DADES IDENTIFICATIVES 2010_11
Assignatura (*) ARXIVÍSTICA Codi 12204113
Ensenyament
Grau d'Història (Pla 2008)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Tercer Segon
Llengua d'impartició
Català
Departament Història i Història de l'Art
Coordinador/a
SANMARTÍ ROSET, MARIA MONTSERRAT
Adreça electrònica montserrat.sanmarti@urv.cat
annaisabel.serra@urv.cat
Professors/es
SANMARTÍ ROSET, MARIA MONTSERRAT
SERRA MASDEU, ANNA ISABEL MARIA
Web
Descripció general i informació rellevant Dins de l’ensenyament d’Història cal donar a l’alumnat una formació encaminada a la recerca en el seu vessant més pràctic. Aquesta assignatura entra de ple en aquest aspecte, donant les eines adequades per tal de conèixer els arxius, els fons que guarden i les possibilitats de recerca. No obstant no és aquest l’únic element que justifiquen l’assignatura, de manera que incidim també en l’important paper que els arxius desenvolupen en el marc de l’anomenada Societat de la Informació. Tenim doncs els dos elements cabdals que situen els arxius en una posició de privilegi en un nou escenari dibuixat a conseqüència de l’impuls i difusió arreu de les Tecnologies de la Informació i la Comunicació. Superada la concepció de l’Arxivística entesa només com un conjunt de tècniques dedicades gairebé exclusivament a la recollida, preservació, tractament i difusió del patrimoni documental de caràcter històric, en els darrers anys l’Arxivística més renovadora posa l’accent en la necessitat d’aplicar els principis de la gestió de documents amb la doble voluntat de garantir, d’una banda, la correcta generació, organització, preservació, tria i accés del creixent volum de documents administratius, i d’altra, reeixir en l’objectiu de prefigurar i planificar el contingut dels futurs arxius històrics. En l’Arxivística actual conflueixen, doncs, dues voluntats clarament explicitades: el seu vessant de ciència de l’administració i de la informació, i també la seva indefugible responsabilitat de fer perdurable i accessible un patrimoni públic. El seu caràcter de suport eficient a l’administració i als ciutadans, i d’instrument de potenciació de la recerca en ciències socials no són res més que dues cares d’una mateixa moneda que palesen la necessitat d’organitzar grans volums de documents i d’informació -la qual cosa requereix la integració de potents eines informàtiques- i a la vegada el compromís ineludible de fer-lo accessible en estricta aplicació del principi constitucional del lliure accés com en el de garantiment al dret a la privacitat dels ciutadans.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A2 Conèixer i analitzar l’estructura diacrònica de la història
 A4 Conèixer i interpretar la història com a disciplina en construcció
 A5 Conèixer i analitzar els temes i les problemàtiques objecte de debat historiogràfic
 A6 Usar, ordenar i interpretar les fonts històriques
 A7 Conèixer, analitzar i interpretar la història local
Tipus B Codi Competències Transversals
 B3 Aplicar pensament analític, crític, lògic i creatiu, demostrant dots d'innovació
 B5 Treballar en equip de forma col·laborativa i amb responsabilitat compartida
 B6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C3 Gestionar la informació i el coneixement.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A2 Conèixer i utilitzar correctament qualsevol tipus de fonts històriques o informacions bibliogràfiques i electròniques
Aplicar els mètodes històrics al tractament de les fonts i a l'anàlisi del coneixement històric
Analitzar les fonts i els estudis històrics a partir de la historiografia
Elaborar informes relacionats amb l'activitat de l'historiador (arxius, museus, excavacions i altres)
Realitzar treballs d'investigació històrica sobre qüestions senzilles
Realitzar projectes relacionats amb el coneixement històric
 A4 Conèixer i utilitzar correctament qualsevol tipus de fonts històriques o informacions bibliogràfiques i electròniques
Aplicar els mètodes històrics al tractament de les fonts i a l'anàlisi del coneixement històric
Analitzar les fonts i els estudis històrics a partir de la historiografia
Elaborar informes relacionats amb l'activitat de l'historiador (arxius, museus, excavacions i altres)
Realitzar treballs d'investigació històrica sobre qüestions senzilles
Realitzar projectes relacionats amb el coneixement històric
 A5 Conèixer i utilitzar correctament qualsevol tipus de fonts històriques o informacions bibliogràfiques i electròniques
Aplicar els mètodes històrics al tractament de les fonts i a l'anàlisi del coneixement històric
Analitzar les fonts i els estudis històrics a partir de la historiografia
Elaborar informes relacionats amb l'activitat de l'historiador (arxius, museus, excavacions i altres)
Realitzar treballs d'investigació històrica sobre qüestions senzilles
Realitzar projectes relacionats amb el coneixement històric
 A6 Conèixer i utilitzar correctament qualsevol tipus de fonts històriques o informacions bibliogràfiques i electròniques
Aplicar els mètodes històrics al tractament de les fonts i a l'anàlisi del coneixement històric
Analitzar els estudis i les fonts històriques a partir de la historiografia
Elaborar informes relacionats amb l'activitat de l'historiador (arxius, museus, excavacions i altres)
Realitzar treballs d'investigació històrica sobre qüestions senzilles
Realitzar projectes relacionats amb el coneixement històric
 A7 Conèixer i utilitzar correctament qualsevol tipus de fonts històriques o informacions bibliogràfiques i electròniques
Aplicar els mètodes històrics al tractament de les fonts i a l'anàlisi del coneixement històric
Analitzar les fonts i els estudis històrics a partir de la historiografia
Elaborar informes relacionats amb l'activitat de l'historiador (arxius, museus, excavacions i altres)
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B3 Analitzar, conèixer i valorar els conceptes a partir de les fonts històriques o bé d'interpretacions historiogràfiques sobre el tema
Demostrar que posseeixen un coneixement bàsic de les metodologies, les teories, les tècniques i els instruments d'investigació, així com saber utilitzar els conceptes fonamentals i les principals categories de la historiografia
Saber gestionar un debat historiogràfic. Utilitzar adequadament la terminologia pròpia de la disciplina oralment i per escrit
Conèixer l'ús dels diferents instruments d'anàlisi de la història antiga: fonts escrites, numismàtica i arqueologia
Aplicar els mètodes de la història al coneixement de les fonts escrites o arqueològiques
 B5 Presentacions orals d'estudis o treballs de forma individual o col·lectiva utilitzant noves tecnologies
Saber gestionar un debat historiogràfic. Utilitzar adequadament la terminologia pròpia de la disciplina oralment i per escrit
Participar en tasques de catalogació o comprovació arxivística
 B6 Presentacions orals d'estudis o treballs de forma individual o col·lectiva utilitzant noves tecnologies
Introduir alguns dels temes del debat historiogràfic, ja que permet fer una aproximació a la complexitat de la historiografia i descobrir tòpics del pensament històric
Analitzar, conèixer i valorar els conceptes a partir de la consulta de fonts històriques
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C3 Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient
Avalua críticament la informació i les seves fonts i la incorpora a la pròpia base de coneixements i al seu sistema de valors
Utilitza la informació comprenent les implicacions econòmiques, legals, socials i ètiques de l’ accés a la informació i el seu ús
Reflexiona, revisa i avalua el procés de gestió de la informació

Continguts
Tema Subtema
Introducció a l'Arxivística
l'Arxiu
El document
Tasques de gestió documental
Projecció externa de l'arxiu

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
Sessió Magistral
A5
A6
30 100 130
Atenció personalitzada
3 9 12
 
Proves mixtes
B3
2 4 6
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Fer quadre de classificació de l'arxiu familiar o personal o
treball en un arxiu desterminat
Sessió Magistral Introduir a l'alumne a mon de l'Arxivística atensant el llenguatge propi de l'Arxivística, arxius i documentació

Atenció personalitzada
Descripció
Atenció personalitzada sobre treballs o dubtes que puguin presentar els diversos temes que conformen l'assignatura.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Proves mixtes
B3
Treball final
2 proves durant el curs
Assistència
40
50
10
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica

ALBERCH, R.; BOADAS, J., et alii: Archivos y cultura, Gijón, Ed. Trea, 2001.

CASTELLS, J.M.: El marco actual del derecho de acceso a la documentación administrativa, “Lligall” 3(1991), p.31-41.

CASTELLS, J.M: El derecho de acceso  a la documentación de la Administración Pública, “Revista Vasca de Administración Pública” 10(1984), p.35-5

Complementària

COOK, M.: Directrices para la preparación de programas de estudios sobre la gestión de documentos y la administración de archivos modernos: un estudio RAMP, UNESCO, París, 1982.

DUCHEIN, Michel: Tri, sélection, échantillonnage: À propos de deux manuels et d’une circulaire,  “La gazette des archives” 120(1983), p.41-50.

GALLEGO, Olga: Manual de archivos familiares, ANABAD, Madrid, 1993

GARCIA RODRIGUEZ, Antonio.- Diplomàtica del documento administrativo actual. Tradición e innovación. Carmona, S&C ediciones, 2001 269 pp

GONZÁLEZ GARCÍA, Pedro: “La normalización en la descripción de archivos: un movimiento internacional”, a Primeras Jornadas sobre Metodología para la identificación y valoración de fondos documentales  de las Administraci ones Públicas, Madrid, 20-22 marzo 1991,  Dirección General de Archivos Estatales, Madrid, 1992, p.21-36.

HEREDIA HERRERA, Antonia:  “Clasificación y ordenación”, a Archivística. Estudios básicos, Diputación de Sevilla, 1983 (2), p.41-52,

HEREDIA HERRERA, Antonia: “La normalización como punto de partida en la archivística”,  a Primeras Jornadas sobre Metodología para la identificación y valoración de fondos documentales  de las Administraciones Públicas, Madrid, 20-22 marzo 1991,  Dirección General de Archivos Estatales, Madrid, 1992, p.43-50.

HEREDIA HERRERA, Antonia: “Los instrumentos de descripción”, a  Archivística. Estudios básicos,  Diputación de Sevilla, 1983 (2), p.81-95.

HEREDIA HERRERA, Antonia: La Norma ISAD(G) y su terminología. Análisisi, estudio y alternativas,  Dirección General de Archivos Estatales, Madrid, 1995

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent