Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A1 |
Conèixer, analitzar i transmetre la història general i la història pròpia del territori |
| A2 |
Conèixer i analitzar l’estructura diacrònica de la història |
| A6 |
Usar, ordenar i interpretar les fonts històriques |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B3 |
Aplicar pensament analític, crític, lògic i creatiu, demostrant dots d'innovació |
| B5 |
Treballar en equip de forma col·laborativa i amb responsabilitat compartida |
| B6 |
Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A1 |
Conèixer i comprendre l'evolució històrica d'Espanya o d'Europa
Utilitzar la bibliografia específica
Analitzar de forma crítica la historiografia o les fonts sobre un afer
| | A2 |
Conèixer i comprendre l'evolució històrica d'Espanya o d'Europa
Utilitzar la bibliografia específica
Analitzar de forma crítica la historiografia o les fonts sobre un afer
| | A6 |
Conèixer i comprendre l'evolució històrica d'Espanya o d'Europa
Realitzar un petit treball d'investigació a partir de fonts inèdites
Utilitzar la bibliografia específica
Presentar un estudi individualment o col·lectivament
Analitzar de forma crítica la historiografia o les fonts sobre un afer
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B3 |
Comparar elements de les societats medievals i de les expressions culturals amb d'altres de les societats actuals
Analitzar les formes de govern en funció dels estats
Comparar la situació política a Europa al llarg dels segles XVI, XVII i XVIII
| | B5 |
Saber transmetre coneixements i comunicar conclusions de manera clara, oralment o per escrit, tant a un públic especialitzat com no especialitzat. Demostrar que es poden utilitzar els principals esdeveniments de la història universal i de la història d’Europa per gestionar en perspectiva comparativa el conjunt dels fets, estimulant la reflexió sobre aquests fets
| | B6 |
Analitzar, conèixer i valorar els conceptes a partir de les fonts històriques o bé d'interpretacions historiogràfiques sobre el tema
Saber gestionar un debat historiogràfic. Utilitzar adequadament la terminologia pròpia de la disciplina oralment i per escrit
Analitzar les formes de govern en funció dels estats
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
Europa antes de Europa |
El mito de Europa.
El Imperio romano
El concepto del bárbaro. |
Imperium et gentes |
los legados culturales
La religión
Los reinos bárbaros y el Imperio
Romanidad y germanidad |
La Europa carolingia |
De regnum Francorum a Imperio
La perspectiva religiosa
Guerras y fronteras |
El Imperio y los reinos (ss. X-XI) |
La crisis del modelo carolingio
El Imperio germánico
El auge del proyecto papal |
Las Cruzadas |
La idea de cruzada
La participación: Oriente y Occidente
Consecuencias de las Cruzadas |
Las libertades aristocráticas |
La aristocracia occidental
La Magna Carta
El privilegio de la Unión |
La cultura paneuropea |
El desarrollo de la Escolástica
Las Universidades europeas
Las propuestas intelectuales |
La Europa del siglo XVI |
Europa ante la hegemonía española
La Europa de la Reforma protestante y de las guerras de religión
|
La Europa del siglo XVII |
Europa ante la decadencia española y la hegemonía francesa |
La Europa del siglo XVIII |
La expansión continental de la Ilustración
El equilibrio continental
La Europa de la Revolución francesa (1789-1799)
|
La realidad nacional europea durante el siglo XIX y los primeros años del XX |
La Europa napoleónica (1799-1815)
La Europa de la Restauración y de las revoluciones (1815-1848)
La Europa de los nacionalismos (1848-1870)
La Europa del gran capitalismo (1870-1914)
|
Europa durante y después de la Primera Guerra Mundial |
La Europa de la Primera Guerra Mundial
Europa ante la Revolución rusa
Europa bajo los efectos del crack de 1929
La Europa de los totalitarismos
|
Europa durante y después de la Segunda Guerra Mundial |
La Europa de la Segunda Guerra Mundial
La vertebración europea después de 1945
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
Sessió Magistral |
|
35 |
60 |
95 |
Seminaris |
|
15 |
30 |
45 |
Atenció personalitzada |
|
1 |
0 |
1 |
|
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
introducció a l'assignatura |
Sessió Magistral |
exposició del temari |
Seminaris |
comentari de text,
estudi d'aspectes concrets |
Descripció |
entrevista
seguiment de l'alumne |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Sessió Magistral |
|
2 proves de desenvolupament
1 prova de preguntes curtes |
60%
20 % |
Seminaris |
|
2 proves de desenvolupament
1 prova de preguntes curtes a la primera part del curs
1 treball a la segona part del curs |
60 %
20 %
20 % |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Una prova de desenvolupament (temari) per cada part de l'assignatura 30 % + 30% Un prova amb material de la primera part 20 % Un treball de la segona part 20 % |
Bàsica |
Le Goff, J., ¿Nació Europa en la Edad Media?, Crítica, Barcelona, 2003
Geary, P., The Myth of Nations. The Medieval Origins of Europe, University Press, Princeton, 2002
Southern, R.W., Scholastic humanism and the unification of Europe, Blackwell, Oxford, 1997
Runciman, S., Historia de las Cruzadas. 3 vols., Alianza, Madrid, 1985
KAMEN, Henry, Del Imperio a la decadencia. Los mitos que forjaron la España moderna, Temas de Hoy; Barcelona, 2006
MONEREO PÉREZ, José Luis; NAEF, Werner, La idea del estado en la Edad Moderna, Crítica, Barcelona, 2005
TENENTI, Alberto, La edad moderna: siglos XVI-XVIII, Crítica, Barcelona, 2000
BLANNING, Timothy , El siglo XIX. Europa, 1789-1914, Crítica, Barcelona, 2002
FULBROOK, Mary, Europa desde 1945, Crítica, Barcelona, 2002
JACKSON, Julian, Europa, 1900-1945, Crítica, Barcelona, 2003
|
|
Complementària |
|
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
SOCIETAT I CULTURA A L'ANTIGUITAT/12204004 | SOCIETAT I CULTURA A L'EDAT MITJANA/12204005 | SOCIETAT I CULTURA A L'ÈPOCA MODERNA/12204006 | SOCIETAT I CULTURA EN LA CONTEMPORANEITAT/12204103 |
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|