Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques |
| A1 |
Conèixer, analitzar i transmetre la història general i la història pròpia del territori |
| A2 |
Conèixer i analitzar l’estructura diacrònica de la història |
| A4 |
Conèixer i interpretar la història com a disciplina en construcció |
| A6 |
Usar, ordenar i interpretar les fonts històriques |
| A7 |
Conèixer, analitzar i interpretar la història local |
| A10 |
Conèixer els instruments de recopilació d’informació com catàlegs bibliogràfics, inventaris d’arxius i referències electròniques, i tenir habilitat per utilitzar-los |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals |
| B5 |
Treballar en equip de forma col·laborativa i amb responsabilitat compartida |
| B6 |
Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets |
| B7 |
Sensibilització en temes mediambientals |
| B8 |
Gestionar projectes tècnics o professionals complexos |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A1 |
Conèixer i comprendre l'evolució històrica d'Espanya o d'Europa
Utilitzar la bibliografia específica
Presentar un estudi individualment o col·lectivament
Analitzar de forma crítica la historiografia o les fonts sobre un afer
|
| A2 |
Conèixer i comprendre l'evolució històrica d'Espanya o d'Europa
Utilitzar la bibliografia específica
Presentar un estudi individualment o col·lectivament
Analitzar de forma crítica la historiografia o les fonts sobre un afer
|
| A4 |
Conèixer i comprendre l'evolució històrica d'Espanya o d'Europa
Utilitzar la bibliografia específica
|
| A6 |
Conèixer i comprendre l'evolució històrica d'Espanya o d'Europa
Utilitzar la bibliografia específica
Analitzar de forma crítica la historiografia o les fonts sobre un afer
|
| A7 |
Conèixer i comprendre l'evolució històrica d'Espanya o d'Europa
Utilitzar la bibliografia específica
|
| A10 |
Utilitzar la bibliografia específica
Presentar un estudi individualment o col·lectivament
Analitzar de forma crítica la historiografia o les fonts sobre un afer
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B5 |
Familiaritzar-se amb el mètode arqueològic com a instrument auxiliar de la història, centrant-se particularment en les últimes tendències interpretatives
Aplicar la teoria arqueològica a través de l'anàlisi d'un jaciment significatiu, mitjançant l'estudi diacrònic de les seves evidències materials arqueològiques
|
| B6 |
Conèixer el lèxic especialitzat en arqueologia del quaternari
|
| B7 |
Coneixement de la història evolutiva humana
|
| B8 |
Demostrar que posseeixen un coneixement bàsic de les metodologies, les teories, les tècniques i els instruments d'investigació, així com saber utilitzar els conceptes fonamentals i les principals categories de la historiografia
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
Tema 1.- Prehistoria de la Península Ibérica: Antecedentes y estado actual de las investigaciones. |
- El siglo XIX.
- De principios de siglo a 1936.
- Del final de la Guerra Civil a mediados de los años 50.
- La posguerra hasta los años 80.
- De la década de los 80 a la actualidad.
|
Tema 2.- Los primeros pobladores.
|
- Aspectos cronoestratigráficos.
- Aspectos paleoambientales
- Tecnologia lítica: El Modo 1
- Paleoeconomía de los primeros pobladores.
- Los yacimientos de la cuenca Guadix-Baza.
- Las primeras ocupaciones de la Sierra de Atapuerca
|
Tema 3.- El poblamiento paleolítico durante el Pleistoceno Medio. El Paleolítico Inferior. |
- Contexto Paleoambiental
- Tecnologia lítica: El Modo 2
- Paleoeconomia
- Principales yacimientos
|
Tema 4.- Las ocupaciones de la Sierra de Atapuerca durante el Pleistoceno Medio.
|
- El nivel TD10 de Gran Dolina.
- Las ocupaciones de Galería.
- Tecnología lítica y estrategias de subsistencia.
- Patrones de asentamiento.
- La Sima de los Huesos.
|
Tema 5.- El Paleolítico Medio.
|
- Definición.
- Contexto paleoambiental.
- Los fósiles humanos.
|
Tema 6.- El Paleolítico Medio en la Península Ibérica.
|
a) El Paleolítico Medio en el N de la península.
b) El Paleolítico Medio en Cataluña.
c) El Paleolítico Medio en el Levante peninsular.
d) El Paleolítico Medio en la Meseta y el Valle del Ebro.
e) El Paleolítico Medio en el S de la península.
f) El Paleolítico Medio en Portugal.
|
Tema 7.- Patrones de asentamiento, estrategias de subsistencia y organización del espacio durante el Paleolítico Medio.
|
- Estrategias de subsistencia.
- Patrones de asentamiento.
- Organización del espacio.
|
Tema 8.- La transición Paleolítico Medio/Superior.
|
- Aspectos cronoestratigráficos y ambientales.
- El Chatelperroniense en la Península Ibérica.
- La aparición del Paleolítico Superior. |
Tema 9.- El Paleolítico Superior Inicial. |
- Contexto paleoambiental.
- Contexto cultural: Auriñaciense y Gravetiense.
- Principales yacimientos.
|
Tema 10.- El Paleolítico Superior final.
|
- Contexto paleoambiental.
- Contexto cultural: Solutrense y Magdaleniense.
- Principales yacimientos.
|
Tema 11.- Patrones de asentamiento, estrategias de subsistencia y organización del espacio durante el Paleolítico Superior.
|
- Estrategias de subsistencia.
- Patrones de asentamiento.
- Organización del espacio.
|
Tema 12.- Arte y expresión simbólica en el Paleolítico Superior.
|
- La región cantábrica.
- El centro y el sur peninsular.
- Arte mobiliar.
|
Tema 13.- Epipaleolítico y Mesolítico.
|
- La región vasco-cantábrica.
- La vertiente mediterránea.
|
Tema 14.- El Neolítico. |
- Contexto ambiental
- Los primeros agricultores y ganaderos.
- La evolución del Neolítico.
- Tipos de asentamientos |
Tema 15.- El Calcolítico y la Edad del Bronce.
|
- El Calcolítico.
- La Edad del Bronce. |
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Documentals
Lectures d'articles i discussió a classe |
Sessió Magistral |
Contiguts especifics de l'assignatura: Temari |
Resolució de problemes, exercicis |
Activitats pràctiques a desenvolupar a l'aula |
Presentacions / exposicions |
Presentació oral dels treballs |
Treballs |
Treball de caràcter científic sobre temes relacionats amb l'assignatura |