DADES IDENTIFICATIVES 2016_17
Assignatura (*) HISTÒRIA CONTEMPORÀNIA DE CATALUNYA Codi 12204118
Ensenyament
Grau d'Història (2008)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Tercer 2Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Història i Història de l'Art
Coordinador/a
DUCH PLANA, MONTSERRAT
Adreça electrònica montserrat.duch@urv.cat
Professors/es
DUCH PLANA, MONTSERRAT
Web
Descripció general i informació rellevant Coneixement de la societat catalana actual tot pensant històricament una realitat complexa en la demografia, la societat, l'economia, la política i la cultura d'una nació sense estat.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1 Conèixer, analitzar i interpretar la història general i la història pròpia del territori.
 A2 Conèixer, analitzar i interpretar l’estructura diacrònica de la Història i un o més períodes específics del passat de la humanitat.
 A7 Conèixer, comprendre i saber usar les fonts historiogràfiques.
 A10 Aplicar la didàctica de la Història.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B2 Resoldre problemes complexos de forma efectiva
 B5 Treballar en equip de forma cooperativa i amb responsabilitat compartida
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C3 Gestionar la informació i el coneixement.
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1 Coneix la història de l'entorn proper local i regional.
Aprèn a explicar el mitjà proper a partir de la coneixement del passat.
 A2 Coneix els diversos models d’estructura política, econòmica i social existents en un període de la història.
 A7 Analitza de forma crítica les tradicions historiogràfiques sobre temes controvertits o en general.
Inicia la investigació històrica a partir de fonts variades (intencionals i no intencionals).
 A10 Presenta de forma didàctica alguna de les qüestions estudiades.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B2 Té un mètode d’anàlisi que li permet identificar causes poc evidents i avaluar el seu impacte en els problemes
 B5 Actua constructivament per afrontar els conflictes de l'equip
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C3 Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient
 C4 Produeix un text escrit adequat a la situació comunicativa

Continguts
Tema Subtema
1.- La societat catalana 1900-1930 Demografia
Economia
Societat
Politica
Cultura
2.- La II República El programa reformista
Els fets d'octubre
Sistema de partits
L'Estatut d'autonomia
3.- La Guerra civil Etapes
Col.lectivitzacions i economia de guerra
Els fets de maig
El comité de milicies antifeixistes
El cop d'estat del 18 de juliol a Catalunya
4.- La dictadura franquista Demografia
Economia
Societat
Política
Cultura: intent de genocidi cultural?
La repressió franquista (1939-1975)
Naturalesa del règim i periodificacions
5.- La transició a la democracia a Espanya L'Antifranquisme unitari. L'Assemblea de Catalunya.
Crisi econòmica i moviment obrer
Els nous moviments socials: estudiants, veïns, feminista, ecologista, pacifista
De la reforma política a la Constitució de 1978
El restabliment de la Generalitat i l'Estatut de 1979.
Eleccions al Parlament, 1980.
6.-La Catalunya autònoma (1980-2010) Demografia
Economia
Societat
Política
Cultura

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
A2
2 5 7
Sessió Magistral
A1
A2
50 0 50
Treballs
A7
5 60 65
Treballs
A1
1 10 11
Treballs
0 4 4
Atenció personalitzada
1 0 1
 
Proves de desenvolupament
A1
2 10 12
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Informar a l'alumne sobre els continguts de l'assignatura, la metodologia que s'emprarà, les fonts bibliogràfiques i l'avaluació
Sessió Magistral Exposició i debat a classe sobre el contingut del programa.
Treballs Aplicació pràctica dels continguts i les metodologies a través de la elaboració d'un treball de recerca, sigui bibliogràfic o d'arxiu.
Treballs Ressenya d'un llibre de la bibliografia recomanada
Treballs
Atenció personalitzada Resolució de dubtes, assessorament per al treball i revisió de la prova escrita.

Atenció personalitzada
Descripció
Sessions setmanals de tutoria individual o en grup pel cas dels treballs col.lectius. A priori, es comptabilitza 1 h. per alumne i curs.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Treballs
A7
Aplicació pràctica dels continguts i les metodologies a través de la elaboració d'un treball de recerca, sigui bibliogràfic o d'arxiu. 30%
Treballs
A1
Ressenya d'un llibre de la bibliografia recomanada 10%
Treballs
Assaig a partir d'Història orial i/o observació participant 20%
Proves de desenvolupament
A1
Examen del contingut global de l'assignatura 40%
Altres  

Valoracions genèriques sobre les intervencions de l'alumne a classe

 
Altres comentaris i segona convocatòria

Metodologia activa a partir dels problemes de la societat catalana actual tot pensant històricament els fenòmens amb perspectiva d'història social.
Presentació de temàtiques en grup a classes pràctiques
Treball d'investigació amb fonts documentals arxivístiques i hemerogràfiques
Examen del contingut global de l'assignatura.

La segona convocatòria consistirà en una prova escrita que avaluarà tot el contingut de l'assignatura i que equivaldrà al 100% de la nota.


Fonts d'informació

Bàsica Borja de Riquer (dir.), Història. Cultura. Societat i Política als PPCC, Enciclopèdia Catalana,
Pierre Vilar (dir), Història de Catalalunya, Edicions 62,
Jordi Maluquer de Motes, Història econòmica de Catalunya, Proa, Barcelona
Marina Subirats, Barcelona: de la necessitat a la llibertat. Les classes socials al tombant del segle XXI, L'avenç, Barcelona
Manel Risques, Història de la Catalunya Contemporània, Mina, Barcelona
Angel Duarte, El republicanisme català a la fi del segle XIX, Eumo, 1997
, , ,
Germà Bel, Anatomia d'un desengany, Destino, 2013
Josep Termes, La immigració a Catalunya i altres estudis del nacionalisme català, Empúries, 1984
Montserrat Duch, Quimeres. Sociabilitats populars i memòries col·lectives a la Catalunya del segle XX, Publicacions URV, 2012
Manel López (dir) (et alter), 6 d'octubre, Base, 2014
Josep Fontana, La formació d'una identitat, Eumo, 2014
Jordi Amat, El llarg procés, Tusquets, 2015
Jaume Vicens Vives, Noticia de Catalunya, Destino, 1954
Salvador Giner, Catalunya assaig, Galerada,
AADD, La Segona República a Catalunya. 3 vols., Ara,
Marc Andreu, Barris, veïns i democràcia, L'Avenç, 2015
José Luis Martín Ramos, La rereguarda en guerra, L'Avenç, 2012
José Luis Martín Ramos, Territori capital, L'Avenç, 2015
Montserrat Duch, Ramon Arnabat, Xavier Ferré, Sociabilitats a la Catalunya contemporània, PAM, 2015
Antoni Gavaldà, Fam de pa i de terra, URV, 2016
José Álvarez Junco, Dioses útiles. Naciones y nacionalismos, Galaxia Gutemberg, 2016

Complementària Borja de Riquer, Història de Catalunya, Proa,
Emili Giralt (dir), Història agrària dels Països Catalans. Vol IV, Fundació Catalana per a la recerca i la innovació, Barcelona
Jordi Nadal (dir), Atlas de la industrialización en España, Crítica, Barcelona

Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
PROBLEMES DE LA SOCIETAT ACTUAL/12204009
HISTÒRIA CONTEMPORÀNIA DE LES DONES/12204244

Assignatures que es recomana cursar simultàniament
HISTÒRIA CONTEMPORÀNIA D'ESPANYA/12204205
CONFLICTES DEL SEGLE XX/12204245

Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
HISTÒRIA CONTEMPORÀNIA/12204107
HISTÒRIA SOCIAL (SEGLES XIX-XX)/12204242
HISTÒRIA ECONÒMICA CONTEMPORÀNIA/12204254
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent