DADES IDENTIFICATIVES 2013_14
Assignatura (*) HISTÒRIA D'AMÈRICA Codi 12204109
Ensenyament
Grau d'Història (2008)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Segon Segon
Llengua d'impartició
Català
Departament Història i Història de l'Art
Coordinador/a
CASANOVAS CODINA, JOAN
Adreça electrònica joan.casanovas@urv.cat
Professors/es
CASANOVAS CODINA, JOAN
Web http://http://wwwa.urv.cat/centres/Departaments/histgeo/america.htm
Descripció general i informació rellevant L'assignatura Història d'Amèrica ofereix una visió panoràmica de la història d'Amèrica, centrant-se en Amèrica Llatina i el Carib (però incloent tot el continent), des de l'època precolombina fins la fi de la Guerra Freda. Prestarà especial atenció a la incidència en les formes de jerarquització social al continent Americà, i en l'aparició i transformació de l'Estat. Partint del moment de la Conquesta com a punt de ruptura, però també de continuïtat del món precolombí, examinarem ràpidament el període colonial posant especial atenció a les diverses formes de treball (ja sigui lliure o no lliure), les estructures socials que derivaren d'aquestes relacions, i els mecanismes de control i administració colonials. El gruix de l'assignatura se centrarà en l'època contemporània. Analitzarem el complex procés que dugué les colònies a independitzar-se (o seguir lleials a la metròpoli), i els problemes amb que es trobaren les naixents repúbliques. A continuació examinarem la consolidació d'aquests Estats als segles XIX i XX, i finalment l'impacte del cada cop més intens pes dels EE.UU. a la regió fins la fi de la Guerra Freda. OBJECTIUS: El curs té per objectiu que l'alumnat copsi els mecanismes que dugueren a la ruptura/transició de l'etapa colonial a la contemporània, així com la consolidació dels Estats americans. És objectiu primordial que l'alumne desenvolupi la capacitat interpretativa analítica i crítica, més enllà de la simple acumulació de dades.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1 Conèixer, analitzar i transmetre la història general i la història pròpia del territori.
 A2 Conèixer i analitzar l’estructura diacrònica de la història.
 A6 Usar, ordenar i interpretar les fonts històriques.
 A9 Conèixer, analitzar i interpretar detalladament un o més períodes específics del passat de la humanitat.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B3 Aplicar pensament analític, crític, lògic i creatiu, demostrant dots d'innovació
 B7 Sensibilització en temes mediambientals
 B8 Gestionar projectes tècnics o professionals complexos
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C1 Dominar en un nivell intermedi una llengua estrangera, preferentment l’anglès.
 C2 Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació.
 C3 Gestionar la informació i el coneixement.
 C5 Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1 Entén els mecanismes que dugueren a la ruptura/transició entre l'etapa colonial i la contemporània
Entén la formació de les nacions llatinoamericanes
Entén els factors clau de les societats llatinoamericanes: oligarquisme, estratificació social i etnicoracial, dependència econòmica i control polític autòcton
 A2 Entén els mecanismes que dugueren a la ruptura/transició entre l'etapa colonial i la contemporània
Entén la formació de les nacions llatinoamericanes
Entén els factors clau de les societats llatinoamericanes: oligarquisme, estratificació social i etnicoracial, dependència econòmica i control polític autòcton
 A6 Entén la formació de les nacions llatinoamericanes
 A9 Entén els factors clau de les societats llatinoamericanes: oligarquisme, estratificació social i etnicoracial, dependència econòmica i control polític autòcton
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B3 Proposa noves idees, oportunitats o solucions a problemes o processos coneguts
 B7 Coneix el concepte de desenvolupament sostenible
 B8 Estableix objectius clars pel projecte
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C1 Comprèn informació i articles de caràcter rutinari
 C2 Utilitza programari per a comunicació on-line: eines interactives (web, moodle, blocs..), correu electrònic, fòrums, xat, vídeo-conferències, eines de treball col·laboratiu...
 C3 Utilitza la informació comprenent les implicacions econòmiques, legals, socials i ètiques de l’ accés a la informació i el seu ús
 C5 Mostra respecte vers els valors propis d'una cultura de la pau i de valors democràtics

