DADES IDENTIFICATIVES 2020_21
Assignatura (*) HISTÒRIA MEDIEVAL D'ESPANYA Codi 12204203
Ensenyament
Grau d'Història (2008)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Optativa Tercer 1Q
Llengua d'impartició
Castellà
Departament Història i Història de l'Art
Coordinador/a
ISLA FREZ, AMANCIO
Adreça electrònica amancio.isla@urv.cat
Professors/es
ISLA FREZ, AMANCIO
Web
Descripció general i informació rellevant Estudi del període medieval a la Península Ibèrica, segles V-XV.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1 Conèixer, analitzar i interpretar la història general i la història pròpia del territori.
 A2 Conèixer, analitzar i interpretar l’estructura diacrònica de la Història i un o més períodes específics del passat de la humanitat.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d'innovació
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1 Coneix i comprèn l’evolució històrica de la Península Ibèrica.
Coneix en profunditat temes específics tant històrics com metodològics.
 A2 Coneix els diversos models d’estructura política, econòmica i social existents en un període de la història.
Sap seguir els recorreguts diacrònics dels principals elements que donen identitat a una època.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B3 Analitza una situació donada i identifica aspectes que cal millorar
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
1. La fi de l'Imperi a Hispania i les invasions. Hispania als segles IV i V. Les invasions "barbares” a Hispania. El regne de Tolosa.
2. El regne visigot. La formació del regne peninsular. L'època de la conversió al catolicisme. Les tensions polítiques. La fi del regne visigot.
3. La societat a l'època visigoda. La població (hispans i visigots, minories). Les classes socials (aristocràcia, colons i patrocinats, esclaus). L'administració central i local. La feudalització del regne visigot.
4. La conquesta musulmana i el califat omeia. La conquesta musulmana i els pactes. L'emirat i el poder omeia. Abd al-Rahman III i la proclamació califal. Al-Mansur i els seus successors. La població. Administració i fiscalitat.
5. Els regnes cristians septentrionals (ss. VIII-XI). El regne astur. El regne asturleonés. El regne de Pamplona. L'organització política.
6. La societat cristiana altmedieval. L'organització de el regne. L'aristocràcia i la pagesia. Fiscalitat i immunitat.
7. Els inicis de l'expansió. La dinastia navarresa a Castella-Lleó (segles X i prin. XII) La consolidació de la dinastia. La influència europea. L'època de les pàries. Els almoràvits.
8. Castella-Lleó al segle XII. La crisi successòria. L'Imperi d'Alfonso VII. Castella i Lleó a l'època dels cinc regnes.

9. Economía i societat a la Plena Edat Mitjana. Característiques generals. Pagesia i aristocràcia. La repoblació: àrees i trets. Les ciutats i l'activitat comercial. L'administració de el regne.
10. De la expansió a la crisi. L'expansió amb Fernando III. El regnat d'Alfons X. Les dificultats i la política monàrquica. Pere el Cruel i la guerra civil. L'administració del regne.
11. L'Església i la cultura a la Plena Edad Media. L'Església episcopal. Les reformes monàstiques: cluniacencs i cistercencs. Les ordres mendicants. Les universitats.
12. La crisi del segle XIV. Les mortandats. La resposta senyorial a les dificultats. Els conflictes socials.

13. Els Trastamara a Castella. La victòria nobiliària. Relacions europees. La reorganització del poder regi. L'enfrontament amb la noblesa.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 1 2
Lectura de documentació escrita / gràfica elaborada
A1
B3
20 40 60
Sessió Magistral
A2
35 45 80
Atenció personalitzada
1 1 2
 
Proves de desenvolupament
A1
A2
B3
2 2 4
Proves objectives de preguntes curtes
A1
A2
1 1 2
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Introducció a l'assignatura
Lectura de documentació escrita / gràfica elaborada Reccorregut per al temari. Traball amb textos
Sessió Magistral Desenvolupament dels grans temes
Atenció personalitzada Atenció a l'aprenentatge de l'estudiant

Atenció personalitzada
Descripció
Atenció a les activitats personals d'aprenentatge. Resolució de dificultats i dubtes

Donada la situació d'emergència sanitària, durant el curs 2020-21 s’atendrà els estudiants en tutoria individualitzada i/o grupal per tal de resoldre possibles dubtes, consultes i altres qüestions relacionades amb l'assignatura. La tutoria podrà ser presencial i/o virtual


Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Lectura de documentació escrita / gràfica elaborada
A1
B3
Prova de preguntes curtes amb material. Lectura (article)
30%
Sessió Magistral
A2
Prova de desenvolupament dins del temari

70%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Les proves afecten les dues metodologies

La segona convocatòria és una prova de desenvolupament de caràcter total, pels alumnes que no han superat l'avaluació continuada.

En el cas de situacions d'emergència sanitària s'adaptarà l'avaluació perquè es pugui dur a terme d'acord amb les directrius que estableixin els organismes pertinents. Qualsevol modificació s'informarà, si escau, mitjançant el fòrum de notícies del campus virtual (Moodle


Fonts d'informació

Bàsica DÍAZ MARTÍNEZ, P., , Hispania tardoantigua y visigoda, Madrid, Akal, 2007,
MANZANO, E., Historia de España. II. Épocas medievales, Barcelona, Crítica, 2010,
THOMPSON, E., Los godos en España, Madrid, Alianza, 2007,
ISLA, A. , La Alta Edad Media. Siglos VIII-XI, Madrid, Síntesis, 2002,
SALVATIERRA, V.; CANTO, A., Al-Ándalus. De la invasión al califato de Córdoba, Madrid, Síntesis,
GUINOT, E. , La Baja Edad Media en los siglos XIV-XV. Economía y sociedad, Madrid, Síntesis,
ÁLVAREZ BORGE, I., La Plena Edad Media. Siglos XII-XIII La Plena Edad Media. Siglos XII-XIII, Madrid, Síntesis,
MONSALVO, J.M., La Baja Edad Media en los siglos XIV-XV. Política y cultura, Madrid, Síntesis, 1999,

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent