DADES IDENTIFICATIVES 2010_11
Assignatura (*) HISTÒRIA CONTEMPORÀNIA DE CATALUNYA Codi 12204118
Ensenyament
Grau d'Història (Pla 2008)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Tercer Segon
Llengua d'impartició
Català
Departament Història i Història de l'Art
Coordinador/a
DUCH PLANA, MONTSERRAT
Adreça electrònica montserrat.duch@urv.cat
Professors/es
DUCH PLANA, MONTSERRAT
Web
Descripció general i informació rellevant Coneixement de la societat catalana actual tot pensant històricament una realitat complexa en la demografia, la societat, l'economia, la política i la cultura d'una nació sense estat.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1 Conèixer, analitzar i transmetre la història general i la història pròpia del territori
 A2 Conèixer i analitzar l’estructura diacrònica de la història
 A3 Conèixer i aplicar la didàctica de la història
 A4 Conèixer i interpretar la història com a disciplina en construcció
 A6 Usar, ordenar i interpretar les fonts històriques
 A7 Conèixer, analitzar i interpretar la història local
 A9 Conèixer, analitzar i interpretar detalladament un o més períodes específics del passat de la humanitat
 A11 Comprendre, interpretar i elaborar textos historiogràfics o documents originals en la llengua pròpia
Tipus B Codi Competències Transversals
 B2 Resoldre problemes de forma efectiva en el camp de la història
 B3 Aplicar pensament analític, crític, lògic i creatiu, demostrant dots d'innovació
 B5 Treballar en equip de forma col·laborativa i amb responsabilitat compartida
 B7 Sensibilització en temes mediambientals
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1 Analitzar de forma crítica les tradicions historiogràfiques sobre temes controvertits o generals
Aprendre a manejar fonts i bibliografia específiques per realitzar treballs amb plantejament de noves hipòtesis o almenys de discussió
Participar en seminaris relatius a temes despres d'haver realitzat lectures
Iniciar la investigació històrica a partir de fonts variades (intencionals i no intencionals)
 A2 Aprendre a explicar el medi proper a partir del coneixement del passat
Iniciar la investigació històrica a partir de fonts variades (intencionals i no intencionals)
 A3 Conèixer la història de l'entorn proper local i regional
Analitzar de forma crítica les tradicions historiogràfiques sobre temes controvertits o generals
Aprendre a explicar el medi proper a partir del coneixement del passat
 A4 Conèixer la història de l'entorn proper local i regional
Aprendre a manejar fonts i bibliografia específica per realitzar treballs amb plantejament de noves hipòtesis o almenys de discussió
 A6 Conèixer la història de l'entorn proper local i regional
Participar en seminaris relatius a temes després d'haver realitzat lectures
 A7 Conèixer la història de l'entorn proper local i regional
Presentar de forma didàctica algunes de les qüestions estudiades
Aprendre a explicar el medi proper a partir del coneixement del passat
 A9 Analitzar de forma crítica les tradicions historiogràfiques sobre temes controvertits o generals
Aprendre a manejar fonts i bibliografia específiques per realitzar treballs amb plantejament de noves hipòtesis o almenys de discussió
 A11 Conèixer la història de l'entorn proper local i regional
Analitzar de forma crítica les tradicions historiogràfiques sobre temes controvertits o generals
Participar en seminaris relatius a temes després d'haver realitzat lectures
Iniciar la investigació històrica a partir de fonts variades (intencionals i no intencionals)
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B2 Analitzar, conèixer i valorar els conceptes a partir de les fonts històriques o bé d'interpretacions historiogràfiques sobre el tema
Anàlisi, valoració i elaboració d'un discurs raonat al voltant d'aspectes clau de la història contemporània, tenint en compte els diversos factors exposats a classe i posant un èmfasi especial en la recopilació d'informació que faci cada alumne
Demostrar que posseeixen un coneixement bàsic de les metodologies, les teories, les tècniques i els instruments d'investigació, així com saber utilitzar els conceptes fonamentals i les principals categories de la historiografia
Saber gestionar un debat historiogràfic. Utilitzar adequadament la terminologia pròpia de la disciplina oralment i per escrit
Analitzar, conèixer i valorar els conceptes a partir de la consulta de fonts històriques
 B3 Anàlisi, valoració i elaboració d'un discurs raonat al voltant d'aspectes clau de la història medieval, tenint en compte els diversos factors exposats a classe i posant un èmfasi especial en la recopilació d'informació que faci cada alumne
Analitzar textos històrics del territori propi
 B5 Saber gestionar un debat historiogràfic. Utilitzar adequadament la terminologia pròpia de la disciplina oralment i per escrit
 B7 Reconèixer les transformacions històriques en el marc geogràfic proper
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
1.-La Catalunya autònoma (1980-2010) Demografia
Economia
Societat
Política
Cultura
2.- La transició a la democracia a Espanya L'Antifranquisme unitari. L'Assemblea de Catalunya.
Crisi econòmica i moviment obrer
Els nous moviments socials: estudiants, veïns, feminista, ecologista, pacifista
De la reforma política a la Constitució de 1978
El restabliment de la Generalitat i l'Estatut de 1979.
Eleccions al Parlament, 1980.
3.- La dictadura franquista Demografia
Economia
Societat
Política
Cultura: intent de genocidi cultural?
La repressió franquista 81939-1975)
Naturalesa del règim i periodificacions
4.- La Guerra civil Etapes
Col.lectivitzacions i economia de guerra
Els fets de maig
El comité de milicies antifeixistes
El cop d'estat del 18 de juliol a Catalunya
5.- La II República El programa reformista
Els fets d'octubre
Sistema de partits
L'Estatut d'autonomia
6.- La societat catalana 1900-1930 Demografia
Economia
Societat
Politica
Cultura
7.- Panoràmica general de la societat catalana vuitcentista. Demografia
Economia
Societat
Política
Cultura: de la Renaixença al sorgiment del catalanisme polític.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
0 0 0
Atenció personalitzada
0 0 0
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries

Atenció personalitzada
Descripció
Sessions setmanals de tutoria individual o en grup pel cas dels treballs col.lectius

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Metodologia activa a partir dels problemes de la societat catalana actual tot pensant històricament els fenomens amb perspectiva d'història social.
Presentació de temàtiques en grup a classes pràctiques
Treball d'investigació amb fonts documentals arxivístiques i hemerogràfiques
Examen del contingut global de l'assignatura


Fonts d'informació

Bàsica Borja de Riquer, Història de Catalunya, Proa,
Borja de Riquer (dir.), Història. Cultura. Societat i Política als PPCC, Enciclopèdia Catalana,
, , ,
Pierre Vilar (dir), Història de Catalalunya, Edicions 62,

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent