DADES IDENTIFICATIVES 2010_11
Assignatura (*) HISTÒRIA MEDIEVAL D'ESPANYA Codi 12204203
Ensenyament
Grau d'Història (Pla 2008)
Cicle 1r i 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Optativa Tercer Primer
Llengua d'impartició
Català
Departament Història i Història de l'Art
Coordinador/a
ISLA FREZ, AMANCIO
Adreça electrònica amancio.isla@urv.cat
Professors/es
ISLA FREZ, AMANCIO
Web
Descripció general i informació rellevant

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A2 Conèixer i analitzar l’estructura diacrònica de la història
 A4 Conèixer i interpretar la història com a disciplina en construcció
 A6 Usar, ordenar i interpretar les fonts històriques
 A11 Comprendre, interpretar i elaborar textos historiogràfics o documents originals en la llengua pròpia
Tipus B Codi Competències Transversals
 B3 Aplicar pensament analític, crític, lògic i creatiu, demostrant dots d'innovació
 B6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets
 B7 Sensibilització en temes mediambientals
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A2 Conèixer i comprendre l'evolució històrica d'Espanya o d'Europa
Utilitzar la bibliografia específica
Analitzar de forma crítica la historiografia o les fonts sobre un afer
 A4 Conèixer i comprendre l'evolució històrica d'Espanya o d'Europa
Utilitzar la bibliografia específica
Analitzar de forma crítica la historiografia o les fonts sobre un afer
 A6 Conèixer i comprendre l'evolució històrica d'Espanya o d'Europa
Realitzar un petit treball d'investigació a partir de fonts inèdites
Utilitzar la bibliografia específica
Analitzar de forma crítica la historiografia o les fonts sobre un afer
 A11 Conèixer i comprendre l'evolució històrica d'Espanya o Europa
Realitzar un petit treball d'investigació a partir de fonts inèdites
Utilitzar la bibliografia específica
Analitzar de forma crítica la historiografia o les fonts sobre un afer
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B3 Conèixer i aplicar els principals conceptes relatius a les societats i cultures medievals
Familiaritzar-se amb el mètode arqueològic com a instrument auxiliar de la història, centrant-se particularment en les últimes tendències interpretatives
Aplicar la teoria arqueològica a través de l'anàlisi d’un jaciment significatiu, mitjançant l’estudi diacrònic de les seves evidències materials arqueològiques
Analitzar, conèixer i valorar els conceptes a partir de les fonts històriques o bé d'interpretacions historiogràfiques sobre el tema
Relacionar els elements religiosos amb les formes polítiques i la seva evolució
 B6 Analitzar les causes i conseqüències de les principals fórmules organitzatives socials
 B7 Conèixer i aplicar els principals conceptes relatius a les societats medievals peninsulars
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
1.- El fin del Imperio en Hispania y las invasiones.

2. - El reino visigodo.

3. - Organización y sociedad en época visigoda.

4. La Iglesia y la cultura visigodas.

5. La conquista musulmana y la configuración de al-Andalus.

6. El Califato Omeya. La sociedad andalusí.

7. Los reinos cristianos norteños.

8. La sociedad cristiana altomedieval
1.1.Hispania en los siglos IV y V.
1.2.Las invasiones “bárbaras”en Hispania.
1.3. El reino de Tolosa

2.1. La creación del reino en la Península
2.2. La época de la conversión
2.3. Las tensiones políticas y la feudalización.
2.4. El fin del reino visigodo

3.1. Población y sociedad
3.2. Organización del reino.
3.3. La legislación

4.1 La evolución religiosa
4.2 La Iglesia episcopal
4.3 El monacato

5.1 La conquista y los pactos
5.2. El emirato y el poder omeya

6.1. Abd al-Rahman III y la proclamación califal.
6.2. Al-Mansur y sus sucesores.
6.3. La población.
6.4. Administración y fiscalidad

7.1. El reino astur.
7.2. El reino de Pamplona
7.3. El reino asturleonés
7.4. La organización política
7.5. El desplome califal y sus consecuencias

8.1. Aristocracia
8.2. El campesinado
8.3. Inmunidad y fiscalidad





9. Los inicios de la expasión.

10. Castilla-León en el siglo XII

11. Economía y sociedad en la Plena Edad Media

12. De la expansión a la crisis.
aracteres generales.

13. Iglesia y cultura en la Plena Edad Media

14. La crisis del siglo XIV.

15. Los Trastámara en Castilla.
9.1. La dinastía navarra en León.
9.2. La consolidación de la dinastía.
9.3. La influencia europea.
9.4 La época de las parias.
9.5. Los almorávides.

10.1.La crisis sucesoria.
10.2. El imperio de Alfonso VII.
10.3. Castilla y León en la época de los cinco reinos.

11.1. Caracteres generales.
11.2. Campesinado y aristocracia.
11.3. La repoblación: áreas y caracteres.
11.4. Las ciudades y la actividad comercial.
11.5. La administración del reino.

12.1. La expansión: el valle del Guadalquivir y Murcia.
12.2. Las dificultades y la política monárquica.
12.3. Pedro el Cruel y la Guerra civil

13.1. La Iglesia episcopal.
13.2. Las reformas monásticas: cluniacenses y cistercienses.
13.3. Las órdenes mendicantes.
13.4. Las Universidades.

14.1. Las mortandades.
14.2. La respuesta señorial a las dificultades.
14.3. Los conflictos sociales

15.1. La victoria nobiliaria.
15.2. Las relaciones europeas.
15.3. La reorganización del poder regio.
15.4. El enfrentamiento con la nobleza.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
Sessió Magistral
A2
A4
B3
35 50 85
Seminaris
A2
A4
B3
15 20 35
Treballs
A11
4 20 24
Atenció personalitzada
1 0 1
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries introducciò general al curs i la matèria
Sessió Magistral exposició del temari
Seminaris estudis monogràfics;
comentaris de text
Treballs treball personal breu entorn a un text històric i amb bibliografía

Atenció personalitzada
Descripció
entrevistes amb el professor

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Sessió Magistral
A2
A4
B3
el contingut s'avalua a las proves 50 %
Seminaris
A2
A4
B3
el contingut s'avalua a las proves 25 %
Treballs
A11
treball breu. S'exigeix la comprensió del text i l'us de bibliografia 25%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

La prova de preguntes curtes consisteix en el 25 % de la qualificació. No és eliminatòria.


Fonts d'informació

Bàsica Salvatierra, V. y Canto, A., Al-Andalus. De la invasión al califato de Córdoba, Síntesis, Madrid,, 2008
Arce, J. , Bárbaros y romanos en Hispania, 400-507, M. Pons, Madrid, , 2005
Manzano, E.,, Conquistadores, emires y califas. Los Omeyas y la formación de al-Andalus, Crítica, Barcelona, 2006
Isla, A., La Alta Edad Media. Siglos VIII-XI,, Síntesis, Madrid,, 2002
Thompson, E.A.,, Los godos en España, Alianza, Madrid, , 1971
Monsalvo, J.M., La Baja Edad Media en los siglos XIV y XV., Síntesis, Madrid, , 2000
Álvarez Borge, I., La Plena Edad Media. Siglos XII-XIII, Síntesis, Madrid,, 2003
García de Cortázar, J.A., Organización social del espacio en la España medieval, Ariel, Barcelona, 1985
Guinot, E., La Baja Edad Media. Economía y sociedad. , Síntesis, Madrid,, 2003

Complementària

Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
HISTÒRIA ANTIGA DE LA PENÍNSULA IBÈRICA/12204202


Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
SOCIETAT I CULTURA A L'EDAT MITJANA/12204005
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent