DADES IDENTIFICATIVES 2012_13
Assignatura (*) MUSEOLOGIA Codi 12204119
Ensenyament
Grau d'Història (2008)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Quart Primer
Llengua d'impartició
Català
Departament Història i Història de l'Art
Coordinador/a
RUIZ DE ARBULO BAYONA, JOAQUIN
Adreça electrònica joaquin.ruizdearbulo@urv.cat
Professors/es
RUIZ DE ARBULO BAYONA, JOAQUIN
Web
Descripció general i informació rellevant L'assignatura presentarà els conceptes i les activitats i responsabilitats integrades en la vida professional dels conservadors de Museus Arqueològics.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1 Conèixer, analitzar i transmetre la història general i la història pròpia del territori.
 A2 Conèixer i analitzar l’estructura diacrònica de la història.
 A4 Conèixer i interpretar la història com a disciplina en construcció.
 A5 Conèixer i analitzar els temes i les problemàtiques objecte de debat historiogràfic.
 A6 Usar, ordenar i interpretar les fonts històriques.
 A7 Conèixer, analitzar i interpretar la història local.
 A8 Conèixer, analitzar i interpretar la història de la integració europea.
 A9 Conèixer, analitzar i interpretar detalladament un o més períodes específics del passat de la humanitat.
 A12 Analitzar i interpretar el registre arqueològic.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B2 Resoldre problemes de forma efectiva en el camp de la història
 B3 Aplicar pensament analític, crític, lògic i creatiu, demostrant dots d'innovació
 B5 Treballar en equip de forma col·laborativa i amb responsabilitat compartida
 B6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets
 B7 Sensibilització en temes mediambientals
 B8 Gestionar projectes tècnics o professionals complexos
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C1 Dominar en un nivell intermedi una llengua estrangera, preferentment l’anglès.
 C2 Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació.
 C3 Gestionar la informació i el coneixement.
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.
 C5 Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional.
 C6 Definir i desenvolupar el projecte acadèmic i professional.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1 Comprèn la investigació des de les diverses etapes històriques des de la prehistòria fins la contemporaneïtat
 A2 Analitza els comportaments humans i les estratègies de les diferents organitzacions socials al llarg de la història mitjançant la interpretació de fonts històriques
 A4 Avalua el procés de construcció del coneixement
 A5 Comprèn la investigació des de les diverses etapes històriques des de la prehistòria fins la contemporaneïtat
 A6 Realitza pràctiques en empreses o institucions
 A7 Coneix, analitza i realitza estudis en relació a la divulgació del passat -museus, exposicions, entre d'altres-
 A8 Coneix, analitza i realitza estudis en relació a la divulgació del passat -museus, exposicions, entre d'altres-
 A9 Comprèn la importància de la hipòtesi com a punt de partida de tota la investigació i aplicar-la a l'estudi i investigació
 A12 Coneix, analitza i realitza estudis en relació a la divulgació del passat -museus, exposicions, entre d'altres-
Realitza pràctiques en empreses o institucions
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B2 Identifica el que és un problema i pren la decisió d'afrontar-lo
Elabora una estratègia realista per resoldre el problema
 B3 Reflexiona sobre les noves formes de fer les coses
Reflexiona sobre les causes i fins de la innovació
 B5 Accepta i compleix les normes del grup
 B6 Intervé de forma efectiva i transmet informació rellevant
Redacta documents amb el format, el contingut, l'estructura, la correcció lingüística i el registre adequats, i il·lustra els conceptes utilitzant correctament les convencions (formats, títols, peus, llegendes...)
Les seves presentacions estan degudament preparades, utilitzant estratègies per presentar i dur a terme les seves presentacions orals (suports audiovisuals, mirada, veu, gest, control de temps,...)
 B7 Soluciona els problemes considerant els elements del desenvolupament sostenible i les seves implicacions
 B8 Col·labora activament en la planificació del treball en equip, en la distribució dels membres i en la seva orientació a un rendiment elevat
Els objectius del projecte són coherents amb les necessitats detectades en el context
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C1 Comprèn informació i articles de caràcter rutinari
 C2 Coneix el maquinari bàsic dels ordinadors
 C3 Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient
Utilitza la informació comprenent les implicacions econòmiques, legals, socials i ètiques de l’ accés a la informació i el seu ús
 C4 Produeix un text oral adequat a la situació comunicativa
 C5 Mostra respecte pels drets fonamentals i d'igualtat entre homes i dones
Mostra respecte vers els valors propis d'una cultura de la pau i de valors democràtics
 C6 Identifica els propis interessos i motivacions acadèmico-professionals

Continguts
Tema Subtema
1. Conceptes de Museu, museologia i museografía. Tipologies
2. Evolució dels museus.
3. El concepte del patrimoni històric-arqueològic. Museus i legislació.
4. Funcions i tipologia dels Museus Arqueològics a Catalunya, l'Estat espanyol, Europa i el Món.
5. El Museu Arqueològic: projecte i programa.
6. Les col·leccions: documentació, conservació i investigació.
7. Les sales d'exposició.
8. Els magatzems com a espais de conservació i investigació.
9. Les exposicions temporals.
10. La seguretat en els Museus.
11. El Museu Nacional Arqueològic de Tarragona, el Museu Nacional d'Arqueologia de Catalunya i el Museu d'Empúries.
12. MARQ. El Museu d'Arqueologia de Alacant. ARQUA. Museo Nacional de Arqueología Subacuática de Cartagena. Museo del teatro Romano de Cartagena.
13. British Museum. Museo dei Fori Imperiali/Mercati di Traiano. Museo della civiltà romana.
14. La gestió dels Museus Arqueològics i el perfil professional del conservador de Museus.
15. El Museu i al societat: mecanismes d'interacció. El futur dels Museus. Tarraco Viva.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
A1
1 0 1
Sessió Magistral
A1
A2
B2
35 50 85
Pràctiques de camp/sortides
A1
A6
B2
B5
B6
B8
C1
14 18 32
Treballs
A1
A6
B2
B5
B6
B8
C1
4 20 24
Presentacions / exposicions
A1
B6
C2
2 0 2
Atenció personalitzada
B2
1 1 2
 
Proves de desenvolupament
B6
C3
1 1 2
Proves pràctiques
A1
C2
1 1 2
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries
Elecció del tema de treball, elaboració de l'índex i presentació oral d'un Power Point que ho expliqui.

Data de realització: Octubre.
Sessió Magistral Al llarg de tot el curs
Pràctiques de camp/sortides Museu Nacional Arqueològic de Tarragona (varies visites)
Museu d'Arqueologia de Catalunya (un dia)

Museu Arqueològic d'Alacant
Museu del Teatre Romà de Cartagena
Museo Nacional d'Arqueologia Subacuatica (viatge conjunt cap de setmana) opcional

British Museum (viatge cap de setmana) opcional
Treballs Seminaris especialitzats amb museolegs

Buscar en biblioteca certs textos de referència i fer recensions amb les principals idees del contingut.

Data de realització: Setembre-Desembre.
Presentacions / exposicions Elaboració d'un PowerPoint que reflecteixi i sintetitzi les idees del treball desenvolupat.

Treball de documentació escrita que recull la documentació -bibliografia, fonts, imatges- utilitzades en el treball.
Atenció personalitzada De forma permanent al despatx, moodle i correu electronic

Atenció personalitzada
Descripció
El professor farà un seguiment continu dels alumnes a través del seu correu electrònic però els anima a treballar en biblioteques i sobretot a conèixer de forma lenta i pausada, tant física com a virtual, els diferents Museus que anem a visitar i estudiar en aquesta assignatura

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Sessió Magistral
A1
A2
B2
Elecció del tema de treball, elaboració de l'índex i presentació oral d'un Power Point que ho expliqui.

Data de realització: Octubre.
5%
Pràctiques de camp/sortides
A1
A6
B2
B5
B6
B8
C1
Buscar en biblioteca certs textos de referència i fer recensions amb les principals idees del contingut.

Data de realització: Setembre-Desembre.
20%
Treballs
A1
A6
B2
B5
B6
B8
C1
Buscar en biblioteca certs textos de referència i fer recensions amb les principals idees del contingut.

Data de realització: Setembre-Desembre.
35%
Presentacions / exposicions
A1
B6
C2
Treball de documentació escrita que recull la documentació -bibliografia, fonts, imatges- utilitzades en el treball. 40%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

La segona convocatoria es una proba de l'assignatura. esta dirigida als estudiants que no han superat l'avaluació continuada


Fonts d'informació

Bàsica

BIBLIOGRAFIA.

 

ALONSO FERNANDEZ, Luis. Museología. Introducción a la teoría y la práctica del Museo. Madrid:Istmo. 1993.

ALONSO FERNANDEZ, Luis. Museología y museografía, Madrid: Ed. del Serbal. 1999.

GUTIERREZ, Andrés. Museología y documentación. Gijón: Ed. Trea. 2010.

HERNANDEZ, Francisca. Planteamientos teóricos de la Museología. Gijón: Ed. Trea. 2006.

ICOM: Tecnologías para una museología avanzada (Madrid 2005). ICOM-España.

PANOFSKY, Edwin. El significado de las Artes Visuales, Madrid: Alianza. 1979.

PASTOR, Maria Inmaculada. Pedagogía museística. Nuevas perpectivas. Barcelona: Ed. Ariel. 2004.

RIVIERE, Georges Henri. La Museología. Curso de Museología / Textos y testimonios. Berrocales del Jarama: Ed. Akal. 1993.

SANTACANA, Joan y HERNANDEZ, Francesc Xavier. Museología Crítica. Gijón: Eds. Trea. 2006.

SANTACANA, Joan i SERRAT, N. Museografía didáctica. Barcelona: Ed. Ariel. 2005.

ZUBIAUR, Francisco Javier. Curso de Museología. Gijón: Eds. Trea. 2004.

Complementària

Recomanacions


 
Altres comentaris
Assignatura amb una part pràctica important amb treballs a realitzar en les instal·lacions del Museu Nacional Arqueològic de Tarragona i el Museu d'Arqueologia de Catalunya.
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent