Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A2 |
Conèixer i analitzar l’estructura diacrònica de la història |
| A4 |
Conèixer i interpretar la història com a disciplina en construcció |
| A6 |
Usar, ordenar i interpretar les fonts històriques |
| A11 |
Comprendre, interpretar i elaborar textos historiogràfics o documents originals en la llengua pròpia |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B3 |
Aplicar pensament analític, crític, lògic i creatiu, demostrant dots d'innovació |
| B6 |
Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets |
| B7 |
Sensibilització en temes mediambientals |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A2 |
Conèixer i comprendre l'evolució històrica d'Espanya o d'Europa
Utilitzar la bibliografia específica
Analitzar de forma crítica la historiografia o les fonts sobre un afer
| | A4 |
Conèixer i comprendre l'evolució històrica d'Espanya o d'Europa
Utilitzar la bibliografia específica
Analitzar de forma crítica la historiografia o les fonts sobre un afer
| | A6 |
Conèixer i comprendre l'evolució històrica d'Espanya o d'Europa
Realitzar un petit treball d'investigació a partir de fonts inèdites
Utilitzar la bibliografia específica
Analitzar de forma crítica la historiografia o les fonts sobre un afer
| | A11 |
Conèixer i comprendre l'evolució històrica d'Espanya o Europa
Realitzar un petit treball d'investigació a partir de fonts inèdites
Utilitzar la bibliografia específica
Analitzar de forma crítica la historiografia o les fonts sobre un afer
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B3 |
Conèixer i aplicar els principals conceptes relatius a les societats i cultures medievals
Familiaritzar-se amb el mètode arqueològic com a instrument auxiliar de la història, centrant-se particularment en les últimes tendències interpretatives
Aplicar la teoria arqueològica a través de l'anàlisi d’un jaciment significatiu, mitjançant l’estudi diacrònic de les seves evidències materials arqueològiques
Analitzar, conèixer i valorar els conceptes a partir de les fonts històriques o bé d'interpretacions historiogràfiques sobre el tema
Relacionar els elements religiosos amb les formes polítiques i la seva evolució
| | B6 |
Analitzar les causes i conseqüències de les principals fórmules organitzatives socials
| | B7 |
Conèixer i aplicar els principals conceptes relatius a les societats medievals peninsulars
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
1.- El fin del Imperio en Hispania y las invasiones.
2. - El reino visigodo.
3. - Organización y sociedad en época visigoda.
4. La Iglesia y la cultura visigodas.
5. La conquista musulmana y la configuración de al-Andalus.
6. El Califato Omeya. La sociedad andalusí.
7. Los reinos cristianos norteños.
8. La sociedad cristiana altomedieval
|
1.1.Hispania en los siglos IV y V.
1.2.Las invasiones “bárbaras”en Hispania.
1.3. El reino de Tolosa
2.1. La creación del reino en la Península
2.2. La época de la conversión
2.3. Las tensiones políticas y la feudalización.
2.4. El fin del reino visigodo
3.1. Población y sociedad
3.2. Organización del reino.
3.3. La legislación
4.1 La evolución religiosa
4.2 La Iglesia episcopal
4.3 El monacato
5.1 La conquista y los pactos
5.2. El emirato y el poder omeya
6.1. Abd al-Rahman III y la proclamación califal.
6.2. Al-Mansur y sus sucesores.
6.3. La población.
6.4. Administración y fiscalidad
7.1. El reino astur.
7.2. El reino de Pamplona
7.3. El reino asturleonés
7.4. La organización política
7.5. El desplome califal y sus consecuencias
8.1. Aristocracia
8.2. El campesinado
8.3. Inmunidad y fiscalidad
|
9. Los inicios de la expasión.
10. Castilla-León en el siglo XII
11. Economía y sociedad en la Plena Edad Media
12. De la expansión a la crisis.
aracteres generales.
13. Iglesia y cultura en la Plena Edad Media
14. La crisis del siglo XIV.
15. Los Trastámara en Castilla. |
9.1. La dinastía navarra en León.
9.2. La consolidación de la dinastía.
9.3. La influencia europea.
9.4 La época de las parias.
9.5. Los almorávides.
10.1.La crisis sucesoria.
10.2. El imperio de Alfonso VII.
10.3. Castilla y León en la época de los cinco reinos.
11.1. Caracteres generales.
11.2. Campesinado y aristocracia.
11.3. La repoblación: áreas y caracteres.
11.4. Las ciudades y la actividad comercial.
11.5. La administración del reino.
12.1. La expansión: el valle del Guadalquivir y Murcia.
12.2. Las dificultades y la política monárquica.
12.3. Pedro el Cruel y la Guerra civil
13.1. La Iglesia episcopal.
13.2. Las reformas monásticas: cluniacenses y cistercienses.
13.3. Las órdenes mendicantes.
13.4. Las Universidades.
14.1. Las mortandades.
14.2. La respuesta señorial a las dificultades.
14.3. Los conflictos sociales
15.1. La victoria nobiliaria.
15.2. Las relaciones europeas.
15.3. La reorganización del poder regio.
15.4. El enfrentamiento con la nobleza.
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
Sessió Magistral |
|
35 |
50 |
85 |
Seminaris |
|
15 |
20 |
35 |
Treballs |
|
4 |
20 |
24 |
Atenció personalitzada |
|
1 |
0 |
1 |
|
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
introducciò general al curs i la matèria |
Sessió Magistral |
exposició del temari |
Seminaris |
estudis monogràfics;
comentaris de text |
Treballs |
treball personal breu entorn a un text històric i amb bibliografía |
Descripció |
entrevistes amb el professor |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Sessió Magistral |
|
el contingut s'avalua a las proves |
50 % |
Seminaris |
|
el contingut s'avalua a las proves |
25 % |
Treballs |
|
treball breu. S'exigeix la comprensió del text i l'us de bibliografia |
25% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
La prova de preguntes curtes consisteix en el 25 % de la qualificació. No és eliminatòria. |
Bàsica |
Salvatierra, V. y Canto, A., Al-Andalus. De la invasión al califato de Córdoba, Síntesis, Madrid,, 2008
Arce, J. , Bárbaros y romanos en Hispania, 400-507, M. Pons, Madrid, , 2005
Manzano, E.,, Conquistadores, emires y califas. Los Omeyas y la formación de al-Andalus, Crítica, Barcelona, 2006
Isla, A., La Alta Edad Media. Siglos VIII-XI,, Síntesis, Madrid,, 2002
Thompson, E.A.,, Los godos en España, Alianza, Madrid, , 1971
Monsalvo, J.M., La Baja Edad Media en los siglos XIV y XV., Síntesis, Madrid, , 2000
Álvarez Borge, I., La Plena Edad Media. Siglos XII-XIII, Síntesis, Madrid,, 2003
García de Cortázar, J.A., Organización social del espacio en la España medieval, Ariel, Barcelona, 1985
Guinot, E., La Baja Edad Media. Economía y sociedad. , Síntesis, Madrid,, 2003
|
|
Complementària |
|
|
Assignatures que en continuen el temari |
HISTÒRIA ANTIGA DE LA PENÍNSULA IBÈRICA/12204202 |
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
SOCIETAT I CULTURA A L'EDAT MITJANA/12204005 |
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|