Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A2 |
Conèixer, analitzar i interpretar l’estructura diacrònica de la Història i un o més períodes específics del passat de la humanitat. |
| A5 |
Aplicar la interdisciplinarietat en l’àmbit de les ciències humanes. |
| A7 |
Conèixer, comprendre i saber usar les fonts historiogràfiques. |
| A8 |
Entendre els sistemes socials, les dinàmiques que els han generat i els àmbits culturals i geogràfics on s’integren. |
| A10 |
Aplicar la didàctica de la Història. |
| A11 |
Interpretar la història com a disciplina en construcció. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B5 |
Treballar en equip de forma cooperativa i amb responsabilitat compartida |
| B6 |
Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears | | C2 |
Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació. |
| C3 |
Gestionar la informació i el coneixement. |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A2 |
Coneix i analitza les diverses etapes històriques des de la prehistòria fins a la contemporaneïtat.
| | A5 |
Coneix i usa mètodes i tècniques d’altres ciències humanes.
| | A7 |
Usa el coneixement de les fonts historiogràfiques en les pràctiques en empreses o institucions.
| | A8 |
Analitza els comportaments humans i les estratègies de les diferents organitzacions socials al llarg de la història mitjançant la interpretació de dades.
| | A10 |
Coneix, analitza i realitza estudis en relació a la divulgació del passat.
Sap socialitzar la informació.
| | A11 |
Comprèn la importància de la hipòtesi com a punt de partida de tota la investigació i sap aplicar-la a l’estudi.
Avalua el procés de construcció del coneixement.
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B5 |
Accepta i compleix les normes del grup
| | B6 |
Intervé de forma efectiva i transmet informació rellevant
El llenguatge no verbal es apropiat al discurs verbal
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| C2 |
Coneix el maquinari bàsic dels ordinadors
| | C3 |
Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient
Utilitza la informació comprenent les implicacions econòmiques, legals, socials i ètiques de l’ accés a la informació i el seu ús
|
Tema |
Subtema |
1. Conceptes de Museu, museologia i museografía. Tipologies
2. Evolució dels museus.
3. El concepte del patrimoni històric-arqueològic. Museus i legislació.
4. Funcions i tipologia dels Museus Arqueològics a Catalunya, l'Estat espanyol, Europa i el Món.
5. El Museu Arqueològic: projecte i programa.
6. Les col·leccions: documentació, conservació i investigació.
7. Les sales d'exposició.
8. Els magatzems com a espais de conservació i investigació.
9. Les exposicions temporals.
10. La seguretat en els Museus.
11. El Museu Nacional Arqueològic de Tarragona, el Museu Nacional d'Arqueologia de Catalunya i el Museu d'Empúries.
12. MARQ. El Museu d'Arqueologia de Alacant. ARQUA. Museo Nacional de Arqueología Subacuática de Cartagena. Museo del teatro Romano de Cartagena.
13. British Museum. Museo dei Fori Imperiali/Mercati di Traiano. Museo della civiltà romana.
14. La gestió dels Museus Arqueològics i el perfil professional del conservador de Museus.
15. El Museu i al societat: mecanismes d'interacció. El futur dels Museus. Tarraco Viva. |
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
Sessió Magistral |
|
35 |
50 |
85 |
Pràctiques de camp/sortides |
|
14 |
18 |
32 |
Treballs |
|
4 |
20 |
24 |
Presentacions / exposicions |
|
2 |
0 |
2 |
Atenció personalitzada |
|
1 |
1 |
2 |
|
Proves de desenvolupament |
|
1 |
1 |
2 |
Proves pràctiques |
|
1 |
1 |
2 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Elecció del tema de treball, elaboració de l'índex i presentació oral d'un Power Point que ho expliqui.
Data de realització: Octubre. |
Sessió Magistral |
Al llarg de tot el curs |
Pràctiques de camp/sortides |
Museu Nacional Arqueològic de Tarragona (varies visites)
Museu d'Arqueologia de Catalunya (un dia)
Museu Arqueològic d'Alacant
Museu del Teatre Romà de Cartagena
Museo Nacional d'Arqueologia Subacuatica (viatge conjunt cap de setmana) opcional
British Museum (viatge cap de setmana) opcional
|
Treballs |
Seminaris especialitzats amb museolegs
Buscar en biblioteca certs textos de referència i fer recensions amb les principals idees del contingut.
Data de realització: Setembre-Desembre. |
Presentacions / exposicions |
Elaboració d'un PowerPoint que reflecteixi i sintetitzi les idees del treball desenvolupat.
Treball de documentació escrita que recull la documentació -bibliografia, fonts, imatges- utilitzades en el treball. |
Atenció personalitzada |
De forma permanent al despatx, moodle i correu electronic |
Descripció |
El professor farà un seguiment continu dels alumnes a través del seu correu electrònic però els anima a treballar en biblioteques i sobretot a conèixer de forma lenta i pausada, tant física com a virtual, els diferents Museus que anem a visitar i estudiar en aquesta assignatura Durant el curs
2021-22 s’atendrà a l’alumnat en tutoria individualitzada i/o grupal per tal
de resoldre possibles dubtes, consultes i altres qüestions relacionades amb
l’assignatura. La tutoria podrà ser presencial i/o virtual. A principis de
curs s’informarà l’estudiantat sobre com es portarà a terme aquesta atenció
personalitzada (horaris, si serà presencial, per correu electrònic,
Moodle...).
|
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Sessió Magistral |
|
Elecció del tema de treball, elaboració de l'índex i presentació oral d'un Power Point que ho expliqui.
Data de realització: Octubre. |
5% |
Pràctiques de camp/sortides |
|
Buscar en biblioteca certs textos de referència i fer recensions amb les principals idees del contingut.
Data de realització: Setembre-Desembre. |
20% |
Treballs |
|
Buscar en biblioteca certs textos de referència i fer recensions amb les principals idees del contingut.
Data de realització: Setembre-Desembre. |
35% |
Presentacions / exposicions |
|
Treball de documentació escrita que recull la documentació -bibliografia, fonts, imatges- utilitzades en el treball. |
40% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
La segona convocatoria es una proba de l'assignatura amb un pes del 100%. Esta dirigida als estudiants que no han superat l'avaluació continuada Si l'evolució de la situació sanitària requereix reduir la presencialitat, s'adaptarà l'avaluació perquè es pugui dur a terme d'acord amb les directrius que estableixin els organismes pertinents. Qualsevol modificació s'informarà mitjançant el fòrum de notícies del Campus Virtual (Moodle). |
Bàsica |
|
BIBLIOGRAFIA. ALONSO FERNANDEZ, Luis. Museología.
Introducción a la teoría y la práctica del Museo. Madrid:Istmo. 1993. ALONSO FERNANDEZ, Luis. Museología
y museografía, Madrid: Ed. del Serbal. 1999. GUTIERREZ, Andrés. Museología
y documentación. Gijón: Ed. Trea. 2010. HERNANDEZ, Francisca. Planteamientos
teóricos de la
Museología. Gijón: Ed. Trea. 2006. ICOM: Tecnologías para
una museología avanzada (Madrid 2005). ICOM-España. PANOFSKY, Edwin. El
significado de las Artes Visuales, Madrid: Alianza. 1979. PASTOR, Maria Inmaculada. Pedagogía museística. Nuevas perpectivas. Barcelona: Ed. Ariel.
2004. RIVIERE, Georges Henri. La
Museología. Curso de Museología / Textos y testimonios.
Berrocales del Jarama: Ed. Akal. 1993. SANTACANA, Joan y HERNANDEZ, Francesc Xavier. Museología Crítica. Gijón: Eds. Trea.
2006. SANTACANA, Joan i SERRAT, N. Museografía didáctica. Barcelona: Ed. Ariel. 2005. ZUBIAUR, Francisco Javier. Curso de Museología. Gijón: Eds. Trea. 2004. |
Complementària |
|
|
|
Altres comentaris |
Assignatura amb una part pràctica important amb treballs a realitzar en les instal·lacions del Museu Nacional Arqueològic de Tarragona i el Museu d'Arqueologia de Catalunya. |
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|