DADES IDENTIFICATIVES 2020_21
Assignatura (*) MÓN ACTUAL Codi 12204110
Ensenyament
Grau d'Història (2008)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Quart 1Q
Llengua d'impartició
Català
Prerequisits
Departament Història i Història de l'Art
Coordinador/a
THOMAS ANDREU, JOAN MARIA FRANCESC
Adreça electrònica joanmaria.thomas@urv.cat
Professors/es
THOMAS ANDREU, JOAN MARIA FRANCESC
Web http://https://sites.google.com/a/relmed.net/monactual/home?pli=1
Descripció general i informació rellevant <p> L’objectiu de l’assignatura és el coneixement les línies fonamentals de la història del nostre temps, amb una visió global i temporal dels problemes actuals. A pensar històricament el passat més immediat i el present. </p><div><br /></div><div>Aquesta assignatura combina la presencialitat i la virtualitat en un percentatge encara per determinar. En començar el curs, el calendari amb totes les activitats docents previstes (amb horaris i espais) estarà disponible al campus virtual (Moodle).&nbsp;</div><div><br /></div><div>ESTA ASIGNATURA SE IMPARTIRA EN REGIMEN DE SEMIPRESENCIALIDAD. UNA SEMANA DE CLASES PRESENCIAL Y O VIRTUAL Y OTRA, ALTERNATIVAMENTE, DE TAREAS FORMATIVAS ENCARGADAS POR EL PROFESOR.</div>

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1 Conèixer, analitzar i interpretar la història general i la història pròpia del territori.
 A5 Aplicar la interdisciplinarietat en l’àmbit de les ciències humanes.
 A6 Usar, ordenar i interpretar les fonts històriques.
 A7 Conèixer, comprendre i saber usar les fonts historiogràfiques.
 A8 Entendre els sistemes socials, les dinàmiques que els han generat i els àmbits culturals i geogràfics on s’integren.
 A11 Interpretar la història com a disciplina en construcció.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B5 Treballar en equip de forma cooperativa i amb responsabilitat compartida
 B7 Tenir sensibilització en temes mediambientals
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.
 C5 Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1 Coneix els conceptes principals i les dinàmiques de la història general o universal.
 A5 Sap analitzar la complexitat i interdependència del món actual.
 A6 Investiga en fonts històriques com a base als estudis o treballs de la matèria.
 A7 Analitza, valora i crea discursos elaborats sobre assumptes principals de la història, aplicant el coneixement adquirit i la consulta bibliogràfica.
Sap posicionar-se en els debats i exposar els seus arguments amb claredat i rigor, relacionant els temes tractats amb l'actualitat.
Realitza treballs de reflexió i síntesi a partir de la cerca en les fonts bibliogràfiques fonamentals.
Realitza i gestiona informes, memòries, projectes i monografies sobre temes concrets.
 A8 Analitza els comportaments humans i les estratègies de les diferents organitzacions socials al llarg de la història mitjançant la interpretació de dades.
 A11 Comprèn la importància de la hipòtesi com a punt de partida de tota la investigació i sap aplicar-la a l’estudi.
Aplica una metodologia crítica tant en les fonts com en les publicacions existents.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B5 Contribueix a l'establiment i l'aplicació dels procesos de treball de l'equip
Actua constructivament per afrontar els conflictes de l'equip
 B7 Soluciona els problemes considerant els elements del desenvolupament sostenible i les seves implicacions
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C4 Produeix un text oral adequat a la situació comunicativa
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric
 C5 Mostra respecte pels drets fonamentals i d'igualtat entre homes i dones
Actua des del respecte i promoció dels drets humans i els principis d'accessibilitat universal, d'igualtat d'oportunitats, no discriminació i accessibilitat universal de les persones amb discapacitat

Continguts
Tema Subtema
1.- EL MÓN EL 1945. Un nou mapa mundial. L’Europa dividida. Àsia. La difícil restitució dels imperis colonials.
2.- CREIXEMENT ECONÒMIC, CONSENS I CONSTRUCCIÓ DE L’ESTAT DE BENESTAR A EUROPA
3.- LA URSS I ELS SEUS ESTATS SATÈLITS EUROPEUS. LES DEMOCRÀCIES POPULARS.
4.- LA GUERRA FREDA. FASES.
5.- LA LLARGA DESCOLONITZACIÓ I ELS SEUS CONFLICTES. ÀSIA I ÀFRICA.
6.- CHINA POPULAR DES DE 1949 FINS A 1989.
7.- CRISIS ECONÒMIQUES I CRISI DE L’ESTAT DEL BENESTAR. LA PROGRESSIVA HEGEMONIA DEL PARADIGMA NEOLIBERAL.
8.- ELS CONFLICTES DEL SEGLE XXI.
9.- LA NOVA ETAPA DE LA GLOBALITZACIÓ. DESAFIAMENTS ACTUALS. ESTATS UNITS, CHINA POPULAR, UNIÓ EUROPEA
10.- ELS DESAFIAMENTS A LA DEMOCRÀCIA: POPULISMES DE DRETA I D’ESQUERRA. NEOFEIXISMES. ELS NOUS RÈGIMS POPULISTES AL MÓN.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
A1
A5
A6
A7
A8
2 1 3
Sessió Magistral
A1
A5
A6
A8
40 40 80
Treballs
A6
8 23 31
Presentacions / exposicions
A6
2 7 9
Resolució de problemes, exercicis
A1
A5
A6
A8
3 15 18
Atenció personalitzada
5 0 5
 
Proves de desenvolupament
A1
A5
A8
4 0 4
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació dels continguts de l'assignatura

l'assignatura es semipresencial. una setmana de classe i una setmana de tasques avaluables
Sessió Magistral Explicació per part del professor dels continguts dels diversos temes que conformen l'assignatura.
Treballs Realització d'una ressenya crítica d'un dels llibres de la bibliografia específica que passarà el professor.

Realització d'un treball de recerca documental en base consulta hemerogràfica i arxivística sobre un fet del període 1945-2012.

Lliurament de la ressenya i del treball de recerca per escrit i en paper, seguint les pautes marcades pel professor.
Presentacions / exposicions Presentació en públic del treball de recerca realitzat, de forma sintètica i comprensiva.
Resolució de problemes, exercicis Comentaris per escrit i orals sobre textos, documentals i/o pel·lícules, o conferències realitzades a les classes pràctiques.
Atenció personalitzada Entrevistes individuals o en petits grups d'estudiants amb el professor dins de l'horari establert pel professor per l'atenció dels alumnes.

Atenció personalitzada
Descripció

AQUESTA ASSIGNATURA S'IMPARTIRÀ EN MODALITAT SEMIPRESENCIAL. UNA SETMANA ES FARAN CLASSES I L'ALTRA S'ENCARREGARAN TASQUES A L'ALUMNAT.


El professor atendrà individualment o en petits grups als alumnes en l'horari establert d'atenció establert, ja sigui a iniciativa del professor o dels alumnes. Com a mínim es planteja una atenció personalitzada pel que fa al seguiment de l'assignatura i a l'orientació del treball de recerca.


Donada la situació d'emergència sanitària, durant el curs 2020-21 s'atendrà els estudiants en tutoria individualitzada i/o grupal per tal de resoldre possibles dubtes, consultes i altres qüestions relacionades amb l'assignatura. La tutoria podrà ser presencial i/o virtual. A principis de curs s'informarà a l'estudiant sobre com es portarà a terme aquesta atenció personalitzada (horaris, si serà presencial, per correu electrònic, Moodle,..)

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Treballs
A6
Realització d'un treball de recerca d'un fet històric del segle XX-XXI, seguint les pautes del professor.
Es valorarà la contextualització en el període històric, l'abast de la recerca i la utilització de les fonts documentals i la capacitat d'extreure i argumentar les conclusions, i l'ordre i la claredat expositiva: 20%

Realització d'una ressenya crítica d'un llibre de la bibliografia específica seguint les pautes del professor: 10%
40%
Presentacions / exposicions
A6
Presentació pública del treball de recerca . Es valoraran les capacitats de síntesi i expositiva 5%
Resolució de problemes, exercicis
A1
A5
A6
A8
S'han d'entregar el treballs que en les pràctiques i a les classes en general demani el professor sobre textos, documentals i pèl·lícules, conferències.
Es valorarà la comprensió global i la capacitat crítica.
5%
Proves de desenvolupament
A1
A5
A8
Es realitzarà una prova escrita al final del curs sobre els continguts de l’assignatura donats a l’aula. Cada prova abastarà la meitat del total de continguts de l’assignatura.
Es valorarà la comprensió global dels temes, la utilització d’un vocabulari adient, i la capacitat d’argumentació. Així com la correcció lingüística.
50%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

L'Avaluació Continuada comporta el seguiment i la valoració global de l'alumne, per tant la qualificació final dels alumnes serà el resultat de l'aplicació automàtica dels percentatges per cada un dels ítems d'avaluació. Si el resultat final és igual o superior a 5 l'alumne estarà aprovat.

Si l'alumne obté una qualificació inferior a 5, pot realitzar l'examen final de primera convocatòria, examinant-se dels continguts de l'assignatura.Pes de la prova 70%.

L'examen final de segona convocatòria és una prova de l'assignatura, i està dirigida als estudiants que no han superat o no han realitzat l'avaluació contínua. Pes de la prova 80%.

Aquesta guia docent és orientativa. En el cas de situacions d'emergència sanitària s'adaptarà l'avaluació perquè es pugui dur a terme d'acord amb les directrius que estableixin els organismes pertinents. Qualsevol modificació s'informarà, si escau, mitjançant el fòrum de notícies del campus virtual (Moodle).


Fonts d'informació

Bàsica DÍEZ, José R. , Historia del Mundo Actual (Desde 1945 hasta nuestros días), Valladolid: 2006, , Universidad de Valladolid
JUDT, Tony, Pensar el segle XX, Barcelona: 2012, la magrana
CASALS, Xavier, El pueblo contra el parlamento: el nuevo populismo en España, 1989-2013, Barcelona, 2013, Pasado y presente
Judt, Tony, Postguerra, Madrid 2010,
Burganya Riera, Josep,, L’Estat del Benestar i els seus detractors. A propòsit dels orígens I el dilema del model social europeu en temps de crisisOctaedro 2014, ,
Lowe, Keith, Continente salvaje, Galaxia Gu 2014,
Goldstein-Pevehouse, International Relations, Pearson 2013,
XM Nuñez Seixas, Las utopías pendientes, Crítca 2015,
Ian Buruma, Año Cero, Pasado y Presente 2014,

Complementària

Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
PROBLEMES DE LA SOCIETAT ACTUAL/12204009

Assignatures que es recomana cursar simultàniament
CONFLICTES DEL SEGLE XX/12204245
FRANQUISME I TRANSICIÓ A LA DEMOCRÀCIA/12204239
HISTÒRIA CONTEMPORÀNIA DE LES DONES/12204244

Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
SOCIETAT I CULTURA EN LA CONTEMPORANEITAT/12204103
HISTÒRIA CONTEMPORÀNIA/12204107
HISTÒRIA CONTEMPORÀNIA D'ESPANYA/12204205
HISTORIOGRAFIA/12204115
HISTÒRIA ECONÒMICA CONTEMPORÀNIA/12204254
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent