DADES IDENTIFICATIVES 2010_11
Assignatura (*) PREHISTÒRIA DE LA PENÍNSULA IBÈRICA Codi 12204201
Ensenyament
Grau d'Història (Pla 2008)
Cicle 1r i 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Optativa Tercer Primer
Llengua d'impartició
Català
Departament Història i Història de l'Art
Coordinador/a
CÁCERES CUELLO DE ORO, ISABEL
Adreça electrònica isabel.caceres@urv.cat
Professors/es
CÁCERES CUELLO DE ORO, ISABEL
Web
Descripció general i informació rellevant

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1 Conèixer, analitzar i transmetre la història general i la història pròpia del territori
 A2 Conèixer i analitzar l’estructura diacrònica de la història
 A4 Conèixer i interpretar la història com a disciplina en construcció
 A6 Usar, ordenar i interpretar les fonts històriques
 A7 Conèixer, analitzar i interpretar la història local
 A10 Conèixer els instruments de recopilació d’informació com catàlegs bibliogràfics, inventaris d’arxius i referències electròniques, i tenir habilitat per utilitzar-los
Tipus B Codi Competències Transversals
 B5 Treballar en equip de forma col·laborativa i amb responsabilitat compartida
 B6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets
 B7 Sensibilització en temes mediambientals
 B8 Gestionar projectes tècnics o professionals complexos
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1 Conèixer i comprendre l'evolució històrica d'Espanya o d'Europa
Utilitzar la bibliografia específica
Presentar un estudi individualment o col·lectivament
Analitzar de forma crítica la historiografia o les fonts sobre un afer
 A2 Conèixer i comprendre l'evolució històrica d'Espanya o d'Europa
Utilitzar la bibliografia específica
Presentar un estudi individualment o col·lectivament
Analitzar de forma crítica la historiografia o les fonts sobre un afer
 A4 Conèixer i comprendre l'evolució històrica d'Espanya o d'Europa
Utilitzar la bibliografia específica
 A6 Conèixer i comprendre l'evolució històrica d'Espanya o d'Europa
Utilitzar la bibliografia específica
Analitzar de forma crítica la historiografia o les fonts sobre un afer
 A7 Conèixer i comprendre l'evolució històrica d'Espanya o d'Europa
Utilitzar la bibliografia específica
 A10 Utilitzar la bibliografia específica
Presentar un estudi individualment o col·lectivament
Analitzar de forma crítica la historiografia o les fonts sobre un afer
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B5 Familiaritzar-se amb el mètode arqueològic com a instrument auxiliar de la història, centrant-se particularment en les últimes tendències interpretatives
Aplicar la teoria arqueològica a través de l'anàlisi d'un jaciment significatiu, mitjançant l'estudi diacrònic de les seves evidències materials arqueològiques
 B6 Conèixer el lèxic especialitzat en arqueologia del quaternari
 B7 Coneixement de la història evolutiva humana
 B8 Demostrar que posseeixen un coneixement bàsic de les metodologies, les teories, les tècniques i els instruments d'investigació, així com saber utilitzar els conceptes fonamentals i les principals categories de la historiografia
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
Tema 1.- Prehistoria de la Península Ibérica: Antecedentes y estado actual de las investigaciones. - El siglo XIX.

- De principios de siglo a 1936.

- Del final de la Guerra Civil a mediados de los años 50.

- La posguerra hasta los años 80.

- De la década de los 80 a la actualidad.
Tema 2.- Los primeros pobladores.
- Aspectos cronoestratigráficos.

- Aspectos paleoambientales

- Tecnologia lítica: El Modo 1

- Paleoeconomía de los primeros pobladores.

- Los yacimientos de la cuenca Guadix-Baza.

- Las primeras ocupaciones de la Sierra de Atapuerca
Tema 3.- El poblamiento paleolítico durante el Pleistoceno Medio. El Paleolítico Inferior. - Contexto Paleoambiental

- Tecnologia lítica: El Modo 2

- Paleoeconomia

- Principales yacimientos
Tema 4.- Las ocupaciones de la Sierra de Atapuerca durante el Pleistoceno Medio.

- El nivel TD10 de Gran Dolina.

- Las ocupaciones de Galería.

- Tecnología lítica y estrategias de subsistencia.

- Patrones de asentamiento.

- La Sima de los Huesos.
Tema 5.- El Paleolítico Medio.

- Definición.

- Contexto paleoambiental.

- Los fósiles humanos.

Tema 6.- El Paleolítico Medio en la Península Ibérica.

a) El Paleolítico Medio en el N de la península.

b) El Paleolítico Medio en Cataluña.

c) El Paleolítico Medio en el Levante peninsular.

d) El Paleolítico Medio en la Meseta y el Valle del Ebro.

e) El Paleolítico Medio en el S de la península.

f) El Paleolítico Medio en Portugal.
Tema 7.- Patrones de asentamiento, estrategias de subsistencia y organización del espacio durante el Paleolítico Medio.

- Estrategias de subsistencia.

- Patrones de asentamiento.

- Organización del espacio.
Tema 8.- La transición Paleolítico Medio/Superior.

- Aspectos cronoestratigráficos y ambientales.

- El Chatelperroniense en la Península Ibérica.

- La aparición del Paleolítico Superior.
Tema 9.- El Paleolítico Superior Inicial. - Contexto paleoambiental.

- Contexto cultural: Auriñaciense y Gravetiense.

- Principales yacimientos.
Tema 10.- El Paleolítico Superior final.

- Contexto paleoambiental.

- Contexto cultural: Solutrense y Magdaleniense.

- Principales yacimientos.
Tema 11.- Patrones de asentamiento, estrategias de subsistencia y organización del espacio durante el Paleolítico Superior.

- Estrategias de subsistencia.

- Patrones de asentamiento.

- Organización del espacio.
Tema 12.- Arte y expresión simbólica en el Paleolítico Superior.

- La región cantábrica.

- El centro y el sur peninsular.

- Arte mobiliar.
Tema 13.- Epipaleolítico y Mesolítico.

- La región vasco-cantábrica.

- La vertiente mediterránea.

Tema 14.- El Neolítico. - Contexto ambiental

- Los primeros agricultores y ganaderos.

- La evolución del Neolítico.

- Tipos de asentamientos
Tema 15.- El Calcolítico y la Edad del Bronce.



- El Calcolítico.

- La Edad del Bronce.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
5 9 14
Sessió Magistral
A1
A2
A4
A10
10 20 30
Resolució de problemes, exercicis
A1
3 12 15
Presentacions / exposicions
A1
A2
3 15 18
Treballs
A1
A2
A4
A10
2 60 62
Atenció personalitzada
3 6 9
 
Proves mixtes
A1
A2
A10
2 0 2
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Documentals
Lectures d'articles i discussió a classe
Sessió Magistral Contiguts especifics de l'assignatura: Temari
Resolució de problemes, exercicis Activitats pràctiques a desenvolupar a l'aula
Presentacions / exposicions Presentació oral dels treballs
Treballs Treball de caràcter científic sobre temes relacionats amb l'assignatura

Atenció personalitzada
Descripció
L'atenció personalitzada anirà encaminada a guiar a l'alumne a utilitzar les eines de treball que es troben a la seva disposició. A més a més, es tutoritzarà la resolució de problemes o els exercicis que es portaran a terme a l'aula, així com els treballs que els alumnes han de presentar a final de curs. Es proporcionarà la informació que sol·licitin per complementar el seu interés sobre l'assignatura.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Resolució de problemes, exercicis
A1
Es presentaran 2 exercicis curts a classe que els alumnes previament hauran pogut desenvolupar sobre temes concrets relacionats amb l'assignatura 10%
Presentacions / exposicions
A1
A2
Presntació oral dels treballs que els alumnes han de presentar a final curs 10%
Treballs
A1
A2
A4
A10
Treball de curs sobre un tema relacionat amb l'assignatura. El tema serà de lliure elecció per part de l'alumne i assessorat pel professor 40%
Proves mixtes
A1
A2
A10
Examen a preguntes de desenvolupament curt per evaluar els coneixements adquirits per l'alumne 40%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica


Obres específiques sobre la Prehistoria de la Península Ibèrica i Articles científics publicats a revistes d'impacte que el professor proporcionarà als alumnes a través del Moodle

Cada tema tindrà la seva bibliografia específica

Complementària

Recomanacions


Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
ARQUEOLOGIA/12204111
NOVES TECNOLOGIES APLICADES A LES CIÈNCIES HUMANES/12204112
EVOLUCIÓ HUMANA I CULTURA/12204102
PREHISTÒRIA/12204108
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent