Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A1 |
Conèixer, analitzar i transmetre la història general i la història pròpia del territori. |
| A2 |
Conèixer i analitzar l’estructura diacrònica de la història. |
| A4 |
Conèixer i interpretar la història com a disciplina en construcció. |
| A6 |
Usar, ordenar i interpretar les fonts històriques. |
| A7 |
Conèixer, analitzar i interpretar la història local. |
| A10 |
Conèixer els instruments de recopilació d’informació com catàlegs bibliogràfics, inventaris d’arxius i referències electròniques, i tenir habilitat per utilitzar-los. |
| A11 |
Comprendre, interpretar i elaborar textos historiogràfics o documents originals en la llengua pròpia. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B3 |
Aplicar pensament analític, crític, lògic i creatiu, demostrant dots d'innovació |
| B5 |
Treballar en equip de forma col·laborativa i amb responsabilitat compartida |
| B6 |
Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears | | C3 |
Gestionar la informació i el coneixement. |
| C5 |
Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional. |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A1 |
Coneix i comprèn l'evolució històrica d'Espanya o d'Europa
Utilitza la bibliografia específica
Analitza de forma crítica la historiografia o les fonts sobre un afer
| | A2 |
Coneix i comprèn l'evolució històrica d'Espanya o d'Europa
Utilitza la bibliografia específica
Analitza de forma crítica la historiografia o les fonts sobre un afer
| | A4 |
Coneix i comprèn l'evolució històrica d'Espanya o d'Europa
Utilitza la bibliografia específica
Analitza de forma crítica la historiografia o les fonts sobre un afer
| | A6 |
Coneix i comprèn l'evolució històrica d'Espanya o d'Europa
Utilitza la bibliografia específica
Analitza de forma crítica la historiografia o les fonts sobre un afer
| | A7 |
Coneix i comprèn l'evolució històrica d'Espanya o d'Europa
Utilitza la bibliografia específica
Analitza de forma crítica la historiografia o les fonts sobre un afer
| | A10 |
Coneix i comprèn l'evolució històrica d'Espanya o Europa
Utilitza la bibliografia específica
Analitza de forma crítica la historiografia o les fonts sobre un afer
| | A11 |
Coneix i comprèn l'evolució històrica d'Espanya o Europa
Utilitza la bibliografia específica
Analitza de forma crítica la historiografia o les fonts sobre un afer
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B3 |
Experimenta amb procediments nous
Troba nous mètodes de fer les coses d’una altra manera
| | B5 |
Participa de forma activa i comparteix informació, coneixement i experiències
| | B6 |
Planifica la comunicació: genera idees, busca informacions, selecciona i ordena la informació, fa esquemes, determina el tipus de públic i els objectius de la comunicació,...
Redacta documents amb el format, el contingut, l'estructura, la correcció lingüística i el registre adequats, i il·lustra els conceptes utilitzant correctament les convencions (formats, títols, peus, llegendes...)
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| C3 |
Avalua críticament la informació i les seves fonts i la incorpora a la pròpia base de coneixements i al seu sistema de valors
| | C5 |
Actua des del respecte i promoció dels drets humans i els principis d'accessibilitat universal, d'igualtat d'oportunitats, no discriminació i accessibilitat universal de les
persones amb discapacitat
Mostra respecte vers els valors propis d'una cultura de la pau i de valors democràtics
|
Tema |
Subtema |
1.- La ciutat-estat grega
2.- Roma: Monarquia, República, Imperi
3.- L'Església i les monarquies feudals
4.- Maquiavel
5.- Tomàs Moro. Hobbes. El parlamentarisme anglès
6.- La revolució nordamericana. La revolució francesa
7.- L'anarquisme
8.- El socialisme. El Marxisme
9.- Nazi-feixisme
10.- La democràcia. Règims parlamentaris. Els partits polítics
11. Liberalisme i socialdemocràcia
12.- Els poders ocults: lobbys econòmics, Premsa, Exèrcit, Religions...
13. Imperis, estats, nacions a inicis del segle XXI |
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
2 |
3 |
Sessió Magistral |
|
40 |
50 |
90 |
Debats |
|
4 |
0 |
4 |
Presentacions / exposicions |
|
10 |
5 |
15 |
Treballs |
|
1 |
22 |
23 |
Atenció personalitzada |
|
1 |
0 |
1 |
|
Proves de desenvolupament |
|
4 |
10 |
14 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Plantejament del curs, de l'avaluació i de la participació de l'alumne a la classe |
Sessió Magistral |
Explicació dels trets generals i específics del contingut de l'assignatura, ressolució de dubtes i plantejament de preguntes o interrogants que poden ser fruit de debat o de reflexió |
Debats |
Activitat on es poden defensar criteris diferents entorn d'aspectes historiogràfics lligats a la màteria |
Presentacions / exposicions |
Exposició oral per part dels alumnes d'un tema concret o d'un treball (prèvia presentació escrita). |
Treballs |
Treballs que realitza l'alumne. |
Atenció personalitzada |
Resolució de problemes, ampliació de la temàtica donada a classe, ajut en la confecció dels treballs,... |
Descripció |
Resolució de problemes, ampliació de la temàtica donada a classe, ajut en la confecció dels treballs,... |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Presentacions / exposicions |
|
Preparació d'un tema, prèviament acordat amb el professor, per part de l'alumne i la seva exposició oral a classe |
15% |
Treballs |
|
- Treball de recerca o dues ressenyes de dos llibres.
- Es proposaran al llarg del curs un seguit de petits treballs relacionats amb la temàtica desenvolupada. |
35% |
Proves de desenvolupament |
|
Dos exàmens: un a meitat de curs que elimina matèria (25%) i l'altre a final de curs que seria global pels que hagin suspès o no s'hagin presentat al primer parcial (50%). En el cas que s'hagi aprovat el primer parcial, el segon examen tindria un pes del 25%. |
50% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Són requisits indispensables per aprovar el curs fer dues ressenyes o bé un treball de recerca, i superar l'examen final de curs. Els estudiants que no segueixin l'avaluació continuada i que únicament facin els dos exàmens això els hi donarà l'opció d'un màxim de 8 a la nota. La segona convocatòria és una prova total de l'assignatura amb valor del 100%. Està dirigida als estudiants que no han superat la primera convocatòria. |
Bàsica |
, , ,
|
Bibliografia general: -
Abendroth,
W.; Lenk, K.: Introducción a la ciencia
política, Anagrama, Barcelona 1971. - Berstein,
S.: Los regímenes políticos del siglo XX,
Ariel, Barcelona 1996. - Caminal,
M. (ed.): Manual de ciencia política, Tecnos,
Madrid 1998. - Chatelet,
F. (dir.): Historia del pensamiento
político, Tecnos, Madrid 1987. - Chatelet,
F.; Pisier-Konchner, É.: Las concepciones
políticas del siglo XX, Espasa-Calpe, Madrid 1986. - Colomer, J.M.: Ciencia de la política, Ariel 2009. - Crossman,
R. S.: Biografía del estado moderno,
F. C. E., México 1992. - Eccleshall,
R. i altres: Ideologías políticas, Tecnos,
Madrid 1993. - García-Pelayo,
M.: Las transformaciones del Estado
contemporáneo, Alianza, Madrid 1996. - Held,
D.: Modelos de democracia, Alianza,
Madrid 1991. -
Lefranc,
G.: Historias de las doctrinas sociales
en la Europa contemporánea, Ariel, Barcelona 1964. -
Lijphart,
A.: Las democracias contemporáneas, Ariel,
Barcelona 1991. - Macridis,
R. C.; Hulliung, M. L.: Las ideologías
políticas contemporáneas, Alianza, Madrid 1998. -
Mellon,
J. A. (ed.): Ideologías y movimientos
políticos contemporáneos, Tecnos, Madrid 1998. - Montenegro,
W.: Introducción a las doctrinas
político-económicas, F.C.E., México 1972. - Ory,
P. (dir.): Nueva historia de las ideas
políticas, Mondadori, Madrid 1992. - Pettit, Ph.: Llibertat i Govern: Republicanisme, Angle Editorial 2010. - Rodríguez
Adrados, F.: Nueva historia de la
democracia. De Solón a nuestros días, Ariel, Barcelona 2011. - Sabine,
G.H.: Historia de la teoría política, F.C.E.,
México 1996. - Sánchez-Cuenca, I.: Más democracia, menos liberalismo. Ed. Katz 2010. - Schulze,
H.: Estado y nación en Europa, Crítica,
Barcelona 1997. - Touchard,
J.: Historia de las ideas políticas, Tecnos,
Madrid 1983.
|
Complementària |
|
Obres que poden ser d'utilitat pel que fa a selecció de textos o altres aportacions: - Aguilar, R. : La democracia en sus textos, Alianza Editorial, Madrid 1998. - Botella, J. i altres: El pensamiento político en sus textos. De Platón a Marx, Editorial Tecnos, Madrid 1994. - Chevalier, J.J.: Los grandes textos políticos. Desde Maquiavelo a nuestros días, Aguilar, Madrid 1972. - Hernández Sandoica, E.: Los fascismos europeos (Textos), Istmo, 1992. - Miller, David (dir): Enciclopedia de las instituciones políticas, Alianza Editorial, Madrid 1991. - Prieto, F.: Lecturas de Historia de las Ideas Políticas, Unión editorial, Madrid 1989. I, sobretot, qualsevol Atlas Històric Mundial, complet, útil i ben fet |
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
SOCIETAT I CULTURA A L'ANTIGUITAT/12204004 | SOCIETAT I CULTURA A L'EDAT MITJANA/12204005 | SOCIETAT I CULTURA A L'ÈPOCA MODERNA/12204006 | SOCIETAT I CULTURA EN LA CONTEMPORANEITAT/12204103 | HISTÒRIA MEDIEVAL/12204105 | HISTÒRIA MODERNA/12204106 | HISTÒRIA ANTIGA/12204104 | HISTÒRIA CONTEMPORÀNIA/12204107 | HISTÒRIA D'EUROPA/12204208 | HISTÒRIA DE ROMA/12204218 | HISTÒRIA SOCIAL (SEGLES XIX-XX)/12204242 | MÓN ACTUAL/12204110 | HISTÒRIA DE L'ANTIGUITAT TARDANA I PRIMERA EDAT MIJANA/12204223 | HISTÒRIA ECONÒMICA CONTEMPORÀNIA/12204254 |
|
|
Altres comentaris |
Indicar aquestes assignatures només vol dir que es considera necessari, gairebé imprescindible, un coneixement bastant precís de la història europea des de l'antiguitat fins avui per tal de poder contextualitzar l'anàlisi de les estructures polítiques en el seu moment |
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|