Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A2 |
Conèixer i analitzar l’estructura diacrònica de la història. |
| A4 |
Conèixer i interpretar la història com a disciplina en construcció. |
| A5 |
Conèixer i analitzar els temes i les problemàtiques objecte de debat historiogràfic. |
| A6 |
Usar, ordenar i interpretar les fonts històriques. |
| A7 |
Conèixer, analitzar i interpretar la història local. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B3 |
Aplicar pensament analític, crític, lògic i creatiu, demostrant dots d'innovació |
| B5 |
Treballar en equip de forma col·laborativa i amb responsabilitat compartida |
| B6 |
Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets |
| B8 |
Gestionar projectes tècnics o professionals complexos |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears | | C2 |
Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació. |
| C3 |
Gestionar la informació i el coneixement. |
| C5 |
Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional. |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A2 |
Coneix i utilitza correctament qualsevol tipus de fonts històriques o informacions bibliogràfiques i electròniques
Aplica els mètodes històrics al tractament de les fonts i a l'anàlisi del coneixement històric
Analitza les fonts i els estudis històrics a partir de la historiografia
Elabora informes relacionats amb l'activitat de l'historiador (arxius, museus, excavacions i altres)
Realitza treballs d'investigació històrica sobre qüestions senzilles
Realitza projectes relacionats amb el coneixement històric
| | A4 |
Coneix i utilitza correctament qualsevol tipus de fonts històriques o informacions bibliogràfiques i electròniques
Aplica els mètodes històrics al tractament de les fonts i a l'anàlisi del coneixement històric
Analitza les fonts i els estudis històrics a partir de la historiografia
Elabora informes relacionats amb l'activitat de l'historiador (arxius, museus, excavacions i altres)
Realitza treballs d'investigació històrica sobre qüestions senzilles
Realitza projectes relacionats amb el coneixement històric
| | A5 |
Coneix i utilitza correctament qualsevol tipus de fonts històriques o informacions bibliogràfiques i electròniques
Aplica els mètodes històrics al tractament de les fonts i a l'anàlisi del coneixement històric
Analitza les fonts i els estudis històrics a partir de la historiografia
Elabora informes relacionats amb l'activitat de l'historiador (arxius, museus, excavacions i altres)
Realitza treballs d'investigació històrica sobre qüestions senzilles
Realitza projectes relacionats amb el coneixement històric
| | A6 |
Coneix i utilitza correctament qualsevol tipus de fonts històriques o informacions bibliogràfiques i electròniques
Aplica els mètodes històrics al tractament de les fonts i a l'anàlisi del coneixement històric
Analitza els estudis i les fonts històriques a partir de la historiografia
Elabora informes relacionats amb l'activitat de l'historiador (arxius, museus, excavacions i altres)
Realitza treballs d'investigació històrica sobre qüestions senzilles
Realitza projectes relacionats amb el coneixement històric
| | A7 |
Coneix i utilitza correctament qualsevol tipus de fonts històriques o informacions bibliogràfiques i electròniques
Aplica els mètodes històrics al tractament de les fonts i a l'anàlisi del coneixement històric
Analitza les fonts i els estudis històrics a partir de la historiografia
Elabora informes relacionats amb l'activitat de l'historiador (arxius, museus, excavacions i altres)
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B3 |
Troba nous mètodes per fer les coses
| | B5 |
Col·labora en la definició, organització i distribució de les tasques del grup
| | B6 |
Intervé de forma efectiva i transmet informació rellevant
| | B8 |
Col·labora activament en la planificació del treball en equip, en la distribució dels membres i en la seva orientació a un rendiment elevat
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| C2 |
Utilitza programari per a comunicació off-line: editors de textos, fulles de càlcul i presentacions digitals
Utilitza programari per a comunicació on-line: eines interactives (web, moodle, blocs..), correu electrònic, fòrums, xat, vídeo-conferències, eines de treball col·laboratiu...
| | C3 |
Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient
Avalua críticament la informació i les seves fonts i la incorpora a la pròpia base de coneixements i al seu sistema de valors
Utilitza la informació comprenent les implicacions econòmiques, legals, socials i ètiques de l’ accés a la informació i el seu ús
Reflexiona, revisa i avalua el procés de gestió de la informació
| | C5 |
Actua des del respecte i promoció dels drets humans i els principis d'accessibilitat universal, d'igualtat d'oportunitats, no discriminació i accessibilitat universal de les
persones amb discapacitat
|
Tema |
Subtema |
1. Que és l’Arxivística? |
1.1. Principi de procedència |
2. Història de l’Arxivística |
|
3. Ciències i tècniques auxiliars de l’Arxivística |
3.1. Paleografia
3.2. Diplomàtica
3.3. Numismàtica
3.4. Cronologia
3.5. Informàtica
|
4. Que és un Arxiu? |
|
5. Els sistemes arxivístics |
5.1. Fons, sèries, seccions… |
6. Els documents i la informació |
6.1. Caràcters interns i externs |
7. La descripció |
7.1. Que és una guia?
7.2. Que és un inventari i quadre de classificació?
7.3. Catàlegs i fitxes
7.4. Col·leccions factícies
|
8. Bases de dades i sistemes de transcripció |
|
9. Tipus d’Arxius |
|
10. La normativa |
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
2 |
0 |
2 |
Sessió Magistral |
|
30 |
100 |
130 |
Atenció personalitzada |
|
3 |
9 |
12 |
|
Proves mixtes |
|
2 |
4 |
6 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Fer quadre de classificació de l'arxiu familiar o personal o
treball en un arxiu desterminat |
Sessió Magistral |
Introduir a l'alumne a mon de l'Arxivística atensant el llenguatge propi de l'Arxivística, arxius i documentació |
Atenció personalitzada |
Atenció personalitzada sobre treballs o dubtes que puguin presentar els diversos temes que conformen l'assignatura. |
Descripció |
Atenció personalitzada sobre treballs o dubtes que puguin presentar els diversos temes que conformen l'assignatura. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Proves mixtes |
|
Treball final:
creació d'un arxiu personal amb obligació de presentar guia, inventari i model de fitxa.
S'haurà de demostrar la lectura del material complementari de l'assignatura i l'aplicació de continguts apresos a les classes pràctiques i a les visites a arxius, amb cites específiques que ho senyalin. |
100%
|
Altres |
|
L'assistència a les classes magistrals, pràctiques i visites a arxius és obligatòria i condició indispensable per a poder-se presentar a l'avalució continuada (el treball final de la 1a convocatòria). S'haurà d'haver assistit com a mínim al 80 % del total de les activitats. |
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
2ona convocatòria. Constarà d'un treball final: 1- Arxiu personal (50% nota)2- Treball resum de tot el tractat a l'assignatura (40% nota)3- Vocabulari arxivístic (10% nota) |
Bàsica |
|
CASANOVA, Eugenio.; Archivística, Bottega d’Erasmo, Torino, 1966. CRUZ MUNDET, José Ramón.; Manual de archivística, Fundación Germán Sánchez Ruipérez, Eurocolor, Madrid, 2005 (6ª ed.). HEREDIA HERRERA, Antonia.; ¿Qué es un archivo? , Ediciones Trea, Gijón, 2007 HEREDIA HERRERA, Antonia.; Archivística general. Teoría y práctica ,
Publicaciones de la Exma. Diputación Provincial de Sevilla, Sevilla,
1993 (6ª ed.). |
Complementària |
|
COOK, M.: Directrices para la preparación de programas de estudios sobre la gestión de documentos y la administración de archivos modernos: un estudio RAMP, UNESCO, París, 1982. DUCHEIN, Michel: Tri, sélection, échantillonnage: À propos de deux manuels et d’une circulaire, “La gazette des archives” 120(1983), p.41-50. GALLEGO, Olga: Manual de archivos familiares, ANABAD, Madrid, 1993 GARCIA RODRIGUEZ, Antonio.- Diplomàtica del documento administrativo actual. Tradición e innovación. Carmona, S&C ediciones, 2001 269 pp
GONZÁLEZ GARCÍA, Pedro: “La normalización en la descripción de archivos: un movimiento internacional”, a Primeras Jornadas sobre Metodología para la identificación y valoración de fondos documentales de las Administraci ones Públicas, Madrid, 20-22 marzo 1991, Dirección General de Archivos Estatales, Madrid, 1992, p.21-36. HEREDIA HERRERA, Antonia: “Clasificación y ordenación”, a Archivística. Estudios básicos, Diputación de Sevilla, 1983 (2), p.41-52, HEREDIA HERRERA, Antonia: “La normalización como punto de partida en la archivística”, a Primeras Jornadas sobre Metodología para la identificación y valoración de fondos documentales de las Administraciones Públicas, Madrid, 20-22 marzo 1991, Dirección General de Archivos Estatales, Madrid, 1992, p.43-50. HEREDIA HERRERA, Antonia: “Los instrumentos de descripción”, a Archivística. Estudios básicos, Diputación de Sevilla, 1983 (2), p.81-95. HEREDIA HERRERA, Antonia: La Norma ISAD(G) y su terminología. Análisisi, estudio y alternativas, Dirección General de Archivos Estatales, Madrid, 1995 |
Assignatures que en continuen el temari |
NOVES TECNOLOGIES APLICADES A LES CIÈNCIES HUMANES/12204112 |
|
Assignatures que es recomana cursar simultàniament |
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|