Continguts
Tema Subtema
1.- Presentació del curs Importància de l'estudi de la història d'Amèrica.
2.- L'Amèrica pre-colombina, La Conquesta i l'etapa colonial. Períodes paleo-indi, arcaic, "formatiu" i de les grans civilitzacions.
Conquesta i colonització d'Iberoamèrica: demografia, administració, societat i economia.
L'expansió colonial nord-europea.
3.- L'era de les revolucions atlàntiques El reformisme iberoamericà del segle XVIII.
Les revolucions "Americana" i "Haitiana".
Les independències iberoamericanes.
4.- Amèrica llatina després de la Independència Exportacions i oligarquies.
El món de la plantació esclavista.
Les hisendes i les comunitats agrícoles.
Modernització i abolició al Brasil.
Imperialisme espanyol i esclavitud al Carib.
Mèxic al s. XIX: desordre i progrés.
5.- La Revolució Mexicana La caiguda del Porfiriat.
La guerra revolucionària.
La consolidació de la Revolució Mexicana.
6.- El "Nou Imperi" i Amèrica Llatina De l'esfera britànica a la dels EE.UU.
De "la política de les canoneres" a la del "bon veí".
Guatemala, Cuba i la Guerra Freda.
La crisi centreamericana.
7.- Del camp a la ciutat Industrialització i urbanització.
Els "populisme" a Argentina i Brasil.
8.- Revolucions i contra-revolucions a Amèrica Llatina La Cuba revolucionària.
El govern militar del Brasil.
Argentina i Xile: democratització, reacció i repressió.
Altres dictadures i democràcies a la regió.
9.- Cap on va Amèrica Llatina? Democratització i neo-liberalisme.
Racisme i masclisme a Amèrica Llatina.
La situació actual.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 2 4
Sessió Magistral
A1
A2
A6
A9
B3
B7
C1
C3
C5
36 36 72
Treballs
A1
A2
A6
A9
B3
B8
C1
C2
C3
C5
1 24 25
Atenció personalitzada
5 5 10
 
Proves pràctiques
A1
A2
A6
A9
B3
C1
C2
C3
C5
15 15 30
Proves mixtes
A1
A2
A6
A9
B3
C2
C3
C5
2 8 10
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Introducció de l'assignatura
Sessió Magistral Explicació del temari a l'aula
Treballs Assaig de 5 pàgines com a màxim sobre un tema concret que constarà al programa de l'assignatura a Moodle.
Atenció personalitzada Atenció a l'alumne sobre com endegar l'assaig

Atenció personalitzada
Descripció
Els alumnes rebran atenció personalitzada per escriure l'assaig.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Treballs
A1
A2
A6
A9
B3
B8
C1
C2
C3
C5
Assaig de 5 a 10 pàgines 45%
Proves mixtes
A1
A2
A6
A9
B3
C2
C3
C5
Dues proves escrites que compten 22,5% cadascuna (45%) 45%
Proves pràctiques
A1
A2
A6
A9
B3
C1
C2
C3
C5
Exercicis pràctics i assistència a classe 10%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Al final del quadrimestre, un cop acabades les classes de l'assignatura, la primera convocatòria és part de l'avaluació continuada. A la segona convocatòria d'avaluació de l'assignatura es podrà fer: 1.- una prova final i única de l'assignatura dirigida als estudiants que no han seguit, o que no han superat l'avaluació continuada; o 2.- una prova o avaluació del temes o exercicis pendents de l'avaluació continuada (en aquest darrer cas, l'alumne ha d'acordar amb el professor els punts que s'avaluaran en aquesta segona convocatòria). La biliografia i fonts d'informació per l'assignatura constaran a l'espai Moodle de l'assignatura.


Fonts d'informació

Bàsica Thomas Skidmore i Peter Smith, Historia contemporánea de América Latina, 1995, Barcelona

La llista bibliogràfica i d'altres fonts d'informació s'especificarà a l'espai Moodle de l'assignatura.

Complementària

Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
TREBALL DE FI DE GRAU/12204301
HISTÒRIA DELS ESTATS UNITS/12204236

Assignatures que es recomana cursar simultàniament
METODOLOGIA HISTÒRICA/12204114
HISTÒRIA DELS ESTATS UNITS/12204236

Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
ANTROPOLOGIA CULTURAL/12204010
METODOLOGIA HISTÒRICA/12204114
HISTORIOGRAFIA/12204115
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent