DADES IDENTIFICATIVES 2012_13
Assignatura (*) HISTÒRIA MODERNA D'ESPANYA Codi 12204204
Ensenyament
Grau d'Història (2008)
Cicle 1r i 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Optativa Tercer Primer
Llengua d'impartició
Català
Departament Història i Història de l'Art
Coordinador/a
FABREGAS ROIG, JOSÉ
Adreça electrònica jose.fabregas@urv.cat
Professors/es
FABREGAS ROIG, JOSÉ
Web http://moodle.urv.cat
Descripció general i informació rellevant Aprofundir en el coneixement d'aquesta època de la història d'Espanya i, a la vegada, establir les possibles vinculacions amb el món actual. El període cronològic que abarca és des dels inicis de l'Edat Moderna fins a finals del segle XVIII

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1 Conèixer, analitzar i transmetre la història general i la història pròpia del territori.
 A2 Conèixer i analitzar l’estructura diacrònica de la història.
 A4 Conèixer i interpretar la història com a disciplina en construcció.
 A6 Usar, ordenar i interpretar les fonts històriques.
 A7 Conèixer, analitzar i interpretar la història local.
 A10 Conèixer els instruments de recopilació d’informació com catàlegs bibliogràfics, inventaris d’arxius i referències electròniques, i tenir habilitat per utilitzar-los.
 A11 Comprendre, interpretar i elaborar textos historiogràfics o documents originals en la llengua pròpia.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B3 Aplicar pensament analític, crític, lògic i creatiu, demostrant dots d'innovació
 B5 Treballar en equip de forma col·laborativa i amb responsabilitat compartida
 B6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C2 Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació.
 C3 Gestionar la informació i el coneixement.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1 Realitza un petit treball d'investigació a partir de fonts inèdites
Utilitza la bibliografia específica
Analitza de forma crítica la historiografia o les fonts sobre un afer
 A2 Coneix i comprèn l'evolució històrica d'Espanya o d'Europa
Realitza un petit treball d'investigació a partir de fonts inèdites
Utilitza la bibliografia específica
 A4 Coneix i comprèn l'evolució històrica d'Espanya o d'Europa
Realitza un petit treball d'investigació a partir de fonts inèdites
Utilitza la bibliografia específica
Presenta un estudi individualment o col·lectivament
Analitza de forma crítica la historiografia o les fonts sobre un afer
 A6 Realitza un petit treball d'investigació a partir de fonts inèdites
Presenta un estudi individualment o col·lectivament
 A7 Coneix i comprèn l'evolució històrica d'Espanya o d'Europa
Realitza un petit treball d'investigació a partir de fonts inèdites
Utilitza la bibliografia específica
Presenta un estudi individualment o col·lectivament
Analitza de forma crítica la historiografia o les fonts sobre un afer
 A10 Realitza un petit treball d'investigació a partir de fonts inèdites
Utilitza la bibliografia específica
Presenta un estudi individualment o col·lectivament
Analitza de forma crítica la historiografia o les fonts sobre un afer
 A11 Realitza un petit treball d'investigació a partir de fonts inèdites
Utilitza la bibliografia específica
Presenta un estudi individualment o col·lectivament
Analitza de forma crítica la historiografia o les fonts sobre un afer
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B3 Reconeix les limitacions i els punts dèbils dels seus processos i mètodes de treball
Busca nous procediments i mètodes per fer les coses
 B5 Participa de forma activa i comparteix informació, coneixement i experiències
 B6 Planifica la comunicació: genera idees, busca informacions, selecciona i ordena la informació, fa esquemes, determina el tipus de públic i els objectius de la comunicació,...
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C2 Utilitza programari per a comunicació off-line: editors de textos, fulles de càlcul i presentacions digitals
 C3 Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient
Avalua críticament la informació i les seves fonts i la incorpora a la pròpia base de coneixements i al seu sistema de valors

Continguts
Tema Subtema
1.- La Monarquia dels Reis Catòlics. - La unió de les Corones de Castella i Aragó. La política matrimonial.
- Reestructuració de l’estat: Noblesa i oligarquia urbana.
- Organització político-administrativa.
- La recerca de la uniformitat religiosa.
- El descobriment d’Amèrica.

2.- La monarquia hispànica a la primera meitat del segle XVI - Carles i la pluralitat dels seus estats
- Idees bàsiques de la política de Carles I.
- Poders i jurisdiccions: Rei, municipis i senyorius.Comunitats i Germanies.
3.- Evolució de l’economia en el segle XVI. -Agricultura, ramaderia. La Mesta. Activitat Manufacturera. El mercantilisme.
- Explotació de les colònies americanes i repercussions a Espanya. La Revolució dels preus.
4. La monarquia hispànica a la segona meitat del segle XVI. - La personalitat de Felip II.
- Política peninsular: Unió amb Portugal (Imperi d’Ultramar), la revolta morisca, els furs d’Aragó.
- Política exterior: França, Anglaterra, Imperi Turc i Països Baixos.
5. Les bases econòmiques i la societat a l’època dels Àustries menors. - Els indicadors de la crisi econòmica. Inflació demografia, emigració.
- Política monetària. Hisenda i pressió fiscal.
- Estancament econòmic. Recuperació a Catalunya.
- Sistema estamental i grups socials.
- L’església: poder i influències
- Societat urbana i món rural
6.- Privats. Qüestions internes dels regnats de Felip III i Felip IV. - Crisi de la monarquia en temps de Felip III.
- Pas del règim personalista al dels Privats.
- Política interior: Exp. moriscs.
- Felip IV i el Comte-duc d’Olivares.
- Guerra dels Segadors. Sublevació a Aragó, Andalusia, Indep. Portugal.
7. Crisi, problemes dinàstics i Guerra de Successió. - Regència de Mariana d’Àustria.
- Política interior i exterior.
- La qüestió successora de Carles II.
- La Guerra de Successió.
8. El segle XVIII. Canvi dinàstic i reorganització de la monarquía. -Reorganització de l’estat, Intervencionisme econòmic i regalisme.
-Reformes internes i política exterior.
-Economia i societat
-El Despotisme Il·lustrat.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
A1
2 0 2
Sessió Magistral
A2
A4
43 65 108
Treballs
A6
14 10 24
Pràctiques de camp/sortides
A10
12 0 12
Atenció personalitzada
2 0 2
 
Proves de desenvolupament
A1
A4
A10
B5
4 0 4
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura i valoració de coneixements previs.
Sessió Magistral Explicació del contingut dels diferents temes de la matèria.
Treballs Elaboració i comentari de mapes històrics.
Pràctiques de camp/sortides Visita i realització d'activitats en arxius.
Atenció personalitzada Resolució de dubtes que precisin una atenció particular.

Atenció personalitzada
Descripció
Atenció individualitzada a aquells alumnes que presentin algun tipus de dubte pel que fa al contingut científic de l'assignatura, a la metodologia o a l'aprenentatge.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Treballs
A6
Elaboració i comentari de mapes històrics. Comentari de textos històrics i de pel·lícules. 35%
Proves de desenvolupament
A1
A4
A10
B5
Dues proves, una a meitat de quadrimestre i l'altra al final. L'alumnat desenvoluparà dues qüestions de resposta àmplia a triar d'entre tres (70%) i tres preguntes relacionades amb uns textos proposats pel professor (30%). Per a superar el curs s'han d'aprovar o assolir la mitjana de les dues proves (la nota mínima d'una d'elles ha de ser de 4). 60%
Altres  

Assistència i participació a classe

5%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

La segona convocatòria és una prova total de l'assignatura. Està adreçada als estudiants que no han superat l'avaluació continuada. El fet de presentar-se a la segona convocatòria no eximeix del lliurament dels treballs.


Fonts d'informació

Bàsica AA.VV, La España moderna, 1992, Madrid

ALVAR EZQUERRA, A.(dir). La economia en la España Moderna. Ed. Itsmo. Madrid, 2006.

ANES, G. Las crisis agrarias en la España Moderna. Ed. Taurus. Madrid, 1991.

 - Economia e ilustración en la España del siglo XVIII. Ariel, 1969

BUSTOS RODRÍGUEZ, M. Época Moderna de la Monarquía Hispánica a la crisis del Antiguo Régimen. Ed. Sílex. Madrid, 2007.

CHAMORRO,E. La vida y la época de Felipe IV. Barcelona, 1998.

CONTRERAS, J. Carlos II el Hechizado: Poder y melancolía en la corte del último Austria. Madrid, 2003.

DOMÍNGUEZ ORTIZ, A. Sociedad y Estado en el Siglo XVIII espanyol. Ed. Ariel, Barcelona 1990.

- Las claves del Despotismo Ilustrado, 1715-1789. Planeta, 1990.

- El antiguo régimen: Los Reyes Católicos y los Austrias. Alianza Edit. Madrid, 1999.

DOMÍNGUEZ ORTÍZ, A-VINCENT, B. Historia de los moriscos: vida y tragedia de una minoría. Alianza, Madrid, 2003.

ELLIOT,J. La España Imperial 1469-1716. Barcelona, 1996.

ELLIOTT,J.-BROCKLISS,L. El Mundo de los validos. Ed.Taurus. Madrid, 1999.

FERNÁNDEZ ÁLVAREZ, M. Carlos V. El César y el hombre. Espasa, Madrid. 2004.

- Felipe II y su tiempo. Espasa. Madrid, 1999.

FEROS, ANTONIO. El Duque de Lerma realeza y privanza en la España de Felipe III. Marcial Pons. Madrid, 2002.

FERRO, Victor. El Dret públic Català. Les institucions a Catalunya fins el Decret de Nova Planta. Eumo Ediorial. Vic, 1993.

FLORISTÁN, A. Edad Moderna : historia de Espanya. Ariel, Barcelona, 2005.

GELABERT, Juan E. La bolsa del Rey. Rey, reino y fisco en Castilla (1598-1648). Crítica. Barcelona, 1997.

GUIMERÀ, A. (ed.): El reformismo borbónico. Alianza Universidad, 1996.

HERR, R.: España y la revolución del siglo XVIII. Aguilar, 1971.

KAMEN, H. La España de Carlos II. Crítica, 1987.

- La Inquisición española. Ed. Crítica. Barcelona, 2005.

 KOHLER, A. Carlos V. Marcial Pons. Madrid, 2000.

LOZANO NAVARRO, J. La Compañia de Jesús y el poder en la España de los Austrias. Cátedra. Madrid, 2005.

LYNCH, J. Los Austrias, 1516-1700. Crítica. Barcelona, 2000.

- La España del siglo XVIII. Crítica, 2005

MARTÍNEZ SHAW, C. Cataluña en la carrera de Indias. Ed. Crítica, Barcelona, 1981.

MOLAS RIBALTA, P. L’alta noblesa catalana a l’Edat Moderna. Eumo, Vic, 2003.

PARQUER, G (Coord). La Crisis de la monarquia de Felipe IV. Ed. Crítica, 2006.

VAL VALDIVIESO, M.Isabel. Isabel la Católica y su tiempo. Universidad de Granada, 2005.

Complementària

Recomanacions


Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
HISTÒRIA MODERNA UNIVERSAL I/12081008
HISTÒRIA MODERNA DE LA CORONA D'ARAGÓ/12081010
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent