DADES IDENTIFICATIVES 2012_13
Assignatura (*) METODOLOGIA HISTÒRICA Codi 12204114
Ensenyament
Grau d'Història (2008)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Tercer Primer
Llengua d'impartició
Català
Departament Història i Història de l'Art
Coordinador/a
SALA RAMOS, ROBERT
Adreça electrònica robert.sala@urv.cat
ramon.arnabat@urv.cat
Professors/es
SALA RAMOS, ROBERT
ARNABAT MATA, RAMON
Web
Descripció general i informació rellevant Aquesta assignatura ha de permetre conèixer els diversos mètodes per a la recerca. També es presenta com a eina útil per a la realització de treballs d’investigació parant atenció a les tipologies documentals més generals, les seves possibilitats i la forma com poden ser treballades per tal de treure’n dades per a la recerca històrica. Els objectius de la matèria són, per tant, a nivell teòric i a nivell pràctic i es resumeixen en dos aspectes generals: els métodes de diverses escoles historiogràfiques i l’aplicació d’aquestes en els documents o altres testimonis històrics procedents de l'arqueologia o altres.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A2 Conèixer i analitzar l’estructura diacrònica de la història.
 A4 Conèixer i interpretar la història com a disciplina en construcció.
 A5 Conèixer i analitzar els temes i les problemàtiques objecte de debat historiogràfic.
 A6 Usar, ordenar i interpretar les fonts històriques.
 A7 Conèixer, analitzar i interpretar la història local.
 A10 Conèixer els instruments de recopilació d’informació com catàlegs bibliogràfics, inventaris d’arxius i referències electròniques, i tenir habilitat per utilitzar-los.
 A11 Comprendre, interpretar i elaborar textos historiogràfics o documents originals en la llengua pròpia.
 A12 Analitzar i interpretar el registre arqueològic.
 A13 Conèixer i usar mètodes i tècniques d’altres ciències humanes.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B3 Aplicar pensament analític, crític, lògic i creatiu, demostrant dots d'innovació
 B6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets
 B8 Gestionar projectes tècnics o professionals complexos
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C2 Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació.
 C3 Gestionar la informació i el coneixement.
 C5 Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A2 Coneix i utilitza correctament qualsevol tipus de fonts històriques o informacions bibliogràfiques i electròniques
Realitza treballs d'investigació històrica sobre qüestions senzilles
Aplica les diferents tecnologies de la informació
 A4 Coneix i utilitza correctament qualsevol tipus de fonts històriques o informacions bibliogràfiques i electròniques
Aplica els mètodes històrics al tractament de les fonts i a l'anàlisi del coneixement històric
Analitza les fonts i els estudis històrics a partir de la historiografia
Elabora informes relacionats amb l'activitat de l'historiador (arxius, museus, excavacions i altres)
Realitza treballs d'investigació històrica sobre qüestions senzilles
Realitza presentacions orals d'estudis o treballs de forma individual o col·lectiva
Aplica les diferents tecnologies de la informació
 A5 Coneix i utilitza correctament qualsevol tipus de fonts històriques o informacions bibliogràfiques i electròniques
Analitza les fonts i els estudis històrics a partir de la historiografia
Elabora informes relacionats amb l'activitat de l'historiador (arxius, museus, excavacions i altres)
Realitza treballs d'investigació històrica sobre qüestions senzilles
 A6 Coneix i utilitza correctament qualsevol tipus de fonts històriques o informacions bibliogràfiques i electròniques
Realitza treballs d'investigació històrica sobre qüestions senzilles
Aplica les diferents tecnologies de la informació
 A7 Aplica els mètodes històrics al tractament de les fonts i a l'anàlisi del coneixement històric
Analitza les fonts i els estudis històrics a partir de la historiografia
Elabora informes relacionats amb l'activitat de l'historiador (arxius, museus, excavacions i altres)
Realitza treballs d'investigació històrica sobre qüestions senzilles
Realitza presentacions orals d'estudis o treballs de forma individual o col·lectiva
Aplica les diferents tecnologies de la informació
Realitza projectes relacionats amb el coneixement històric
 A10 Coneix i utilitza correctament qualsevol tipus de fonts històriques o informacions bibliogràfiques i electròniques
Aplica els mètodes històrics al tractament de les fonts i a l'anàlisi del coneixement històric
Realitza treballs d'investigació històrica sobre qüestions senzilles
Realitza projectes relacionats amb el coneixement històric
 A11 Aplica els mètodes històrics al tractament de les fonts i a l'anàlisi del coneixement històric
Analitza els estudis i les fonts històriques a partir de la historiografia
Elabora informes relacionats amb l'activitat de l'historiador (arxius, museus, excavacions i altres)
 A12 Coneix i utilitza correctament qualsevol tipus de fonts històriques o informacions bibliogràfiques i electròniques
Aplica els mètodes històrics al tractament de les fonts i a l'anàlisi del coneixement històric
Elabora informes relacionats amb l'activitat de l'historiador (arxius, museus, excavacions i altres)
Realitza treballs d'investigació històrica sobre qüestions senzilles
Realitza projectes relacionats amb el coneixement històric
 A13 Aplica els mètodes històrics al tractament de les fonts i a l'anàlisi del coneixement històric
Realitza treballs d'investigació històrica sobre qüestions senzilles
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B3 Troba nous mètodes per fer les coses
 B6 Redacta documents amb el format, el contingut, l'estructura, la correcció lingüística i el registre adequats, i il·lustra els conceptes utilitzant correctament les convencions (formats, títols, peus, llegendes...)
 B8 Estableix objectius clars pel projecte
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C2 Utilitza programari per a comunicació off-line: editors de textos, fulles de càlcul i presentacions digitals
 C3 Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient
Avalua críticament la informació i les seves fonts i la incorpora a la pròpia base de coneixements i al seu sistema de valors
Utilitza la informació comprenent les implicacions econòmiques, legals, socials i ètiques de l’ accés a la informació i el seu ús
Reflexiona, revisa i avalua el procés de gestió de la informació
 C5 Actua des del respecte i promoció dels drets humans i els principis d'accessibilitat universal, d'igualtat d'oportunitats, no discriminació i accessibilitat universal de les persones amb discapacitat

Continguts
Tema Subtema
I. INTRODUCCIÓ: HISTÒRIA I HISTORIOGRAFIA Història i historiografia:
• Aspectes bàsics del mètode històric: com es construeix una bibliografia?, com es treballa un document?; com es ressenya un llibre?, com es fa una fitxa de treball? un esquema i desenvolupament de treball?.
• Què es la història? Algunes definicions de la història i el seu context historiogràfic.
•L'objecte i la matèria de la història.
•El subjecte de la història: individu i societat.
• Objectivitat i subjectivitat en la història.

2. Teoria en arqueologia de l’evolució humana
• Aspectes bàsics: quina és l’estructura dels articles en arqueologia de l’evolució humana
• L’objecte de treball en arqueologia de l’evolució humana
• L’objectiu de la reconstrucció històrica i arqueològica en evolució humana
• El subjecte en arqueologia de l’evolució humana: societat i espècie
• Un subjecte en canvi biològic i social. El subjecte no és sempre igual
• Objectivitat i subjectivitat en arqueologia de l’evolució humana.
II TEORIA I MÈTODE EN ARQUEOLOGIA DE L’EVOLUCIÓ HUMANA 1. Aspectes generals
• Mètode científic en arqueologia i prehistòria
• Forma i tipus de les dades en arqueologia i prehistòria
• Construcció del coneixement en arqueologia i prehistòria
• El registre: representativitat, objectivitat i demostració
• La teoria de l’evolució com paradigma: evolució, ment i ciència
• La ciència del canvi. El canvi entre els antics grecs i la teoria de l’evolució actual
• Ciència i societat: socialització
• Ciència i ètica. Piltdown i la fíbula prenestina: el per què dels fraus.
• Ciència i gènere: Watson i Crick versus Franklin

2. Hipòtesis, teories i paradigmes. El canvi en la ciència de l’evolució humana.

• Hipòtesis i teories: les construccions lògiques que expliquen la realitat.
• Concepció de la realitat: hipòtesis i experimentació.
• La veritat en la ciència: busquem la veritat en arqueologia de l’evolució humana?
• Existeix el progrés en el coneixement sobre l’evolució humana? O moltes vegades hi ha canvis en l’objectiu de l’interès de l’arqueologia? Progrés i revolucions en el coneixement en arqueologia de l’evolució humana
• La ciència és un fet social, no aïllat: el cas del genoma. Competència i competitivitat, no un món asèptic: el descobriment de l’ADN.

3. L’estudi de l’evolució humana i la prehistòria. Un cas d’objecte d’estudi transdisciplinar.
• L’origen de la recerca en prehistòria. Fase precientífica. Sense projecte científic social. Col•leccionisme. Gordon Childe i el primer complex hipotètic. David Clarke i l’aplicació de l’analítica. Cap a una ciència moderna.
• El concepte de prehistòria en transformació.
• Definició de l’objecte d’estudi.
• Criteris cronològics i criteris epistemològics. Límits del coneixement en prehistòria.
• La transdisciplinarietat de l’objecte d’estudi de l’arqueologia de l’evolució humana i prehistòria.
• Disciplines dedicades a l’evolució humana i al canvi social. Història, biologia, geologia, paleontologia, antropologia ...
• Multidisciplinarietat, interdisciplinarietat i transdisciplinarietat. Tres estadis en la construcció de la ciència moderna.
• Integració de les disciplines amb el seu propi estatus i metodologia. Contra l’homogeneïtzació.
• El treball en equip, l’eina essencial i transformadora.
• La seqüència del coneixement en prehistòria, des de la planificació fins la contrastació d’hipòtesis. Excavació, laboratori i discussió. Exemplificació de la transdisciplinarietat.
• La finalitat de la recerca. El coneixement per a la transformació de la societat: socialització.

4. Metodologia científica i història de la prehistòria. La metodologia cronocultural, l’ecològico-sistèmica i la materialista. Canvis de paradigma en el panorama actual de la recerca en arqueologia prehistòrica.
• L’ordenació cronocultural del registre. Una forma que neix de la geologia.
• La New Archaeology i l’antropologia en arqueologia.
• L’ecologia cultural i la sistèmica: els fenòmens en el marc de les interaccions i les xarxes.
• L’arqueologia contextual.
• El materialisme històric en arqueologia.
• Canvi de paradigma i constructivisme social. La visió històrica dels fenòmens de gran abast temporal i geogràfic. Reintroducció i actualització d’una visió dialèctica i materialista, en contra de concepcions ecològiques i antropològiques idealistes.
• Paradigmes per a un canvi de segle.

III) TEORIA, MÈTODE I FUNCIONS DE LA HISTÒRIA 1. L'historiador i la història
• Els fets històrics i la tasca de l'historiador.
• Les fonts històriques i la tipologia de fonts segons les classificacions de Fasoli (intencionals i restes) o de les documentals de Bauer (orals, escrites, representacions plàstiques). Fonts primàries i secundàries aplicades a la història medieval
• L’estudi dels documents escrits i l’escriptura de la història.

2. La història com a ciència
• La causalitat a la història.
• Condicionants en la tasca de l'historiador: l'especialització (diversificació, relacions i integració de les ciències històriques i afins) i la periodització (temps astronòmic, periodització absoluta i relativa).
• La cronologia: estructura i conjuntura.
• Qüestions bàsiques sobre el mètode científic.

3. La utilitat i funció de la història
• Us i abús de la història: història-justificació i història-crítica.
• La història universal i la valoració de la història d'Occident des d'Occident.
• La història local i la seva utilitat o necessitat.

4. La història per a tots
• L’ensenyança de la història.
• La història com a producte de cultura de masses: divulgació i síntesi històrica.
• Administració, turisme cultural i tractament del patrimoni històric.

IV) LA HISTORIOGRAFIA CONTEMPORÀNIA i ELS MÈTODES 2. Renovació, consolidació i eclecticisme al segle XX.
• Les morfologies culturals: els precedents (J.B. Vico), O. Spengler i A. Toynbee.
• L'escola dels Annals: context dels orígens, la col•laboració i aportacions de M.Bloch i L. Febvre. Els temes i els mètodes.
• F. Braudel, les aportacions de la segona generació. Precedents, constitució i conceptes de la geopolítica. L’escenari de la història: el mar, el clima, la ecologia i la història.
• Aspectes de l’evolució històrica de la població
• Els problemes de la tercera generació d’Annals i la nova història social.
• La renovació del materialisme històric.

V. LA RENOVACIÓ HISTORIOGRÀFICA, LES CIÈNCIES SOCIALS I ÀMBITS O TÈCNIQUES D’INVESTIGACIÓ


1. La renovació de darreries del segle XX i principis del XXI
• El quantitativisme i la història serial
• El postomodernisme i la història. Monogràfic: Misèria de la teoria i La formació de la classe obrera a Anglaterra de Edward P. Thompson.
• La memòria històrica i els referents culturals d’una societat. Monogràfic: Les lieux de mémoire (Els llocs de memòria) de Pierre Nora.


2. Les ciències socials i la història
• Les aportacions conceptuals i metodològiques de les altres ciències: sociologia, antropologia, filosofia, literatura, teologia, ciències econòmiques, estadística, psicologia social, lingüística, medicina, geografia


V. LA RENOVACIÓ HISTORIOGRÀFICA, LES CIÈNCIES SOCIALS I ÀMBITS O TÈCNIQUES D’INVESTIGACIÓ 1. La renovació de darreries del segle XX i principis del XXI
• El quantitativisme i la història serial
• El postomodernisme i la història. Monogràfic: Misèria de la teoria i La formació de la classe obrera a Anglaterra de Edward P. Thompson.
• La memòria històrica i els referents culturals d’una societat. Monogràfic: Les lieux de mémoire (Els llocs de memòria) de Pierre Nora.


2. Les ciències socials i la història
• Les aportacions conceptuals i metodològiques de les altres ciències: sociologia, antropologia, filosofia, literatura, teologia, ciències econòmiques, estadística, psicologia social, lingüística, medicina, geografia


3. La investigació històrica: àmbits i tècniques per a la investigació
• Els centres de treball: evolució de arxius (públics i privats; militars i civils...); funció dels museus; camps de excavació; esglésies; administració pública; internet...fins als nous lloc de transmissió de les memòries (Memorials).
• La relació historiador – lector comú /públic genèric especialitzat/ estudiant/ comunitat científica.


4. La contemporaneïtat: les fonts i els mètodes
• Les fonts: els textos polítics; les declaracions oficials; les constitucions i tractats; els pamflets; les publicacions periòdiques; llibres antics o moderns; memòries; testimonis; epístoles i altres
• Història i fotografia
• Història i internet

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
Sessió Magistral
A2
A4
A5
A6
A7
A10
42 50 92
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A2
A4
A5
A6
A7
A10
A11
A12
15 15 30
Treballs
A2
A4
A5
A6
A7
A10
A11
A12
A13
1 20 21
Atenció personalitzada
2 2 4
 
Proves de desenvolupament
A2
A4
A5
A6
A7
A10
A11
A12
A13
2 0 2
Proves mixtes
A2
A4
A5
A6
A7
A10
A11
A12
2 0 2
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Finalitat de l'assignatura i introducció als temes bàsics
Sessió Magistral Explicació dels continguts de l'assignatura, recolzats amb material de suport disponible al servei de fotocòpies o moodle. La participació dels alumnes en les classes serà principal, i alguns dels exemples i intervencions es recolliran al quadern de pràctiques.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Els alumnes faran una sèrie d'activitat pràctiques, a l'aula i es podran completar o complementar fora de l'aula. Es lliurarà un quadern de pràctiques i s'avaluarà els continguts en proves mixtes
Treballs Treball de recerca breu a partir de fonts primàries
Atenció personalitzada

Atenció personalitzada
Descripció
L'alumne farà un seguiment de l'assignatura, i sobre tot del treball de recerca amb un dels dos professors

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A2
A4
A5
A6
A7
A10
A11
A12
Activitats pràctiques a corregir pels professors 15%
Treballs
A2
A4
A5
A6
A7
A10
A11
A12
A13
Treball en fonts primàries 15%
Proves de desenvolupament
A2
A4
A5
A6
A7
A10
A11
A12
A13
Prova de temari amb material bibliogràfic 35%
Proves mixtes
A2
A4
A5
A6
A7
A10
A11
A12
Prova de conceptes, d'activitat pràctica i de continguts 35%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica

Aróstegui Julio, La investigación histórica. Teoría y método, Crítica, 1995.

Bloch, M., Introducción a la historia, Mèxic, 1958.

Braudel, F., La historia y las ciencias sociales, Madrid, 1968.

Burke, P., La revolucion historiográfica francesa, Barcelona, 1994.

Carr, E.H., Qué es la historia?, Barcelona, 1978.

