DADES IDENTIFICATIVES 2009_10
Assignatura (*) NOVES TECNOLOGIES APLICADES A LES CIÈNCIES HUMANES Codi 12204112
Ensenyament
Grau d'Història (2008)
Cicle 1er
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Segon Segon
Llengua d'impartició
Castellà
Català
Departament Història i història d'art
Coordinador/a
ALLUE MARTI, ETHEL ANN
Adreça electrònica ethelann.allue@urv.cat
Professors/es
ALLUE MARTI, ETHEL ANN
Web
Descripció general i informació rellevant L’objectiu d’aquesta assignatura és adquirir els coneixements metodològics de les noves tecnologies per la realització de treballs de recerca en el camp de les Ciències humanes. En aquesta assignatura es prepararà a l’alumne per que pugui aplicar les noves tecnologies per a la preparació i presentació de treballs. Els objectius d’aquesta assignatura és preparar i donar a l’alumne aquelles aptituds necessàries per escriure i presentar treballs recerca, utilitzar les eines de cerca, organitzar dades i bases de dades (bibliogràfiques i de continguts) utilitzant les noves tecnologies a l’abast. El treball del curs està dirigit majoritàriament a una aplicació pràctica dels diferents temes tractats.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A6 Usar, ordenar i interpretar les fonts històriques.
 A10 Conèixer i tenir habilitat per a usar els instruments de recopilació d’informació, com catàlegs bibliogràfics, inventaris d’arxius, i referències electròniques.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B5 Treballar en equip de forma col•laborativa i responsabilitat compartida.
 B6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o àmbit tècnic concrets.
 B7 Sensibilització en temes mediambientals.
 B8 Gestionar projectes tècnics o professionals complexos.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C2 Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A6 Conèixer i utilitzar correctament tot tipus de fonts històriques o informacions bibliogràfiques electròniques
 A10 Realitzar treballs de recerca històrica sobre qüestions senzilles utilitzant noves tecnologies
Presentacions orals d'estudis o treballs de forma individual o col•lectiva utilitzant noves tecnologies
Aplicar les diferents tecnologies de la informació
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B5 Presentacions orals d'estudis o treballs de forma individual o col•lectiva utilitzant noves tecnologies
 B6 Presentacions orals d'estudis o treballs de forma individual o col·lectiva utilitzant noves tecnologies
 B7 Aplicar les diferents tecnologies de la informació
 B8 Aplicar les diferents tecnologies de la informació
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C2 Coneix el maquinari bàsic dels ordinadors
Coneix el sistema operatiu com a gestor del maquinari i el programari com eina de treball
Utilitza programari per a comunicació off-line: editors de textos, fulles de càlcul i presentacions digitals
Utilitza programari per a comunicació on-line: eines interactives (web, moodle, blocs..), correu electrònic, fòrums, xat, vídeo-conferències, eines de treball col·laboratiu...

Continguts
Tema Subtema
1.Introducció a les Noves tecnologies aplicades a les ciències humanes: del cinzell al processador de textos
2. La (re)cerca 2.1. Biblioteques i catàlegs virtuals

2.2. Arxius i hemeroteques: documents-e, llibres-e, revistes-e i arxius-e

2.3. Les bases de dades

2.4. Diccionaris i enciclopèdies: termcat, viquipèdia i altres

2.5. Llocs i localitzacions a través de la xarxa: google earth i altres fonts

2.6. La memòria externa
3.L’organització de les dades i la informació 3.1. Organització de les bases de dades bibliogràfiques: refworks, endnote i altres

3.2. Organització de dades científiques
4.La presentació de les dades 4.1. els processadors de textos

4.2. els processadors d’imatges

4.3. els correctors de textos, diccionaris i altres eines

4.4. les presentacions orals amb suports tecnològics
5. Normes del treball científic 5.1. normes de publicació i normes de presentació de treballs
5.2. protecció de dades, registre d’imatges i altres lleis
5.3. Els perills del copiar/enganxar: plagis i altres paranys tecnològics
6.El treball científic 6.1. Discussions científiques en línia: skype i fòrums.

6.2. Conferències virtuals i treball en equip a través de la xarxa

6.3. Les correccions i revisions dels treballs

6.4. Compartir el coneixement científic: revistes, llibres, presentacions i blogs
7.Noves tecnologies aplicades a l’historia de l’art, l'arqueologia i la historiografía 7.1. Tècniques per l’estudi de l’historia de l’art

7.2. Tècniques de recuperació i estudi de restes arqueològiques

7.3. Tècniques per l'estudi de documents històrics

8. La Socialització del coneixement científic i la didàctica de les ciencies socials a traves de noves tecnologies

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
B7
1 0 1
Sessió Magistral
C2
15 0 15
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
A6
A10
B5
B6
B7
B8
C2
45 0 45
Presentacions / exposicions
B6
1 15 16
Treballs
A6
A10
B5
B6
B7
B8
C2
2 68 70
Atenció personalitzada
B7
1 0 1
 
Proves pràctiques
A6
A10
C2
2 0 2
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació dels continguts del curs, la planificació i avaluació incidint en la forma de treballar
Sessió Magistral Introducció teòrica als diferents continguts tractats en l'assignatura
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques Realització dels treballs pràctics. Primer es farà una breu presentació de la pràctica i després de manera individual o en grup es realitzarà la pràctica.
Presentacions / exposicions Presentació a l'aula dels treballs pràctics realitzats i del treball de curs
Treballs Realització d'un dossier de pràctiques i un treball de curs

Atenció personalitzada
Descripció
L'atenció personalitzada es durà a terme durant sessions individuals o en grups per tal de discutir els objectius dels treballs

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
A6
A10
B5
B6
B7
B8
C2
Realització i lliurament d'un dossier de pràctiques 35
Presentacions / exposicions
B6
Presentació oral del treball 10
Treballs
A6
A10
B5
B6
B7
B8
C2
Lliurament del treball 30
Altres  

Prova practica

25
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica , www.urv.cat, ,
, http://www.wdl.org/es/, ,
, https://www.refworks.com, ,
, http://www.cervantesvirtual.com/, ,
Umberto Eco, A paso de cangrejo, Debolsillo, 2004

A més a més d'aquests recursos electrònics cada apartat del temari constarà amb diverses fonts d'informació

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent