Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A1 |
Conèixer, analitzar i transmetre la història general i la història pròpia del territori |
| A2 |
Conèixer i analitzar l’estructura diacrònica de la història |
| A3 |
Conèixer i aplicar la didàctica de la història |
| A4 |
Conèixer i interpretar la història com a disciplina en construcció |
| A6 |
Usar, ordenar i interpretar les fonts històriques |
| A7 |
Conèixer, analitzar i interpretar la història local |
| A9 |
Conèixer, analitzar i interpretar detalladament un o més períodes específics del passat de la humanitat |
| A11 |
Comprendre, interpretar i elaborar textos historiogràfics o documents originals en la llengua pròpia |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B2 |
Resoldre problemes de forma efectiva en el camp de la història |
| B3 |
Aplicar pensament analític, crític, lògic i creatiu, demostrant dots d'innovació |
| B5 |
Treballar en equip de forma col·laborativa i amb responsabilitat compartida |
| B7 |
Sensibilització en temes mediambientals |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A1 |
Analitzar de forma crítica les tradicions historiogràfiques sobre temes controvertits o generals
Aprendre a manejar fonts i bibliografia específiques per realitzar treballs amb plantejament de noves hipòtesis o almenys de discussió
Participar en seminaris relatius a temes despres d'haver realitzat lectures
Iniciar la investigació històrica a partir de fonts variades (intencionals i no intencionals)
| | A2 |
Aprendre a explicar el medi proper a partir del coneixement del passat
Iniciar la investigació històrica a partir de fonts variades (intencionals i no intencionals)
| | A3 |
Conèixer la història de l'entorn proper local i regional
Analitzar de forma crítica les tradicions historiogràfiques sobre temes controvertits o generals
Aprendre a explicar el medi proper a partir del coneixement del passat
| | A4 |
Conèixer la història de l'entorn proper local i regional
Aprendre a manejar fonts i bibliografia específica per realitzar treballs amb plantejament de noves hipòtesis o almenys de discussió
| | A6 |
Conèixer la història de l'entorn proper local i regional
Participar en seminaris relatius a temes després d'haver realitzat lectures
| | A7 |
Conèixer la història de l'entorn proper local i regional
Presentar de forma didàctica algunes de les qüestions estudiades
Aprendre a explicar el medi proper a partir del coneixement del passat
| | A9 |
Analitzar de forma crítica les tradicions historiogràfiques sobre temes controvertits o generals
Aprendre a manejar fonts i bibliografia específiques per realitzar treballs amb plantejament de noves hipòtesis o almenys de discussió
| | A11 |
Conèixer la història de l'entorn proper local i regional
Analitzar de forma crítica les tradicions historiogràfiques sobre temes controvertits o generals
Participar en seminaris relatius a temes després d'haver realitzat lectures
Iniciar la investigació històrica a partir de fonts variades (intencionals i no intencionals)
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B2 |
Analitzar, conèixer i valorar els conceptes a partir de les fonts històriques o bé d'interpretacions historiogràfiques sobre el tema
Anàlisi, valoració i elaboració d'un discurs raonat al voltant d'aspectes clau de la història contemporània, tenint en compte els diversos factors exposats a classe i posant un èmfasi especial en la recopilació d'informació que faci cada alumne
Demostrar que posseeixen un coneixement bàsic de les metodologies, les teories, les tècniques i els instruments d'investigació, així com saber utilitzar els conceptes fonamentals i les principals categories de la historiografia
Saber gestionar un debat historiogràfic. Utilitzar adequadament la terminologia pròpia de la disciplina oralment i per escrit
Analitzar, conèixer i valorar els conceptes a partir de la consulta de fonts històriques
| | B3 |
Anàlisi, valoració i elaboració d'un discurs raonat al voltant d'aspectes clau de la història medieval, tenint en compte els diversos factors exposats a classe i posant un èmfasi especial en la recopilació d'informació que faci cada alumne
Analitzar textos històrics del territori propi
| | B5 |
Saber gestionar un debat historiogràfic. Utilitzar adequadament la terminologia pròpia de la disciplina oralment i per escrit
| | B7 |
Reconèixer les transformacions històriques en el marc geogràfic proper
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
1.-La Catalunya autònoma (1980-2010) |
Demografia
Economia
Societat
Política
Cultura |
2.- La transició a la democracia a Espanya |
L'Antifranquisme unitari. L'Assemblea de Catalunya.
Crisi econòmica i moviment obrer
Els nous moviments socials: estudiants, veïns, feminista, ecologista, pacifista
De la reforma política a la Constitució de 1978
El restabliment de la Generalitat i l'Estatut de 1979.
Eleccions al Parlament, 1980. |
3.- La dictadura franquista |
Demografia
Economia
Societat
Política
Cultura: intent de genocidi cultural?
La repressió franquista 81939-1975)
Naturalesa del règim i periodificacions |
4.- La Guerra civil |
Etapes
Col.lectivitzacions i economia de guerra
Els fets de maig
El comité de milicies antifeixistes
El cop d'estat del 18 de juliol a Catalunya
|
|
|
5.- La II República |
El programa reformista
Els fets d'octubre
Sistema de partits
L'Estatut d'autonomia
|
6.- La societat catalana 1900-1930 |
Demografia
Economia
Societat
Politica
Cultura |
|
|
|
|
7.- Panoràmica general de la societat catalana vuitcentista. |
Demografia
Economia
Societat
Política
Cultura: de la Renaixença al sorgiment del catalanisme polític.
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
0 |
0 |
0 |
Atenció personalitzada |
|
0 |
0 |
0 |
|
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
|
Descripció |
Sessions setmanals de tutoria individual o en grup pel cas dels treballs col.lectius |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Metodologia activa a partir dels problemes de la societat catalana actual tot pensant històricament els fenomens amb perspectiva d'història social. Presentació de temàtiques en grup a classes pràctiques Treball d'investigació amb fonts documentals arxivístiques i hemerogràfiques Examen del contingut global de l'assignatura |
Bàsica |
Borja de Riquer, Història de Catalunya, Proa,
Borja de Riquer (dir.), Història. Cultura. Societat i Política als PPCC, Enciclopèdia Catalana,
, , ,
Pierre Vilar (dir), Història de Catalalunya, Edicions 62,
|
|
Complementària |
|
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|