Egido, A, (coord.); Alted, A.; Montero, F. y Sepúlveda, I., La historia contemporánea en la práctica. Textos escritos y orales, mapas, imágenes y gráficos comentados,Madrid, Editorial Universitaria Ramón Areces, 1996.

Fontana, J., Historia. Análisis del pasado y proyecto social, Barcelona, 1982.

- La Historia de los hombres: el siglo XX , Barcelona, 2002.

Kocka, J., Historia social y conciencia histórica. Madrid, Marcial Pons, 2002.

Pagès, P., Introducción a la historia. Epistemología, teoría y problemas de método en los estudios históricos, Barcelona, 1983.

Thompson, P., La voz del pasado. Historia oral. València, Edicions Alfons el Magnànim, 1988.

Tuñón de Lara, M., Por qué la Historia, Barcelona, 1985.

Vilar, P., Iniciación al vocabulario del análisis histórico, Barcelona, 1980.

GARZÓN, J.S. et alt- La gestión de la memória. La historia de España al servicio del poder. Barcelona, ed . Crítica, 2000 276 pp

BIBLIOGRAFIA COMPLEMENTÀRIA:

AAVV., Las Ciencias Sociales en Internet. Mérida, Junta de Extremadura, 2001.

Alcina, J., Aprender a investigar. Métodos de trabajo para la redacción de tesis de trabajo, Madrid, 1994.

Aurell, Jaume, La escritura de la memoria. De los positivismos a los postmodernismos, Valencia, Universidad de Valencia, 2005.

Black, J., Maps and politics, Londres, 1993.

Bourde, G., Martin, H., Las escuelas históricas, Madrid, 1992.

Braudel, F., La historia y las ciencias sociales, Madrid, 1968.

Collingwood, R.G., Idea de la historia, Mèxic, 1972.

Campbell, B., Ecología humana, Barcelona, 1994.

Cardoso, C. F. S. y Pérez Brignoli, H., Los métodos de la historia. Barcelona, Crítica, 1979.

Crosby, A., Imperialismo ecológico. La expansión biológica de Europa, 900-1900, Barcelona, 1988.

Febvre, L., Combates por la historia, Barcelona, 1975.

Ferreter Mora, J., Cuatro visiones de la historia universal, Madrid, 1984.

Flinn, W., El sistema demográfico moderno, 1500-1820, Barcelona, 1989.

Jabinet, M.P., Introduction a la historiographie, París, 1994.

Le Goff, J., Pensar la historia. Modernidad. Presente. Proceso. Barcelona, 1991.

Livi-Bacci, M., Historia mínima de la población mundial, Barcelona, 1990.

Marrou, H.I., De la conaissance historique, París, 1954.

Marx, C., Engels, F., Obras escogidas, Madrid, 1975.

Mc. Keown, Th., Los orígenes de las enfermedades humanas, Barcelona, 1990.

Mitre, E., Historia y pensamiento histórico. Estudio y antología, Madrid, 1997.

Prieto, A., La historia como arma de la reacción, Madrid, 1976.

Romano, D., Elementos y técnica del trabajo científico, Barcelona, 1979.

Rabadal, M. y Lara Peinado, F., Comentario de textos históricos. Madrid, Cátedra, 1997.

Rosentone, R. A., El pasado en imágenes. El desafío del cine a nuestra idea de la historia. Barcelona, Ariel. 1997.

Sabine, G.H., Historia de la teoría política, Mèxic, 1970.

Schaft, A., Historia y verdad, Barcelona, 1983.

Valdeón, J., En defensa de la historia, Valladolid, 1988.

Vilar, P., Historia marxista, historia en construcción, Barcelona, 1973.

Pensar històricament, València, 1995.

Vogt, J., El concepto de la historia de Ranke a Toynbee, Madrid, 1971.

Woods, D., The power of maps, Londres, 1993.

Wrigley, E.A., Historia y población, Barcelona, 1994.

Bibliografia de la primera part

La bibliografia està composta per obres de referència. Per al treball concret a classe es donaran puntualment articles de recerca actual que exemplifiquin la metodologia en arqueologia de l’evolució humana

Binford, L. R. (1988). En busca del pasado. Crítica / Arqueología. Barcelona, Editorial Crítica S.A.

Chalmers, A. F. (1986). ¿Qué es esa cosa llamada ciencia? Una valoración de la naturaleza y el estatuto de la ciencia y sus métodos. Madrid, Siglo XXI de España Editores, S.A.

Childe, V. G. (1972). Introducción a la arqueología. Barcelona, Editorial Ariel.

Clark (1980). Arqueología y sociedad. Barcelona, Editorial Crítica.

Hempel, C. G. (1991). Filosofía de la ciencia natural. 47. Madrid, Alianza Editorial.

Hodder, I. (1988). Interpretación en Arqueología. Barcelona, Editorial Crítica.

Johnson, M. (2000). Teoría arqueológica. Ariel Historia. Barcelona, Editorial Ariel, S.A.

Koyré, A. (1990). Estudios de historia del pensamiento científico. Madrid, Siglo XXI de España Editores s.a.

Kuhn, T. S. (1971). La estructura de las revoluciones científicas. 213. Madrid, Fondo de Cultura Ecónomica.

Oldroyd, D. (1993). El arco del conocimiento. Introducción a la historia de la filosofía y metodología de la ciencia. General, 228. Barcelona, Crítica.

Trigger, B. G. (1992). Historia del pensamiento arqueológico. Crítica / Arqueología. Barcelona, Editorial Crítica, S.A.

Renfrew, C. &P. Bahn (1993). Arqueología. Teorías, métodos y práctica. Madrid: Ediciones Akal, S.A.

Russell, B. (1989). La perspectiva científica. Colección Ariel, 5. Barcelona, Editorial Ariel, S.A.

Watson, P. J., E. A. Le Blanc, et al. (1974). El método científico en Arqueología. Alianza Universidad. Madrid, Alianza editorial, S.A.

Bibliografia complementària

Anfruns, J. and E. Llobet (1990). El canvi cultural a la Prehistòria. Barcelona, Columna.

Aristóteles Tratados de Lógica (Órganon). Categorías. Tópicos. Sobre las refutaciones sofísticas. (Introducciones, traducciones y notas de M. Candel) Biblioteca Clásica Gredos, 51. Madrid: Editorial Gredos, 1982.1.

Aristóteles Tratados de Lógica (Órganon). Sobre la Interpretación. Analíticos Primeros. Analíticos Segundos. (Introducciones, traducciones y notas de M. Candel) Biblioteca Clásica Gredos, 115, 2. Madrid: Editorial Gredos, 1982.

Arquímedes El método. (Introducción y notas de L. Vega; traducción de M.L. Puertas y L. Vega) El libro de bolsillo, serie clásicos 1151. Madrid, Alianza Editorial, S.A., 1986.

Ayer, A. J. (1983). Llenguatge, veritat i lògica. Clàssics del pensament modern, 3. Barcelona, Edicions 62. Diputació de Barcelona.

Binford, L. R. (1981). Bones. Ancient Men and Modern Myths. Orlando, Academic Press, Inc.

Binford, S. R. and L. R. Binford (1968). New Perspectives in Archaeology. Chicago, Aldine.

Bunge, M. (1985). Teoría y realidad. Colección Ariel, 52. Barcelona, Editorial Ariel, S.A.

Buxó, R. (1997). Arqueología de las plantas. La explotación económica de las semillas y los frutos en el marco mediterráneo de la Península Ibérica. Crítica/Arqueología. Barcelona, Crítica. Grijalbo Mondadori.

Chalmers, A. (1992). La ciencia y cómo se elabora. Madrid, Siglo XXI de España Editores, S.A.

Chang, K. C. (1967). Nuevas perspectivas en Arqueología. Madrid, Alianza editorial.

Clarke, D. L. (1982). Arqueología analítica. Barcelona, Editorial Bellaterra.

Crick, F. (1989). Qué loco propósito. Una visión personal del descubrimiento científico. Metatemas, 19. Barcelona, Tusquets Editores, S.A.

Daniel, G. (1968). El concepto de Prehistoria. Nueva colección Labor. Barcelona, Editorial Labor.

Daniel, G. (1974). Historia de la arqueología. De los anticuarios a V. Gordon Childe. Libro de bolsillo. Madrid, Alianza Editorial.

Complementària

Recomanacions

Complementària

Recomanacions


 
Altres comentaris
Es recomana portar l'assignatura al dia, és a dir, fer les pràctiques poc abans de classe i també és important la participació, ates què és una matèria de reflexió, però també d'aplicació
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent