions / exposicions Presentació del treball de recerca
Atenció personalitzada Parlar amb els alumnes quan tenen dubtes

Atenció personalitzada
Descripció
Es faran sessions individuals i amb els grups de treball per tal de fer el seguiment del treball en equip.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A5
A8
B3
B4
B5
Exercicis pràctics sobre les diferents disciplines arqueològiques aplicades a la prehistòria 5%
Pràctiques de camp/sortides
B4
B5
B6
Experimentació arqueològica 5%
Treballs
A6
A10
B4
B7
Treball de recerca 35%
Treballs
A10
B3
Ressenya d'article 10%
Presentacions / exposicions
B3
B6
5%
Proves de desenvolupament
B3
Examen dels continguts 40%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Per l'avaluació de la segona convocatòria es realitzarà un examen dels continguts de l'assignatura aquest examen té un valor del 100% de la nota.


Fonts d'informació

Bàsica Carbonell, E., Hominidos: Las primeras ocupaciones de los continentes, , Ed Ariel. Barcelona
Díez, F., El largo viaje, 2005, Ed. Bellaterra. Barcelona
Agustí, J.; Lordkipanidze, D, Del Turkana al Caúcaso., 2005, RBA. Barcelona
Renfrew, Collin; Banh, Paul, Arqueología. Teorías Métodos y Práctica. , 1993, Ed. Akal. Madrid
Fullola, J.M. Nadal, J., Prehistoria., , Universitat Oberta de Catalunya. Barcelona
Barandiarán, I; Martí, B.; del Rincón, M.A. Maya, J.L. , Prehistoria de la Península Ibérica, 2006, Ariel Barcelona
Delson et al., Encyclopedia of Human Evolution and Prehistory., 1996, Ed. Garland. New York
Eiroa, J.J, Prehistoria del Mundo, 2010, Sello Editorial. Madrid.
de la Torre, I., La arqueología de los origenes humanos en áfrica, 2009, Akal. Barcelona.
Rice, Patricia C., Moloney, N, Biological anthropology and prehistory : exploring our human ancestry , 2008, Boston : Pearson/Allyn and Bacon
McCarter, Susan Foster, Neolithic, 2007, New York ; London : Routledge

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent