Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A1 |
Conèixer, analitzar i interpretar la història general i la història pròpia del territori. |
| A2 |
Conèixer, analitzar i interpretar l’estructura diacrònica de la Història i un o més períodes específics del passat de la humanitat. |
| A7 |
Conèixer, comprendre i saber usar les fonts historiogràfiques. |
| A10 |
Aplicar la didàctica de la Història. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B2 |
Resoldre problemes complexos de forma efectiva |
| B5 |
Treballar en equip de forma cooperativa i amb responsabilitat compartida |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears | | C3 |
Gestionar la informació i el coneixement. |
| C4 |
Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV. |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A1 |
Coneix la història de l'entorn proper local i regional.
Aprèn a explicar el mitjà proper a partir de la coneixement del passat.
| | A2 |
Coneix els diversos models d’estructura política, econòmica i social existents en un període de la història.
| | A7 |
Analitza de forma crítica les tradicions historiogràfiques sobre temes controvertits o en general.
Inicia la investigació històrica a partir de fonts variades (intencionals i no intencionals).
| | A10 |
Presenta de forma didàctica alguna de les qüestions estudiades.
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B2 |
Té un mètode d’anàlisi que li permet identificar causes poc evidents i avaluar el seu impacte en els problemes
| | B5 |
Actua constructivament per afrontar els conflictes de l'equip
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| C3 |
Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient
| | C4 |
Produeix un text escrit adequat a la situació comunicativa
|
Tema |
Subtema |
1.- La societat catalana 1900-1930 |
Demografia
Economia
Societat
Politica
Cultura |
2.- La II República |
El programa reformista
Els fets d'octubre
Sistema de partits
L'Estatut d'autonomia
|
3.- La Guerra civil |
Etapes
Col.lectivitzacions i economia de guerra
Els fets de maig
El comité de milicies antifeixistes
El cop d'estat del 18 de juliol a Catalunya
|
4.- La dictadura franquista |
Demografia
Economia
Societat
Política
Cultura: intent de genocidi cultural?
La repressió franquista (1939-1975)
Naturalesa del règim i periodificacions |
5.- La transició a la democracia a Espanya |
L'Antifranquisme unitari. L'Assemblea de Catalunya.
Crisi econòmica i moviment obrer
Els nous moviments socials: estudiants, veïns, feminista, ecologista, pacifista
De la reforma política a la Constitució de 1978
El restabliment de la Generalitat i l'Estatut de 1979.
Eleccions al Parlament, 1980. |
6.-La Catalunya autònoma (1980-2010) |
Demografia
Economia
Societat
Política
Cultura |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
2 |
5 |
7 |
Sessió Magistral |
|
50 |
0 |
50 |
Treballs |
|
5 |
60 |
65 |
Treballs |
|
1 |
10 |
11 |
Treballs |
|
0 |
4 |
4 |
Atenció personalitzada |
|
1 |
0 |
1 |
|
Proves de desenvolupament |
|
2 |
10 |
12 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Informar a l'alumne sobre els continguts de l'assignatura, la metodologia que s'emprarà, les fonts bibliogràfiques i l'avaluació |
Sessió Magistral |
Exposició i debat a classe sobre el contingut del programa. |
Treballs |
Aplicació pràctica dels continguts i les metodologies a través de la elaboració d'un treball de recerca, sigui bibliogràfic o d'arxiu. |
Treballs |
Ressenya d'un llibre de la bibliografia recomanada |
Treballs |
|
Atenció personalitzada |
Resolució de dubtes, assessorament per al treball i revisió de la prova escrita. |
Descripció |
Sessions setmanals de tutoria individual o en grup pel cas dels treballs col.lectius. A priori, es comptabilitza 1 h. per alumne i curs. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Treballs |
|
Aplicació pràctica dels continguts i les metodologies a través de la elaboració d'un treball de recerca, sigui bibliogràfic o d'arxiu. |
30% |
Treballs |
|
Ressenya d'un llibre de la bibliografia recomanada |
10% |
Treballs |
|
Assaig a partir d'Història orial i/o observació participant |
20% |
Proves de desenvolupament |
|
Examen del contingut global de l'assignatura |
40% |
Altres |
|
Valoracions genèriques sobre les intervencions de l'alumne a classe |
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Metodologia activa a partir dels problemes de la societat catalana actual tot pensant històricament els fenòmens amb perspectiva d'història social. Presentació de temàtiques en grup a classes pràctiques Treball d'investigació amb fonts documentals arxivístiques i hemerogràfiques Examen del contingut global de l'assignatura. La segona convocatòria consistirà en una prova escrita que avaluarà tot el contingut de l'assignatura i que equivaldrà al 100% de la nota. |
Bàsica |
Borja de Riquer (dir.), Història. Cultura. Societat i Política als PPCC, Enciclopèdia Catalana,
Pierre Vilar (dir), Història de Catalalunya, Edicions 62,
Jordi Maluquer de Motes, Història econòmica de Catalunya, Proa, Barcelona
Marina Subirats, Barcelona: de la necessitat a la llibertat. Les classes socials al tombant del segle XXI, L'avenç, Barcelona
Manel Risques, Història de la Catalunya Contemporània, Mina, Barcelona
Angel Duarte, El republicanisme català a la fi del segle XIX, Eumo, 1997
, , ,
Germà Bel, Anatomia d'un desengany, Destino, 2013
Josep Termes, La immigració a Catalunya i altres estudis del nacionalisme català, Empúries, 1984
Montserrat Duch, Quimeres. Sociabilitats populars i memòries col·lectives a la Catalunya del segle XX, Publicacions URV, 2012
Manel López (dir) (et alter), 6 d'octubre, Base, 2014
Josep Fontana, La formació d'una identitat, Eumo, 2014
Jordi Amat, El llarg procés, Tusquets, 2015
Jaume Vicens Vives, Noticia de Catalunya, Destino, 1954
Salvador Giner, Catalunya assaig, Galerada,
AADD, La Segona República a Catalunya. 3 vols., Ara,
Marc Andreu, Barris, veïns i democràcia, L'Avenç, 2015
José Luis Martín Ramos, La rereguarda en guerra, L'Avenç, 2012
José Luis Martín Ramos, Territori capital, L'Avenç, 2015
Montserrat Duch, Ramon Arnabat, Xavier Ferré, Sociabilitats a la Catalunya contemporània, PAM, 2015
Antoni Gavaldà, Fam de pa i de terra, URV, 2016
José Álvarez Junco, Dioses útiles. Naciones y nacionalismos, Galaxia Gutemberg, 2016
|
|
Complementària |
Borja de Riquer, Història de Catalunya, Proa,
Emili Giralt (dir), Història agrària dels Països Catalans. Vol IV, Fundació Catalana per a la recerca i la innovació, Barcelona
Jordi Nadal (dir), Atlas de la industrialización en España, Crítica, Barcelona
|
|
Assignatures que en continuen el temari |
PROBLEMES DE LA SOCIETAT ACTUAL/12204009 | HISTÒRIA CONTEMPORÀNIA DE LES DONES/12204244 |
|
Assignatures que es recomana cursar simultàniament |
HISTÒRIA CONTEMPORÀNIA D'ESPANYA/12204205 | CONFLICTES DEL SEGLE XX/12204245 |
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
HISTÒRIA CONTEMPORÀNIA/12204107 | HISTÒRIA SOCIAL (SEGLES XIX-XX)/12204242 | HISTÒRIA ECONÒMICA CONTEMPORÀNIA/12204254 |
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|