DADES IDENTIFICATIVES 2017_18
Assignatura (*) PREHISTÒRIA DE LA PENÍNSULA IBÈRICA Codi 12204201
Ensenyament
Grau d'Història (2008)
Cicle 1r i 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Optativa Tercer 1Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Història i Història de l'Art
Coordinador/a
CÁCERES CUELLO DE ORO, ISABEL
Adreça electrònica isabel.caceres@urv.cat
anna.rufa@urv.cat
Professors/es
CÁCERES CUELLO DE ORO, ISABEL
RUFÀ BONACHE, ANNA
Web
Descripció general i informació rellevant Conèixer la Prehistòria de la Península Ibèrica des del Plistocè Inferior a Holocè. Partint dels jaciments més significatius per a cada periode cronològic, ens centrarem en conèixer l'evolució cultural, tecnològica i social de les poblacions prehistòriques. Tanmateix estudiarem els processos que van permetre passar de societats caçadores i recol·lectores a societats productives.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1 Conèixer, analitzar i interpretar la història general i la història pròpia del territori.
 A2 Conèixer, analitzar i interpretar l’estructura diacrònica de la Història i un o més períodes específics del passat de la humanitat.
 A3 Analitzar i interpretar el registre arqueològic.
 A7 Conèixer, comprendre i saber usar les fonts historiogràfiques.
 A8 Entendre els sistemes socials, les dinàmiques que els han generat i els àmbits culturals i geogràfics on s’integren.
 A11 Interpretar la història com a disciplina en construcció.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B5 Treballar en equip de forma cooperativa i amb responsabilitat compartida
 B6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C2 Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació.
 C3 Gestionar la informació i el coneixement.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1 Coneix i comprèn l’evolució històrica de la Península Ibèrica.
 A2 Coneix i analitza les diverses etapes històriques des de la prehistòria fins a la contemporaneïtat.
Coneix la història evolutiva humana.
 A3 Introdueix els rudiments metodològics per utilitzar altres fonts no escrites com les arqueològiques i altres.
 A7 Analitza de forma crítica les tradicions historiogràfiques sobre temes controvertits o en general.
 A8 Coneix la geografia regional i mundial i la sap relacionar amb els diferents períodes històrics.
 A11 Comprèn la importància de la hipòtesi com a punt de partida de tota la investigació i sap aplicar-la a l’estudi.
Aplica una metodologia crítica tant en les fonts com en les publicacions existents.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B5 Actua constructivament per afrontar els conflictes de l'equip
 B6 Intervé de forma efectiva i transmet informació rellevant
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C2 Coneix el maquinari bàsic dels ordinadors
Utilitza programari per a comunicació off-line: editors de textos, fulles de càlcul i presentacions digitals
 C3 Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient
Avalua críticament la informació i les seves fonts i la incorpora a la pròpia base de coneixements i al seu sistema de valors

Continguts
Tema Subtema
Tema 1.- Els primers pobladors.
- Aspectes cronoestratigràfics.

- Aspectes paleoambientals

- Tecnologia lítica: El Mode 1

- Paleoeconomia dels primers pobladors.

- Els jaciments de la Conca Guadix-Baza.

- Les primeres ocupacions de la Sierra d'Atapuerca
Tema 2.- El poblament paleolític durant el Plistocè Mig. El Paleolític Inferior. - Contexte Paleoambiental

- Tecnologia lítica: El Mode 2

- Paleoeconomia

- Principals jaciments
Tema 3.- Les ocupacions de la Sierra de Atapuerca durant el Plistocè Mig.

- El nivell TD10 de Gran Dolina.

- Les ocupacions de Galería.

- Tecnologia lítica i estratègias de subsistencia.

- Patrons d'assentaments.

- La Sima de los Huesos.
Tema 4.- El Paleolític Mig.

- Definició.

- Context paleoambiental.

- Els fòssils humans.

Tema 5.- El Paleolític Mig a la Península Ibèrica.

a) El Paleolític Mig al N de la península.

b) El Paleolític Mig a Catalunya.

c) El Paleolític Mig al Llevant peninsular.

d) El Paleolític Mig a la Meseta i al avall de l'Ebre.

e) El Paleolític Mig al S de la península.

f) El Paleolític Mig a Portugal.
Tema 6.- Patrons d'assentament, estratègies de subsistència i organització de l'espai durant el Paleolític Mig.

- Estratègies de subsistència.

- Patrons d'assentaments.

- Organització de l'espai.
Tema 7.- La transició Paleolític Mig/Superior.

- Aspectes cronoestratigràfics i ambientals.

- El Chatelperronià a la Península Ibèrica.

- L'aparició del Paleolític Superior.
Tema 8.- El Paleolític Superior Inicial. - Contexte paleoambiental.

- Contexte cultural: Aurinyacià i Gravetià.

- Principals jaciments.
Tema 9.- El Paleolític Superior Final.

- Contexte paleoambiental.

- Contexte cultural: Solutrià i Magdalenià.

- Principals jaciments.
Tema 10.- Patrons d'assentament, estratègies de subsistència i organització de l'espai durant el Paleolític Superior.

- Estratègies de subsistència.

- Patrons d'assentaments.

- Organització de l'espai.
Tema 11.- Art i expressió simbòlica al Paleolític Superior.

- La regió cantàbrica.

- El centre i el sud peninsular.

- Art moble.
Tema 12.- Epipaleolític i Mesolític.

- La regió vasco-cantàbrica.

- La vessant mediterrània.

Tema 13.- El Neolític. - Contexte ambiental

- Els primers agricultors i ramaders.

- L'evolució del Neolític.

- Tipus d'assentaments
Tema 14.- El Calcolític i l'Edat del Bronze.



- El Calcolític.

- L'Edat del Bronze.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
5 9 14
Sessió Magistral
A1
A2
40 15 55
Resolució de problemes, exercicis
A1
4 10 14
Presentacions / exposicions
A1
A2
3 10 13
Treballs
A1
A2
3 40 43
Atenció personalitzada
3 6 9
 
Proves mixtes
A1
A2
2 0 2
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Documentals
Lectures d'articles i discussió a classe
Sessió Magistral Contiguts especifics de l'assignatura: Temari
Resolució de problemes, exercicis Activitats pràctiques a desenvolupar a l'aula
Presentacions / exposicions Presentació oral dels treballs
Treballs Treball de caràcter científic sobre temes relacionats amb l'assignatura
Atenció personalitzada sessions de discussió amb els estuidants per ajudar-los a l'ecció del tresball

Atenció personalitzada
Descripció
L'atenció personalitzada anirà encaminada a guiar a l'alumne a utilitzar les eines de treball que es troben a la seva disposició. A més a més, es tutoritzarà la resolució de problemes o els exercicis que es portaran a terme a l'aula, així com els treballs que els alumnes han de presentar a final de curs. Es proporcionarà la informació que sol·licitin per complementar el seu interés sobre l'assignatura.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Resolució de problemes, exercicis
A1
Es presentarà 1 reseny d'article relacionat amb temes concrets relacionats amb l'assignatura 10%
Presentacions / exposicions
A1
A2
Presentació oral dels treballs que els alumnes han de presentar a final curs 10%
Treballs
A1
A2
Treball de curs sobre un tema relacionat amb l'assignatura. El tema serà de lliure elecció per part de l'alumne i assessorat pel professor 40%
Proves mixtes
A1
A2
Examen a preguntes de desenvolupament curt per evaluar els coneixements adquirits per l'alumne 40%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Els estudiants que es presentin a segona convocatòria hauran de fer l'examen escrit i presentar un treball de curs.


Fonts d'informació

Bàsica


Obres específiques sobre la Prehistoria de la Península Ibèrica i Articles científics publicats a revistes d'impacte que el professor proporcionarà als alumnes a través del Moodle

Cada tema tindrà la seva bibliografia específica

Complementària

Recomanacions


Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
ARQUEOLOGIA/12204111
NOVES TECNOLOGIES APLICADES A LES CIÈNCIES HUMANES/12204112
EVOLUCIÓ HUMANA I CULTURA/12204102
PREHISTÒRIA/12204108
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent