DADES IDENTIFICATIVES 2011_12
Assignatura (*) HISTÒRIA CONTEMPORÀNIA DE CATALUNYA Codi 12204118
Ensenyament
Grau d'Història (2008)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Tercer Segon
Llengua d'impartició
Català
Departament Història i Història de l'Art
Coordinador/a
DUCH PLANA, MONTSERRAT
Adreça electrònica montserrat.duch@urv.cat
Professors/es
DUCH PLANA, MONTSERRAT
Web
Descripció general i informació rellevant Coneixement de la societat catalana actual tot pensant històricament una realitat complexa en la demografia, la societat, l'economia, la política i la cultura d'una nació sense estat.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1 Conèixer, analitzar i transmetre la història general i la història pròpia del territori.
 A2 Conèixer i analitzar l’estructura diacrònica de la història.
 A3 Conèixer i aplicar la didàctica de la història.
 A4 Conèixer i interpretar la història com a disciplina en construcció.
 A6 Usar, ordenar i interpretar les fonts històriques.
 A7 Conèixer, analitzar i interpretar la història local.
 A9 Conèixer, analitzar i interpretar detalladament un o més períodes específics del passat de la humanitat.
 A11 Comprendre, interpretar i elaborar textos historiogràfics o documents originals en la llengua pròpia.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B2 Resoldre problemes de forma efectiva en el camp de la història
 B3 Aplicar pensament analític, crític, lògic i creatiu, demostrant dots d'innovació
 B5 Treballar en equip de forma col·laborativa i amb responsabilitat compartida
 B7 Sensibilització en temes mediambientals
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C3 Gestionar la informació i el coneixement.
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1 Analitza de forma crítica les tradicions historiogràfiques sobre temes controvertits o generals
Aprèn a manejar fonts i bibliografia específiques per realitzar treballs amb plantejament de noves hipòtesis o almenys de discussió
Participa en seminaris relatius a temes després d'haver realitzat lectures
Inicia la investigació històrica a partir de fonts variades (intencionals i no intencionals)
 A2 Aprèn a explicar el medi proper a partir del coneixement del passat
Inicia la investigació històrica a partir de fonts variades (intencionals i no intencionals)
 A3 Coneix la història de l'entorn proper local i regional
Analitza de forma crítica les tradicions historiogràfiques sobre temes controvertits o generals
Aprèn a explicar el medi proper a partir del coneixement del passat
 A4 Coneix la història de l'entorn proper local i regional
Aprèn a manejar fonts i bibliografia específica per realitzar treballs amb plantejament de noves hipòtesis o almenys de discussió
 A6 Coneix la història de l'entorn proper local i regional
Participa en seminaris relatius a temes després d'haver realitzat lectures
 A7 Coneix la història de l'entorn proper local i regional
Presenta de forma didàctica algunes de les qüestions estudiades
Aprèn a explicar el medi proper a partir del coneixement del passat
 A9 Analitza de forma crítica les tradicions historiogràfiques sobre temes controvertits o generals
Aprèn a manejar fonts i bibliografia específiques per realitzar treballs amb plantejament de noves hipòtesis o almenys de discussió
 A11 Coneix la història de l'entorn proper local i regional
Analitza de forma crítica les tradicions historiogràfiques sobre temes controvertits o generals
Participa en seminaris relatius a temes després d'haver realitzat lectures
Inicia la investigació històrica a partir de fonts variades (intencionals i no intencionals)
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B2 Recull la informació significativa que necessita per resoldre els problemes basant-se en dades i no només en opinions subjectives i segueix un mètode lògic d'anàlisi de la informació
 B3 Busca nous procediments i mètodes per fer les coses
 B5 Proposa al grup metes ambicioses i clarament definides
 B7 Coneix el concepte de desenvolupament sostenible
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C3 Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient
 C4 Produeix un text escrit adequat a la situació comunicativa

Continguts
Tema Subtema
1.-La Catalunya autònoma (1980-2010) Demografia
Economia
Societat
Política
Cultura
2.- La transició a la democracia a Espanya L'Antifranquisme unitari. L'Assemblea de Catalunya.
Crisi econòmica i moviment obrer
Els nous moviments socials: estudiants, veïns, feminista, ecologista, pacifista
De la reforma política a la Constitució de 1978
El restabliment de la Generalitat i l'Estatut de 1979.
Eleccions al Parlament, 1980.
3.- La dictadura franquista Demografia
Economia
Societat
Política
Cultura: intent de genocidi cultural?
La repressió franquista 81939-1975)
Naturalesa del règim i periodificacions
4.- La Guerra civil Etapes
Col.lectivitzacions i economia de guerra
Els fets de maig
El comité de milicies antifeixistes
El cop d'estat del 18 de juliol a Catalunya
5.- La II República El programa reformista
Els fets d'octubre
Sistema de partits
L'Estatut d'autonomia
6.- La societat catalana 1900-1930 Demografia
Economia
Societat
Politica
Cultura
7.- Panoràmica general de la societat catalana vuitcentista. Demografia
Economia
Societat
Política
Cultura: de la Renaixença al sorgiment del catalanisme polític.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
A2
A3
A4
C3
1 0 1
Sessió Magistral
A1
A2
B7
30 14 44
Treballs
A4
A7
A11
B2
B5
1 49 50
Presentacions / exposicions
A3
C4
1 30 31
Atenció personalitzada
A6
B2
C3
5 2 7
 
Proves de desenvolupament
A3
A6
A9
A11
2 15 17
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Informar a l'alumne sobre els continguts de l'assignatura, la metodologia que s'emprarà, les fonts bibliogràfiques i l'avaluació
Sessió Magistral Exposició i debat a classe sobre el contingut del programa.
Treballs Aplicació pràctica dels continguts i les metodologies a través de la elaboració d'un treball de recerca, sigui bibliogràfic o d'arxiu.
Presentacions / exposicions Presentació dels resultats i les principals conclusions obtinguts de la investigació realitzada.

Atenció personalitzada
Descripció
Sessions setmanals de tutoria individual o en grup pel cas dels treballs col.lectius

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Sessió Magistral
A1
A2
B7
Exposició i debat a classe sobre el contingut del programa. 10%
Treballs
A4
A7
A11
B2
B5
Aplicació pràctica dels continguts i les metodologies a través de la elaboració d'un treball de recerca, sigui bibliogràfic o d'arxiu. 30%
Presentacions / exposicions
A3
C4
Presentació dels resultats i les principals conclusions obtinguts de la investigació realitzada. 20%
Proves de desenvolupament
A3
A6
A9
A11
Examen del contingut global de l'assignatura 30%
Altres  

Valoracions genèriques sobre les intervencions de l'alumne a classe

10%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Metodologia activa a partir dels problemes de la societat catalana actual tot pensant històricament els fenòmens amb perspectiva d'història social.
Presentació de temàtiques en grup a classes pràctiques
Treball d'investigació amb fonts documentals arxivístiques i hemerogràfiques
Examen del contingut global de l'assignatura.

La segona convocatòria consistirà en una prova escrita que avaluarà tot el contingut de l'assignatura i que equivaldrà al 100% de la nota.


Fonts d'informació

Bàsica Borja de Riquer, Història de Catalunya, Proa,
Borja de Riquer (dir.), Història. Cultura. Societat i Política als PPCC, Enciclopèdia Catalana,
Pierre Vilar (dir), Història de Catalalunya, Edicions 62,

Complementària

Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
PROBLEMES DE LA SOCIETAT ACTUAL/12204009
HISTÒRIA CONTEMPORÀNIA DE LES DONES/12204244

Assignatures que es recomana cursar simultàniament
HISTÒRIA CONTEMPORÀNIA D'ESPANYA/12204205
CONFLICTES DEL SEGLE XX/12204245

Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
HISTÒRIA CONTEMPORÀNIA/12204107
HISTÒRIA SOCIAL ( SEGLES XIX-XX )/12204242
HISTÒRIA ECONÒMICA CONTEMPORÀNIA/12204254
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent