DADES IDENTIFICATIVES 2013_14
Assignatura (*) NOVES TECNOLOGIES APLICADES A LES CIÈNCIES HUMANES Codi 12204112
Ensenyament
Grau d'Història (2008)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Segon Segon
Llengua d'impartició
Català
Departament Història i Història de l'Art
Coordinador/a
CASANOVAS CODINA, JOAN
FIZ FERNÁNDEZ, JOSÉ IGNACIO
Adreça electrònica joseignacio.fiz@urv.cat
joan.casanovas@urv.cat
Professors/es
FIZ FERNÁNDEZ, JOSÉ IGNACIO
CASANOVAS CODINA, JOAN
Web
Descripció general i informació rellevant L’objectiu d’aquesta assignatura és adquirir els coneixements metodològics de les noves tecnologies per la realització de treballs de recerca en el camp de les ciències humanes. En aquesta assignatura l’alumne aprendrà a utilitzar les noves tecnologies com a eina de recerca i anàlisi, amb l'objectiu immediat que les apliqui en la redacció de treballs/assaigs i l'el·laboració de presentacions dels mateixos pel Grau en Història i Història de l'Art. El curs se centra que l'alumne comprengui l'abast dels nous recursos tecnològics en el camp de la investigació històrica, i que adquireixi les aptituds necessàries per aplicar-les a la pràctica dels Graus en Història i Història de l'Art respectivament.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A2 Conèixer i analitzar l’estructura diacrònica de la història.
 A4 Conèixer i interpretar la història com a disciplina en construcció.
 A5 Conèixer i analitzar els temes i les problemàtiques objecte de debat historiogràfic.
 A6 Usar, ordenar i interpretar les fonts històriques.
 A7 Conèixer, analitzar i interpretar la història local.
 A10 Conèixer els instruments de recopilació d’informació com catàlegs bibliogràfics, inventaris d’arxius i referències electròniques, i tenir habilitat per utilitzar-los.
 A11 Comprendre, interpretar i elaborar textos historiogràfics o documents originals en la llengua pròpia.
 A12 Analitzar i interpretar el registre arqueològic.
 A13 Conèixer i usar mètodes i tècniques d’altres ciències humanes.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B3 Aplicar pensament analític, crític, lògic i creatiu, demostrant dots d'innovació
 B5 Treballar en equip de forma col·laborativa i amb responsabilitat compartida
 B6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets
 B8 Gestionar projectes tècnics o professionals complexos
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C2 Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació.
 C3 Gestionar la informació i el coneixement.
 C5 Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A2 Aplica les diferents tecnologies de la informació
 A4 Aplica les diferents tecnologies de la informació
 A5 Coneix i utilitza correctament qualsevol tipus de fonts històriques o informacions bibliogràfiques i electròniques
 A6 Aplica les diferents tecnologies de la informació
 A7 Coneix i utilitza correctament tot tipus de fonts històriques o informacions bibliogràfiques i electròniques
 A10 Aplica les diferents tecnologies de la informació
 A11 Aplica les diferents tecnologies de la informació
 A12 Aplica les diferents tecnologies de la informació
 A13 Aplica les diferents tecnologies de la informació
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B3 Aplica tècniques innovadores i obté resultats
 B5 Col·labora en la definició, organització i distribució de les tasques del grup
Accepta i compleix les normes del grup
 B6 Les seves presentacions estan degudament preparades, utilitzant estratègies per presentar i dur a terme les seves presentacions orals (suports audiovisuals, mirada, veu, gest, control de temps,...)
 B8 Col·labora activament en la planificació del treball en equip, en la distribució dels membres i en la seva orientació a un rendiment elevat
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C2 Coneix el maquinari bàsic dels ordinadors
Coneix el sistema operatiu com a gestor del maquinari i el programari com eina de treball
Utilitza programari per a comunicació off-line: editors de textos, fulles de càlcul i presentacions digitals
Utilitza programari per a comunicació on-line: eines interactives (web, moodle, blocs..), correu electrònic, fòrums, xat, vídeo-conferències, eines de treball col·laboratiu...
 C3 Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient
 C5 Mostra respecte vers els valors propis d'una cultura de la pau i de valors democràtics

Continguts
Tema Subtema
1.Introducció a les Noves tecnologies aplicades a les ciències humanes: l'"Era de la Informació".
2. Internet: breu història, impacte al món científic, ús i abús (fiabilitat de les dades, plagis, etc), la seguretat i la privacitat...
3. La fotografia digital, el vídeo, la gravació d'entrevistes (introducció a la història oral).
4. Us avançat dels processadors de textos, processament d'imatges, dibui digital, fotogrametria, les presentacions amb suports tecnològics.
5. L'ús del material digital: citació de materials, drets d'autor, rigor documental...
6.El treball científic : discussions científiques en línia (skype i fòrums); conferències virtuals i treball en equip a través de la xarxa; compartir el coneixement científic (revistes, llibres, presentacions i blogs...)
7.Noves tecnologies aplicades a l’historia de l’art, l'arqueologia i la historiografía
8.- Programari i maquinari divers: OCR (programes de reconeixement de càracters), transcripció de veu a text (progs. de reconeixement de veu), tipus d'ordinadors, seguretat (antivirus, protecció de dades...), l'univers dels telèfons avançats.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
A2
A4
A5
2 6 8
Sessió Magistral
A2
A4
A5
C2
25 10 35
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
A6
A10
B5
B6
B8
C2
30 30 60
Treballs
A6
A10
B5
B6
B8
C2
2 40 42
Atenció personalitzada
1 4 5
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació dels continguts del curs, la planificació i avaluació incidint en la forma de treballar
Sessió Magistral Introducció teòrica als diferents continguts tractats en l'assignatura
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques Realització dels treballs pràctics. Primer es farà una breu presentació de la pràctica i després de manera individual o en grup es realitzarà la pràctica.
Treballs Realització d'un dossier de pràctiques i un treball de curs. El treball o assaig, pot ser que hagi de ser en dues parts, cadascuna corresponent a la secció que imparteix cada un dels dos professors que imparteixen l'assignatura.
Atenció personalitzada ...

Atenció personalitzada
Descripció
L'atenció personalitzada es durà a terme durant sessions individuals o en grups per tal de discutir els objectius dels treballs.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
A6
A10
B5
B6
B8
C2
Exercicis per escrit o proves pràctiques 45%
Treballs
A6
A10
B5
B6
B8
C2
Lliurament d'un treball o assaig (pot tenir dues seccions, cadascuna corresponent a la secció que imparteix un dels dos professors de l'assignatura) 45%
Altres  

Assistència i participació

10%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica , www.urv.cat, ,
, http://www.wdl.org/es/, ,
, https://www.refworks.com, ,
, http://www.cervantesvirtual.com/, ,

A més a més d'aquests recursos electrònics cada apartat del temari constarà amb diverses fonts d'informació que s'indicaran a Moodle (bibliografia, adreces d'internet...)

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent