Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A1 |
Conèixer, analitzar i transmetre la història general i la història pròpia del territori. |
| A2 |
Conèixer i analitzar l’estructura diacrònica de la història. |
| A4 |
Conèixer i interpretar la història com a disciplina en construcció. |
| A5 |
Conèixer i analitzar els temes i les problemàtiques objecte de debat historiogràfic. |
| A6 |
Usar, ordenar i interpretar les fonts històriques. |
| A7 |
Conèixer, analitzar i interpretar la història local. |
| A8 |
Conèixer, analitzar i interpretar la història de la integració europea. |
| A9 |
Conèixer, analitzar i interpretar detalladament un o més períodes específics del passat de la humanitat. |
| A12 |
Analitzar i interpretar el registre arqueològic. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B2 |
Resoldre problemes de forma efectiva en el camp de la història |
| B3 |
Aplicar pensament analític, crític, lògic i creatiu, demostrant dots d'innovació |
| B5 |
Treballar en equip de forma col·laborativa i amb responsabilitat compartida |
| B6 |
Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets |
| B7 |
Sensibilització en temes mediambientals |
| B8 |
Gestionar projectes tècnics o professionals complexos |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears | | C1 |
Dominar en un nivell intermedi una llengua estrangera, preferentment l’anglès. |
| C2 |
Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació. |
| C3 |
Gestionar la informació i el coneixement. |
| C4 |
Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV. |
| C5 |
Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional. |
| C6 |
Definir i desenvolupar el projecte acadèmic i professional. |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A1 |
Comprèn la investigació des de les diverses etapes històriques des de la prehistòria fins la contemporaneïtat
| | A2 |
Analitza els comportaments humans i les estratègies de les diferents organitzacions socials al llarg de la història mitjançant la interpretació de fonts històriques
| | A4 |
Avalua el procés de construcció del coneixement
| | A5 |
Comprèn la investigació des de les diverses etapes històriques des de la prehistòria fins la contemporaneïtat
| | A6 |
Realitza pràctiques en empreses o institucions
| | A7 |
Coneix, analitza i realitza estudis en relació a la divulgació del passat -museus, exposicions, entre d'altres-
| | A8 |
Coneix, analitza i realitza estudis en relació a la divulgació del passat -museus, exposicions, entre d'altres-
| | A9 |
Comprèn la importància de la hipòtesi com a punt de partida de tota la investigació i aplicar-la a l'estudi i investigació
| | A12 |
Coneix, analitza i realitza estudis en relació a la divulgació del passat -museus, exposicions, entre d'altres-
Realitza pràctiques en empreses o institucions
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B2 |
Identifica el que és un problema i pren la decisió d'afrontar-lo
Elabora una estratègia realista per resoldre el problema
| | B3 |
Reflexiona sobre les noves formes de fer les coses
Reflexiona sobre les causes i fins de la innovació
| | B5 |
Accepta i compleix les normes del grup
| | B6 |
Intervé de forma efectiva i transmet informació rellevant
Redacta documents amb el format, el contingut, l'estructura, la correcció lingüística i el registre adequats, i il·lustra els conceptes utilitzant correctament les convencions (formats, títols, peus, llegendes...)
Les seves presentacions estan degudament preparades, utilitzant estratègies per presentar i dur a terme les seves presentacions orals (suports audiovisuals, mirada, veu, gest, control de temps,...)
| | B7 |
Soluciona els problemes considerant els elements del desenvolupament sostenible i les seves implicacions
| | B8 |
Col·labora activament en la planificació del treball en equip, en la distribució dels membres i en la seva orientació a un rendiment elevat
Els objectius del projecte són coherents amb les necessitats detectades en el context
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| C1 |
Comprèn informació i articles de caràcter rutinari
| | C2 |
Coneix el maquinari bàsic dels ordinadors
| | C3 |
Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient
Utilitza la informació comprenent les implicacions econòmiques, legals, socials i ètiques de l’ accés a la informació i el seu ús
| | C4 |
Produeix un text oral adequat a la situació comunicativa
| | C5 |
Mostra respecte pels drets fonamentals i d'igualtat entre homes i dones
Mostra respecte vers els valors propis d'una cultura de la pau i de valors democràtics
| | C6 |
Identifica els propis interessos i motivacions acadèmico-professionals
|
Tema |
Subtema |
1. Conceptes de Museu, museologia i museografía. Tipologies
2. Evolució dels museus.
3. El concepte del patrimoni històric-arqueològic. Museus i legislació.
4. Funcions i tipologia dels Museus Arqueològics a Catalunya, l'Estat espanyol, Europa i el Món.
5. El Museu Arqueològic: projecte i programa.
6. Les col·leccions: documentació, conservació i investigació.
7. Les sales d'exposició.
8. Els magatzems com a espais de conservació i investigació.
9. Les exposicions temporals.
10. La seguretat en els Museus.
11. El Museu Nacional Arqueològic de Tarragona, el Museu Nacional d'Arqueologia de Catalunya i el Museu d'Empúries.
12. MARQ. El Museu d'Arqueologia de Alacant. ARQUA. Museo Nacional de Arqueología Subacuática de Cartagena. Museo del teatro Romano de Cartagena.
13. British Museum. Museo dei Fori Imperiali/Mercati di Traiano. Museo della civiltà romana.
14. La gestió dels Museus Arqueològics i el perfil professional del conservador de Museus.
15. El Museu i al societat: mecanismes d'interacció. El futur dels Museus. Tarraco Viva. |
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
Sessió Magistral |
|
35 |
50 |
85 |
Pràctiques de camp/sortides |
|
14 |
18 |
32 |
Treballs |
|
4 |
20 |
24 |
Presentacions / exposicions |
|
2 |
0 |
2 |
Atenció personalitzada |
|
1 |
1 |
2 |
|
Proves de desenvolupament |
|
1 |
1 |
2 |
Proves pràctiques |
|
1 |
1 |
2 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Elecció del tema de treball, elaboració de l'índex i presentació oral d'un Power Point que ho expliqui.
Data de realització: Octubre. |
Sessió Magistral |
Al llarg de tot el curs |
Pràctiques de camp/sortides |
Museu Nacional Arqueològic de Tarragona (varies visites)
Museu d'Arqueologia de Catalunya (un dia)
Museu Arqueològic d'Alacant
Museu del Teatre Romà de Cartagena
Museo Nacional d'Arqueologia Subacuatica (viatge conjunt cap de setmana) opcional
British Museum (viatge cap de setmana) opcional
|
Treballs |
Seminaris especialitzats amb museolegs
Buscar en biblioteca certs textos de referència i fer recensions amb les principals idees del contingut.
Data de realització: Setembre-Desembre. |
Presentacions / exposicions |
Elaboració d'un PowerPoint que reflecteixi i sintetitzi les idees del treball desenvolupat.
Treball de documentació escrita que recull la documentació -bibliografia, fonts, imatges- utilitzades en el treball. |
Atenció personalitzada |
De forma permanent al despatx, moodle i correu electronic |
Descripció |
El professor farà un seguiment continu dels alumnes a través del seu correu electrònic però els anima a treballar en biblioteques i sobretot a conèixer de forma lenta i pausada, tant física com a virtual, els diferents Museus que anem a visitar i estudiar en aquesta assignatura |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Sessió Magistral |
|
Elecció del tema de treball, elaboració de l'índex i presentació oral d'un Power Point que ho expliqui.
Data de realització: Octubre. |
5% |
Pràctiques de camp/sortides |
|
Buscar en biblioteca certs textos de referència i fer recensions amb les principals idees del contingut.
Data de realització: Setembre-Desembre. |
20% |
Treballs |
|
Buscar en biblioteca certs textos de referència i fer recensions amb les principals idees del contingut.
Data de realització: Setembre-Desembre. |
35% |
Presentacions / exposicions |
|
Treball de documentació escrita que recull la documentació -bibliografia, fonts, imatges- utilitzades en el treball. |
40% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
La segona convocatoria es una proba de l'assignatura amb un pes del 100%. Esta dirigida als estudiants que no han superat l'avaluació continuada |
Bàsica |
|
BIBLIOGRAFIA. ALONSO FERNANDEZ, Luis. Museología.
Introducción a la teoría y la práctica del Museo. Madrid:Istmo. 1993. ALONSO FERNANDEZ, Luis. Museología
y museografía, Madrid: Ed. del Serbal. 1999. GUTIERREZ, Andrés. Museología
y documentación. Gijón: Ed. Trea. 2010. HERNANDEZ, Francisca. Planteamientos
teóricos de la
Museología. Gijón: Ed. Trea. 2006. ICOM: Tecnologías para
una museología avanzada (Madrid 2005). ICOM-España. PANOFSKY, Edwin. El
significado de las Artes Visuales, Madrid: Alianza. 1979. PASTOR, Maria Inmaculada. Pedagogía museística. Nuevas perpectivas. Barcelona: Ed. Ariel.
2004. RIVIERE, Georges Henri. La
Museología. Curso de Museología / Textos y testimonios.
Berrocales del Jarama: Ed. Akal. 1993. SANTACANA, Joan y HERNANDEZ, Francesc Xavier. Museología Crítica. Gijón: Eds. Trea.
2006. SANTACANA, Joan i SERRAT, N. Museografía didáctica. Barcelona: Ed. Ariel. 2005. ZUBIAUR, Francisco Javier. Curso de Museología. Gijón: Eds. Trea. 2004. |
Complementària |
|
|
|
Altres comentaris |
Assignatura amb una part pràctica important amb treballs a realitzar en les instal·lacions del Museu Nacional Arqueològic de Tarragona i el Museu d'Arqueologia de Catalunya. |
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|