DADES IDENTIFICATIVES 2011_12
Assignatura (*) HISTORIOGRAFIA Codi 12204115
Ensenyament
Grau d'Història (2008)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Quart Primer
Llengua d'impartició
Català
Departament Història i Història de l'Art
Coordinador/a
CUADRADA MAJÓ, MARIA DEL CORAL
Adreça electrònica coral.cuadrada@urv.cat
Professors/es
CUADRADA MAJÓ, MARIA DEL CORAL
Web
Descripció general i informació rellevant Els objectius de l’assignatura es basen en l’avaluació de la teoria de la història al llarg de l’evolució històrica de la humanitat, des de perspectives totalitzants, dialèctiques i integradores, fent especial atenció als aspectes que conformen les directrius bàsiques del programa. És igualment un interès principal de l’assignatura ajudar a entendre que la història és una ciència viva.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A2 Conèixer i analitzar l’estructura diacrònica de la història.
 A4 Conèixer i interpretar la història com a disciplina en construcció.
 A5 Conèixer i analitzar els temes i les problemàtiques objecte de debat historiogràfic.
 A6 Usar, ordenar i interpretar les fonts històriques.
 A7 Conèixer, analitzar i interpretar la història local.
 A10 Conèixer els instruments de recopilació d’informació com catàlegs bibliogràfics, inventaris d’arxius i referències electròniques, i tenir habilitat per utilitzar-los.
 A11 Comprendre, interpretar i elaborar textos historiogràfics o documents originals en la llengua pròpia.
 A12 Analitzar i interpretar el registre arqueològic.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B3 Aplicar pensament analític, crític, lògic i creatiu, demostrant dots d'innovació
 B5 Treballar en equip de forma col·laborativa i amb responsabilitat compartida
 B6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets
 B8 Gestionar projectes tècnics o professionals complexos
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C2 Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació.
 C3 Gestionar la informació i el coneixement.
 C5 Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A2 Realitza treballs d'investigació històrica sobre qüestions senzilles
Coneix i utilitza correctament tot tipus de fonts històriques o informacions bibliogràfiques i electròniques
Fa presentacions orals d'estudis o treballs de forma individual o col·lectiva
 A4 Coneix i utilitza correctament qualsevol tipus de fonts històriques o informacions bibliogràfiques i electròniques
Aplica els mètodes històrics al tractament de les fonts i a l'anàlisi del coneixement històric
Realitza treballs d'investigació històrica sobre qüestions senzilles
 A5 Analitza els estudis i fonts històriques a partir de la historiografia
 A6 Aplica els mètodes històrics al tractament de les fonts i l'anàlisi del coneixement històric
 A7 Aplica els mètodes històrics al tractament de les fonts i l'anàlisi del coneixement històric
 A10 Aplica les diferents tecnologies de la informació
Coneix i utilitza correctament qualsevol tipus de fonts històriques o informacions bibliogràfiques i electròniques
Aplica els mètodes històrics al tractament de les fonts i a l'anàlisi del coneixement històric
 A11 Elabora informes relacionats amb l'activitat de l'historiador (arxius, museus, excavacions i altres)
 A12 Elabora informes relacionats amb l'activitat de l'historiador (arxius, museus, excavacions i altres)
Realitza treballs d'investigació històrica sobre qüestions senzilles
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B3 Busca nous procediments i mètodes per fer les coses
 B5 Participa de forma activa i comparteix informació, coneixement i experiències
Té en compte els punts de vista dels altres i es retroalimenta de forma constructiva
S’interessa per la importància de l’activitat que es desenvolupa en el grup
 B6 Intervé de forma efectiva i transmet informació rellevant
Les presentacions estan estructurades, complint amb els requisits exigits, si n’hi hagués
Planifica la comunicació: genera idees, busca informacions, selecciona i ordena la informació, fa esquemes, determina el tipus de públic i els objectius de la comunicació,...
Fa presentacions interessants i convincents
Redacta documents amb el format, el contingut, l'estructura, la correcció lingüística i el registre adequats, i il·lustra els conceptes utilitzant correctament les convencions (formats, títols, peus, llegendes...)
Les seves presentacions estan degudament preparades, utilitzant estratègies per presentar i dur a terme les seves presentacions orals (suports audiovisuals, mirada, veu, gest, control de temps,...)
 B8 Descriu la situació que justifica la necessitat del projecte
Estableix objectius clars pel projecte
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C2 Utilitza programari per a comunicació on-line: eines interactives (web, moodle, blocs..), correu electrònic, fòrums, xat, vídeo-conferències, eines de treball col·laboratiu...
 C3 Avalua críticament la informació i les seves fonts i la incorpora a la pròpia base de coneixements i al seu sistema de valors
Reflexiona, revisa i avalua el procés de gestió de la informació
 C5 Mostra respecte pels drets fonamentals i d'igualtat entre homes i dones
Actua des del respecte i promoció dels drets humans i els principis d'accessibilitat universal, d'igualtat d'oportunitats, no discriminació i accessibilitat universal de les persones amb discapacitat

Continguts
Tema Subtema
1. La construcció del fet històric El terme i el concepte d’història. La matèria de la història. El mètode històric. Classes de fets històrics. Objectivitat i subjectivitat.

2.L’espai i el temps L’eurocentrisme. La imposició cultural. Els diversos temps. Les perioditzacions.
3.La història avui Utilitat de la història. Història, per a què? Relació entre història i poder. La història i els mitjans de propaganda.
4.Els protagonistes de la història L’individu i la societat. El concepte de l’altre. Els silencis de la història. La memòria i la història.
5. Les fonts de la història Tipologia i classificacions. Models d’investigació. Fonts escrites i no escrites. Ciències auxiliars. Ciències coadjuvants. Les interrelacions. Les noves tecnologies.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
Sessió Magistral
A2
A4
A5
A6
A7
A10
A11
B5
C2
35 35 70
Presentacions / exposicions
A5
B3
B6
10 0 10
Atenció personalitzada
24 5 29
 
Proves pràctiques
A2
A4
A5
A6
A7
A10
A11
B5
C2
16 24 40
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels alumnes i presentació de l’assignatura.
Sessió Magistral Exposició dels continguts de l'assignatura.
Presentacions / exposicions Exposició oral per part de la professora d'un tema concret.

Atenció personalitzada
Descripció
Temps que cada professor té reservat per atendre i resoldre dubtes als alumnes.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Proves pràctiques
A2
A4
A5
A6
A7
A10
A11
B5
C2
Les vuit pràctiques consisteixen en diferents apropaments als temes de continguts tractats a les lliçons magistrals: textos a comentar, respostes a llistats de preguntes curtes, interpretació de mapes, comentaris de material audiovisual, comparació d'opinions de diversos autors... Mitjana aritmètica de les vuit pràctiques
Altres  

També es tindrà en compte: l'assistència a classe, la participació activa i hi haurà la possibilitat de pujar nota amb treballs complementaris.

 
Altres comentaris i segona convocatòria

Avaluació continuada: Pràctiques

Es consideren pràctiques les realitzades al llarg del curs, setmanalment o, en alguna ocasió, quinquenalment. Seran proves escrites breus i reflexions personals, també fòrums i xats. S'hauran de lliurar, obligatòriament a l'espai moodle, en la data fixada per la professora.

Avaluació única: Treball de curs

Treball de curs obligatori (a vegades és la 8a pràctica)

Consistirà en un exercici de reflexió personal sobre els continguts de l'assignatura. S'aplicaran els coneixements obtinguts en l'elaboració de les pràctiques en un tema concret. Aquest tema podrà ser la recapitulació i reflexió sobre els coneixements adquirits amb ampliació en aspectes menys desenvolupats que es senyalaran a les tutories, o un tema nou sobre el qual s'aplicaran igualment els elements treballats al llarg del quadrimestre.

Els estudiants que no segueixin l'avaluació continuada seran tutoritzats personalment per la professora. En aquest cas l'avaluació serà una nota única (100%).

La segona convocatòria seguirà els mateixos plantejaments que la primera.


Fonts d'informació

Bàsica , , ,
, , ,

ANDRESKI, S: Las ciencias sociales como forma de brujería, Madrid: Taurus, 1973

 

CARDOSO, C.F: Introducción al trabajo de la investigación histórica, Barcelona: Crítica, 1981

 

CHALMERS, A.F: Qué es esa cosa llamada ciencia? Una valoración de la naturaleza y el estatuto de la ciencia y sus métodos, Madrid: Siglo XXI, 1982

 

FUKUYAMA, F: El fin de la historia y el último hombre, Barcelona: Planeta, 1992

 

GINZBURG, ©: Mitos, emblemas, indicios. Morfología e historia, Barcelona: Gedisa, 1989

 

HARAWAY, D.J: Ciencia, cyborgs y mujeres. La reinvención de la naturaleza, Madrid: Cátedra, 1995

 

LE GOFF, J, et alii: Pensar la historia, Barcelona: Paidós, 1991

 

MAIELLO, F: Jacques Le Goff. Entrevista sobre la historia, València: IVEI, 1988

 

POUNDS, N.J.G: La vida cotidiana. Historia de la cultura medieval, Barcelona: Crítica, 1992

 

RENFREW, C., BAHN, P: Arqueología. Teorías, métodos y práctica, Madrid: Akal, 1993

 

TOPOLSKI, J: Metodología de la historia, Madrid: Cátedra, 1982

 

VILAR, P: Iniciación al vocabulario del análisis histórico, Barcelona: Crítica, 1980

 

Complementària

Recomanacions

Assignatures que es recomana cursar simultàniament
HISTÒRIA DE LA DONA EN L'EDAT MITJANA I MODERNA/12204230

Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
HISTÒRIA DE LA DONA EN L'EDAT MITJANA I MODERNA/12204230
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent