Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A2 |
Conèixer i analitzar l’estructura diacrònica de la història. |
| A4 |
Conèixer i interpretar la història com a disciplina en construcció. |
| A5 |
Conèixer i analitzar els temes i les problemàtiques objecte de debat historiogràfic. |
| A6 |
Usar, ordenar i interpretar les fonts històriques. |
| A7 |
Conèixer, analitzar i interpretar la història local. |
| A10 |
Conèixer els instruments de recopilació d’informació com catàlegs bibliogràfics, inventaris d’arxius i referències electròniques, i tenir habilitat per utilitzar-los. |
| A11 |
Comprendre, interpretar i elaborar textos historiogràfics o documents originals en la llengua pròpia. |
| A12 |
Analitzar i interpretar el registre arqueològic. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B3 |
Aplicar pensament analític, crític, lògic i creatiu, demostrant dots d'innovació |
| B5 |
Treballar en equip de forma col·laborativa i amb responsabilitat compartida |
| B6 |
Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets |
| B8 |
Gestionar projectes tècnics o professionals complexos |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears | | C2 |
Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació. |
| C3 |
Gestionar la informació i el coneixement. |
| C5 |
Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional. |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A2 |
Realitza treballs d'investigació històrica sobre qüestions senzilles
Coneix i utilitza correctament tot tipus de fonts històriques o informacions bibliogràfiques i electròniques
Fa presentacions orals d'estudis o treballs de forma individual o col·lectiva
| | A4 |
Coneix i utilitza correctament qualsevol tipus de fonts històriques o informacions bibliogràfiques i electròniques
Aplica els mètodes històrics al tractament de les fonts i a l'anàlisi del coneixement històric
Realitza treballs d'investigació històrica sobre qüestions senzilles
| | A5 |
Analitza els estudis i fonts històriques a partir de la historiografia
| | A6 |
Aplica els mètodes històrics al tractament de les fonts i l'anàlisi del coneixement històric
| | A7 |
Aplica els mètodes històrics al tractament de les fonts i l'anàlisi del coneixement històric
| | A10 |
Aplica les diferents tecnologies de la informació
Coneix i utilitza correctament qualsevol tipus de fonts històriques o informacions bibliogràfiques i electròniques
Aplica els mètodes històrics al tractament de les fonts i a l'anàlisi del coneixement històric
| | A11 |
Elabora informes relacionats amb l'activitat de l'historiador (arxius, museus, excavacions i altres)
| | A12 |
Elabora informes relacionats amb l'activitat de l'historiador (arxius, museus, excavacions i altres)
Realitza treballs d'investigació històrica sobre qüestions senzilles
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B3 |
Busca nous procediments i mètodes per fer les coses
| | B5 |
Participa de forma activa i comparteix informació, coneixement i experiències
Té en compte els punts de vista dels altres i es retroalimenta de forma constructiva
S’interessa per la importància de l’activitat que es desenvolupa en el grup
| | B6 |
Intervé de forma efectiva i transmet informació rellevant
Les presentacions estan estructurades, complint amb els requisits exigits, si n’hi hagués
Planifica la comunicació: genera idees, busca informacions, selecciona i ordena la informació, fa esquemes, determina el tipus de públic i els objectius de la comunicació,...
Fa presentacions interessants i convincents
Redacta documents amb el format, el contingut, l'estructura, la correcció lingüística i el registre adequats, i il·lustra els conceptes utilitzant correctament les convencions (formats, títols, peus, llegendes...)
Les seves presentacions estan degudament preparades, utilitzant estratègies per presentar i dur a terme les seves presentacions orals (suports audiovisuals, mirada, veu, gest, control de temps,...)
| | B8 |
Descriu la situació que justifica la necessitat del projecte
Estableix objectius clars pel projecte
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| C2 |
Utilitza programari per a comunicació on-line: eines interactives (web, moodle, blocs..), correu electrònic, fòrums, xat, vídeo-conferències, eines de treball col·laboratiu...
| | C3 |
Avalua críticament la informació i les seves fonts i la incorpora a la pròpia base de coneixements i al seu sistema de valors
Reflexiona, revisa i avalua el procés de gestió de la informació
| | C5 |
Mostra respecte pels drets fonamentals i d'igualtat entre homes i dones
Actua des del respecte i promoció dels drets humans i els principis d'accessibilitat universal, d'igualtat d'oportunitats, no discriminació i accessibilitat universal de les
persones amb discapacitat
|
Tema |
Subtema |
1. La construcció del fet històric. Epistemologia i metodologia. |
El terme i el concepte d’història. La matèria de la història. Classes de fets històrics. Objectivitat i subjectivitat.
|
2.L’espai i el temps |
L’eurocentrisme. La imposició cultural. Els diversos temps. Les perioditzacions. El postmodernisme i les teories postcolonials. |
3.La història avui. La historiografia actual. |
Utilitat de la història. Història, per a què? Relació entre història i poder. La història i els mitjans de propaganda. L'anàlisi crítica del discurs. |
4.Els protagonistes de la història |
L’individu i la societat. El concepte de l’altre. Els silencis de la història. La memòria i la història. |
5. Tècniques |
Quantitatives i qualitatives. |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
Sessió Magistral |
|
35 |
35 |
70 |
Presentacions / exposicions |
|
10 |
0 |
10 |
Atenció personalitzada |
|
24 |
5 |
29 |
|
Proves pràctiques |
|
16 |
24 |
40 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels alumnes i presentació de l’assignatura. |
Sessió Magistral |
Exposició dels continguts de l'assignatura. |
Presentacions / exposicions |
Exposició oral per part de la professora d'un tema concret. |
Atenció personalitzada |
Temps que cada professor té reservat per atendre i resoldre dubtes als alumnes. |
Descripció |
Temps que cada professor té reservat per atendre i resoldre dubtes als alumnes. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Proves pràctiques |
|
Les vuit pràctiques consisteixen en diferents apropaments als temes de continguts tractats a les lliçons magistrals: textos a comentar, respostes a llistats de preguntes curtes, interpretació de mapes, comentaris de material audiovisual, comparació d'opinions de diversos autors... |
Mitjana aritmètica de les vuit pràctiques |
Altres |
|
També es tindrà en compte: l'assistència a classe, la participació activa i hi haurà la possibilitat de pujar nota amb treballs complementaris. |
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Avaluació continuada: Pràctiques Es consideren pràctiques les realitzades al llarg del curs, setmanalment o, en alguna ocasió, quinquenalment. Seran proves escrites breus i reflexions personals, també fòrums i xats. S'hauran de lliurar, obligatòriament a l'espai moodle, en la data fixada per la professora. Avaluació única: Treball de cursTreball de curs obligatori (a vegades és la 8a pràctica) Consistirà en un exercici de reflexió personal sobre els continguts de l'assignatura. S'aplicaran els coneixements obtinguts en l'elaboració de les pràctiques en un tema concret. Aquest tema podrà ser la recapitulació i reflexió sobre els coneixements adquirits amb ampliació en aspectes menys desenvolupats que es senyalaran a les tutories, o un tema nou sobre el qual s'aplicaran igualment els elements treballats al llarg del quadrimestre. Els estudiants que no segueixin l'avaluació continuada seran tutoritzats personalment per la professora. En aquest cas l'avaluació serà una nota única (100%). La segona convocatòria seguirà els mateixos plantejaments que la primera. |
Bàsica |
, , ,
, , ,
|
ANDRESKI, S: Las
ciencias sociales como forma de brujería, Madrid: Taurus, 1973 CARDOSO, C.F: Introducción
al trabajo de la investigación histórica, Barcelona: Crítica, 1981 CHALMERS, A.F: Qué es
esa cosa llamada ciencia? Una valoración de la naturaleza y el estatuto de la
ciencia y sus métodos, Madrid: Siglo XXI, 1982 FUKUYAMA, F: El fin de
la historia y el último hombre, Barcelona: Planeta, 1992 GINZBURG, ©: Mitos,
emblemas, indicios. Morfología e historia, Barcelona: Gedisa, 1989 HARAWAY, D.J: Ciencia,
cyborgs y mujeres. La reinvención de la naturaleza, Madrid: Cátedra, 1995 LE GOFF, J, et alii:
Pensar la historia, Barcelona:
Paidós, 1991 MAIELLO, F: Jacques Le
Goff. Entrevista sobre la historia, València: IVEI, 1988 POUNDS, N.J.G: La vida
cotidiana. Historia de la cultura medieval, Barcelona: Crítica, 1992 RENFREW, C., BAHN, P: Arqueología.
Teorías, métodos y práctica, Madrid: Akal, 1993 TOPOLSKI, J:
Metodología de la historia, Madrid: Cátedra, 1982 VILAR, P: Iniciación
al vocabulario del análisis histórico, Barcelona: Crítica, 1980 |
Complementària |
|
|
Assignatures que es recomana cursar simultàniament |
HISTÒRIA DE LA DONA EN L'EDAT MITJANA I MODERNA/12204230 |
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
HISTÒRIA DE LA DONA EN L'EDAT MITJANA I MODERNA/12204230 |
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|